Är det WD40EFRX man ska ha som NAS diskar?

Permalänk

Är det WD40EFRX man ska ha som NAS diskar?

Måste ha pålitliga diskar och WD40EFRX. Kollar lite på seagate ironwolf, men polare säger att jag ska hålla mig borta från seagate diskar, iron wolf diskarna måste väl vara rätt pålitliga?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Ja det är inte ett dåligt val, nu för tiden så kör jag bara WD diskar.... aldrig några problem.
Och RED är byggd just för det ändamålet. Jag kör bara Red i den stationära t.o.m

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Inget fel på seagate däremot hade de några 3TB diskar för några år sedan som drog ner deras rykte en hel del.
Men har för mig det gällde en specific modell och enbart 3TB enbart.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

På tal om Seagate så har jag hört rykten om att Backblazes statistik över Seagate-diskar ska vara något skev, då det påstås att Backblaze köpt in begagnade/refurbished Seagate-diskar i samband med att det var svårt att få tag i diskar under någon period.
Men som sagt... Rykten...

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Inget fel på seagate däremot hade de några 3TB diskar för några år sedan som drog ner deras rykte en hel del.
Men har för mig det gällde en specific modell och enbart 3TB enbart.

Min personliga erfarenhet är i alla fall att WD levererar mycket högre kvalitet än Seagate.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av PeNMaX:

Inget fel på seagate däremot hade de några 3TB diskar för några år sedan som drog ner deras rykte en hel del.
Men har för mig det gällde en specific modell och enbart 3TB enbart.

Min polare har en egen server och sa något om att Seagate inte var att lita på, men får fråga han mer utförligt. Det var tydligen massa olika (modeller) seagate diskar som hade rasat ihop, inte iron wolf dock. Han sa bara kort och gott "köp WD red"...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

På tal om Seagate så har jag hört rykten om att Backblazes statistik över Seagate-diskar ska vara något skev, då det påstås att Backblaze köpt in begagnade/refurbished Seagate-diskar i samband med att det var svårt att få tag i diskar under någon period.
Men som sagt... Rykten...

Om inte jag kommer ihåg helt fel hade dom någon deal ett tag där det var en jätterea i USA på externa diskar, och backblaze bad kunder köpa (pga. 1 per hushåll) och sedan sälja diskarna till Backblaze för dom som ville tjäna sig en enkel 200kr eller så.

Osäker på vilka diskar det var men har för mig det var någon 3.5" 3TB extern disk för allmänt piss och inget under den rean.

Men ja, Seagates superkrasch av deras Barracuda 3TB diskar var ju lite mindre bra. Diskarna var snorbilliga, och höll knappt 12 månader. Jag och några andra hade 10+ stycken mellan oss. Alla var döda inom 24 månader, majoriteten dog inom 12 månader.

Men det var ju enbart dessa 3TB diskar, inga andra. Om jag kommer ihåg rätt så hade deras 2TB och 4TB diskar bättre statistik från backblaze än många andra diskar.

WD red är mycket popis på sweC överlag, har själv några. Tror dock Ironwolf diskarna fungerar utmärkt också.

HGST kanske har något interessant.

Tror dock det egentligen inte är någon jättestor skillnad i hur bra diskarna är oavsett. Eventuellt att man undviker vissa "gröna" modeller så att säga.

Jag har kört gott och blandat, i bra pris, genom alla år utan större problem. Men se dock till att testa diskarna när du får dom!
Oftast brukar diskar dö tidigt, eller nästan aldrig. Därför kör man dom stenhårt när man får dom, klarar diskarna att skriva data och ta bort ett par gånger om (vilket tar ett par dagar) så brukar det vara grönt.

Kolla på t.ex. Badblocks eller liknande som kan göra detta. Även Seatools kan göra liknande i Windows om jag kommer ihåg rätt.

Lite OffTopic: Men jag har faktiskt en av dessa Seagate 3TB diskar som dog snabbare än bananflugor här på bordet.

Dold text
Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Om inte jag kommer ihåg helt fel hade dom någon deal ett tag där det var en jätterea i USA på externa diskar, och backblaze bad kunder köpa (pga. 1 per hushåll) och sedan sälja diskarna till Backblaze för dom som ville tjäna sig en enkel 200kr eller så.

Osäker på vilka diskar det var men har för mig det var någon 3.5" 3TB extern disk för allmänt piss och inget under den rean.

Men ja, Seagates superkrasch av deras Barracuda 3TB diskar var ju lite mindre bra. Diskarna var snorbilliga, och höll knappt 12 månader. Jag och några andra hade 10+ stycken mellan oss. Alla var döda inom 24 månader, majoriteten dog inom 12 månader.

