Permalänk
Medlem

Köra utan vattentank?

Visst kan man göra det? Isåfall hur och är det värt?

En till liten fråga: Låter en Eihem 1250 mycket??

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Jag hör min 1250......om jag lyssnar noga.
Svagt doft brummande...

Vet inte hur mkt mer den låter än 1048 men det är nog inte mlt skulle jag tro.

Bra pump enligt mig.

/Magnus

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

Jag har också Eheim 1250, pumpen i sig låter typ nada. Men den vibrerar mycket så det gäller att montera den smart så att vibrationerna inte går ut i chassit.

Visa signatur

Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken. | Kolla profil om ni vill se vad jag har för dator.

Permalänk
Medlem

Man kan köra utan tank, men vattnet värms snabbare då.

Permalänk
Medlem

Majestah: Montera smart säger du... Kan man inte bara skruva dit nån typ av dämpningsmatta mellan pumpen och chassit?

Ludvig Att vattnet värms snabbare visste jag, men är det så pass allvarligt att man bör ha en tank? Kan det skilja många grader tro?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludvig
Man kan köra utan tank, men vattnet värms snabbare då.

Det värms bara snabbare om du har en radiator som inte klarar av att kyla bort värmen som är tillförd till vattnet.
Om man har en radiator som klarar av att kyla bort all värme är det bara helt onödigt slöseri med en tank.
Om din radiator inte klarar av att kyla bort all värme så bör du nog se över ditt system, vattnet blir varmt förr eller senare isåfall, även om du har en gigantisk tank (om inte tanken har någon slags avkylande funktion, som en andra radiator).

Permalänk
Medlem

GuruX va?
I alla normala system blir vattnet varmare efter start, det är helt normalt eftersom radiatorn kan leda bort mer värme om vattnet som ska kylas är varmare. Ingen radiator kan hålla vattnet vid exakt rumstemp. Det en tank gör är dels att fördröja ökningen av vattentempen (som nämnts innan), men den kan också vara till stor nytta o man ska lufta/fylla på/tömma ur systemet. Dock går det med T koppling (har inte provat d, men tror d e krångligare än tank) om man inte har tank.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det funkar fin fint utan tank sätt bara ett T vid högsta punkten så är det lungt ( jag kör då så iaf ).

En bay-res tank hadde dock varit najs men enbart för att kunna se vätska nivån i systemet ( nåjjig som man är ).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLEX
GuruX va?
I alla normala system blir vattnet varmare efter start, det är helt normalt eftersom radiatorn kan leda bort mer värme om vattnet som ska kylas är varmare. Ingen radiator kan hålla vattnet vid exakt rumstemp. Det en tank gör är dels att fördröja ökningen av vattentempen (som nämnts innan), men den kan också vara till stor nytta o man ska lufta/fylla på/tömma ur systemet. Dock går det med T koppling (har inte provat d, men tror d e krångligare än tank) om man inte har tank.

vad spelar det för roll hur fort vattnet värms? det når ju samma temperatur om man väntar nog länge

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

m0rm0r, sa jag att d spelade ngn roll?
Det spelar iof liten roll, om man e orolig för att man har för dålig radiator/avkylning och inte vill att temps ska stiga för fort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

NiQ, Eheim 1250 vibrerar MYCKET. Funkar säkert bra med en dämpningsmatta men drar du skruvar genom den så går vibrationena ofta genom dem. Har för närvarande inte min fastskruvad utan den står lös med cellplast runt om. Eftersom jag använder PVC slang som är ganska styv så stannar den ändå på sin plats.

Visa signatur

Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken. | Kolla profil om ni vill se vad jag har för dator.

Permalänk
Medlem

Hmmm.. då är frågan om man ska gå på en 1048 istället och medd t-koppling... *fundear*
Har som inte bestämt mig för någor än så kom gärna me förslag

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Jag kör med 1048 och T-kors, pumpen låter knappt inget, och det funkar prima med T-kors

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk

Jag monterade min 1250 fel och har rätt feta vibrationer i chassit, köp 1250 som förövrigt är en underbar pump, men se till att montera rätt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxel
Jag kör med 1048 och T-kors, pumpen låter knappt inget, och det funkar prima med T-kors

va har du för temp?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

grejjen är den att dämpningsmattor ofta är gjorda för vibrationer med högre amplitud och lägre frekvens än pumpen genererad... man behöver något som är lika mjukt som en tvättsvamp typ ....

Visa signatur

NZXT H2, Intel Core i7 2600K, Zalman CNPS-9900 MAX, MSI P67A-C45,
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB, Sapphire Radeon HD 6950,
Crucial m4 SSD 128GB, Samsung Spinpoint F3 1TB, Corsair HX 650W

Permalänk
Medlem

jamen då ere bara å lägga under en tvättsvamp då

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
va har du för temp?

precis som redan nämts så kommer en tank inte att påverka max temperaturen
dock så tar det ju längre tid att nå max temp om man har mer vatten i systemet
...å andra sidan så får man ju ett mindre och smidigare system utan tank och åtminstånde 2 potentiella läckställen mindre

har kört mitt system både med och utan tank å jag föredrar
att köra utan då temperaturen iaf är precis den samma

Permalänk
Medlem

Hmmm.. tror nog de lutar å tank istället, verkar som sagt lite lättare att fylla/tömma systemet med en

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TimeLord
precis som redan nämts så kommer en tank inte att påverka max temperaturen
dock så tar det ju längre tid att nå max temp om man har mer vatten i systemet
...å andra sidan så får man ju ett mindre och smidigare system utan tank och åtminstånde 2 potentiella läckställen mindre

har kört mitt system både med och utan tank å jag föredrar
att köra utan då temperaturen iaf är precis den samma

Tänkte bara påpeka att antalet potentiella läckställen inte minskas, förutsatt att du inte kör med T-koppling och tank...
antalet läckställen är väl konstant... 3 på en t-koppling och 3 (2 nipplar och 1 sladd) på en tank.. självklart kan det finnas andra konstuktioner på en tank men antar att denna är vanligast...
eller flummar jag bara??

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

RAPTOR: Ja tror du har rätt

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

mmm

men om man har en hemgjord tank ala plexi å silokon så räknas den som 10 potentiella

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TimeLord
mmm

men om man har en hemgjord tank ala plexi å silokon så räknas den som 10 potentiella

Minst

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Hmmm.. tror nog de lutar å tank istället, verkar som sagt lite lättare att fylla/tömma systemet med en

Bara du inte gör som klantarslet Majestah och sätter tanken längst ner så kan det ju underlätta en del.

*lever på hoppet att den ska se häftig ut med UV färg*

Visa signatur

Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken. | Kolla profil om ni vill se vad jag har för dator.

Permalänk
Medlem

eh? tankarna brukar vell sitta längst ner?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt och köpa en Eheim 1250 pump och ha till min externa tank(1,5l). Och som jag har fattat det så kvittar det om man har tanken högt eller lågt. Men det kanske är något som jag har fått om bakfoten eller något;)

Permalänk
Medlem

Bättre är det väll om man har pumpen och tanken högt.
Eftersom då går allt "vatten" neråt, och ingenting sätter ett starkt motstånd.