"Avaktivera adblocker annars får du inte läsa!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Vad har reklam med att "göra rätt för sig" att göra?

Det är så som AB får betalt. Du läser deras artiklar = Du använder deras tjänst = du bör betala för det.

Skrivet av VresiBerba:

Struntar jag faktiskt i. Jag betalar för allt jag konsumerar

Det är ju exakt det du inte gör, när du blockerar deras reklam. Du betalar inte alls på något sätt överhuvudtaget till Aftonbladet för din användande av deras tjänst, om du blockerar reklamen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Reklam är ett sätt att betala för tjänsten så vägrar man reklam vill man inte betala.

Jag vägrar betala med reklam.
Men jag betalar gärna för produkter och tjänsterna direkt.

Och reklam är (som jag tydligt förklarat tidigare i tråden) inte en betalning, utan ett sätt att "stöda" en site. Det är inget du måste, eller behöver göra, och inga trams ursäkter kommer ändra min åsikt där. Passar det inte, stäng siten eller skaffa paywall.

Skrivet av Mithras:

Nej, det är inte vad jag säger.

Du har nog missuppfattat helt och hållet, medvetet eller omedvetet. Jag personligen har inga problem med en paywall, jag ställde frågan till dem som gnäller över hur hemskt det är med reklam (som man inte behöver stirra på övh, håll ögonen på artiklarna istället för reklamen). Skulle de hellre då betala för det hela?

Men det blir lite det många säger här, omedvetet eller inte. De ställer ju ultimatum att "om ni inte tittar på reklam måste de skaffa en paywall". När man säger det så är det väl inga problem för de som vill betala för sig? De har troligen redan plus tjänsten hos AB, eller prenumeration på andra tidningar.

Mao, de som inte vill se reklam kommer inte ändra sig, och varför ska de? De går någon annanstans istället bara. Så de enda det påverkar, är de som skriker att alla borde se reklam i tråden, som nu måste betala för sig.

Och jag är ett levande ex på att jag gärna betalar för mig, men inte vill se reklam. Detta konceptet att man skänker bort en sak, för att sedan ta igenom det på annat är ett stort problem i dag och behöver komma under kontroll.

Skrivet av Mithras:

Personligen väljer jag ju kostnadsfria nyheter med reklam än att betala 30 kr/mån till SvD där det ändå finns en jävla massa reklam, om jag får välja. Skulle däremot samtliga nyhetssiter börja sätta sig bakom en paywall så har jag inget emot det. Betalar gärna för min Netflix, min Viaplay, min spotify Premium etc.

Sanningen är den; Har du inga problem med att betala i pengar för tjänster, då bör du rimligen inte ha problem att betala med reklam heller. Båda två är att göra rätt för sig, du betalar helt enkelt för den tjänst som du använder. Sen om det kommer i form av pengar eller reklam kvittar mig helt.

Håller inte med din åsikt alls här, utan det är en felaktig generalisering. Reklam är för mig som tortyr, och något jag inte vill ha, oavsett. Kommer inte på fråga. Detta förstår jag inte varför du och andra har så satans svårt att begripa?

Men jag betalar också för Spotify, Twich, Viaplay mm. Det gör mig ingenting, då jag slipper reklamen. Tom så att om jag kan välja mellan att betala X kr/mån och få tillgång, men med reklam, eller 10x kr/mån och slippa reklam + tillgång, väljer jag 10X, om jag vill ha tjänsten.

Men jag kommer aldrig vilja betala något med reklam.

Som jag dock säger tidigare ingenting i detta land säger att du måste se på reklam. Precis lika lite som du är tvungen att ha den på TVn... är du tvungen att se den på Internet. Aftonbladet lägger upp sitt material på ett öppet nätverk, och hoppas få betalt via reklam. Men ingen måste se reklamen.

Passar det inte AB, bort från det öppna nätverket.

Permalänk
Skrivet av phanto:

Eller så väljer man att genom ett par klick, enkelt och kostnadsfritt, blockera majoriteten av all reklam från externa sidor... Därav diskussionerna i denna tråd.

Och det är ju just det som är problemet. Vill man ta del av ett innehåll ska man också vara beredd att betala för det. Slipper man sedan att betala i utbyte mot reklam är ju det toppen, vilka många verkar ha svårt att förstås. Tar man även bort den inkomstkällan kommer den som skapar materialet inte att kunna fortsätta. Svårare än så är det inte. Inget är gratis.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller inte med din åsikt alls här, utan det är en felaktig generalisering. Reklam är för mig som tortyr, och något jag inte vill ha, oavsett. Kommer inte på fråga. Detta förstår jag inte varför du och andra har så satans svårt att begripa?

Men jag kommer aldrig vilja betala något med reklam.

"Att betala med pengar är för mig som tortyr, och något jag inte vill göra, oavsett. Kommer inte på fråga. Detta förstår jag inte varför du och andra har så satans svårt att begripa?"

Vad säger du till de som skulle uttrycka sig sådär?

Din ovilja att betala med reklam är lika godtycklig, irrelevant och obetydlig som en snattares ovilja att betala för kläder med pengar.

Du kan vända och vrida på det hur mycket du vill, i slutändan är det exakt samma sak. Du väljer att undanhålla inkomst från det företag som tillhandahåller den tjänst som du uppenbarligen utnyttjar. Precis som med exakt alla andra affärer; Gillar du inte deras produkter, använd inte tjänsten. Vill du inte se reklam, gå inte in på www.aftonbladet.se.

