Tyst burk för videoredigering (Ryzen, ca 11K)

Permalänk
Medlem

Tyst burk för videoredigering (Ryzen, ca 11K)

Dags för mig att växa upp och bygga egen dator nu när min gamla laptop dött!

För det första – kommer det fungera? Något som borde bytas?

Lite kontext:
Jag klipper i Premiere, främst i HD, en del 4K – men 4K från en GH4 kamera, så inte supertungt. Inser att man borde fläska på lite mer om man vill att 4K ska gå smort som smör men utifrån olika builds jag sett på youtube känns det som detta borde gå okej för mina syften.

Vill ha det tyst eftersom jag spelar in ljud i samma rum och inte vill sitta bredvid en dammsugare. Men skulle vara okej om det låter mer vid rendering och annat hårt arbete. Behöver inte vara knäpptyst men någorlunda. Med denna fläkt borde det vara lugnt?

Inet erbjuder gratis sammansättning men "Vi monterar ej extra kylare på grafikkort, icke slutna vattenkylningssystem eller utför sleeving." Jag har inte kollat upp vattenkylning för jag pallade inte det när jag tänkte bygga själv. Men nu när DE bygger – kan jag få detta vattenkylt och sammansatt av dem utan att budgeten exploderar (med låg ljudnivå)?

Har sett några liknande trådar men jag försöker hålla ner både ljudnivå och pris, samtidigt som jag kör bra processor och försöker undvika flaskhalsar.

Permalänk
Medlem

Står ju iofs klart och tydligt att de inte monterar custom vattenkylning - däremot en sluten all-in-one är ju ett alternativ. Det som kommer väsnas mest är dock grafikkortet (när det används).

Räkna dock med att en aio-vattenkylare kostar runt fyra gånger så mycket som en pure rock.

I övrigt ser det väl okej ut, Ryzen-plattformen mår bättre med snabbare RAM än de du valt, samt föreslår att du plockar en samsung 850 evo ssd i stället för kingston.

Sen bör du kolla upp benchmarks huruvida Premiere trivs bättre med gpu acceleration på nivida kontra amd radeon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

föreslår att du plockar en samsung 850 evo ssd i stället för kingston

Jag har en Samsung 450 EVO från den trasiga laptopen som jag tänkte sätta in i denna build. Men jag slängde in en billigare SSD eftersom jag inte orkar skruva upp den direkt när jag får den. Men prisskillnaden är så liten så jag tar ditt råd och byter ut, så får jag två såna i slutändan.

Skrivet av elBenko:

Ryzen-plattformen mår bättre med snabbare RAM än de du valt

Antar att dessa på 3000 MHz skulle passa bättre då? https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Men moderkortet stödjer bara 2400 som standard, 3200 med OC. Kanske borde byta upp det med men jag gillade att den hade VGA och DVI vilket saknades på den dyrare modellen jag kollade på. Fast det går ju alltid att adaptra i och för sig!

Skrivet av elBenko:

däremot en sluten all-in-one är ju ett alternativ

Var det jag inte begrep riktigt, skillnaden och så vidare... Helt vilse vad gäller vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jambu:

Men moderkortet stödjer bara 2400 som standard, 3200 med OC. Kanske borde byta upp det med men jag gillade att den hade VGA och DVI vilket saknades på den dyrare modellen jag kollade på. Fast det går ju alltid att adaptra i och för sig!

Ryzen har inte integrerad grafik, så moderkortets VGA och DVI kan du inte använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Ryzen har inte integrerad grafik, så moderkortets VGA och DVI kan du inte använda.

Där lärde jag mig något nytt. Betyder det att HDMIn på moderkortet också är värdelös så att jag i praktiken bara har två HDMI utgångar (på grafikkortet)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jambu:

Där lärde jag mig något nytt. Betyder det att HDMIn på moderkortet också är värdelös så att jag i praktiken bara har två HDMI utgångar (på grafikkortet)?

