Oculus har fortsatt stark tro på virtuell verklighet

Permalänk
Melding Plague

Oculus har fortsatt stark tro på virtuell verklighet

Oculus produktchef Jason Rubin menar att VR inte kommer dö ut inom en överskådlig framtid. Enligt honom är det först nu teknikens potential börjar synas på allvar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

VR är alldeles för häftigt för att dö ut. Får dom bara ner priserna lite till så lossnar det nog snart.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jämför med 3D Tv är väldigt fel.

3D var en funktion som tillverkare trodde på men kunden inte efterfrågar.

VR är en produkt kunderna vill ha men tillverkarna kan inte leverera med rätt kvalité och prispunkt ännu.

Hade du haft 90hz, 4k/öga för under 4000kr så hade det sålt bra (med varianter på 1440p/öga under 2500kr).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Moderator
Testpilot

Frågan är om vi kunder tror på det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

VR är alldeles för häftigt för att dö ut. Får dom bara ner priserna lite till så lossnar det nog snart.

Med tanke på hur många headset Oculus sålde i somras när de sänkte priset till $399 så kan man ju bara tänka sig hur bra de kommer sälja för $199 eller $299 VR är här för att stanna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Finns ingen som helst grund för att tro att det ska dö ut när vi sett allt fler företag hoppa på.

Det senaste året har Microsoft släppt MR och byggt in stödet i Windows. Vi har sett Lenovo, Acer, Samsung och andra göra headsets. Google har släppt Daydream och ARCore.

Själv vet jag inte om jag bryr mig om det blir en miljard användare som Oculus hoppas på. Jag är nöjd med att det finns och vidareutvecklas och är lite halvhemligt för de som inte är tekniknördar. Blir roligare så.

Permalänk
Medlem

Få som verkligen testat riktig VR tror att det kommer dö ut. Det är lätt att vara negativ när man inte vet vad man pratar om.

Permalänk
Medlem

Lägre priser
Trådlöst
Riktiga spel

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

VR kommer bara att växa. Vad är det för stenåldersmänniskor som tror att det kommer försvinna nu? Har folk ens testat modern VR?

Skrivet av adzer:

Få som verkligen testat riktig VR tror att det kommer dö ut. Det är lätt att vara negativ när man inte vet vad man pratar om.

this this this

Visa signatur
Permalänk
Medlem

VR kommer förmodligen ha en nischad marknad lång tid framöver, vilket är ett stort problem för spelutvecklare. Här för att stanna är det dock helt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@Implor:
Fler efterfrågade 3DTV än VR, bara att få tror väldigt starkt på VR och misstar det som att "alla andra tror på det med!"

Permalänk
Medlem

Har vart riktigt intresserad av vr sen 2014 (nån gång runt då, om minnet inte sviker mig ) , eller egentligen innan också men då när det faktiskt såg ut att bli "på riktigt", fick testa oculus dk1 och gå på månen. Köpte cardboard när det kom ut, köpte något plast-headset på ebay, köpte gear vr när jag köpte en ny telefon. Har alltid velat testa vive med room scaling och att kunna ducka etc, och faktiskt få en riktig spelupplevelse. Problemet har ju alltid vart priset, ännu värre i sverige, känns orimligt punga ut 6-8000kr, speciellt inte som student, och när upplösningen ännu är låg känns det ju ännu tristare, att satsa på något som inte är "klart". Tror att det är många som tänker så och att det kan vara en anledning till att VR branchen inte blomstrat än. Tycker microsofts vr headset verkar intressant och kanske kan driva ner priset lite, men priserna måste ju fortfarande kunna täcka utvecklingskostnader, produktionskostader osv. men kan ju hoppas att fler hade hoppat på trenden ifall priset kommer ner.

Personligen tror jag att något liknande WMR skulle kunna ligga på 3500kr, med ett val att köpa till någon typ av tracking som t.ex. vive har, tror det hade vart lagom för att folk skulle öppna sina plånböcker, testa VR och senare köpa till sändare. Tyvärr har ju inte WMR headseten mottagare inbyggda men man kanske får hoppas på det i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

det börjar ju sakta men säkert komma fram. vi får trådlösa lösningar nu som en del personer gillar. men fortfarande ingen acceptabel upplösning. 4k eller inget, imponerande att de fortfarande inte har fixat något på den fronten. jag skulle spela på låga settings i 4k alla dagar en dagens headset. då är ju headsetet perfekt för film ochså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Implor:
Fler efterfrågade 3DTV än VR, bara att få tror väldigt starkt på VR och misstar det som att "alla andra tror på det med!"