Men väljer du att använda deras tjänst, väljer du att utnyttja det som de producerar, ja då får du också se till att betala för det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag vägrar betala med reklam.
Men jag betalar gärna för produkter och tjänsterna direkt.

Och reklam är (som jag tydligt förklarat tidigare i tråden) inte en betalning, utan ett sätt att "stöda" en site. Det är inget du måste, eller behöver göra, och inga trams ursäkter kommer ändra min åsikt där. Passar det inte, stäng siten eller skaffa paywall.

Men det blir lite det många säger här, omedvetet eller inte. De ställer ju ultimatum att "om ni inte tittar på reklam måste de skaffa en paywall". När man säger det så är det väl inga problem för de som vill betala för sig? De har troligen redan plus tjänsten hos AB, eller prenumeration på andra tidningar.

Mao, de som inte vill se reklam kommer inte ändra sig, och varför ska de? De går någon annanstans istället bara. Så de enda det påverkar, är de som skriker att alla borde se reklam i tråden, som nu måste betala för sig.

Och jag är ett levande ex på att jag gärna betalar för mig, men inte vill se reklam. Detta konceptet att man skänker bort en sak, för att sedan ta igenom det på annat är ett stort problem i dag och behöver komma under kontroll.

Håller inte med din åsikt alls här, utan det är en felaktig generalisering. Reklam är för mig som tortyr, och något jag inte vill ha, oavsett. Kommer inte på fråga. Detta förstår jag inte varför du och andra har så satans svårt att begripa?

Men jag betalar också för Spotify, Twich, Viaplay mm. Det gör mig ingenting, då jag slipper reklamen. Tom så att om jag kan välja mellan att betala X kr/mån och få tillgång, men med reklam, eller 10x kr/mån och slippa reklam + tillgång, väljer jag 10X, om jag vill ha tjänsten.

Men jag kommer aldrig vilja betala något med reklam.

Som jag dock säger tidigare ingenting i detta land säger att du måste se på reklam. Precis lika lite som du är tvungen att ha den på TVn... är du tvungen att se den på Internet. Aftonbladet lägger upp sitt material på ett öppet nätverk, och hoppas få betalt via reklam. Men ingen måste se reklamen.

Passar det inte AB, bort från det öppna nätverket.

Du ger dig in i en diskussion och talar om att oavsett vad andra kan framföra tänker du inte ändra dig. Det är alltså meningslöst att fortsätta diskussionen. Du har totalt fel. Punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

"Att betala med pengar är för mig som tortyr, och något jag inte vill göra, oavsett. Kommer inte på fråga. Detta förstår jag inte varför du och andra har så satans svårt att begripa?"

Vad säger du till de som skulle uttrycka sig sådär?

Din ovilja att betala med reklam är lika godtycklig, irrelevant och obetydlig som en snattares ovilja att betala för kläder med pengar.

Du kan vända och vrida på det hur mycket du vill, i slutändan är det exakt samma sak. Du väljer att undanhålla inkomst från det företag som tillhandahåller den tjänst som du uppenbarligen utnyttjar. Precis som med exakt alla andra affärer; Gillar du inte deras produkter, använd inte tjänsten. Vill du inte se reklam, gå inte in på www.aftonbladet.se.

Men väljer du att använda deras tjänst, väljer du att utnyttja det som de producerar, ja då får du också se till att betala för det.

Väljer affären att ställa sakerna ute på gatan, med en skylt som säger varsågod, så kommer jag inte betala om jag inte känner för att donera pengar till dem.

Folk verkar ha satans konstiga idéer om vad internet är. Tror många här behöver förnya sitt förstånd av detta.
Tjänsten jag använder är att gå på en öppen gata, och se deras tidning, helt öppet visad, sida för sida. Ingen lag, inga regler och inget dumt argument om snatteri förändrar detta.

Reklam är tiggeri av företag, precis som de som sitter utanför mataffären och ber dig om lite pengar. Du kan välja att stöda detta... eller inte.

Internet är inte något magiskt ställe där man kan lägga ut allt man vill, och sedan kräva ersättning i efterhand. Vill de baka in reklam i artikeln bilder (typ som Youtube skapare gör i sina videor) är det helt upp till dem. Men jag får lov, precis som du med 99% säkerhet gjort hemma framför TVn, skippa den reklamen också.

Reklam är, förblir och kommer aldrig vara något du är tvingad till som konsument att se på, hämta, ta emot eller acceptera. Där är enorma regler på vad du får göra med reklam och hur du får leverera den, och du får inte tvinga den på en konsument.

Det enda jag gör med min webbläsare är att sätta en "ingen reklam, tack" på den, eller spam filter på e-mailen. Jag får mao lov att använda min webbläsare, brevlåda eller E-mail tjänst, utan att behöva acceptera reklam.

Skrivet av Hubertus:

Du ger dig in i en diskussion och talar om att oavsett vad andra kan framföra tänker du inte ändra dig. Det är alltså meningslöst att fortsätta diskussionen. Du har totalt fel. Punkt.

Detta är så ni har framfört er åsikt ovan. Ni drar slutsatser till stöld, inbrott och alla möjliga saker. Men stöld är ett brott. Att stjäla är ett brott. Att inte titta på reklam är inget brott.

Så hur i tusan er moraliska åsikt än är, kan den aldrig jämföras med något brottsligt.

Hela denna aspeketen har redan diskuterats i flera sidor också, men uppenbarligen måste man upprepas som någon skiva med hopp i, för gud förbjude man går emot eran moraliska lag...

Permalänk
Medlem

I grund och botten är det nog hela annonsmarknaden som måste förändras. De har en enorm utmaning framför sig. Att försöka tvinga på användare att ge upp en överlägsen bekvämlighet med något som är väldigt mycket sämre är svårt att göra. För att sen inte tala om den ökade säkerheten man får tack vare innehållsblockerare.

År 2016 gjordes en undersökning av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer där de kom fram till att Svenskarnas negativa inställning till annonser ökat rejält de senare åren. "52 procent säger att de har en negativ inställning till reklam, att jämföra med 18 procent som har en positiv inställning." Den positiva siffran låg på 44% år 2005.

  • Mest ogillar svensken reklam i mobilappar, 77 %, Youtubeklipp, 75 %, spel, 70 %

  • En av fyra är villig att betala extra för att slippa reklam för en tjänst man prenumererar på. Mest villig att betala är de i åldrarna 18 till 29 år

  • 31 % använder adblockers. 37 % av männen, 25 % av kvinnorna

Webben är sen också tyvärr väldigt bloatad. Bryan Lunduke beklagade sig också över detta i en väldigt lång rant på YouTube.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semireject:

Jag är så förbannat trött på folk som inte förstår bättre.

Vad, menar du att jag inte besitter tillräckligt med intelligens för att förstå konceptet med reklam? Hade det inte vart så att branschen konstant eskalerar reklamexponering så hade problemet aldrig blivit ett problem, men med att takten för vinstintresse ökar, ökar också funktionen för mer och mer och mer reklam.

Förr kunde det räcka med en enkel bild; Köp Örjans däck, bästa däcket i väst! och så var det med det. Ingen hade problem med det. Men sedan blev det bara mer och mer, fler och fler, det slöade ner sidor, kostade pengar då modemen spenderade hälften av tiden med att ladda fullständigt onödig reklam. Det skall ner i brevlådan, det skall blinka på hockeysargerna. Det skall pushas och det skall väsnas. Ju större desto bättre och mer och mer pengar skall tjänas. Volymen skall höjas i reklampauserna så man får slänga sig på fjärren. Det skall vara reklam även i prenumerationstjänster, i tidningar, på webben, på kläder på DVD-filmen, överallt, hela tiden. BOM-BOM, kolla här, ÖÖÖÖÖ titta på mig!!!

Detta är anledningen till att adblocker existerar överhuvudtaget och det är då inte mitt förbannade problem att branschen vägrat att anpassa sig till marknaden. Det är Aftonbladet som väljer och godkänner vilken typ av reklam som skall visas, så när dom då väljer dessa blinkande helveten, så får dom nog acceptera att folk tröttnat eller helt enkelt gå över till en prenumerationsbaserad modell.

Permalänk
Medlem

Tack @lassekongo83 för att du tar upp den verkliga boven.

Problemet är att företag missbrukat reklamen så enormt, att folk har tröttnat. Och nu finns vägar att undvika reklamen, och alla får panik. Företagen själva har orsakat röran med girighet.

Det behövs i så fall en kontroll så att mängden reklam kan hållas till en vettig nivå. Gör den bara det, så kommer folk inte tröttna, och man kan få det att fungera igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

Och det är ju just det som är problemet. Vill man ta del av ett innehåll ska man också vara beredd att betala för det. Slipper man sedan att betala i utbyte mot reklam är ju det toppen, vilka många verkar ha svårt att förstås. Tar man även bort den inkomstkällan kommer den som skapar materialet inte att kunna fortsätta. Svårare än så är det inte. Inget är gratis.

Många skulle säkert kunna tänka sig att betala en slant för att kringgå all reklam.

Men både betala och vara tvungen att trolla igenom all reklam (och potentiellt bli smittad av ransomware) känns mindre lockande.

Varför är Netflix så stort? För att man slipper reklam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

"Att betala med pengar är för mig som tortyr, och något jag inte vill göra, oavsett. Kommer inte på fråga. Detta förstår jag inte varför du och andra har så satans svårt att begripa?"

Vad säger du till de som skulle uttrycka sig sådär?

Din ovilja att betala med reklam är lika godtycklig, irrelevant och obetydlig som en snattares ovilja att betala för kläder med pengar.

Du kan vända och vrida på det hur mycket du vill, i slutändan är det exakt samma sak. Du väljer att undanhålla inkomst från det företag som tillhandahåller den tjänst som du uppenbarligen utnyttjar. Precis som med exakt alla andra affärer; Gillar du inte deras produkter, använd inte tjänsten. Vill du inte se reklam, gå inte in på www.aftonbladet.se.

Men väljer du att använda deras tjänst, väljer du att utnyttja det som de producerar, ja då får du också se till att betala för det.

Att likställa aversion mot reklam med snatteri är bara så förbannat befängt att jag saknar ord.