Ja, grafikportarna på moderkorten fungerar bara om processorn har en inbyggd grafikdel. Sen kan det vara värt att byta grafikkortet till ett Nvidia, Adobe serien har nämligen CUDA stöd.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Jambu: Japp, 3000mhz är klart bättre, förhoppningsvis kan ryzen-ägare flika in här och ge dig tips på huruvida corsairs har bra kompatibilitet med AM4-moderkorten. Skillnaden är inte "enorm", men den är märkbar, i synnerhet på ryzen-plattformen. Så om prisskillnaden inte är stor så kör på 3000 eller snabbare, de kan alltid gå i lägre hastigheter oavsett.

En sluten vattenkylare är precis som det låter, en radiator+pump+kylarblock för cpu allt-i-ett. fylld och förseglad. Den är inte mycket svårare att montera än en vanlig luftkylare. Prestandan på en sådan (iaf. med radiatorstorlek 240mm eller större) är jämförbar med de bästa (största) luftkylarna. Custom vattenkylning innebär betydligt mer komplexitet, och större risk för läckor om det inte monteras korrekt. I synnerhet om burken ska fraktas med PostMord. Därav att Inet och andra butiker inte erbjuder montering av custom lösningar.

Som Rick69 nämner så har inte Ryzen (idag) någon integrerad grafikkrets, så moderkort med vga/dvi är enbart för framtida Ryzen. Men då kommer det säkerligen släppas nya moderkort med nya funktioner man vill ha också, så ingen idé att låsa upp sig på eventuell cpu-uppgradering i framtiden.

Angående lagring, kör en ssd som system- och applikationsdisk, en ssd dels som scratchdisk för dina Premiereprojekt (så får du mindre eftersläpning på din timeline och i previewfönstret) samt dels för spel, och mekaniska disken som lagring för dina renderade projekt.

Permalänk
Medlem

Pure rock kylaren går endast att montera horisontalt på ryzen, hamnar väldigt nära grafikkortet

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 || Hyper 212 Black Edition || ASUS PRIME B450M-A || Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 3200MHz || SAPPHIRE Pulse RX5700 XT || Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe || Kingston A400 960GB || Seasonic Focus GX 650W || Phanteks Eclipse P300A ||

Permalänk
Medlem

Tack för all feedback och info!

Jag har ersatt minnen med några på 3000MHz från Crucial och tagit annan SSD som tidigare nämnt, så korgen ser lite annorlunda ut. Här är det jag funderar på nu:

Låt oss säga att min GPU-budget är max 2999 för att inte priset ska gå upp ännu mer. Då är det bästa Nvidia-korten på 6 GB, till exempel Palit GeForce GTX 1060 6GB StormX.

(Kan förresten inte avgöra vad skillnaden är mellan StormX och Dual? Och MSI har ett kort på samma pris men med färre utgångar så om skillnaden inte är större går det bort.)

Utifrån detta tänker jag att AMD-kortet kanske ger bättre eller likvärdig prestanda då den ligger på 8GB och vanligtvis kostar en femhundring till (nedsatt för Black Friday). Tänkte från början att ett AMD-kort borde fungera bra med Ryzen men det verkar ju knivigare än så. Jag är ingen höjdare på grafikkort så tar gärna lite input här!

Vilket av dessa kort tror ni fungerar bäst med setupen? Nvidia jobbar mer effektivt med Premiere men AMD-kortet verkar starkare från början... Och om man bortser från Premiere? Kommer nog använda datorn till lite spel också så overall performance är av intresse, även om det i första hand är för klippning.

Skrivet av elBenko:

Angående lagring, kör en ssd som system- och applikationsdisk, en ssd dels som scratchdisk för dina Premiereprojekt (så får du mindre eftersläpning på din timeline och i previewfönstret) samt dels för spel, och mekaniska disken som lagring för dina renderade projekt.