Men det var ju enbart dessa 3TB diskar, inga andra. Om jag kommer ihåg rätt så hade deras 2TB och 4TB diskar bättre statistik från backblaze än många andra diskar.

WD red är mycket popis på sweC överlag, har själv några. Tror dock Ironwolf diskarna fungerar utmärkt också.

HGST kanske har något interessant.

Tror dock det egentligen inte är någon jättestor skillnad i hur bra diskarna är oavsett. Eventuellt att man undviker vissa "gröna" modeller så att säga.

Jag har kört gott och blandat, i bra pris, genom alla år utan större problem. Men se dock till att testa diskarna när du får dom!
Oftast brukar diskar dö tidigt, eller nästan aldrig. Därför kör man dom stenhårt när man får dom, klarar diskarna att skriva data och ta bort ett par gånger om (vilket tar ett par dagar) så brukar det vara grönt.

Kolla på t.ex. Badblocks eller liknande som kan göra detta. Även Seatools kan göra liknande i Windows om jag kommer ihåg rätt.

Lite OffTopic: Men jag har faktiskt en av dessa Seagate 3TB diskar som dog snabbare än bananflugor här på bordet.

Snacka om att köra ett varumärke i botten, hur fan tänkte dom...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Om man prioriterar driftsäkerhet så skulle jag kika på HGST för någon eller ett par hundra kronor mer i pengar. Men de går ofta lite varmare och kan höras mer.

Seagate har både en bra och en 'dålig' 4 TB disk enligt blackblaze - dock kan man inte riktigt jämföra Seagate med WD på blackblaze snart längre eftersom populationen krymper av WD-diskar, speciellt senare tid. Blackblaze köper mest Seagate och HGST och motivationen är helt enkelt affärsmässigt och hur villigt disktillverkarna är att leverera och till vilket pris.

Dessutom håller man på att byta en massa 3TB diskar nu till 12 TB diskar (förmodligen HGST) utan att det beror på några fel på diskarna - orsaken är att man får mer lagrad plats per Wh med dom stora moderna diskarna - förbrukningen av elströmmen är ingen oviktig kostnad om man har typ 50000 diskar.

Seagates 8TB Archive-diskar har riktigt bra trackrecord bland 'stordiskarna' och är inte sämre än volymdiskarna på 4 TB storlek från WD och Seagate. Enterprprise-diskar 8TB och uppåt uppvisar ännu inte fullt lika bra data, men å andra sidan har de bara några månader bakom sig. Och frågar någon mig så anser jag inte en disk som enterprise förrän de har SAS-anslutningar och dual channel oavsett vad som står i reklambladet.

SAS-kontroller på diskar gör en hel del mer på diskarna än motsvarande SATA-diskar - bla. utökad ECC, ytkontroller, reparation och omskrivning av sektorer som mäts veka vid läsning (det händer aldrig någonsin på en SATA-disk - den typen av korrektion görs endast när en sektor skrivs och verifieringen i samband med skrivningen inte godkänner skrivningen), betydligt större ködjup (128 -256 steg gentemot SATA-diskens maximala 32 steg) och att en SAS-disk har två kanaler som kan arbeta parallellt och med dessa teoretisk hastighet som är fyrdubbelt som en SATA-disk.

WD har i princip inga SAS-diskar tillgängligt medans HGST och Toshiba tillsammans med Seagate (som i princip driver SAS-utvecklingen) har det.

Permalänk

Tror jag kommer köpa 4 stycken Seagate Ironwolf ST10000VN0004 256MB 10TB 3.5" Rätt bra pris, eller är det dumt och snåla?

WD Gold WD121KRYZ 256MB 12TB kostar 1000 kr mer,, så blir 4000 vilket jag tycker är rätt mycket...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av blue eyed devil:

Tror jag kommer köpa 4 stycken Seagate Ironwolf ST10000VN0004 256MB 10TB 3.5" Rätt bra pris, eller är det dumt och snåla?

WD Gold WD121KRYZ 256MB 12TB kostar 1000 kr mer,, så blir 4000 vilket jag tycker är rätt mycket...

Jo, men nu jämför du äpplen och päron. Om du kollar på Gold så ska du jämföra mot Ironwolf Pro och inte vanliga ironwolf.

På tal om märken och så. Jag har endast Seagate hemma faktiskt. Inget medvetet val utan flera separata köp över tid. Inga krångel med de jag har. 5st sitter i NAS:en.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin