Permalänk
Medlem

Laptop till bilens styrenhet

Hej,

Länge sedan jag skrev på detta forum, hoppas kunna få råd nu när jag behöver dem

Letar efter enklare laptop för att ställa in min bils sprut (bilens styrenhet).
Tänkte passa på under Black friday, men jag har inte panik att köpa något nu.

Storlek, 13-14 tum
Matt, ljusstark skärm
Bra batteritid
Gärna inte blytung

Har tittat i prisklassen 3-4000 kr. Mer tycker jag det inte finns någon anledning till då programmet endast kräver 1 ghz CPU, 512mb minne och win xp/vista/7 som min krav.

Har tittat på lenovos billigare datorer, en HP 14-bp093no, och nu fick jag precis syn på EZbook 3 Pro i en annan tråd. Ca 2100 kr och den bör väl räcka till? Vet inte om man kan banta ner win 10 eller installera ett äldre operativsystem som kräver mindre resurser?

Tack!

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

Ska du ha XP/Vista/Win7, så lär du ju få titta på begagnade laptops... Blocket?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

EZbook 3 Pro är ett bra val och upppfyller dina krav. Batteritiden är ca 9h och skärmen är riktigt bra för priset. Du får dock vara beredd på att få vänta ca 4 veckor om du kör på gratis frakt(vilket innebär att du inte åker på tull) Light in the box säljer den för 1600kr nu:

https://www.lightinthebox.com/jumper-laptop-13-3-inch-intel-a...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

EZbook 3 Pro är ett bra val och upppfyller dina krav. Batteritiden är ca 9h och skärmen är riktigt bra för priset. Du får dock vara beredd på att få vänta ca 4 veckor om du kör på gratis frakt(vilket innebär att du inte åker på tull) Light in the box säljer den för 1600kr nu:

https://www.lightinthebox.com/jumper-laptop-13-3-inch-intel-a...

Försökte hitta om det är V3 eller V4. Den senaste modellen ska ha fått en avsevärt bättre touchpad, lite andra bios inställningar, lättare att komma åt M2 ssd etc.
Vänta 4 veckor är inget större problem då jag inte behöver datorn förrens i februari. Kanske är smartare att vänta lite till?

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaf:

Försökte hitta om det är V3 eller V4. Den senaste modellen ska ha fått en avsevärt bättre touchpad, lite andra bios inställningar, lättare att komma åt M2 ssd etc.
Vänta 4 veckor är inget större problem då jag inte behöver datorn förrens i februari. Kanske är smartare att vänta lite till?

Ah, har v4 själv. Köpte från Gearbest, la beställningen i September och fick den i Oktober, så köper du där får du nog nästan garanterat v4. Light in the box är lite osäkert.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

@baxtex Lyckas inte hitta info om det är v3 eller v4, vad ska man titta efter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandolforf:

@baxtex Lyckas inte hitta info om det är v3 eller v4, vad ska man titta efter?

Skickades från m.sweclockers.com

V4 har en överlägsen touchpad, upplåst power limit i bios och en gummil list runt skärm locket för att inte repa datorn. Dessvärre syns inte detta speciellt bra på bilder och även om det gjorde så hade de inte uppdaterat dessa bilder i butikerna. Tyvärr är det väldigt dåligt med info. På techtablets.com forum finns det dem som köpt från light in the box och fått V4, men jag tycker inte det är värt chansningen. Touchpaden är så vida överlägsen allt annat jag testat och ska vara mycket bättre än V3. GB har garanterat bara V4 kvar i lager.

När jag köpte min i September så var även då light in the box billigare, så jag mejlade dem och de svarade att det var V3, men som sagt, går inte riktigt att lita på dem vad gäller sådant.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

V4 har en överlägsen touchpad, upplåst power limit i bios och en gummil list runt skärm locket för att inte repa datorn. Dessvärre syns inte detta speciellt bra på bilder och även om det gjorde så hade de inte uppdaterat dessa bilder i butikerna. Tyvärr är det väldigt dåligt med info. På techtablets.com forum finns det dem som köpt från light in the box och fått V4, men jag tycker inte det är värt chansningen. Touchpaden är så vida överlägsen allt annat jag testat och ska vara mycket bättre än V3. GB har garanterat bara V4 kvar i lager.

