Permalänk

reperation av laptop moderkort

Tja. vet inte om denna hamnar i rätt kategori....

felsökt en antik laptop, mest för kul.
symptomen är att den inte hittar hårddisken... eller nästan. när man går in i bios så ser man skräptecken där hårddisk namnet brukar stå. skumt.

provat o boota med usb och linux. bara vrål hänger sig och får nån watchdog timeout och kastar felkoder.

lyckades dock starta memtest som snurrade ett par timmar utan problem

efter lite pill så trycker jag försiktigt på undersidan sydbryggan. sen efter reboot så hoppar den igång o laddar.

nån mer som felsökt på laptopmoderkort? funderar om den kan va nån chip kondensator som spruckigt eller om det är dålig lödning i sydbryggan?

Dator är en Packard bell argo c

edit:stavfel sitter på skakig buss ☺
Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem

Blir den ovanligt varm på delar som inte borde bli varma?
Kan tisa om Rossman på Youtube han går igenom hur man felsöker moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja just ja... hade glömt han. skillad kille lååånga filmer gör han 😁 tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem

Blev nyfiken när du skrev "antik laptop" men lite besviken när jag läste "usb"..

Packard Bell var väl inga direkta kvalitétsdatorer ?

Tycker mig ha försökt hjälpa folk som haft mysko fel med dessa lite billigare märken i stort sett från att de varit nya så min tilltro till den elektroniska byggkvalitén är väl inte väl grundlagd.

Låter misstänkt som att det är någon form av lödfel om det fungerar efter lite massage.

Tvättat/blåst rent kortet noga ? Gammal skit som ger överledning kan ställa till det.
Ibland fungerar ju prylar oförklarligt bra efter en simpel renblåsning.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Spruckna bga-lödningar är inget ovanligt i äldre prylar. Går ej att fixa för hand och egentligen knappt ens med riktig proffs-utrustning (och relevant utbildning, naturligtvis). Att köra grejen i ugnen kan hjälpa men är oftast inte värt mödan.

Permalänk

Ok. har iof tillgång till proffsutrustning då jag jobbar inom elektronik tillverkning.

provar med att rengöra och löda om kondingar och ev. mäta upp om det är kortis eller avbrott i nån iom att det verkar glappa, det var inte mycle kraft jag la på kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.