Permalänk

Problem med Google WiFi

Ska egentligen få 100 ned och 100 upp. Det konstigare är att Google WiFi:s app visar att min average nedladdningshastighet är 105 Mbps och uppladdning 100 Mpbs. Är det bara så att speedtest beter sig konstigt eller kan den platsen jag har min dator på ha så dålig nedladdning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde_12345:

https://i.imgur.com/poA0EjJ.png
Ska egentligen få 100 ned och 100 upp. Det konstigare är att Google WiFi:s app visar att min average nedladdningshastighet är 105 Mbps och uppladdning 100 Mpbs. Är det bara så att speedtest beter sig konstigt eller kan den platsen jag har min dator på ha så dålig nedladdning?

Sitter du i Sverige så prova Bredbandskollen istället!

Permalänk

@Soir: Den visar ungefär lika låg nedladdning och lika hög uppladdning på brendbandskollen också :/. Jag hade faktiskt snabbare uppladdning innan jag flyttade Google WiFi hubben (som min dator är trådat ansluten till), men innan flytten sa Google WiFi appen att jag hade "OK" anslutning till den punkten, och nu har jag "Great" och med drygt 100 Mbps anslutning till huvud-hubben. (Det var också inte bara så att speedtest visade snabbare, jag kunde se 8k på Youtube utan problem men nu så tar det längre tid för det att ladda endast 1080p) Enligt en snabb google-sökning verkar det som att det kan vara något fel med Google WiFi:s QoS/WMM, men det går inte att ändra några sådana inställningar i appen som är det enda sättet jag känner till för att interagera med nätverket.

Permalänk

Har nu drygt 100 både på nedladdning och uppladdning. Antar att det var något fel med speedtest eller min router igår som nu fixats

Permalänk
Medlem

@Soir: Finns en mängd mätpunkter i Sverige för speedtest.net, varför Bredbandskollen skulle fungera bättre är tyvärr helt ogrundat.

@Ludde_12345: Testade du emot en annan server första gången, det är först ditt andra resultat du visar vilken server du testade emot. Kan ju ha varit något temporärt problem? Har du fortfarande bra hasitgheter de närmaste dagarna är det nog så:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@Soir: Finns en mängd mätpunkter i Sverige för speedtest.net, varför Bredbandskollen skulle fungera bättre är tyvärr helt ogrundat.

@Ludde_12345: Testade du emot en annan server första gången, det är först ditt andra resultat du visar vilken server du testade emot. Kan ju ha varit något temporärt problem? Har du fortfarande bra hasitgheter de närmaste dagarna är det nog så:)

Mitt argument rakt på arm till varför BBK skulle vara bättre för oss som sitter i Sverige (inte för att jag påstod det då) är för att det garanterat sitter mot åtminstone Netnod, vilket alla stora Internetleverantörer i Sverige sitter anslutna till, med gott om kapacitet. Det är inte säkert att servern man testar mot på Speedtest sitter hos en leverantör som peerar direkt med ens egna operatör, eller ens via Netnod. Det fina i det fallet är att man kan vara nästan helt säker på att man testar under bästa möjliga förhållanden.

Samma går inte att säga för Speedtest.

BBK har dessutom mer kapacitet än de flesta servrar på Speedtest.net, vilket kan påverka resultatet om många testar samtidigt. Jag kör utan problem 10 Gbit/s mot BBK, men inte lyckats något vidare mot de flesta servrar på Speedtest.

Permalänk
Medlem

@Soir: Kan nog hålla med om att det finns fördelar och nackdelar med allt, Speedtest är inte lika utbrett i Sverige och saknar många mätpunkter hos de operatörer vi har. Men min erfarenhet är att Speedtest är mer korrekt än BBK, de tester jag har gjort visar sig att Speedtest är närmare det resultat jag får med IPERF.

Hur som, jag har kunnat kräma 9.24Gbit/s emot NORDUnet A/S Stockholm.