Permalänk
Inaktiv

Vilken mobiltelefon?

Idag har jag en Galaxy S7. Har alltid haft Android men börjar nu tröttna och tycker S7:ans kamera är tråkig och dålig. Designen på mobilen är inte heller så rolig.

Är riktigt sugen att pröva en iPhone och just iPhone X verkar riktigt intressant men jag får inte riktigt ihop det med priset...

Saker jag vill prioritera är dock en grym kamera och bra batteritid. Mobilerna jag har tittat på är följande:

En billig iPhone 6 (3 500 kr), för att få pröva iOS och vad jag har förstått är kameran väldigt bra. Batteritid dock?

Iphone 7? Batteritid?

Iphone 8? Nja då är det bara 2 000 kr till iPhone X!

Galaxy S8, riktigt snygg, men hur står sig kameran mot en iPhone? Pratar då inte specs, utan det räcker med att jämföra bilder, iPhone tar sjukt bra bilder.

Andra tips?

Permalänk
Medlem

Antingen tar du en S8, eller en telefon med iOS som försöker vara en S8

Nej men.. iPhone X är inte värt det enligt mig, om du inte skiter ut pengar förståss.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Min Huawei H8 har betydligt bättre kamera (irl) än S7an. Sambon har en och hennes kamera (telefonen också suger en del, bilderna blir gryniga och suddiga. Till halva priset också. Bästa är väl att du googlar lite och kollar på reviews. Mitt batteri räcker alltid 24h oavsett hur mycket jag använder den, bortsett ifrån att kolla på filmer konstant. Men för alldagligt användande så är det ca 50% kvar i batterit när jag lägger mig. Spelar rätt mycket på den och smsar/ringer en del.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Skulle kolla på en LG G6

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=nAth8g05tfs

Lg V30 hade jag tagit ifall någon operatör sålde den med abonnemang

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av downup:

https://www.youtube.com/watch?v=nAth8g05tfs

Lg V30 hade jag tagit ifall någon operatör sålde den med abonnemang

Imponerande. Men hur mycket sämre är egentligen kameran på en S8 eller iPhone 8/X i jämförelse med V30?

Han som gjorde den där filmen måste väl ha ändrat hur mycket som helst i färgerna osv?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon260898:

Imponerande. Men hur mycket sämre är egentligen kameran på en S8 eller iPhone 8/X i jämförelse med V30?

Han som gjorde den där filmen måste väl ha ändrat hur mycket som helst i färgerna osv?

Hmm. Var försiktig med LG är mitt råd i nuläget...
#17095549

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

https://www.youtube.com/watch?v=nAth8g05tfs

Lg V30 hade jag tagit ifall någon operatör sålde den med abonnemang

LG är duktiga på design, men som @söderbäck sa brister dom på en viktig punkt, nämligen att supporta och hålla sina telefoner uppdaterade.
Så jag skulle ha det i åtanke innan man lägger 8-9000:- på en telefon.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kolla in Oneplus 5, personligen är jag sjukt nöjd!
Har haft iPhone 6 och Samsung s7 igenom jobbet, men fäste min aldrig vid nån av dem som jag gjort med Oneplus 5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du kan vänta till 16 november då One plus 5T ska presenteras så kan det vara en kandidat. Är själv en väldigt nöjd ägare till 3T

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Värt att hålla utkik efter är vad som sägs vara den ursprungliga Pixel 2 XL, HTC U11+ som ska gå att förhandsboka från den 20 november. Priset är också det någorlunda humant, 7650:-
Är i alla fall den jag ska köpa, uppfyller alla kriterier.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Har läst från nyteknik att iphone X är inte värt det för pengarna för att den går sönder jättelätt...

Samsung är alltid bra men sj är jag sugen på pixel eller en billig kina telephone för att testa hur bra dom är jämfört med dom top-end mobiler. (kina modeller kostar runt 1k - 1.5k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpicyCurry:

Har läst från nyteknik att iphone X är inte värt det för pengarna för att den går sönder jättelätt...

