Vad kan man göra om ett svenskt företag inte levererar en tjänst?

Permalänk
Medlem

Vad kan man göra om ett svenskt företag inte levererar en tjänst?

Hej sweclockers, har lite problem med PRQ. Jag har haft en domän i två år som fungerat bra men efter att PRQ bytte ägare så har allt gått åt skogen. Jag beställde en till domän i Mars och fick en faktura men aldrig någon domän. Så har skickat runt 12 tickets till deras support om det; men de bara ignorerar dem, och nu har jag fått en faktura för domänförnyelse för min första domän. Jag har försökt kontakta dem om att använda betalningen för domänen som jag aldrig fick för den nya fakturan men får såklart inget svar.

Kollade även med Njalla (Sundes nya domän-tjänst) som kommenterade: "Since Gottfrid sold PRQ to some weird people it have just been really shitty."

Så jag undrar om vi har någon "small claims court" i Sverige så man kan få tillbaka de 375Kr jag betalade för domänen (och troligtvis 375Kr om de inte förnyar domänen som jag nu måste betala).

Permalänk
Medlem
Skrivet av convery:

Hej sweclockers, har lite problem med PRQ. Jag har haft en domän i två år som fungerat bra men efter att PRQ bytte ägare så har allt gått åt skogen. Jag beställde en till domän i Mars och fick en faktura men aldrig någon domän. Så har skickat runt 12 tickets till deras support om det; men de bara ignorerar dem, och nu har jag fått en faktura för domänförnyelse för min första domän. Jag har försökt kontakta dem om att använda betalningen för domänen som jag aldrig fick för den nya fakturan men får såklart inget svar.

Kollade även med Njalla (Sundes nya domän-tjänst) som kommenterade: "Since Gottfrid sold PRQ to some weird people it have just been really shitty."

Så jag undrar om vi har någon "small claims court" i Sverige så man kan få tillbaka de 375Kr jag betalade för domänen (och troligtvis 375Kr om de inte förnyar domänen som jag nu måste betala).

Bestrid fakturan och skriv upp förra årets 375 kronor på lärdomskontot. Sen släpper du det och går vidare med ditt liv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd

@convery: Meddela ägaren att du skickar kravet till Kronofogden och att kronofogden tar en avgift för detta och att den kommer att plussa på till kravet.

Vägrar personen fortfarande att betala så tar du det via förenklat tvistemål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

@convery: Meddela ägaren att du skickar kravet till Kronofogden och att kronofogden tar en avgift för detta och att den kommer att plussa på till kravet.

Vägrar personen fortfarande att betala så tar du det via förenklat tvistemål

Fungerar detta även när personen är ett företag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av convery:

Fungerar detta även när personen är ett företag?

Givetvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

@convery: Meddela ägaren att du skickar kravet till Kronofogden och att kronofogden tar en avgift för detta och att den kommer att plussa på till kravet.

Vägrar personen fortfarande att betala så tar du det via förenklat tvistemål

Nej detta fungerar inte, vad har du fått detta ifrån?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@convery: Vad heter företaget som fakturerar dig?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@convery: Vad heter företaget som fakturerar dig?

Vet inte om 'fakturera' är rätt ord då det är en räkning för nästa avtalsperiod, så konsekvensen av att inte betala är att domänen bara försvinner (och nog plockas upp av nån scalper). Men företaget är PRQ (PeRiQuito Holding enligt https://imgur.com/a/fuQUR ) och de vill ha betalt via cashbox.se (vilket jag har gjort för domänen jag aldrig fick) som ägs av samma person.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Nej detta fungerar inte, vad har du fått detta ifrån?

Var har du fått ifrån att det inte skulle gå?

Det går alldeles utmärkt att vända sig till kronofogden privat för att få tillbaka pengar från både privatperson och företag, det är det dom är till för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Nej detta fungerar inte, vad har du fått detta ifrån?

Från Kronofogden kanske?

När kan jag använda betalningsföreläggande?
För de allra flesta typer av skulder mellan privatpersoner eller företag kan du använda betalningsföreläggande. Till exempel vid köp av varor, köp av tjänster eller om du lånat ut pengar.

Tänk på att skulden ska avse pengar och att sista datum för betalningen ska ha passerat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Var har du fått ifrån att det inte skulle gå?

Det går alldeles utmärkt att vända sig till kronofogden privat för att få tillbaka pengar från både privatperson och företag, det är det dom är till för.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Från Kronofogden kanske?

När kan jag använda betalningsföreläggande?
För de allra flesta typer av skulder mellan privatpersoner eller företag kan du använda betalningsföreläggande. Till exempel vid köp av varor, köp av tjänster eller om du lånat ut pengar.

Tänk på att skulden ska avse pengar och att sista datum för betalningen ska ha passerat.

Absolut, så långt är jag med. Men här föreligger inget avtal i den bemärkelsen att det företaget har någon betalningsskyldighet.
Jag tycker fordran är otydlig och inte klarlagd, skulle det av nån anledning gå iväg ett föreläggande så kommer det troligtvis att bestridas.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Absolut, så långt är jag med. Men här föreligger inget avtal i den bemärkelsen att det företaget har någon betalningsskyldighet.
Jag tycker fordran är otydlig och inte klarlagd, skulle det av nån anledning gå iväg ett föreläggande så kommer det troligtvis att bestridas.

Ja, det låter väl inte helt orimligt nu när du påpekar det

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Absolut, så långt är jag med. Men här föreligger inget avtal i den bemärkelsen att det företaget har någon betalningsskyldighet.
Jag tycker fordran är otydlig och inte klarlagd, skulle det av nån anledning gå iväg ett föreläggande så kommer det troligtvis att bestridas.

Har har betalat 375Kr för en domänen han inte fått.

Permalänk
Medlem

Nu har jag visserligen noll koll, men äger du domänen så kan du väl flytta/förnya den på något annat ställe?