Yes, det kommer bli en dröm jämfört med min nuvarande setup!

Permalänk
Medlem

@Jambu: 1060 är generellt snabbare än rx580 även i spel, så valet är inte så svårt. Plus direkt på nvidiakort för din del med Premiere.

Edit: benchmarkexempel https://www.youtube.com/watch?v=RwkIw_pJr4A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Ryzen har inte integrerad grafik, så moderkortets VGA och DVI kan du inte använda.

Skrivet av Peppar2014:

Ja, grafikportarna på moderkorten fungerar bara om processorn har en inbyggd grafikdel. Sen kan det vara värt att byta grafikkortet till ett Nvidia, Adobe serien har nämligen CUDA stöd.

Varför marknadsförs en del moderkort med funktion för inbyggd grafik om inga CPUer på AM4-plattformen stöder det? Det verkar ju märkligt om det är tänkt för kommande CPU-generationer (APU) men tillverkarna har så klart tillgång till mer information om framtida projekt än oss vanliga dödliga.

I övrigt skulle jag rekommendera att TS byter ut nätaggregatet mot ett semi-passivt vilket gör stor skillnad för ljudnivån, speciellt om man har PCn skrivbordet som jag har. Samma sak med mekanisk hårddisk och ev. vattenkylning som låter mer än SSD resp. luftkylning.

Skrivet av Jambu:

Låt oss säga att min GPU-budget är max 2999 för att inte priset ska gå upp ännu mer. Då är det bästa Nvidia-korten på 6 GB, till exempel Palit GeForce GTX 1060 6GB StormX.

(Kan förresten inte avgöra vad skillnaden är mellan StormX och Dual? Och MSI har ett kort på samma pris men med färre utgångar så om skillnaden inte är större går det bort.)

Utifrån detta tänker jag att AMD-kortet kanske ger bättre eller likvärdig prestanda då den ligger på 8GB och vanligtvis kostar en femhundring till (nedsatt för Black Friday). Tänkte från början att ett AMD-kort borde fungera bra med Ryzen men det verkar ju knivigare än så. Jag är ingen höjdare på grafikkort så tar gärna lite input här!

Jag vet inte vad som gäller för dina användningsområden men du får ingen prestandaskjuts av att ha ett AMD-grafikkort till en AMD-processor ifall det var det du menade. Skillnaden mellan grafikkorten du länkade till ovan är mest kylarlösningen (och den omärkbara skillnaden i frekvens) som är betydligt bättre och tystare på MSI-kortet.

Om tystnad är en prioritet skulle jag råda dig att lägga till ett par hundralappar och t.ex. välja det kort du länkar till i trådstarten då det har en semi-passiv fläkt vilket innebär att fläktarna inte går igång över huvud taget förrän temperaturen når 60c. Även vid full load är kort som t.ex. MSIs Gaming X och ASUS Strix väldigt tysta och knappt hörbara i ett slutet chassi.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Varför marknadsförs en del moderkort med funktion för inbyggd grafik om inga CPUer på AM4-plattformen stöder det? Det verkar ju märkligt om det är tänkt för kommande CPU-generationer (APU) men tillverkarna har så klart tillgång till mer information om framtida projekt än oss vanliga dödliga.

A-serien använder AM4 och har integrerad grafik.

Permalänk
Medlem

@elBenko Tack, du gör detta mycket enklare!

@ågren Hade tidigare fått för mig att vattenkylning skulle vara tystare men förstår utifrån dB-mätningarna på Inet du har helt rätt! Jag har tänkt placera datorn bakom skrivbordet i en hylla vänd åt andra hållet, så det blir en bit till mikrofonen.

Ditt tips om semi-passivt uppskattas men de flesta agg verkar sakna info om detta. Hade hoppats att ett agg från be quiet skulle vara tyst men vem vet...

