uppgraderings problem med boot får ingen bild

Permalänk
Medlem

uppgraderings problem med boot får ingen bild

Har uppgraderat min dator
Rysen 1600 x
Asus 370 prime pro
G-skills flare 2400mb 16 G
500 watt corsair som följde med den gamla datorn
Får inte igång datorn , får ingen bild på skärmen
Fläktar går, barnbelysningen lyser och skiftar färger.
Provat med två grafikkort som är enkla amd 6500 är ett av dom.de blir ljumna så spänning finns till dom
Provat båda minnenerna i singelkörning och tryckt i dom ordentligt,skulle vara ganska otroligt att båda minnerna skull vara trasiga
Dvdspelaren reagerar vid uppstart,om processorn vore död borde den inte vakna till ?
Vid uppstart så lyser inga lampor på tangentbordet
Provat att koppla in alla tre hårddiskar var för sig
Har clearart c-mos
Funderar på att köpa rgb kabel om dessa enkla grafikkort bråkar emot moderkortet ifall de kan ställa till det med hdmi
Allt sitter i ordentligt på moderkortet,kollat flera gånger och har tagit tid på mig.
Behöver lite ideer för fortsatt felsökning.

Tack.

Permalänk
Avstängd

Prova att ta bort grafikkorten,och anslut skärmen till moderkortet.
Bör ju lösa ditt inte bild problem,sen är det lättare att fortsätta efter det.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Prova att ta bort grafikkorten,och anslut skärmen till moderkortet.

Funkar inte på Ryzen, har provat med ett oanvänt grafikkort msi r450 samma bekymmer där. det kan vara moderkortet pcikretsen eller så kan det vara nätaggaet men 500 watt borde räcka.skulle vara kul att testa ett annat ddr4 minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Prova att ta bort grafikkorten,och anslut skärmen till moderkortet.
Bör ju lösa ditt inte bild problem,sen är det lättare att fortsätta efter det.

Går ju inte, Ryzen 5 1600x har ingen grafik.

@anton studs kolla så du inte har glömt 4/8 pins kontakten från PSU som förser CPU med ström, glöms den så ingen bild, men fäktar osv går.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Går ju inte, Ryzen 5 1600x har ingen grafik.

@anton studs kolla så du inte har glömt 4/8 pins kontakten från PSU som förser CPU med ström, glöms den så ingen bild, men fäktar osv går.

Den sitter på

Permalänk
Hedersmedlem

@anton studs Testat på olika PCI-e platser? För där finns väl mer än en sådan i systemet?
Hur är det med meddelandekoder från moderkortet, lyser inte dessa eller visar vad som fallerar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64: Provat att flyttat grafikkortet köpt ett nytt nätagg, köpte processorn från inet,minnen från dustin och moderkortet på netonnet får nog prata med dom och under tiden bygger jag upp mitt gamla system för att försäkra mig om att monitorn och grafikkortet är ok

Permalänk
Medlem

@anton studs: Får du inte upp några felkoder på moderkortet? Eventuellt någon eller några röda LED indikatorer?

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anton studs:

Har uppgraderat min dator
Rysen 1600 x
Asus 370 prime pro
G-skills flare 2400mb 16 G
500 watt corsair som följde med den gamla datorn
Får inte igång datorn , får ingen bild på skärmen
Fläktar går, barnbelysningen lyser och skiftar färger.
Provat med två grafikkort som är enkla amd 6500 är ett av dom.de blir ljumna så spänning finns till dom
Provat båda minnenerna i singelkörning och tryckt i dom ordentligt,skulle vara ganska otroligt att båda minnerna skull vara trasiga
Dvdspelaren reagerar vid uppstart,om processorn vore död borde den inte vakna till ?
Vid uppstart så lyser inga lampor på tangentbordet
Provat att koppla in alla tre hårddiskar var för sig
Har clearart c-mos
Funderar på att köpa rgb kabel om dessa enkla grafikkort bråkar emot moderkortet ifall de kan ställa till det med hdmi
Allt sitter i ordentligt på moderkortet,kollat flera gånger och har tagit tid på mig.
Behöver lite ideer för fortsatt felsökning.

Tack.

Funkade din gamla dator med samma grafikkort skärm och skärmkabel?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@anton studs: Får du inte upp några felkoder på moderkortet? Eventuellt någon eller några röda LED indikatorer?

Finns inget sådant på kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Funkade din gamla dator med samma grafikkort skärm och skärmkabel?

Ja dom funkade

Permalänk
Medlem

Var till Netonnet och det var inga problem med att få ett nytt moderkort, stort plus till dom. Sitter och tittar på grejorna, ska väl under veckan plocka tillbaka de nya grejorna och se vad som händer.Tycker att Asus nya moderkort i mitt fall Asus 370 prime pro har dåliga komponenter, billigt är det väl det rätta ordet när man gemförde med tufbordet som jag har till det gamla systemet

Permalänk
Medlem

Har till slut fått igång datorn och det som ställde till det var att Netonnet säljer moderkort som har inaktuella bios, dom är medvetna om det men gör inget för att rätta till det. För en normalanvändare blir det ett moment 22.
Jag får tacka teknikern på Inet som hjälpte mig att få igång ett annat moderkort , det kan man kalla service fast jag endast hade köpt processorn där...

Glömde skriva att Inet var mycket bra på att hjälpa en fast deras produkt var ok
Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Har till slut fått igång datorn och det som ställde till det var att Netonnet säljer moderkort som har inaktuella bios, dom är medvetna om det men gör inget för att rätta till det. För en normalanvändare blir det ett moment 22

Aah så de får problem med POST menar du?

CPUerna ska ju stödas, men RAM stödet var ju hemskt i äldre BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Aah så de får problem med POST menar du?

CPUerna ska ju stödas, men RAM stödet var ju hemskt i äldre BIOS.

Netonnet hade "gamla" moderkort med serienummer på 4000 och det som jag köpte från Inet hade 55000

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Netonnet hade "gamla" moderkort med serienummer på 4000 och det som jag köpte från Inet hade 55000

oookej.

Då ska man se upp med det i helgen mao. Tidiga rev av dessa kan vara bråkiga.

Permalänk
Inaktiv

Testa montera om allt, samma sak hände för bror min när han köpte nya delar (en ryzen build).
Trodde han var dålig som vanligt och glömde koppla något men fann inget fel så jag monterade om allt och efter det funkade det. Vet inte varför eller hur men då posta den och vi kunde installera windows i lugn och ro.

Såg nu att det var löst. Såg det försent såklart 😂