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Vad, menar du att jag inte besitter tillräckligt med intelligens för att förstå konceptet med reklam? Hade det inte vart så att branschen konstant eskalerar reklamexponering så hade problemet aldrig blivit ett problem, men med att takten för vinstintresse ökar, ökar också funktionen för mer och mer och mer reklam.

Förr kunde det räcka med en enkel bild; Köp Örjans däck, bästa däcket i väst! och så var det med det. Ingen hade problem med det. Men sedan blev det bara mer och mer, fler och fler, det slöade ner sidor, kostade pengar då modemen spenderade hälften av tiden med att ladda fullständigt onödig reklam. Det skall ner i brevlådan, det skall blinka på hockeysargerna. Det skall pushas och det skall väsnas. Ju större desto bättre och mer och mer pengar skall tjänas. Volymen skall höjas i reklampauserna så man får slänga sig på fjärren. Det skall vara reklam även i prenumerationstjänster, i tidningar, på webben, på kläder på DVD-filmen, överallt, hela tiden. BOM-BOM, kolla här, ÖÖÖÖÖ titta på mig!!!

Detta är anledningen till att adblocker existerar överhuvudtaget och det är då inte mitt förbannade problem att branschen vägrat att anpassa sig till marknaden. Det är Aftonbladet som väljer och godkänner vilken typ av reklam som skall visas, så när dom då väljer dessa blinkande helveten, så får dom nog acceptera att folk tröttnat.

Nu pratar vi varken hockeysarger eller det som kommer i brevlådan, utan tjänster på nätet som är gratis för oss att utnyttja i utbyte mot att bli exponerad för reklam. Reklam som du väljer att stänga av för att du av någon märklig anledning tror att du förtjänat allt detta helt gratis.

Vissa aktörer har anpassat sig bättre än andra, absolut! Men vi användare har inte anpassat oss ett dugg utan vissa av oss tror fortfarande att allt nätet uppkommer helt magiskt utan några som helst kostnader. Och där är det användarna som anpassat sig minst i det hela. Allt är helt enkelt inte gratis. Punkt slut.

Magasin, dagstidningar och liknande är en helt annan femma. De betalar du för men får ändå reklam i för att det du betalar inte täcker hela kostnaden eller värdet av produkten du får. Men som sagt det är en helt annat diskussion.

Att reklamintrycken idag också är väldigt många är det heller ingen som säger något om. Men det går oss inte rätt att utnyttja produkter och tjänster gratis för det. Tänk om du skulle kliva in på HM och plocka på dig en tröja och sedan hävda att du ska ha den gratis för att det var så jävla mycket reklam på vägen till affären. Det är ju helt absurt.

Och det är väl självklart att det finns ett vinstintresse. Det får jag antaga att det gör på ditt jobb också? Om du nu har något. Annars hade ingen av tjänsterna funnits och vi hade alla blivit utan allt det vi tycker så mycket om idag.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Väljer affären att ställa sakerna ute på gatan, med en skylt som säger varsågod, så kommer jag inte betala om jag inte känner för att donera pengar till dem.

Där jag växte upp används faktiskt detta system ute hos en del bönder. Det hänger påsar vid deras brevlåda på landet med chilli som de odlat, lök, potatis och liknande och så får man lägga en liten slant i en låda. Ingen står och övervakar.
Skulle inte kännas helt hundra att ta grejer där utan att betala ändå
Där säger de ju inte riktigt "varsågod" såklart men de hemsidor som uppmanar en att ta bort sin adblocker gör väl ungefär samma sak där. "Stäng gärna av adblockern för dessa äter upp våra intäkter". Gör rätt för dig gäller väl i båda fallen.

Man är ju den del av ett problem om man nyttjar andras tjänster och låter någon annan betala fast även förhindrar den andra betalningen så att content providern inte får in några slantar för sina tjänster.
Samtidigt har jag full förståelse för de som inte vill ha in reklamen. Jag tycker själv det är alldelse för påträngande i många fall så jag är inte oförstående till annonsblockeringen. Verkligen!

Jag tror att fler tänker ungefär så också. Jag tror det blir lite missförstånd och att folk pratar förbi varandra i de här trådarna. De som försvarar adblockers tror nog inte att deras kritiker förstår att ads är för påträngande och ja en del förstår kanske inte men det gör säkert många ändå.
De som klandrar dem som har adblockers vill nog mest säga att ens agerande med adblockers har konsekvenser för finansieringen av siter och man är som vuxen trots allt ansvarig för det här om man kör adblockers. Det många då hoppas på (tror jag) är väl att mottagaren ska förstår detta samband vilket jag tror många också gör men det uttrycks som att "det är ju inte mitt problem" vilket då kan uppfattas som att man inte förstått ansvarsdelen och problematiken ändå. Vilket kanske inte är sant.

Så dyker det upp skendebatter om laggränser och liknande vilket blir dumma sidospår för det är ju inte en fråga om lag alls.

Aja. Framförallt har väl tråden ändrat karaktär en hel del och hamnat i gamla hjulspår vilket kanske inte är så givande.

Mer intressant tyckte jag det var varför TS hade så svårt för content wall för aftonbladet om man använde adblockers ;). Konsumera gärna våra tjänster, men inte om du ska kringgå vår businessmodell för då är du inte lika välkommen. Det låter ju ganska rimligt att ha sådana villkor på sin site kan jag tycka.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Det är så som AB får betalt. Du läser deras artiklar = Du använder deras tjänst = du bör betala för det.

