Köpråd kompaktkamera? (Vilsen nybörjare)

Permalänk

Köpråd kompaktkamera? (Vilsen nybörjare)

Hej,

Jag är på jakt efter en smidig kamera men som nybörjare har jag ingen aning om vad jag söker, därför vänder jag mig hit.

I dag kör jag med en mobilkamera (Nexus 6P) som tar helt ok bilder i bra förhållanden, men tycker mig sakna möjligheten att göra justeringar.

Vad ska jag använda kameran till?
- I första hand är det bilder på kommande barn som är i fokus. Men är även intresserad av att ta närbilder på föremål (tex dator, elektronik etc)
- Om kameran även tar OK bilder på längre håll och där igenom med zoom så är det ett plus då detta kan förekomma om än sällan.

Kravlista/Önskemål (Som såklart inte är satta i sten)
- Lätt, liten och smidig. Om kameran är för stor eller för tung så kommer det sluta med att den inte plockas med och bara blir liggandes.
- Gänga för stativ. Detta för att kunna ta bra bilder på stillastående föremål.
- Plats för montering av extern blixt eller andra tillbehör? Jag vet inte hur nödvändigt detta är egentligen, någon man kommer använda?
- Någon form av trådlös överföring. Smidigt med Wifi eller BT för att enkelt kunna synka över bilderna till servern.
- Inställningsmöjligheter. Kameran måste kunna fungera i någon form av auto-läge så alla kan plocka upp kameran och ta en OK bild. Men kan man labba lite med slutartider och liknande så är det en önskan. (Så jag kan lära mig mer och utvecklas)

Är det något jag missar? Något som måste vara med som jag inte tänker på?

Budget är såklart viktigt och jag siktar på runt 3000kr. Är det helt orimligt?
Specar de kameror jag tittat lite på, men eftersom jag inte har en aning om vad jag letar efter så får ni ta de med en nypa salt.

SONY DSC WX500

Panasonic Lumix DMCTZ80

Sony DSCHX60VB - Ser intressant ut då den ser ut att ha vad jag söker till ett bra pris, men har ingen aning om den är bra?

Nikon Coolpix A900 - Högintressant, men i övre delen av budgeten, något som motiverar den högre prislappen?

Har jag missat någon information ni behöver så fråga på!

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Du kommer tyvärr bli besviken för 3000Kr. Vanliga kompaktkameror har halkat efter rejält sen smartphones kom. Spara till till en spegellös systemkamera i mindre format om formfaktorn är viktig eller ny telefon med bra kamera.

Bildkvalitén i dagens mobilkameror slår billiga kompaktkameror med stor marginal oftast. Det är inte så prisvärt att köpa kompaktkameror idag tycker jag om man inte nödvändigtvis behöver zooma. Det finns såklart dyrare kompaktkameror men frågan är då om det inte är bättre att slå till på en systemkamera i mindre format. Det är oftast stor skillnad i bildkvalité mellan kompakt och systemkamera pg.a bättre sensor och optik bl.a.

Kameror man kan kolla på är t.ex. Sony A6000, Panasonic Lumix DC-GX800, GX80 , Olympus OM-D E-M10 Mark II. Finnas massivs såklart och jag har inte vidare koll i det segmentet just nu.

*Edit*

Om kompakt är ett måste skulle jag kika på Sony CyberShot DSC-RX100 serien bl.a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

Hej,

Jag är på jakt efter en smidig kamera men som nybörjare har jag ingen aning om vad jag söker, därför vänder jag mig hit.

I dag kör jag med en mobilkamera (Nexus 6P) som tar helt ok bilder i bra förhållanden, men tycker mig sakna möjligheten att göra justeringar.

Vad ska jag använda kameran till?
- I första hand är det bilder på kommande barn som är i fokus. Men är även intresserad av att ta närbilder på föremål (tex dator, elektronik etc)
- Om kameran även tar OK bilder på längre håll och där igenom med zoom så är det ett plus då detta kan förekomma om än sällan.

Kravlista/Önskemål (Som såklart inte är satta i sten)
- Lätt, liten och smidig. Om kameran är för stor eller för tung så kommer det sluta med att den inte plockas med och bara blir liggandes.
- Gänga för stativ. Detta för att kunna ta bra bilder på stillastående föremål.
- Plats för montering av extern blixt eller andra tillbehör? Jag vet inte hur nödvändigt detta är egentligen, någon man kommer använda?
- Någon form av trådlös överföring. Smidigt med Wifi eller BT för att enkelt kunna synka över bilderna till servern.
- Inställningsmöjligheter. Kameran måste kunna fungera i någon form av auto-läge så alla kan plocka upp kameran och ta en OK bild. Men kan man labba lite med slutartider och liknande så är det en önskan. (Så jag kan lära mig mer och utvecklas)

Är det något jag missar? Något som måste vara med som jag inte tänker på?

