Ska köpa en router och söker tips på routrar

Permalänk
Medlem

Ska köpa en router och söker tips på routrar

Hej, bor i en lägenhet på ca 50kvm, har 100/10mbit fiber i lägenheten, tänkte skaffa mig en router så att jag har kontinuerlig surf på mobilen, så kan även vännerna som kommer förbi logga in där. Söker något för runt 1000 kr, tänkte köpa mig en ASUS. Ska förbi mediamark på fredag (black friday), så tänkte eventuellt köpa den här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2610232
Såg dock bara ett omdöme av den där på prisjakt. Någon som har några erfarenheter utav den? Vill främst ha något stabilt som inte går upp och ner.

Söker även fler tips, tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt tips är att om du ska köpa en router i den prisklassen ska du ha något som åtminstone stödjer AC och inte bara N. Är det ASUS du är ute efter så titta efter RT-ACXX-modellerna och inte RT-NXX.

Annars tycker jag själv om Netgears routrar, väldigt enkla att få igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Mitt tips är att om du ska köpa en router i den prisklassen ska du ha något som åtminstone stödjer AC och inte bara N. Är det ASUS du är ute efter så titta efter RT-ACXX-modellerna och inte RT-NXX.

Annars tycker jag själv om Netgears routrar, väldigt enkla att få igång.

Är inte allt för insatt i ämnet, vad gör AC?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082 Så de är ett bättre alternativ? Tänkte mest på de att vissa av omdömena är 5+ år gamla, är de inte eventuellt bättre att köpa något som är tillverkat nyligen? Dock är min lägenhet inte så stor så de kanske inte spelar någon större roll?

Permalänk
Medlem

1 000 kr klassen? Skrotade mina 2 Asus (AC) och köpte en TP-Link Archer 9 (AC) och ångrar mig inte. Stabil och snabb. Reas nog på BF. Tycker personligen Asus lägger in för mycket funktioner som kan störa. Men många här på Swec gillar Asus.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@Socks: AC är nya standarden för trådlösa nätverket. Mycket snabbare är N.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | Ryzen-3800x | Phanteks PH-TC14PE | 32gb Crucial Ballistix | GTX 1080 | Corsair AX860 | Samsung 850 evo m.2 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

1 000 kr klassen? Skrotade mina 2 Asus (AC) och köpte en TP-Link Archer 9 (AC) och ångrar mig inte. Stabil och snabb. Reas nog på BF. Tycker personligen Asus lägger in för mycket funktioner som kan störa. Men många här på Swec gillar Asus.

Den har väldigt bra omdömen där på prisjakt också, får nog läsa på lite om den, tack

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

1 000 kr klassen? Skrotade mina 2 Asus (AC) och köpte en TP-Link Archer 9 (AC) och ångrar mig inte. Stabil och snabb. Reas nog på BF. Tycker personligen Asus lägger in för mycket funktioner som kan störa. Men många här på Swec gillar Asus.

+1 på den, väldigt trevlig router.