Samsung är alltid bra men sj är jag sugen på pixel eller en billig kina telephone för att testa hur bra dom är jämfört med dom top-end mobiler. (kina modeller kostar runt 1k - 1.5k)

Varför skulle iPhone X gå sönder lättare än nån annan mobil?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Det beror ju på vad du gör med din telefon liksom, jag har haft Iphone parallellt med Android nu i ett antal år som jobbtelefon och för mig så är Iphone väldigt begränsad i vad man kan göra och därför inte lika rolig. Samtidigt så har ju Iphone bra kamera, webbläsare och så förstås så för en del håller det ganska långt. Samtidigt är jag inte en sån som håller på med romar och liknande, det var kul några år när Android var nytt men nu vill jag bara att det ska funka, men jag vill ju ändå kunna installera min launcher, mitt tangentbord, minska storleken på gränssnittet så mer får plats och så och det går ju inte på Iphone liksom.

Angående kamerakvalitet så är ju i princip alla nya toppmodeller bra nu. Iphone är ofta bäst när den kommer men sen kommer nästa Samsung som då blir bäst, och Pixel och liknande är också uppe i samma nivå. Men skillnaderna är små. Lite samma med batteritiden, alla har hyfsat bra när de är nya och går sen stadigt nedåt även om kapacitet och skärmstorlek förstås spelar in.

En tanke är att gå lite utanför mainstream och köpa en Motorola i Z serien där du kan koppla på bättre kamera, större batteri eller diverse andra saker med Moto mods. Då får man ganska ren Android utan en massa bloat och en i övrigt bra telefon på de flesta sätt från start men med mer möjligheter framöver. Det var vad jag gjorde nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Varför skulle iPhone X gå sönder lättare än nån annan mobil?

https://www.macrumors.com/2017/11/06/iphone-x-breakability-dr...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

@bärplockaren:

för att dom har glas på fram och baksidan.

länk till nyteknik: https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/nya-testet-iphone-x-ar-en...

Permalänk
Medlem

Iphone X är den absolut bästa lur jag någonsin haft, trots jag bara använt den i 4 dygn hittills.
Men om jag rannsakar mig själv och frågar, är den värd 13k(då 64gb i min mening är på tok för lite), så är förmodligen svaret nej.

Det enda som egentligen fick mig att överväga köpet var att det kändes ÄNNU mer hutlöst att lägga 9,5k på en 8:a med 256gb. Well played Apple...

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Iphone X är den absolut bästa lur jag någonsin haft, trots jag bara använt den i 4 dygn hittills.
Men om jag rannsakar mig själv och frågar, är den värd 13k(då 64gb i min mening är på tok för lite), så är förmodligen svaret nej.

Det enda som egentligen fick mig att överväga köpet var att det kändes ÄNNU mer hutlöst att lägga 9,5k på en 8:a med 256gb. Well played Apple...

Varför inte då fundera över annat märke?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon260898:

Idag har jag en Galaxy S7. Har alltid haft Android men börjar nu tröttna och tycker S7:ans kamera är tråkig och dålig. Designen på mobilen är inte heller så rolig.

Är riktigt sugen att pröva en iPhone och just iPhone X verkar riktigt intressant men jag får inte riktigt ihop det med priset...

Saker jag vill prioritera är dock en grym kamera och bra batteritid. Mobilerna jag har tittat på är följande:

En billig iPhone 6 (3 500 kr), för att få pröva iOS och vad jag har förstått är kameran väldigt bra. Batteritid dock?

Iphone 7? Batteritid?

Iphone 8? Nja då är det bara 2 000 kr till iPhone X!

Galaxy S8, riktigt snygg, men hur står sig kameran mot en iPhone? Pratar då inte specs, utan det räcker med att jämföra bilder, iPhone tar sjukt bra bilder.

Andra tips?

Ska du ha bra batteri och kamera så bör du kolla på iPhone 7/8 Plus och inte de vanliga främst. Även iPhone X har riktigt bra batteritid och kamera enligt mig.

Just iPhone X tycks även vara rätt fint rabatterad ifall du köper den med abonnemang hos Comviq och Tre.

Räknar man på vad 1 GB hos Tre kostar i 24 mån så blir det 229*24=5496kr. Abonnemanget och telefonen kostar 549*24=13176, så drar man bort abonnemanget så kostar telefonen på 24 månader 13176-5496=7680kr. Det är ju en bit från kontantpriset på 11495kr.

Nu är ovanstående bara ett exempel och det finns givetvis förmånligare abonnemang än Tres 1 GB för 229kr ifall man köper abonnemang löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Varför inte då fundera över annat märke?