Budget är såklart viktigt och jag siktar på runt 3000kr. Är det helt orimligt?
Specar de kameror jag tittat lite på, men eftersom jag inte har en aning om vad jag letar efter så får ni ta de med en nypa salt.

SONY DSC WX500

Panasonic Lumix DMCTZ80

Sony DSCHX60VB - Ser intressant ut då den ser ut att ha vad jag söker till ett bra pris, men har ingen aning om den är bra?

Nikon Coolpix A900 - Högintressant, men i övre delen av budgeten, något som motiverar den högre prislappen?

Har jag missat någon information ni behöver så fråga på!

Så länge som barnet är nyfött så kommer det att funka med i stort sett vad som helst men när krabaten börjar krypa/springa omkring så kommer det att ställa betydligt mer krav på kameran.
Inomhus är ljuset i regel ganska begränsat. Även om man in själv upplever det som så mörkt så är det ofta att kameran får "jobba hårt".

De modeller som du kollat på har alla nackdelen att de har ganska liten sensor och att optiken är ljussvag.
Med den tänkta budgeten är det dock lite svårt att komma upp i sensorstorlek och ljusstyrka och ökar man sensorstorkelen blir antingen kameran större och/eller så får man man mindre zoomomfång.

Jag skulle nog ändå fundera över om det inte kan vara värt att höjda budgeten en liten aning och kolla på RX100.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1302505

Fördelen med den, jämfört med de kameror du kollat på är att den har större sensor. Ljusstyrkan på optiken är dock ungefär samma. Det gör att du kommer att få bättre möjlighet att ta bilder med acceptabel kvalitet inomhus, utan att det blir väldigt mycket brus och utan att bilderna blir suddiga.
En sak med RX100 (vad jag kommer ihåg gäller det även första versionen iaf) som är bra är att blixten faktiskt går att vinkla, vilket gör att man kan studsa den i taket. Den är visserligen inte så kraftig som en riktig extern blixt men det ger ändå ett bättre resultat än att slå blixten rakt på, vilket ger väldigt hårda och fula skuggor. Annars är en extern blixt väldigt användbart för tex familjebilder inomhus, eftersom att inte alla behöver sitta helt stilla medan bilden tas.

Även om jag inte helt håller med i det Myllerman skriver om att kompaktkamerorna har halkat efter rejält och att dagens mobilkameror slår kompakterna med stor marginal så är skillnaderna inte så stora längre. I svagt ljus skulle jag fortfarande säga att kompaktkamerorna har en fördel. I bra ljus så får man fin kvalitet från mobilkameror, även ett par generationer gamla sådana.
En annan fördel med kompaktkamerorna är ju att de ha optisk zoom, vilket inte så många telefonkameror har. Om man zoomar med en mobil så sjunker bildkvaliteten till oigenkänlighet väldigt snabbt.

Så det kan finnas en risk att du blir besviken på de kameror du själv kollat på, lite beroende på vad du har för förväntningar.
Det kan rent av vara så att du skulle bli besviken även på RX100, men den är ett stort steg upp från både de kameror du redan kollat på och mobilkameror.

Hade det inte varit för den önskade formfaktorn hade jag nog rekommenderat att kolla på en begagnat systemkamera.

Permalänk
Medlem

@dumbo:
Bra och utförligt svar, mitt var kanske inte mycket att hänga i Julgranen.
Baserade det mest på kameror under 3K. Håller dock med om att RX100:an är bra. Kan nog passa TS krav.

Permalänk

@Myllerman:
@dumbo:

Tack för era utförliga svar! Kul att se folk som tar sig tid för att hjälpa.

Ni har gett mig lite saker att fundera på och lite mer kött på benen.
RX100 ser ut att vara ett trevligt alternativ. Det jag funderar lite på här är om man kommer sakna WiFI funktionen, eller om det snarare är en gimmick som man sällan kommer använda?

Inser att sensorn är det viktiga och att man vill komma över 1" för att få något att hänga i granen när det gäller kompakta kameror?
Blir nog att avvakta lite till Black Friday för att se om något reas ut då.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

@Myllerman:
@dumbo:

Tack för era utförliga svar! Kul att se folk som tar sig tid för att hjälpa.