Funderade på att bara köra SSD och koppla in hårddiskar vid behov men det känns värt ljudet för att slippa oroa sig över utrymme. Tog en hårddisk på 5400rpm eftersom de tekniskt sett är tystare men i praktiken blir det nog ingen skillnad...

Skrivet av ågren:

Skillnaden mellan grafikkorten du länkade till ovan är mest kylarlösningen (och den omärkbara skillnaden i frekvens) som är betydligt bättre och tystare på MSI-kortet.

I så fall blir MSI ju definitivt mer lockande! Hade gärna haft en till utgång på kortet dock...

Hur som helst känns interaktionen med Premiere viktigare än att det ska vara knäpptyst så nu gör jag mest research för att se VILKET 1060 kort jag borde köpa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Varför marknadsförs en del moderkort med funktion för inbyggd grafik om inga CPUer på AM4-plattformen stöder det? Det verkar ju märkligt om det är tänkt för kommande CPU-generationer (APU) men tillverkarna har så klart tillgång till mer information om framtida projekt än oss vanliga dödliga.

Både befintliga Bristol Ridge och kommande Raven Ridge är processorer med integrerad grafikdel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

@Jambu: Det är bristvara på AMD grafikkort som drabbas hårdast då krypto miners dammsuger marknaden.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

A-serien använder AM4 och har integrerad grafik.

Skrivet av Peppar2014:

Både befintliga Bristol Ridge och kommande Raven Ridge är processorer med integrerad grafikdel.

Ah, jag förstår. Jag tittade bara på Inet och där fanns inte A-serien i lager så jag antog att det var en kommande produkt. Märkligt att de inte inkluderade någon inbyggd grafik i Ryzen men det finns säkert någon bra anledning till det.

Skrivet av Jambu:

Ditt tips om semi-passivt uppskattas men de flesta agg verkar sakna info om detta. Hade hoppats att ett agg från be quiet skulle vara tyst men vem vet...

Kikar du på specifikationerna står det huruvida nätaggregaten är semi-passiva eller ej men man brukar få gå upp lite i prisklass vilket jag kan tycka att det är värt. Dels är det väldigt stor skillnad på ljudnivå (större skillnad än vad chassifläktar och CPU-kylare kan påverka) och dessutom är de oftast av högre kvalitet och har därmed även längre garanti.

De flesta billiga nätaggregat har en garanti på tre år eller mindre medan många semi-passiva har tio års garanti. Obs. dock att du måste gå upp en del i effekt för att kunna använda det semi-passiva läget som vanligtvis bara aktiveras vid <50% belastning. Det finns siter som beräknar förbrukningen om man knappar in vilka delar man har men för din dator skulle jag tro att det räcker med 650W.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Om du inte ska spela räcker ett väldigt billigt grafikkort, ex. ett RX 570 eller ett 560.

Hade köpt Noctua kylare och Noctua fläktar för hela chassit, samt ett bättre och tystare nätagg.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@ågren: Tack för infon!

@Aeig: Lite spelande blir det nog ändå så det lutar åt ett medium GPU så som 1060.

Jag tittar nu på PSU och funderar på vad som skulle passa bra, ifall ni har några specifika förslag så är jag all ears.

Nedan är en uppdatering av kundvagnen! Som ni ser fick jag ner priset genom att köra på endast SSD och en lite större sådan. Har externa hårddiskar för media, plus en till SSD jag kan stoppa in så det ska nog bli bra (och tyst).

Permalänk
Medlem

Wow, går det att köpa RX 580 igen? Gaming X är i alla fall ett bra val. Och Ryzen 7 är ju stört billig numer.

Ser bra ut överlag, men lite snålt i hörnen. RAM-minnet borde du har i 3000MHZ åtminstone, gärna 3200.

Nätaggregatet får du allt lägga lite mer på. Synd att du inte kan haffa Seasonic Focus-aggen som är på tokrea nu. Jag vill rekommendera att faktiskt köpa ett nätagg från just Seasonic för runt tusenlappen, men om du verkligen vill snåla är Fractal Design Integra M 550W ett acceptabelt nätagg för sitt pris.
https://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-...