Har 2 iPads i hemmet, en Macbook, Apple TV. Har stora delar av "ekosystem" i appar som funkar på dessa, t ex en PasswordManager som syncar via iCloud. Apple Family Sharing med andra familjemedlemmar och en gemensam iCloud storage på 200GB som delas mellan oss.
Utöver det har jag tappat greppet om vad vi "investerat" i AppStore, men det är säkert 5000:- över åren, många appar som då skulle behöva "köpas igen" i Android, samt all data som ska migreras. Vill inte ens tänka på den huvudvärken.
Just ja, kör även ett par airplay-enheter (ljud) som skulle behöva bytas ut.

Så visst, skäms delvis över att erkänna det, men man är ju inlåst by the balls.
Men väldigt många grejor funkar sjukt bra och "seamless" mellan enheterna.
När jag installerade OS X High Sierra på mac:en tidigare idag plingade det 2 minuter senare till i iPhonen att den ställt om kameran till att nyttja nått nytt bildformat då mac:en nu har stöd för det.

Permalänk
Medlem

Jag valde imellan iphone 8 och galaxy S8.
Priset var ungefär samma men det som skiljde dom var:
IPhone:
-Något bättre kamera.
-Högre prestanda i tester.
-Lättare att hitta bra skal med t.ex kontokortsfack till. Jag antar lite här eftersom att den har ungefär samma form som iphone 6 och 7.

S8:
-Samsung pay fungerar redan nu på t.ex ICA och McDonalds.
-Len och skön design.
-IP68 så den tål väl lite mer oväder.
-Större skärm, lagom stor och når nästan ända ut i kanterna.
-Minneskortsplats.
-Hörlursjack.
-USB-C.
-Pulsmätare.

Jag har haft S8 i en vecka och är väldigt nöjd än så länge. Hade jag haft en högre budget så kanske jag hade tagit en iPhone X, eller om orkat så hade jag kanske importerat en Pixel 2.

Permalänk
Medlem

För det första. Vad är det du tröttnat på med Android? Visst, har du inte använt IOS förut blir det ju något nytt, men är nog ett OS man "tröttnar" otroligt snabbt på beroende på vad man har för förväntningar.

För det andra, S7 har inte direkt en dålig kamera ens med dagens mått mätt. Är inte som att det blir en revolution med en av de nyaste iphones, även om det kan bli en viss förbättring.

Är kameran den klart viktigaste punkten ligger Pixeltelefonerna bra till vad gäller bildkvalité. Annars beroende på om du är intresserad av nån speciell funktion (Vidvinkelkamera, tele-lins för optisk zoom, hög frame rate/slow motion video, osv) Då får du ju utgå från det.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk

Fick min Huawei Honor 9 (4GB RAM) 64GB igår ska bli trevligt o testa (Y)

Permalänk
Medlem

Hade inga planer på ny mobil tills igår: #17101380

Men nu blir det en OnePlus5T, får vänta till 16e. Mycket prisvärd enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpicyCurry:

@bärplockaren:

för att dom har glas på fram och baksidan.

länk till nyteknik: https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/nya-testet-iphone-x-ar-en...

https://youtu.be/8vHCBwJVeO4

Men ja, det är klart att glaset riskerar att spricka när man tappar telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Iphone X är den absolut bästa lur jag någonsin haft, trots jag bara använt den i 4 dygn hittills.
Men om jag rannsakar mig själv och frågar, är den värd 13k(då 64gb i min mening är på tok för lite), så är förmodligen svaret nej.

Det enda som egentligen fick mig att överväga köpet var att det kändes ÄNNU mer hutlöst att lägga 9,5k på en 8:a med 256gb. Well played Apple...

Själv resonerade jag som så att det skulle bli 150kr mer i månaden från min iPhone 7. För det får jag 32Gb mer minne, större och bättre skärm, bättre kamera, bättre batteritid och kanske den bästa iPhone-designen hittills.
Visst är det hutlöst mycket pengar för en telefon, men den är ändå sjukt sexig. Jämför sedan med andra iPhones och dessa känns svårare att motivera. precis som du säger.

DxO har för övrigt testat kameran i X:
https://www.dxomark.com/apple-iphone-x-top-performer-stills/

Permalänk
Medlem

Har en x och älskar den