Aftonbladet.se är gratis. Punkt slut.

Skrivet av Mithras:

Det är ju exakt det du inte gör, när du blockerar deras reklam.

Trams. Om jag läste Aftonbladets Plus-artiklar utan att betala för det hade det vart en sak, men att blockera reklam är varken brottsligt eller omoraliskt.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Varför är Netflix så stort? För att man slipper reklam.

Delvis ja. Men varför är Netflix större än låt säga Viaplay? Jo, innehållet! Och det är förstås 100% subjektivt.

Hade sedan Netflix haft en annonsfinansierad variant hade den varit lika populär den också. Och säkert många av er hade suttit där blockat annonser dagarna i ända om det så gick.

Jag har varken lust eller råd att betala en hundring för alla tjänster jag utnyttjar idag, utan ser annonserna som en perfekt kompromiss. Och där dikterar typen av tjänst och innehåll vad jag betalar för. Exempelvis sådana tjänster där reklamen avbryter i låta säga en film eller mellan två låtar i Spotify.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Aftonbladet.se är gratis. Punkt slut.

Trams. Om jag läste Aftonbladets Plus-artiklar utan att betala för det hade det vart en sak, men att blockera reklam är varken brottsligt eller omoraliskt.

Det är gratis för att det finansieras av annonser! Hur förbannat svårt är det att förstå?

Du saknar så mycket verklighetsuppfattning att det är skrämmande. Tror du på riktigt att de anställda jobbar utan lön och att låt säga lokalerna de sitter i är helt gratis? Eller för att ta det lite en Sweclockers nivå; vad tror du det krävs för att driva aftonbladet.se rent tekniskt? Är det gratis tror du?

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semireject:

Och det är väl självklart att det finns ett vinstintresse. Det får jag antaga att det gör på ditt jobb också? Om du nu har något. Annars hade ingen av tjänsterna funnits och vi hade alla blivit utan allt det vi tycker så mycket om idag.

Ja, alltså, nu är ju som sagt Aftonbladet.se helt gratis att läsa och om man på det företaget baserat hela sin verksamhet på godtyckligt reklamtittande, så får man nog skylla sig själv om man går under.

Skrivet av Semireject:

Nu pratar vi varken hockeysarger eller det som kommer i brevlådan, utan tjänster på nätet som är gratis för oss att utnyttja i utbyte mot att bli exponerad för reklam. Reklam som du väljer att stänga av för att du av någon märklig anledning tror att du förtjänat allt detta helt gratis.

Tror att jag har förtjänat? Dina idiotförklarar av mig har jag tröttnat på, så, tack men nej tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Det är så som AB får betalt. Du läser deras artiklar = Du använder deras tjänst = du bör betala för det.

Det är ju exakt det du inte gör, när du blockerar deras reklam. Du betalar inte alls på något sätt överhuvudtaget till Aftonbladet för din användande av deras tjänst, om du blockerar reklamen.

Aftonbladet är en skittidnng, typisk msm som folk borde få betalt för att dom besöker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tjänsten jag använder är att gå på en öppen gata, och se deras tidning, helt öppet visad, sida för sida. Ingen lag, inga regler och inget dumt argument om snatteri förändrar detta.

Reklam är, förblir och kommer aldrig vara något du är tvingad till som konsument att se på, hämta, ta emot eller acceptera. Där är enorma regler på vad du får göra med reklam och hur du får leverera den, och du får inte tvinga den på en konsument.

Det enda jag gör med min webbläsare är att sätta en "ingen reklam, tack" på den, eller spam filter på e-mailen. Jag får mao lov att använda min webbläsare, brevlåda eller E-mail tjänst, utan att behöva acceptera reklam.

Reklam är, förblir och kommer aldrig vara något du är tvingad till som konsument att se på, hämta, ta emot eller acceptera. Där är enorma regler på vad du får göra med reklam och hur du får leverera den, och du får inte tvinga den på en konsument.

Totalt skitsnack. Aftonbladet bestämmer själv över sin egen hemsida. Väljer de att banna allt vad adblockers heter, och tvingar dig att stänga av dem för att se deras sida, så är det helt upp till dem. Du kan absolut bli tvingad som konsument att se på, hämta, ta emot och acceptera reklam för att besöka någons hemsida. Aftonbladet äger själva rätten att välja vilka som ska få besöka deras sida och vilka som inte får, och väljer de att säga att folk med adblockers inte får besöka deras sida, så har de all rätt i världen att göra det.

Du som konsument har inte en absolut rätt att besöka en hemsida bara för att du har en internetuppkoppling. Allemansrätten gäller inte på internet. Snarare är hemsidorna privata egendomar som du får tillåtelse till, under förutsättning att du följer ägarens regler.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Aftonbladet.se är gratis. Punkt slut.

Trams. Om jag läste Aftonbladets Plus-artiklar utan att betala för det hade det vart en sak, men att blockera reklam är varken brottsligt eller omoraliskt.

Nej, Aftonbladet är inte gratis. Det kostar att ha sidan snurrande. De har valt att ta betalt av annonsörer snarare än slutanvändaren, men gratis är det inte.