Uppdaterar inlägget imorgon.

Skrivet av Jambu:

Men moderkortet stödjer bara 2400 som standard, 3200 med OC. Kanske borde byta upp det med men jag gillade att den hade VGA och DVI vilket saknades på den dyrare modellen jag kollade på. Fast det går ju alltid att adaptra i och för sig!

Skrivet av Jambu:

Var det jag inte begrep riktigt, skillnaden och så vidare... Helt vilse vad gäller vattenkylning.

Jag tänker att det är en dålig idé att ge sig in på vattenkylning om du känner så.

Skrivet av elBenko:

@Jambu: 1060 är generellt snabbare än rx580 även i spel, så valet är inte så svårt. Plus direkt på nvidiakort för din del med Premiere.

Edit: benchmarkexempel https://www.youtube.com/watch?v=RwkIw_pJr4A

Nej, tvärtom, RX 580 är generellt strået vassare. Ditt test visar bara 6 titlar med övervägande del Nvidia-sponsring. Här har du 27 spel. Spelar man bara ett fåtal med vikt åt ena eller andra hållet får man välja efter det förstås, men rätt ska va rätt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Nu är det beställt!

Ja, jag var visst uppe till 7 på morgonen och fixade detta haha... Paranoid att något skulle ta slut.

Nu har ju ALLA givit rådet att inte snåla med PSU så jag uppgraderade till EVGA Supernova G2 750W då den har bra recensioner och en knapp för eco-mode så man kan slå av och på semi-passivitet. Hade räckt med 650W men den var slutsåld så jag tog 750W som även har 10 års garanti, så kan jag uppgradera eller återanvända hejvilt.

Intressant hur nära grafikkorten är varandra, hade nog gått okej vilket jag än tagit alltså! Men blev GTX eftersom NVIDIA nog leker lite bättre med mitt klipprogram. Tack för all input och hjälp! Här nedan är min beställning – säg gärna till snabbt ifall något verkar tokigt, men förhoppningsvis är allt lugnt och nu är det bara för mig att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jambu:

Nu är det beställt!

Ja, jag var visst uppe till 7 på morgonen och fixade detta haha... Paranoid att något skulle ta slut.

Nu har ju ALLA givit rådet att inte snåla med PSU så jag uppgraderade till EVGA Supernova G2 750W då den har bra recensioner och en knapp för eco-mode så man kan slå av och på semi-passivitet. Hade räckt med 650W men den var slutsåld så jag tog 750W som även har 10 års garanti, så kan jag uppgradera eller återanvända hejvilt.

Intressant hur nära grafikkorten är varandra, hade nog gått okej vilket jag än tagit alltså! Men blev GTX eftersom NVIDIA nog leker lite bättre med mitt klipprogram. Tack för all input och hjälp! Här nedan är min beställning – säg gärna till snabbt ifall något verkar tokigt, men förhoppningsvis är allt lugnt och nu är det bara för mig att vänta.https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/11097646/

En fråga som skulle kunna vara skriven av mig.
I princip samma läge som du. Tror det kan bli en kopia på din beställning eftersom alla verkar överens om att det funkar för dina syften.
Är helt kass på sånt här, men behöver man ett separat kort för wi-fi, bluetooth eller nåt?
Troligen inte men jag lär fråga....
Vill nog ha en HDD på minst 2TB, tips på en lämplig sådan till detta bygge?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jambu Nu blir jag lite upprörd. Du vill ha en tyst dator, så beställer du ett sånt pissgrafikkort. Seriöst, GT OCV1 är en överprisad budgetvariant. Gaming X är det som gäller för tystnad. Finns även Gaming X Plus som är ännu bättre, men de är ofta dyra. Grafikkort är det som låter mest och är svårast att göra något åt. Enda anledningen till att ha vattenkylning enligt mig, men det är krångligt.

