Duger detta till xp spel?

Permalänk
Medlem

Duger detta till xp spel?

Håller på med en xp retro dator med följande delar. Duger det eller ska man ta nått värre?

Cpu: FX-4100 X4 3,6GHz
Ram: 4gb
Gpu: Radeon 7850 2gb
Skärm: 1280 x 1024 (dvi)

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

@kakan86:
Helt beroende på vad för spel, och vad du har för krav på hur höga inställningar du ska kunna köra med.
Tänk också på att WinXP, (enligt vad jag vet) inte riktigt är kompatibelt med multicore CPU'er, även många spel från WinXP tiden "gillar" heller inte multicore CPU, så det hade kanske varit bättre med en "saftig" dualcore istället.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@kakan86
Det duger absolut. Känns snarare lite för nytt
Själv har jag kört med detta: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1414225-bygge-av-retro...
Sen har det utvecklats och är nu framme här https://www.sweclockers.com/forum/trad/1497853-jakt-pa-natagg...

Min personliga målsättning utgick från 2006 men kröp framåt allt eftersom projektet fortgick och landade i att Borderlands 1 ska rulla fint med allt på max så gott det går, dåligt optimerat som det är, samtidigt som det ska vara så tidsenligt som möjligt enligt mina kriterier. Finns ju en hel del ganska nya spel som fungerar på XP och som ska gå på min dator, som t ex Tomb raider 2013. Jag har dock inte testat det ännu.

Skrivet av Belzader:

@kakan86:

Tänk också på att WinXP, (enligt vad jag vet) inte riktigt är kompatibelt med multicore CPU'er, så det hade kanske varit bättre med en "saftig" dualcore istället.

AMD Phenom med 4 och 6 kärnor fungerade mig veterligen utmärkt på XP.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@kakan86:
Helt beroende på vad för spel, och vad du har för krav på hur höga inställningar du ska kunna köra med.
Tänk också på att WinXP, (enligt vad jag vet) inte riktigt är kompatibelt med multicore CPU'er, även många spel från WinXP tiden "gillar" heller inte multicore CPU, så det hade kanske varit bättre med en "saftig" dualcore istället.

Ultra inställningar. Crysis 2. Tomb raider 2013. 1280 x 1024 60fps.
Alla spel som går på xp typ

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Ultra inställningar. Crysis 2. Tomb raider 2013. 1280 x 1024 60fps.
Alla spel som går på xp typ

Funkar Crysis 2 på XP? visste jag inte. Tänk om ny hårdvara som Ryzen eller nyare Intel samt en snabbt grafikkort skulle funka på XP. Snacka om speed i spelen ^^

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Funkar Crysis 2 på XP? visste jag inte. Tänk om ny hårdvara som Ryzen eller nyare Intel samt en snabbt grafikkort skulle funka på XP. Snacka om speed i spelen ^^

Snabbaste gpun till xp är titan z och ett z77 med en i7 3770k oc hade nog varit ultimata xp maskinen

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Ultra inställningar. Crysis 2. Tomb raider 2013. 1280 x 1024 60fps.
Alla spel som går på xp typ

Efter ha kollat lite på systemkraven för dessa spel, skulle jag tro att det inte är några större problem, förutom möjligtvis att Tomb raider 2013 har Vista listat som rekommedation.

Skrivet av AMD-FX:

Funkar Crysis 2 på XP? visste jag inte. Tänk om ny hårdvara som Ryzen eller nyare Intel samt en snabbt grafikkort skulle funka på XP. Snacka om speed i spelen ^^

Detta får mig att tänka på en polare som installerade Win 3.1 på en dator med en Intel dualcore, det tog typ några minuter att installera det..
Dock så förtäljde inte historien om hur det fungerade på datorn sedan.
Så med andra ord man kan göra det, men räkna med att det kommer saknas drivrutiner för en hel del komponenter.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

4GB till 128GB inte helt fel... http://ryanvm.net/forum/viewtopic.php?t=10547

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@kakan86:
Helt beroende på vad för spel, och vad du har för krav på hur höga inställningar du ska kunna köra med.
Tänk också på att WinXP, (enligt vad jag vet) inte riktigt är kompatibelt med multicore CPU'er, även många spel från WinXP tiden "gillar" heller inte multicore CPU, så det hade kanske varit bättre med en "saftig" dualcore istället.

Win XP var väl snarare det första konsumentinriktade OS Microsoft släppte som faktiskt klarade mer än en CPU?

Innan dess fick man isf köra Windows NT.

För jag är rätt säker på att 95/98 inte använde mer än en CPU..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Win XP var väl snarare det första konsumentinriktade OS Microsoft släppte som faktiskt klarade mer än en CPU?

Man fick ofta via aktivitets hanteraren sätta program på att endast använda en process/kärna.
Sen om detta var relaterat till Win XP eller programen låter jag vara osagt.

Jag har för mig att med ServicePack 2 eller 3, så blev det bättre.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Du kan ju se i min sig vad jag har som XP dator, så nog duger ditt.
Själv använder jag bara XP datorn till sånt som inte vill fungera i Win 10 utan krångel.
De betyder för de mesta allt mellan 2001-2006 i runda slängar.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Overkill...

Skrivet av kakan86:

Håller på med en xp retro dator med följande delar. Duger det eller ska man ta nått värre?

Cpu: FX-4100 X4 3,6GHz
Ram: 4gb
Gpu: Radeon 7850 2gb
Skärm: 1280 x 1024 (dvi)

Verkar snarare overkill tycker jag...
Vet med mig att min första xp som jag hade kördes på en 486a 80mhz med en turbo som klockade till 100mhz och en hd på 800meg ram på 16meg... så agera därefter

Skickades från m.sweclockers.com

Glömde ram :)
Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…