VR har varit efterfrågat de senaste 50 åren. 3DTV var en gimmik som tv-producenterna använde som försäljningsargument efter att 1080p-marknaden hadde mättats. Det var ingen på 80 och 90-talet som satt och sa "Jag hoppas vi en dag kan titta på filmer på TVn i vardagsrummet där några saker ser ut som om de är framför resten av filmen, bara genom att ta på oss ett par glasögon".

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

@Lasse Laserman:
Folk misstar VR helt och hållet dock, om något är det enda området VR "makes sense" just porr, finns flertalet hentai-spel med bra implementering av VR. Den nära framtiden av spel är 1440P, 120+ Hz, potentiellt Eyetracking. Eyetracking är något som skulle kunna implementeras i skärmar och bli en del av framtiden, det är en bekväm extra input.

VR har ingen plats i spel utanför hentai/porr och förskriptade korta upplevelser, eller virtuella skrivbord/arbetsytor/filmkollande när man inte är hemma etc.

VR för spel är en gimmick, det går att skapa en enorm inlevelse i spel med ljus/ljud som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Lasse Laserman:
Folk misstar VR helt och hållet dock, om något är det enda området VR "makes sense" just porr, finns flertalet hentai-spel med bra implementering av VR. Den nära framtiden av spel är 1440P, 120+ Hz, potentiellt Eyetracking. Eyetracking är något som skulle kunna implementeras i skärmar och bli en del av framtiden, det är en bekväm extra input.

VR har ingen plats i spel utanför hentai/porr och förskriptade korta upplevelser, eller virtuella skrivbord/arbetsytor/filmkollande när man inte är hemma etc.

VR för spel är en gimmick, det går att skapa en enorm inlevelse i spel med ljus/ljud som det är.

Simracing i VR är helt otroligt. Du kan inte säga hur inlevelsen är förrän du testat det. Det känns bokstavligen som att du sitter i bilen när du tittar dig omkring. Att stå på startlinjen med 30 bilar omkring dig där alla ser ut att vara i real storlek måste upplevas och går inte riktigt att förklara. Ja. Jag låter förmodligen frälst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Redan idag är det tillräckligt bra för att man kan testa och förstå vilken potential detta har. Jag har inte tålamod att vänta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

VR för spel är en gimmick, det går att skapa en enorm inlevelse i spel med ljus/ljud som det är.

Hur ska det gå till rent praktiskt? Inte ens om du omringar dig med 3D-skärmar som täcker hela ditt synfält får du samma känsla av att du är där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

VR för spel är en gimmick, det går att skapa en enorm inlevelse i spel med ljus/ljud som det är.

Det går att skapa en enorm inlevelse med en bok också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Oculus menar nog snart att den första generationen var skit men att framtiden för VR är ljus med den nya tekniken som snart blir tillgänglig för endast 9999:-.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

En bra skärm kostar minst 5k, gärna runt 8k för det ska bli bra. Folk har inget problem köpa dessa. Jag förstår inte varför folk vill se lågkvalitets VR för någon tusenlapp

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag köpte en Rift i somras men blir så förbannad när både vive o Rift envisas med låsa spel till sina egna plattformar. Såg fram emot Fallout 4 vr men de kan man väl glömma.. känns som att om vr dör ut så är det delvis deras eget fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lasse Laserman:
Lite av min poäng, VR är ett billigt trick som är väldigt dyrt att tvinga inlevelse istället för att lägga ned energi på att engagera folk. Samt att hur roligt är ett spel där man är stillastående eller enbart teleporterar mellan ställen man är stillastående på? Locomotion fungerar inte och bryter placebo inlevelsen. Det finns för många nackdelar med VR, för att inte nämna åksjuka.