Och så köper du gammal crap-nätagg från Channel Well när du kan få en betydligt bättre konstruktion för samma pris. Seasonic är nätaggregatens konung och en av ytterst få som faktiskt tillverkar sina prylar.

Förslag
https://www.inet.se/produkt/6902419/seasonic-focus-plus-750w-...
https://www.inet.se/produkt/6902416/seasonic-focus-plus-550w-...
https://www.inet.se/produkt/6902418/seasonic-focus-plus-650w-...
https://www.inet.se/produkt/6902341/seasonic-prime-650w-gold

Starkare nätagg samt finare 80 PLUS-märkning (guld-->platina-->titan) betyder i regel högre gräns för fläktstart. Prime har en större fläkt och är en bättre konstruktion, bästa som finns. Vilken som blir bäst i slutändan är svårt att säga.

Bildutgångarna på moderkortet har du bara nytta av idag om du köper en A-serie-processor, men det vill man inte. Det ska komma nya APU:er baserade på Ryzen nästa år, dvs CPU:er med inbyggd grafik.

Det är dumt att stressa med inköp när man inte vet vad man håller på med, då blir det mest bara dumt. Kanske är det jag som är dum som engagerar mig så mycket…

Förresten är Adobe crap.

För övrigt, helvetes ryggvärk…

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jambu:

Nu är det beställt!

Ja, jag var visst uppe till 7 på morgonen och fixade detta haha... Paranoid att något skulle ta slut.

Nu har ju ALLA givit rådet att inte snåla med PSU så jag uppgraderade till EVGA Supernova G2 750W då den har bra recensioner och en knapp för eco-mode så man kan slå av och på semi-passivitet. Hade räckt med 650W men den var slutsåld så jag tog 750W som även har 10 års garanti, så kan jag uppgradera eller återanvända hejvilt.

Intressant hur nära grafikkorten är varandra, hade nog gått okej vilket jag än tagit alltså! Men blev GTX eftersom NVIDIA nog leker lite bättre med mitt klipprogram. Tack för all input och hjälp! Här nedan är min beställning – säg gärna till snabbt ifall något verkar tokigt, men förhoppningsvis är allt lugnt och nu är det bara för mig att vänta.https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/11097646/

Du behöver inget 750w nätaggregat för det systemet. Sen lär det vara långa leveranstider på både minnet och grafikkortet.

Prisvärdare, http://www.inet.se/kundvagn/visa/11098760/

alternativt går du ner i kärnor/trådar till fördel för ett kraftfullare grafikkort, http://www.inet.se/kundvagn/visa/11098773/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014 Tack för alternativen! Du har helt rätt i att det inte behöver 750W, om jag beställde nu skulle jag nog ta nätaggregatet du rekommenderade. Men tänkte att om jag har ett agg med högre effekt lär väl tröskeln för noll fläkt också vara högre?

Seasonic FOCUS Plus 750W Gold som @GilbertG rekommenderar ser ju också bra ut från denna synvinkel, även om det är på starkare sidan.

Funderar nu på att kontakta dem och be dem byta till Palits Jetstream, eftersom allt annat optimerats för tysthet… Nämndes tidigare i tråden att MSI var tystare alternativ så det var därför jag körde på det.

Men minne har jag ju fått höra att det lär vara minst 3000MHz med Ryzen så har väl kvar de jag valt. Och CPU är viktigare för mig än GPU, men tack för tipsen ändå!

Permalänk
Avstängd

@Jambu: För dina ändamål klarar du dig på valfri minneshastighet, ska du få ut 3000MHz och högre på en Ryzen plattform måste du ha minnen med Samsung B-Die minneskretsar, annars kommer du inte över 2933MHz. Du kan självklart ta dom Crucial 3000MHz minnen du kollat på, men som sagt så lär leveranstiden vara lång.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag byter till Seasonic FOCUS Plus 550W Gold och Palit GeForce GTX 1060 6GB Jetstream om ingen har invändningar? Priset blir samma.