Ni har gett mig lite saker att fundera på och lite mer kött på benen.
RX100 ser ut att vara ett trevligt alternativ. Det jag funderar lite på här är om man kommer sakna WiFI funktionen, eller om det snarare är en gimmick som man sällan kommer använda?

Inser att sensorn är det viktiga och att man vill komma över 1" för att få något att hänga i granen när det gäller kompakta kameror?
Blir nog att avvakta lite till Black Friday för att se om något reas ut då.

Ang. wifi så är det såklart lite olika hur man använder sina prylar. Jag personligen använder det väldigt sällan även om jag har det på båda de kameror som jag vanligen använder. Det primära ändamålet, som jag ser det, är om man vill lägga upp en bild för allmän beskådan innan man hunnit ta sig hem. Väl hemma så är det , IMO, smidigare och går högst sannolikt fortare att sätta minneskortet i en kortläsare.
Har kameran inbyggt stöd för wifi så kan man ju ofta även fjärrstyra kameran och använda telefonen som sökare osv. Inte heller något som jag personligen ser någon enorm nytta med, men i en del situationer kan det, såklart, vara användbart.

Handlar det endast om att föra över filerna till en dator via wifi och inte att styra kameran så finns det ju SD-kort med wifi. Jag har själv aldrig använt sådana så jag har inte så bra koll på dem men de är inte så fasligt dyra, tror jag.

Permalänk
Medlem

@WillBjorG:
Brukar inte använda wifi. Kanske ren vana men jag har en extern sd-kortläsare sittandes bredvid skärmen så går väldigt fort att ploppa i den utan krångel.

Det är helt klart värt att vänta på Reorna. Just RX100 har varit nere på 2700Kr ibland vilket gör den mycket prisvärd.
Prisbevaka med prisjakt om du inte gjort det. Väldigt bra funktion att få mejl när priset sänkts till en viss summa. Ibland är reorna bara en dag så lätt att missa.

Jag skulle inte köpa en kamera med mindre än 1" sensor. Du kommer uppskatta skillnaden sen då du både får mindre brus och mer kreativ kontroll i bilderna.

Permalänk
Rekordmedlem

Elgiganten har kört flera kampanjer på RX100 (v2) det var väl bara nån vecka sedan de senast körde kampanj på RX 100-2 så de kostade kring 3700kr. Jag köpte en för 3500 just för att ha en liten kamera som komplement till systemkameror och även om RX 100 inte är "perfekt" så är den väldigt bra och för sin storlek och 3500 kr så är den troligen oslagbar,
Den totalt utklassar alla mobiler sett till bildkvalitet och den är bättre än en del enklare systemkameror också, nackdelarna och fördelarna är ju ungefär samma men beror på omständigheterna, den är liten och har fast optik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Elgiganten har kört flera kampanjer på RX100 (v2) det var väl bara nån vecka sedan de senast körde kampanj på RX 100-2 så de kostade kring 3700kr. Jag köpte en för 3500 just för att ha en liten kamera som komplement till systemkameror och även om RX 100 inte är "perfekt" så är den väldigt bra och för sin storlek och 3500 kr så är den troligen oslagbar,
Den totalt utklassar alla mobiler sett till bildkvalitet och den är bättre än en del enklare systemkameror också, nackdelarna och fördelarna är ju ungefär samma men beror på omständigheterna, den är liten och har fast optik.

Skulle gärna vilja se bevis på att den utklassar smartphones som point and shot kamera. Jag var faktiskt själv inne på att köpa en RX100 (v1) i somras, i samband med detta letade jag lite efter jämförelser med smartphones och då fick jag kalla fötter. T.ex. denna jämförelse: https://www.youtube.com/watch?v=kMHeX8gGy3k

Hur som helst, för min del slutade det med att jag köpte en Sony Alpha A5100 med 16 - 50 mm objektiv för ca 5000 kr. Tyvärr ligger den mest på hyllan nu även om jag är väldigt nöjd med fotokvaliteten. Google Pixel XL och Galaxy S7 går att köpa för ca 5000 kr nu, jag skulle hellre köpa en sådan. Då en smartphone är så otroligt mycket smidigare och en pryl som man alltid har med sig. Bilder i dunkel belysning blir även ruskigt bra med Googles HDR+ funktion om man kör Pixel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Skulle gärna vilja se bevis på att den utklassar smartphones som point and shot kamera. Jag var faktiskt själv inne på att köpa en RX100 (v1) i somras, i samband med detta letade jag lite efter jämförelser med smartphones och då fick jag kalla fötter. T.ex. denna jämförelse: https://www.youtube.com/watch?v=kMHeX8gGy3k