VR är ett misslyckande, det riktas för spel men fungerar inte till spel. VR i sin nuvarande form har ingen framtid inom spelvärlden.

Permalänk
Avstängd

@Jockee86: Gillar det inte heller, men Sony, Nintendo och MS kör ju samma visa utan att dö ut

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

@Lasse Laserman:
Lite av min poäng, VR är ett billigt trick som är väldigt dyrt att tvinga inlevelse istället för att lägga ned energi på att engagera folk. Samt att hur roligt är ett spel där man är stillastående eller enbart teleporterar mellan ställen man är stillastående på? Locomotion fungerar inte och bryter placebo inlevelsen. Det finns för många nackdelar med VR, för att inte nämna åksjuka.

VR är ett misslyckande, det riktas för spel men fungerar inte till spel. VR i sin nuvarande form har ingen framtid inom spelvärlden.

Dummaste jag hört, har du provat? Fungerar perfekt för spel. Jag spelar inte 2D shooters längre. Känns så trist inte hålla vapnet själv och ladda om det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockee86:

Jag köpte en Rift i somras men blir så förbannad när både vive o Rift envisas med låsa spel till sina egna plattformar. Såg fram emot Fallout 4 vr men de kan man väl glömma.. känns som att om vr dör ut så är det delvis deras eget fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Även jag köpte en Oculus i somras och jag upplever samma sak..

Tekniken är definitivt bra nog och alla bekanta som har fått testa min Rift blev väldigt imponerade.
Men ändå funderar jag på att sälja den.. Är trött på alla 30 euro demos med 2 timmars speltid eller alla låsta AAA-titlar (RE7, F4, DOOM, etc.). Hade det inte varit för att jag kör bilsimulator hade skiten legat ute på blocket nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Medlem

@CyberVillain:
Klart jag har provat VR, från DK1 till HTC Vive. De fungerar inte till spel alls, begränsningarna av VR headseten i sig förstör all inlevelse de skapar. Det enda användningsområdena som VR passar till är inte spel. De är bra ja, men inte till spel!

För att inte nämna att VR spel inte delar något med resten av spelvärlden. Du kommer inte se spel till VR som inte är extremt korta eller lätta indiespel eller multiplayer shooters. Marknaden har redan sagt sitt, svaret till VR är nej. Du kanske inte gillar det, men VR har samma öde som 3DTV framför sig, det kommer tyna bort helt och hållet, VR har ingen framtid. Om ett antal tiotal år kanske vi får en ny iteration av VR som passar bättre till spel med framtida tekniker däremot.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Jag tycker VR för spel fungerar mycket bra redan och blir bara bättre. Dessutom rör det sig inte om någon placebo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av knge:

Finns ingen som helst grund för att tro att det ska dö ut när vi sett allt fler företag hoppa på.

Det senaste året har Microsoft släppt MR och byggt in stödet i Windows. Vi har sett Lenovo, Acer, Samsung och andra göra headsets. Google har släppt Daydream och ARCore.

Själv vet jag inte om jag bryr mig om det blir en miljard användare som Oculus hoppas på. Jag är nöjd med att det finns och vidareutvecklas och är lite halvhemligt för de som inte är tekniknördar. Blir roligare så.

Ingen av dessa bolag har visat vad det ska vara bra förutom några få rätt skitiga spel. Visst mincraft i VR är häftigt men problemet är att man är helt bortkopplad från verkligheten och de flesta lever i verkligheten (frivilligt eller inte). Till och med MS skapade ett 3D hus i stället för att emulera fler skärmar eller något faktiskt nyttigt i stället för flashigt.

Så ja någon gång i framtiden kommer VR, eller mycket troligare AR, att bli något men det kommer vänta tills folk har klurat ut detaljer som vad är det bra för förutom att vara coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

@Jockee86: Gillar det inte heller, men Sony, Nintendo och MS kör ju samma visa utan att dö ut

Nej de e sant. Men de känns som VR är lite känsligt än så länge och inte tillräckligt etablerat för att hålla på med dumheter som att dela marknaden på de viset. Vill hellre se konkurrens på bäst hårdvara och pris. Jag gillar vr och vill att de stannar och utvecklas 🙂

Skickades från m.sweclockers.com