Brottsligt? Nej. Omoraliskt? Absolut. Du kan försöka slingra dig bäst du vill, i slutändan använder du en produkt som du inte betalar för. I en kapitalistisk värld är det omoraliskt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag är nu inte helt insatt i varken Aftonbladets, eller Sweclockers reklamavtal, men är inte det normala att man får betalt "per klick"?
Eftersom någon med ad-block funktionalitet inte rimligtvis hade klickat på någon reklam i alla fall, kan vi kanske lämna den delen av diskussionen som är "du betalar inte för dig" därhän?
(rimligtvis säljer Aftonbladet sitt reklamutrymme själva i stället för att köpa in den från en yttre källa, men det borde vara samma måttsätt, för att ha en grund för diskussionerna om priset?)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Där jag växte upp används faktiskt detta system ute hos en del bönder. Det hänger påsar vid deras brevlåda på landet med chilli som de odlat, lök, potatis och liknande och så får man lägga en liten slant i en låda. Ingen står och övervakar.
Skulle inte kännas helt hundra att ta grejer där utan att betala ändå
Där säger de ju inte riktigt "varsågod" såklart men de hemsidor som uppmanar en att ta bort sin adblocker gör väl ungefär samma sak där. "Stäng gärna av adblockern för dessa äter upp våra intäkter". Gör rätt för dig gäller väl i båda fallen.

Problemet är ju om folk hänger dessa på dörren, när du inte vill ha dem. Ska du ändå betala?
Om du sen betalat i säg 1 år.. och nästa gång kommer det mindre varor, lägger du lika mycket?
Om du blir sjuk av varorna du fick, kommer du vilja ha mer av dem igen?

Problemet har ju inte kommit från reklamen i sig själv. Detta har fungerat i 10-tals år. Problemet har kommit för att de som har reklamen inte tar ansvaret för dem, eller bryr sig om något annat än hur mycket pengar de kan få in. Mao de som tidigare hängde saker på din dörr, har nu börjat sätta en lapp, om att de behöver mer betalt, för de varorna, annars får du inte nästa gång.

Är detta... rätt?
Vem är egentligen boven här? Du som i 10 år har tittat på reklam, som nu tröttnat på missbruket? Eller de som skiter i allt utom hur mycket reklam de kan trycka ner i halsen på dig?

Skrivet av Söderbäck:

Man är ju den del av ett problem om man nyttjar andras tjänster och låter någon annan betala fast även förhindrar den andra betalningen så att content providern inte får in några slantar för sina tjänster.
Samtidigt har jag full förståelse för de som inte vill ha in reklamen. Jag tycker själv det är alldelse för påträngande i många fall så jag är inte oförstående till annonsblockeringen. Verkligen!

Jag anser mer att man filtrerar bort skräpet. För det som inte har råd att rensa upp ogräset och få ordning på en hälsosam och hållbar reklam profil, borde gå i konkurs. Eller så kan de välja att sälja sin tjänst om de tror folk är villiga att betala för den istället.

Det har blivit någon slags moraliskt tiggeri med reklam, där jag självklart ska ge 10kr till dig... även om det du ger mig inte ens är värt 1 kr. Mao... vad vi egentligen diskuterar är mer tiggeri än att betala för en vara. Varan ges precis som dina grönsaker ovan ut gratis, och inget krav finns på att du ska betala.

Så länge du håller en vettig spenderingsnivå och inte slösar bort allt, så räcker det rätt långt med att få in "lagom". Det enda som blir problemet är när tiggeri övergår till girighet.

Skrivet av Söderbäck:

Jag tror att fler tänker ungefär så också. Jag tror det blir lite missförstånd och att folk pratar förbi varandra i de här trådarna. De som försvarar adblockers tror nog inte att deras kritiker förstår att ads är för påträngande och ja en del förstår kanske inte men det gör säkert många ändå.
De som klandrar dem som har adblockers vill nog mest säga att ens agerande med adblockers har konsekvenser för finansieringen av siter och man är som vuxen trots allt ansvarig för det här om man kör adblockers. Det många då hoppas på (tror jag) är väl att mottagaren ska förstår detta samband vilket jag tror många också gör men det uttrycks som att "det är ju inte mitt problem" vilket då kan uppfattas som att man inte förstått ansvarsdelen och problematiken ändå. Vilket kanske inte är sant.

Så dyker det upp skendebatter om laggränser och liknande vilket blir dumma sidospår för det är ju inte en fråga om lag alls.

Bra sagt. Det stämmer nog bra på diskussionen.
Problemet är dock lite att i båda fallen överdriver problemen rätt kraftigt.

Många siter har börjat anpassa sig för att ha en hälsosam reklamnivå, som inte stör. Och gör man det så är man också på rätt sida om problemet. Man har då insett att... jag som företag också har ett ansvar. När de väl gör det, borde man kunna acceptera denna mängd reklam igen. Det kommer dock ta tid, då precis som brännskadat barn skyr elden, vågar du inte chansa på att få problem igen.

Samtidigt finns det många som ser pengarna de nu vant sig vid att få dyker, och tycker alla är för jävliga. Eller moraliska bitar ovan som försöker jämföra det med stöld och rån. Är bara tramsigt. Kan man inte förstå att det är inget mer än moraliska åsikter man "bryter" så bör man lägga ner sin åsikt. Man förstör det bara mer, och gör att de i protest nu vägrar se reklam.

