Permalänk

få scroll som klick

hej

kan man få scroll upp och scroll ner funktion på vanliga musknapparna?
har försökt googlat fram men inte lyckas.
behöver få scrollen på höger och vänster musknapp samt att den scrollar kontinuerligt tills man släpper knappen.

tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

Om du har en Steelseries mus kan du ställa in detta i Steelseries Engine.
Finns liknande mjukvara för andra tillverkare också.

Permalänk

Du kan inte köra något makroprogramm? Vad har du för mus?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Skrivet av Ohjay:

Om du har en Steelseries mus kan du ställa in detta i Steelseries Engine.
Finns liknande mjukvara för andra tillverkare också.

Jag kan köpa vilken mus som helst bara det fungerar.
Är det strul med deras programvara eller är den stabil ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av GoldenFan:

Du kan inte köra något makroprogramm? Vad har du för mus?

Jag kan köpa vilken mus som helst. Vill bara veta att program varan är stabil

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av peter1336:

Jag kan köpa vilken mus som helst bara det fungerar.
Är det strul med deras programvara eller är den stabil ?

Skickades från m.sweclockers.com

Använder själv detta program, fungerae bra imo.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk

Vet inte om detta är bästa lösningen, men går att fixa med autohotkey.

Permalänk
Medlem

AutoHotKey ordnar det lätt med godtycklig mus.

LButton:: While ( GetKeyState( "LButton","P" ) ) { Click WheelDown Sleep, 100 } Return RButton:: While ( GetKeyState( "RButton","P" ) ) { Click WheelUp Sleep, 100 } Return

Tänk på att det är svårt att avsluta programmet då varken höger eller vänsterklick fungerar som vanligt med programmet igång.
Lägger du på ett ~ framför LButton och RButton så släpper den igenom vanliga klicka också, så att den både scrollar ned och klickar för vänster musknapp. Vilket är bra eller dåligt beroende på vad du vill göra.

~LButton:: While ( GetKeyState( "LButton","P" ) ) { Click WheelDown Sleep, 100 } Return ~RButton:: While ( GetKeyState( "RButton","P" ) ) { Click WheelUp Sleep, 100 } Return

Bara att installera AHK, lägga koden i en textfil, med filändelsen .ahk, och sedan dubbelklicka. Du kan högerklicka på scriptet och välja compile script så får du ut en exe-fil som kan köras på datorer utan ahk installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

Jag kan köpa vilken mus som helst bara det fungerar.
Är det strul med deras programvara eller är den stabil ?

Skickades från m.sweclockers.com

Aldrig haft några problem med det(drygt 2 år).
Gillar dessutom att man kan lägga profiler för olika program, så musen fungerar normalt i ex. Windows men har annorlunda knappfunktioner i vissa program.

Permalänk
Skrivet av Genesis:

AutoHotKey ordnar det lätt med godtycklig mus.

LButton:: While ( GetKeyState( "LButton","P" ) ) { Click WheelDown Sleep, 100 } Return RButton:: While ( GetKeyState( "RButton","P" ) ) { Click WheelUp Sleep, 100 } Return

Tänk på att det är svårt att avsluta programmet då varken höger eller vänsterklick fungerar som vanligt med programmet igång.
Lägger du på ett ~ framför LButton och RButton så släpper den igenom vanliga klicka också, så att den både scrollar ned och klickar för vänster musknapp. Vilket är bra eller dåligt beroende på vad du vill göra.

~LButton:: While ( GetKeyState( "LButton","P" ) ) { Click WheelDown Sleep, 100 } Return ~RButton:: While ( GetKeyState( "RButton","P" ) ) { Click WheelUp Sleep, 100 } Return

Bara att installera AHK, lägga koden i en textfil, med filändelsen .ahk, och sedan dubbelklicka. Du kan högerklicka på scriptet och välja compile script så får du ut en exe-fil som kan köras på datorer utan ahk installerat.

ska prova det, men det kan ju bli problem om man behöver felsöka något som sagt.

Skrivet av Ohjay:

Aldrig haft några problem med det(drygt 2 år).
Gillar dessutom att man kan lägga profiler för olika program, så musen fungerar normalt i ex. Windows men har annorlunda knappfunktioner i vissa program.

ska köpa en steelseris mus och testa, funkar vilken som eller måste man köra en viss nivå på mössen?

Permalänk
Medlem

@peter1336: Får man fråga vad du ska ha det till?
skulle inte gå att göra liknande med t.ex Page Down på tangentbordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

ska köpa en steelseris mus och testa, funkar vilken som eller måste man köra en viss nivå på mössen?

Skulle tro att det går med vilken som helst så länge den har stöd för mjukvaran. Steelseries hemsida kan säkert ge klartecken.
Jag kör med Rival 300, vilken knappt kostar 400:- så inga monstruösa summor direkt.

Permalänk

Du kan tanka Autohotkey och ställa in det där också