Han borde få pris för mest ovetenskapliga jämförelsen. Han har ju inte ens bemödat sig med att få fokus på samma ställe i bilderna. Hur man sedan ska kunna bedöma bildkvaliteten när bilderna är nerskalade till 1080p (2 Mpix) överstiger mitt förstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Han borde få pris för mest ovetenskapliga jämförelsen. Han har ju inte ens bemödat sig med att få fokus på samma ställe i bilderna. Hur man sedan ska kunna bedöma bildkvaliteten när bilderna är nerskalade till 1080p (2 Mpix) överstiger mitt förstånd.

Om nu RX100 är så bra borde ju den utklassa de två telefonerna och det borde synas även när de är nedskalade. Jag skulle iaf inte våga satsa pengar på att någon av RX100 modellerna skulle ge mycket bättre resultat än t.ex. Pixel XL med HDR+ som point and shoot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipp:

Om nu RX100 är så bra borde ju den utklassa de två telefonerna och det borde synas även när de är nedskalade.

Hade testmetodiken varit åtminstone halvbra så att fokus varit på samma ställe osv så hade det kanske gått att dra åtminstone vissa slutsatser även utifrån de nerskalade bilderna men som denna test är gjord gör det tyvärr varken att säga bu eller bä.

Tyvärr är det gemensamt för i stort sett alla de (ganska få) jämförelser mellan "riktiga" kameror och mobilkameror att det är personer som inte har koll på vad de gör och som i bästa fall har en trasig testmestod (oftast ingen alls) som gör dessa tester.
De seriösa siterna som testar kameror/mobilkameror testar bara kameror mot kameror och mobiler mot mobiler... Undrar varför.

Kan du visa en test som är gjort på ett vettigt sätt, där det även finns fullstora bilder, som visar det du hävdar så... Jag har tyvärr inte kunnat hitta några tester värda mycket mer än P12 som säger "Min nya telefon är bäst!"

Permalänk

Tack för alla svar och input.
Kommer som sagt avvakta till BF för att se vad som erbjuds.
Annars ligger inte RX100 av någon modell långt borta!

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Hade testmetodiken varit åtminstone halvbra så att fokus varit på samma ställe osv så hade det kanske gått att dra åtminstone vissa slutsatser även utifrån de nerskalade bilderna men som denna test är gjord gör det tyvärr varken att säga bu eller bä.

Tyvärr är det gemensamt för i stort sett alla de (ganska få) jämförelser mellan "riktiga" kameror och mobilkameror att det är personer som inte har koll på vad de gör och som i bästa fall har en trasig testmestod (oftast ingen alls) som gör dessa tester.
De seriösa siterna som testar kameror/mobilkameror testar bara kameror mot kameror och mobiler mot mobiler... Undrar varför.

Kan du visa en test som är gjort på ett vettigt sätt, där det även finns fullstora bilder, som visar det du hävdar så... Jag har tyvärr inte kunnat hitta några tester värda mycket mer än P12 som säger "Min nya telefon är bäst!"

Svårt att hitta sådana tester. Googlade lite och hittade en tråd på reddit där några personer som båda har Pixel 1 och RX100.
https://www.reddit.com/r/RX100/comments/7bergy/thinking_of_bu...

"I have both currently and use both. If you're looking to "really" take photos. (control the exposure etc etc) go with the rx100. For quick point and shoot type photos, the pixel will be great."

"This isn't exactly the same, but I used my RX100 MK V and the Pixel 1 over the weekend while in San Francisco. I should have taken some of the same shots for comparison, but I enjoyed shooting on the Sony and the Pixel takes some great snaps.
If I were in your shoes, I'd go with the Pixel."

Innan jag köpte min Sony A5100 läste jag en del liknande kommentarer och kom fram till att jag inte skulle våga lita på att RX100 (1th gen) skulle ge bättre foton vid point and shot än en smartphone och därför valde jag att gå upp en storlek. Är man fotointresserad och kommer använda de manuella inställningarna mycket så är säkert RX100 bättre men kör man på auto-läget skulle jag köpa en Pixel XL nu när de sjunkit i pris.