Skrivet av Söderbäck:

Aja. Framförallt har väl tråden ändrat karaktär en hel del och hamnat i gamla hjulspår vilket kanske inte är så givande.

Mjo, det märks att många inte ens läst tidigare inlägg. De ska bara skrika samma sak... igen.
För skriver man det 10x till så kanske... kanske folk stänger av sin adblock

Skrivet av Söderbäck:

Mer intressant tyckte jag det var varför TS hade så svårt för content wall för aftonbladet om man använde adblockers ;). Konsumera gärna våra tjänster, men inte om du ska kringgå vår businessmodell för då är du inte lika välkommen. Det låter ju ganska rimligt att ha sådana villkor på sin site kan jag tycka.

Både ja och nej.

Jag håller med åsikten som varit tidigare att om du har problem med det, ta upp dem med AB, inte här och sättet att klaga på det är lite konstigt.

Men samtidigt är det lite som det med filmbranschen. De vill hellre ge en på fan med stämningar/lagar och hot, än att inse att affärsmodellen kanske inte håller längre. Man vägrar inse riktiga problemet, och istället skyller på användaren. (Tänk Apple: "Du håller din Iphone fel").

Grunden förblir att det ändå inte är mer än en liten lapp i den påsen med grönsakerna ovan... som säger, "snälla donera lite...". Inte direkt en hållbar "businessmodell" idag.

Och med tanke på att AB inte ens har något vettigt att erbjuda, förstår jag inte ens hur fan de är vid liv än...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Nej, Aftonbladet är inte gratis. Det kostar att ha sidan snurrande.

Men det begriper väl jag också, jag är inte dum i huvudet. Jag menar NATURLIGTVIS tillgången. Hade Aftonbladet.se vart helt prenumerationsbaserad hade jag antingen betalat för den, eller inte. Nu är den inte det och då gör jag varken eller.

Skrivet av Mithras:

Brottsligt? Nej. Omoraliskt? Absolut. Du kan försöka slingra dig bäst du vill, i slutändan använder du en produkt som du inte betalar för. I en kapitalistisk värld är det omoraliskt.

Då är det ju lika omoraliskt att vägra reklam i brevlådan också, eftersom den, precis som all reklam, är för att tjäna pengar i en kapitalistisk värld. Så, uh, nej.

Permalänk
Medlem

Det går ju att vända på det också.

Man kan, om man vill, göra sin tjänst "ofri", dvs kräva registrering och/eller ta betalt för tjänsten. Men det vill de ju inte heller, för de vill samtidigt exponeras för och ta del av så många potentiella läsare som möjligt. Så det blir ju lite av ett "äta kakan och ha den kvar"-tänk.

För övrigt kan jag tillägga att Sweclockers gnäller emellanåt på mig, trots att jag inte kör någon adblock och reklamen syns klart och tydligt. Antar att det beror på att jag kör Opera...

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men det begriper väl jag också, jag är inte dum i huvudet. Jag menar NATURLIGTVIS tillgången. Hade Aftonbladet.se vart helt prenumerationsbaserad hade jag antingen betalat för den, eller inte. Nu är den inte det och då gör jag varken eller.

Då är det ju lika omoraliskt att vägra reklam i brevlådan också, eftersom den, precis som all reklam, är för att tjäna pengar i en kapitalistisk värld. Så, uh, nej.

Men herregud människa. Du väljer inte aktivt att använda dig av tjänsterna/produkterna av de reklam som kommer ner i brevlådan.

Jag förstår verkligen inte hur svårt det är att förstå:

Du väljer själv att aktivt använda AB's tjänst --> Du bör se till att de får betalt och kan hålla sidan uppe.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Totalt skitsnack. Aftonbladet bestämmer själv över sin egen hemsida. Väljer de att banna allt vad adblockers heter, och tvingar dig att stänga av dem för att se deras sida, så är det helt upp till dem. Du kan absolut bli tvingad som konsument att se på, hämta, ta emot och acceptera reklam för att besöka någons hemsida. Aftonbladet äger själva rätten att välja vilka som ska få besöka deras sida och vilka som inte får, och väljer de att säga att folk med adblockers inte får besöka deras sida, så har de all rätt i världen att göra det.

Says who?
Vilken lag, regel eller avtal säger detta?

Detta är åter igen moraliskt babbel, som saknar lagar, verklighet och grundläggande förståelse bakom vad du tekniskt sett gör när du besöker en hemsida. Är deras domän öppet, och deras server svara på port 80 med ett Index, så är den fullt accessbar och du kan (så länge du inte bryter mot något lag) göra vf du vill.

Du behöver inte ladda bilder (något man inte gjorde på tex 90-talet då det tog bandbredd och tid. Du kan välja att inte köra skript, då du precis lika lagligt kan välja en webbläsare som inte kan köra dem. Och du kan välja att inte ladda alla sidor från siten.

Du har dock helt rätt att det är deras servrar, och det är en kostnad för dem att ha dem. Men om jag sätter upp en server och betalar för internet access, ger det mig inte rätten att kräva något av dig heller. Jag har då valt att lägga min server och dens öppna innehåll tillgänglig från internet.

Skrivet av Mithras:

Du som konsument har inte en absolut rätt att besöka en hemsida bara för att du har en internetuppkoppling. Allemansrätten gäller inte på internet. Snarare är hemsidorna privata egendomar som du får tillåtelse till, under förutsättning att du följer ägarens regler.

Sidorna ligger öppet accessbara mot internet. Och EULA gäller inte på så sätt i Sverige. Jag får inte lov att kopiera något, då de äger rättigheten till det, men om de har det fritt tillgängligt över öppet nätverk, har jag inga krav att jag måste göra något, eller hämta något. Inga avtal har gjorts, inga regler finns.

Dessutom ligger sällan idag reklamen på deras egen server, så jag accepterar kanske att ta del av innehåller i deras server, men inte på andras. De har inga rättigheter att bestämma över andras servrar.

Så du har delvis rätt att det är deras egendom, och jag inte inte rätt att förstöra eller kopiera den, men enda reglerna jag måste följa är lagar. Om jag blir bannad från Sweclockers får jag ändå enligt laglig rätt lov att besöka sidan och läsa artiklarna, utan reklam. Jag får dock inte pga jag saknar konto, lov att posta något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

Det är gratis för att det finansieras av annonser! Hur förbannat svårt är det att förstå?

Du saknar så mycket verklighetsuppfattning att det är skrämmande. Tror du på riktigt att de anställda jobbar utan lön och att låt säga lokalerna de sitter i är helt gratis? Eller för att ta det lite en Sweclockers nivå; vad tror du det krävs för att driva aftonbladet.se rent tekniskt? Är det gratis tror du?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Presst%C3%B6d
Från början användes den för att agera komplement till tidningen, men då ingen ville betala för tidningen då man kunde läsa gratis fick de problem. AB liksom många andra får även skattesubventioner samt köper svinbilliga bulk nyheter som autoöversätts och i vissa fall är dessa redan gratis till att börja med, så deras bransch ändras också.

De får pengar via många olika kanaler, men om man vill ta betalt, behöver man också påvisa vad det faktiskt kostar vilket annonser inte gör då man inte vet vad man som konsument utsätts för eller vad den faktiska kostnaden i slutändan blir. Vill de ha betalt och överleva i ett samhälle där reklam inte kan påtvingas bör de helt enkelt ändra affärsmodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Men herregud människa. Du väljer inte aktivt att använda dig av tjänsterna/produkterna av de reklam som kommer ner i brevlådan.

Och på samma sätt väljer jag aktivt att inte ta emot reklam i min "webbläsar-brevlåda". Du vet, den som på internet hämtar öppen information, precis som min vanliga som vem som helst kan lägga info in i. Jag har precis som i brevlådan rätt att neka reklam.

Men jag antar att du sitter och tittar 24/7 på all reklam på TV? Aldrig sänkt volymen, eller gått på toa? Eller spolat förbi den om du spelat in det på VHS/DVD?

Du har en otroligt hög moraliskt häst här, men om du tittar ner, ser du att det är bara du... på luft. Där finns inga belägg för att jag måste hämta hem reklam.

Skrivet av Mithras:

Jag förstår verkligen inte hur svårt det är att förstå:

Du väljer själv att aktivt använda AB's tjänst --> Du bör se till att de får betalt och kan hålla sidan uppe.

AB väljer aktivt att lägga ut sitt innehåll på ett öppet nätverk. Jag kanske "bör" göra något, men jag måste inget, oavsett hur många "u""i" och "b" du använder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Men herregud människa. Du väljer inte aktivt att använda dig av tjänsterna/produkterna av de reklam som kommer ner i brevlådan.

Det spelar väl ingen roll! Du har förklarat att nej till reklam är omoraliskt och då är det omoraliskt hela tiden, överallt, inte bara ibland. Reklamen i brevlådan är PRECIS som Aftonbladets reklam, för att företagen skall överleva. Hade inte Willys här nere på hörnet sålt några varor vilket de delvis gör på grund utav reklamen de lägger i min låda, en butik/tjänst jag för övrigt nyttjar, hade dom, precis som Aftonbladet.se gått under. Då är det ju rimligtvis samma sak om jag tackar nej till reklam i brevlådan som att jag kör med adblocker.

Skrivet av Mithras:

Du väljer själv att aktivt använda AB's tjänst --> Du bör se till att de får betalt och kan hålla sidan uppe.

Nej, det bör jag inte. Det är mig helt fritt att bestämma om jag vill se på deras reklam eller inte, det är inget avtalsbrott att göra det.

Permalänk
Medlem

Många gratisätare här. Tyvärr är allt för många fostrade med att saker är "gratis" på nätet. Men när saker är gratis så behöver den som tillhandahåller tjänsten få in intäkter från annat håll. Genom att sälja alla dina personliga data (ala Facebook). Genom att sälja hela din sökhistorik (ala Google). Eller genom reklam.

I detta speciella fall finns en prenumerationstjänst. Se till att betala för dig om du är intresserad av att läsa artiklar skrivna av Aftonbladets avlönade reportrar.

Gillar man läsa så finns tjänsten Readly som är motsvarigheten till Netflix. Fast avgift per månad, så kan man läsa en massa svenska och utländska tidningar.

Visa signatur

www.faihido.com - Musikgrupp jag grundat med min bror
www.mathiaskholm.se - Personlig hemsida
www.faihidoadministration.se - Administrativa vårdtjänster på distans
www.medicinsksekreterare.se - Samlad information för vårdadministratörer/medicinska sekreterare