När jag köpte min i September så var även då light in the box billigare, så jag mejlade dem och de svarade att det var V3, men som sagt, går inte riktigt att lita på dem vad gäller sådant.

Beställde mig en V4 från Geekbuying då Gearbest visade utleverans från deras varuhus i mitten på december.
Sitter och klurar på M2 SSD, eMMC verkar sådär snabbt och inte vissa hävdar att det är lite osäker lagring. Kommer köra backup på alla filer till molntjänst, men en SSD för att snabba upp systemet lite till kanske inte är så dumt.

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk

@baxtex @shaf
Vad valde ni för fraktalternativ? Hur mycket landade tullavgifter på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gandolforf:
Jag valde gratis frakt, 15-30 dagars leverans tror jag det var. Tull & moms återstår att se. I vissa fall har jag sluppit undan, i andra fall får man glatt betala. Men räkna med 28% påslag så blir du bara positivt överraskad OM du slipper

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Skrivet av Shaf:

@Gandolforf:
Jag valde gratis frakt, 15-30 dagars leverans tror jag det var. Tull & moms återstår att se. I vissa fall har jag sluppit undan, i andra fall får man glatt betala. Men räkna med 28% påslag så blir du bara positivt överraskad OM du slipper

Tack. Jag valde samma, återstår att se hur det slutar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandolforf:

@baxtex @shaf
Vad valde ni för fraktalternativ? Hur mycket landade tullavgifter på?

Skickades från m.sweclockers.com

Det billigaste/gratis. Tror jag betalade 50kr för frakten. Slapp tull och moms. Mitt paket skickades via england på något vis.

Skrivet av Shaf:

Beställde mig en V4 från Geekbuying då Gearbest visade utleverans från deras varuhus i mitten på december.
Sitter och klurar på M2 SSD, eMMC verkar sådär snabbt och inte vissa hävdar att det är lite osäker lagring. Kommer köra backup på alla filer till molntjänst, men en SSD för att snabba upp systemet lite till kanske inte är så dumt.

Jag kör också med M.2 SSD men testade EMMC:et först. Det var snabbare än vad jag trodde, kändes snabbare än mekanisk iaf så har man inte så stor lagringsbehov hade det nog funkat helt okej. Hårddisken jag satte i köpte jag på Aliepxress för 2 år sedan, 256gb för 700kr tror jag att jag gav ungefär, funkar galant än.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det billigaste/gratis. Tror jag betalade 50kr för frakten. Slapp tull och moms. Mitt paket skickades via england på något vis.

Jag kör också med M.2 SSD men testade EMMC:et först. Det var snabbare än vad jag trodde, kändes snabbare än mekanisk iaf så har man inte så stor lagringsbehov hade det nog funkat helt okej. Hårddisken jag satte i köpte jag på Aliepxress för 2 år sedan, 256gb för 700kr tror jag att jag gav ungefär, funkar galant än.

Vad satte du i för disk?
Jag har suttit en vecka med fingret på beställ, det kanske är dags nu att testa Jumper.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Det står ju på LIB att den har dual wifi, ac, då borde det ju vara V4.
https://www.lightinthebox.com/sv/jumper-barbar-dator-13-3-inc...

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Vad satte du i för disk?
Jag har suttit en vecka med fingret på beställ, det kanske är dags nu att testa Jumper.

Kingspec: https://www.aliexpress.com/item/Kingspec-120GB-HDD-22-42mm-NG...

SSD:er har ju dock gått upp i pris de senaste åren. Kolla gärna på forumet på techtablets, brukar finnas tips där.

Skrivet av f@boy:

Det står ju på LIB att den har dual wifi, ac, då borde det ju vara V4.

Tror både V2, V3 och V4 har AC.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Ok, då får det bli från Gearbest. Tack för tipset om minne.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10