EDIT:

Okej, ringde och gjorde de byten jag nämnde ovan, vilket känns bra. Har genomgått en koll av ordern via telefon också, så för de som är intresserade av liknande kan jag konstatera följande:

De ville inte bygga Ryzen med dessa minnen eftersom de inte är fullt kompatibla. Jag kunde välja mellan att sänka hastigheten på minnet eller betala 300 kr extra för bättre produkt. Jag gick upp och bytte till Corsair Vengeance istället! Nu förstår jag varför alla builds man ser online använder dessa...

De har tydligen haft problem med be quiet! Pure Rock i denna typ av build – fläktarna har helt enkelt ramlat av i frakten... Dessutom har jag sett folk skriva att de inte kyler Ryzen väl på grund av hur de måste monteras. Efter lite funderande valde jag Cryorig H7 Universal istället. De kanske är lite mer högljudda men även mer effektiva och fläktar kan jag alltid byta ut senare vid behov.

@joa Jag är glad att mitt famlande kan hjälpa dig! Detta moderkort har inte wifi eller bluetooth inbyggt i alla fall, någon annan kan säkert svara mer utförligt. Om jag inte tänkt på ljudet skulle jag tagit en 4TB på 7200 varv, de kostar bara runt 1100-1200 nuförtiden. Jag kanske slänger in en sån senare! Personligen föredrar jag WD över Seagate då den enda hårddisken jag haft som kraschat utan bra anledning har varit Seagate, men det är väl en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jambu:

Jag byter till Seasonic FOCUS Plus 550W Gold och Palit GeForce GTX 1060 6GB Jetstream om ingen har invändningar? Priset blir samma.

EDIT:

Okej, ringde och gjorde de byten jag nämnde ovan, vilket känns bra. Har genomgått en koll av ordern via telefon också, så för de som är intresserade av liknande kan jag konstatera följande:

De ville inte bygga Ryzen med dessa minnen eftersom de inte är fullt kompatibla. Jag kunde välja mellan att sänka hastigheten på minnet eller betala 300 kr extra för bättre produkt. Jag gick upp och bytte till Corsair Vengeance istället! Nu förstår jag varför alla builds man ser online använder dessa...

De har tydligen haft problem med be quiet! Pure Rock i denna typ av build – fläktarna har helt enkelt ramlat av i frakten... Dessutom har jag sett folk skriva att de inte kyler Ryzen väl på grund av hur de måste monteras. Efter lite funderande valde jag Cryorig H7 Universal istället. De kanske är lite mer högljudda men även mer effektiva och fläktar kan jag alltid byta ut senare vid behov.

@joa Jag är glad att mitt famlande kan hjälpa dig! Detta moderkort har inte wifi eller bluetooth inbyggt i alla fall, någon annan kan säkert svara mer utförligt. Om jag inte tänkt på ljudet skulle jag tagit en 4TB på 7200 varv, de kostar bara runt 1100-1200 nuförtiden. Jag kanske slänger in en sån senare! Personligen föredrar jag WD över Seagate då den enda hårddisken jag haft som kraschat utan bra anledning har varit Seagate, men det är väl en smaksak.

@Jambu. Har du lust att lägga upp varukorgen som den blev efter alla byten och diskussion med Inet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Jambu: Cryorig kylarna passar inte "out of box" utan du behöver ett monteringskit som du beställer via Cryorig´s hemsida.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av joa:

Är helt kass på sånt här, men behöver man ett separat kort för wi-fi, bluetooth eller nåt?

Vissa moderkort (oftast m-ITX) har inbyggd wifi och BT men de flesta fullstora ATX-moderkort saknar denna funktion. Jag vet inte hur man gör med BT men för wifi finns det dedikerade nätverkskort t.ex. PCE-AC56 som jag själv använder. Hur stabilt som helst och maxar min uppkoppling på 250Mbit/s utan problem, har dock inte haft möjlighet att testa hastigheterna inom nätverket då min NAS strular lite för tillfället.

Skrivet av GilbertG:

Och så köper du gammal crap-nätagg från Channel Well när du kan få en betydligt bättre konstruktion för samma pris. Seasonic är nätaggregatens konung och en av ytterst få som faktiskt tillverkar sina prylar.

Är deras Focus-serie verkligen något att ha då? Jag läste på en del och jämförde olika modeller när jag skulle köpa ett nytt nätagg och Focus-serien ska tydligen vara deras budgetsegment med ganska spridda omdömen till skillnad från deras dyrare och bättre produkter som de ju är kända för.

Till slut föll valet på RM750x tack vare bra recensioner, erkänt låg ljudnivå och att de är lite lättare att ha att göra med via eventuella RMA-ärenden. Vad jag har förstått vill EVGA att man sköter reklamationsärenden direkt mot dem utan att gå via ÅF och man är då tvungen att stå för alla kostnader associerade med detta, bara fraktkostnaden till Nederländerna (Tyskland?) lär ju äta upp hela värdet.

Skrivet av Inet:

10 år, 3 års garanti via Inet, resterande tid direkt med EVGA

Skrivet av Peppar2014:

Du behöver inget 750w nätaggregat för det systemet. Sen lär det vara långa leveranstider på både minnet och grafikkortet.

Ett väl tilltaget nätaggregat är väl att rekommendera om man till stor del är ute efter den semi-passiva delen? Jag gjorde en snabb beräkning på mitt system och kom fram till att jag behövde 750W för att vara säker på att inte överskrida 50% belastning men å andra sidan får man bara korrekta värden genom att faktiskt mäta förbrukningen vilket jag tyvärr saknar utrustning för.

Skrivet av Jambu:

Funderar nu på att kontakta dem och be dem byta till Palits Jetstream, eftersom allt annat optimerats för tysthet… Nämndes tidigare i tråden att MSI var tystare alternativ så det var därför jag körde på det.

Jag ber om ursäkt om jag var otydlig, jag menade inte MSI i allmänhet utan syftade på de specifika modellerna du hade länkat till. Alla tillverkare har både bra och mindre bra kylarlösningar men vill man ha en ordentlig och tyst kylare bör man gå upp lite i pris (t.ex. MSIs Gaming X, ASUS Strix, Palit Jetsteam ovan osv.).

Jag har dock för mig att Palits Jetstreamkort tar upp 2.5 kortplatser vilket kan vara värt att tänka på om man planerar att t.ex. ha ett dedikerat ljud- eller nätverkskort.

Skrivet av Jambu:

De har tydligen haft problem med be quiet! Pure Rock i denna typ av build – fläktarna har helt enkelt ramlat av i frakten... Dessutom har jag sett folk skriva att de inte kyler Ryzen väl på grund av hur de måste monteras. Efter lite funderande valde jag Cryorig H7 Universal istället. De kanske är lite mer högljudda men även mer effektiva och fläktar kan jag alltid byta ut senare vid behov.

Jag minns tyvärr inte var men jag läste ett utförligt test av kylare för Ryzensystem just för att fästet är 'felvänt' och många tror att det påverkar temperaturerna negativt. De testade ett gäng olika konfigurationer med olika CPU-kylare, montering av fläktar (push, pull) osv. och kom fram till att skillnaden är obefintlig om man inte har ett minimalt chassi. I något fall lyckades de till och med få lägre temperaturer än vid 'normal' montering men det handlade bara om ett fåtal grader och ligger snarare inom ramen för felmarginal.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Chassit Define R5 är ett bättre val än Define S om man ska bygga ett tyst system.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD