Take-Two: "Fysiska spel är ett minne blott inom 5-20 år"

Permalänk
Inaktiv

Jag som ogillar att ha spel låsta till ett konto. Iaf när man har barn så tycker jag det är ett jävla bök.

Spel jag köper till min grabb kräver ett konto, lägger jag det på mitt konto så kan inte jag spela när han gör det. Skapar jag ett konto till honom så måste han ha mail som kräver lösen och adress. Sen konto till steam, origin eller uplay, så är det lösen till alla, spelet är bundet och det kräver inloggning så fort han ska vara nånstans utom hemma och spela. Och sen hålla reda på alla uppgifter...
Vill inte ens tänka tanken hos familjer med fler barn och okunniga föräldrar.

Permalänk
Medlem

Det finns en annan värld utanför Sverige och särskilt Europa. Stora delar av världen har uselt Internet, att ladda ner gigabyte är bara att glömma. Skivor kommer finnas kvar länge än, fast kanske inte i Sverige.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Vilka är Take-Two?

En sammanslagning av Give Three och Take One

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det finns en annan värld utanför Sverige och särskilt Europa. Stora delar av världen har uselt Internet, att ladda ner gigabyte är bara att glömma. Skivor kommer finnas kvar länge än, fast kanske inte i Sverige.

Var precis på gång att skriva samma sak, bra sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Vilka är Take-Two?

Låter bekant, tror det var ett troll eller något.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Tycker fysiskt media borde finnas åt minståne 10 år till för konsoler, faktum är att nintendos "SD kort" till switchen fungerar bra och behöver inte vara bundet till ett konto. Om 5-10 år kanske andra tillverkare också hoppar på denna trend, då kan de ju dessutom tillverka ultra slim konsoler utan optiska läsare.

Detta är ju så klart bara vad jag hoppas på att hända, men i tiden när en microSD kan hålla 128 GB och ha 90 MB/s läshastigheter låter blu-ray ganska uråldigt förutom prisklassen de ligger i (ett sd/micros kort kostar ca 10x så mycket för vanlig konsument).

Om man räknar att de kör med ROM för större delen av datan (kanske allt) borde prised rimligtvis gå ner, hur mycket vet jag ej, men det är nog mycket för att nintendo klarar av att släppa spel vid normalpris.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag som ogillar att ha spel låsta till ett konto. Iaf när man har barn så tycker jag det är ett jävla bök.

Spel jag köper till min grabb kräver ett konto, lägger jag det på mitt konto så kan inte jag spela när han gör det. Skapar jag ett konto till honom så måste han ha mail som kräver lösen och adress. Sen konto till steam, origin eller uplay, så är det lösen till alla, spelet är bundet och det kräver inloggning så fort han ska vara nånstans utom hemma och spela. Och sen hålla reda på alla uppgifter...
Vill inte ens tänka tanken hos familjer med fler barn och okunniga föräldrar.

Låter mest som ytterligare en ren bonus med nedladdningsmarknaden. Glöm koden, och mailen. Regga allt igen, köp samma saker igen.

"Take two, Pay four"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Tycker fysiskt media borde finnas åt minståne 10 år till för konsoler, faktum är att nintendos "SD kort" till switchen fungerar bra och behöver inte vara bundet till ett konto. Om 5-10 år kanske andra tillverkare också hoppar på denna trend, då kan de ju dessutom tillverka ultra slim konsoler utan optiska läsare.

Detta är ju så klart bara vad jag hoppas på att hända, men i tiden när en microSD kan hålla 128 GB och ha 90 MB/s läshastigheter låter blu-ray ganska uråldigt förutom prisklassen de ligger i (ett sd/micros kort kostar ca 10x så mycket för vanlig konsument).

Om man räknar att de kör med ROM för större delen av datan (kanske allt) borde prised rimligtvis gå ner, hur mycket vet jag ej, men det är nog mycket för att nintendo klarar av att släppa spel vid normalpris.

ROM (som i betydelsen mer permanent EP) är bara dyrare. Tillgång och efterfrågan, kommer alltså alltid vara billigare med något som liknar vad det ändå säljs betydligt er av.

Oavsett vilket kan det inte mätas med skivor på länge än om pris är en fråga. Tillverkningskostnader skiljer på över 100x faktor. Och trots att den relativa kmerostnaden ökar ju mindre titel (budget för spelet) och datamängd så finns det redan spel där knappt hälften av innehållet ligger på kortet. Resten får laddas ner.

Så om något är en trojansk kuse för nedladdningstvång så är det nog Switch tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

5-20 år var ju en mindre specifik uppskattning...

Haha, var min första tanke också. Lika illa som leveranser; ”vi kommer någon gång mellan kl. 08:00-17:00”.

För mig är det redan ett minne blott när det kommer till PC. Senast var säkert 5-10 år sedan. Har ju inte ens en optisk läsare i nyaste burken.
Men 5-20 år för konsolspel låter ju ganska rimligt. Nintendo gör det ju dock svårt för oss just nu med små hårddiskar som gamla USB minnen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Därför jag hellre köper saker på GoG. Saker har ju tyvärr försvunnit därifrån (Ex. Superfrog) men har man laddad ner det och har en backup på sin dator så finns det iaf kvar.

GoG <3 Exakt så har jag gjort med alla spel jag har köpt på GoG

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ja det är lite ironi över det hela, för vem köper mjukvara på fysisk media idag?

Precis. Det var länge sedan man plockade bort optiska skivmedia som standard på datorer. Personligen och alla jag känner har under många år enbart kört digitalt. De måste vara grymt smarta individer som kan gissa att det blir det digitala formatet som tar över.

Ja just det. Det finns de som fortfarande köper föråldrad teknik paketerat i något dom kallar för spelkonsoler. I dessa enheter sitter optisk läsare och för att kunna spela över interenet måste man ha en prenumerationstjänst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Tycker fysiskt media borde finnas åt minståne 10 år till för konsoler, faktum är att nintendos "SD kort" till switchen fungerar bra och behöver inte vara bundet till ett konto. Om 5-10 år kanske andra tillverkare också hoppar på denna trend, då kan de

Frågan är bara hur bra mår en hög SD kort som legat på vinden några år, tappar dom data som dagens SSD gör ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

5-20 år var ju en mindre specifik uppskattning...

Eller så kan man ju läsa vad han sa istället för bara Sweclockers rubrik.

”I think over the long-term, it will be 100% [digital]. I just can't predict whether that's five years, 10 years, or 20 years. It's probably less than 20 and maybe more than five, but I think it ultimately gets there. That's the zeitgeist. Things are moving in that direction.”

Permalänk
Medlem

Tycker fysisk media tappade charmen när big box spelen ersattes av dvd fodral spel. Vilket skit.

Sen håller jag med om att det har blivit för många klienter som steam, ubiplay och helvetet origin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

5-20 år var ju en mindre specifik uppskattning...

Om 20 år är jag 75 så det är knappast troligt att jag spelar spel då, om jag över huvud taget finns till ens

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Själv önskar jag att fysiska spel på PC kunde göra come back. Om inte för att spara utrymme så för att kunna installera och börja spela bra mycket snabbare när titlar idag når 100GB+. En BD-läsare med liknande installationsteknik som på PS4 där en inom 40s-1min kan börja spela och få resterande data installerat under tiden. Ingen annan plattform är i närheten så effektiv ur den aspekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

HAHAHAHA! åååh Jag garvar läppen av mig alltså! Kanske om det fanns en jävla launcher och inte massa olika med olika standarder och skit som man bara får ont i huvudet av. Nä det får fasen bli som Spotify i så fall. ETT ställe med alla spel. Alternativt då att alla launchers tvingas ha alla spel, så kan folk välja vilken puttinutti-launcher de tycker är sötast, eller har mest RGB eller vad nu folk vill ha, men sålänge det är så att "Nä du, om du vill spela vårat spel så måste du köra med våran launcher, annars blir det inget", så har han så fel så man smäller ju av alltså. Störtlöjligt påstående.

mmh, fast det är ju mindre chans att alla spel kommer ligga under en och samma launcher såklart. Många datorer säljs inte ens med dvd-läsare. Givetvis kommer det bli 100% digitalt i framtiden, frågan är precis som han säger, "när?".

Att du personligen tycker fysisk media är det bästa sedan skivat bröd kommer inte påverka en oundviklig framtid är jag rädd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Men hur ska spelen kunna "gå guld" utan skivor?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ness:

mmh, fast det är ju mindre chans att alla spel kommer ligga under en och samma launcher såklart. Många datorer säljs inte ens med dvd-läsare. Givetvis kommer det bli 100% digitalt i framtiden, frågan är precis som han säger, "när?".

Att du personligen tycker fysisk media är det bästa sedan skivat bröd kommer inte påverka en oundviklig framtid är jag rädd.

Tror inte det är så säkert. Finns ett par anledningar till varför det fortfarande inte är enbart digitalt på konsol, vilken utgör den tveklöst största marknadsandelen. Folk gillar att ha sina spel tillgängliga 24/7 och många länder har alldeles för undermålig nätverksinfrastruktur. Om inte annat är inte alla distributionsplattformar helt pålitliga. Hoppas innerligt att det tar minst 20 år till. Hoppas att folk säger ifrån precis som de sa ifrån mot att inte kunna sälja vidare sina fysika kopior på konsol när MS försökta introducera det på Xbone. Kanske går från skiva till flashminne istället. Även om det inte är hållbart, men sedan när har vi inte varit dömda att förbruka alla resurser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

mmh, fast det är ju mindre chans att alla spel kommer ligga under en och samma launcher såklart. Många datorer säljs inte ens med dvd-läsare. Givetvis kommer det bli 100% digitalt i framtiden, frågan är precis som han säger, "när?".

Att du personligen tycker fysisk media är det bästa sedan skivat bröd kommer inte påverka en oundviklig framtid är jag rädd.

Har jag sagt det? Jag har inte ens en DVD-läsare. Min kritik handlar främst om att det kommer gå långsammare med utvecklingen sålänge inte alla spel finns på alla Launchers. Tänk lite som Spotify, Apple Music osv osv.. Om man bara kunde lyssna på en viss artist med en viss tjänst så skulle det inte funka. Korkade Taylor Swift och klent begåvade Kanye West och Jay Z försökte väk med sitt pissiga Tidal men det ser man ju hur det gick. Det blev inte alls populärt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Tror inte det är så säkert. Finns ett par anledningar till varför det fortfarande inte är enbart digitalt på konsol, vilken utgör den tveklöst största marknadsandelen. Folk gillar att ha sina spel tillgängliga 24/7 och många länder har alldeles för undermålig nätverksinfrastruktur. Om inte annat är inte alla distributionsplattformar helt pålitliga. Hoppas innerligt att det tar minst 20 år till. Hoppas att folk säger ifrån precis som de sa ifrån mot att inte kunna sälja vidare sina fysika kopior på konsol när MS försökta introducera det på Xbone. Kanske går från skiva till flashminne istället. Även om det inte är hållbart, men sedan när har vi inte varit dömda att förbruka alla resurser?

Konsol utgör inte den tveklöst största marknadsandelen? Det är mobil som leder nu mig veterligen, och där säljs ju givetvis 0% fysisk media (PC och Konsol ligger hyfsat lika i marknadsandelar). Att MS fick backa handlade främst om att dom redan innan klivit i klaveret gällande en del andra beslut, så när dom ville förhindra andrahandsförsäljning så högg folk direkt utan att egentligen förstå vad man gick miste om. Hade MS fått göra som dom ville hade du kunnat dela ditt spelbibliotek digitalt med vänner gratis, vilket hade varit en jävla fördel.

Andrahandsförsäljning har aldrig varit så låg som nu, och det sabbar i slutändan bara för utvecklare eftersom dom inte tjänar något när deras spel säljs i andrahand. Digital försäljning är en av anledningarna till varför Steam kan sälja spel med 80%+ rea. Alla tjänar på det, DU slipper köpa en repig skiva till smått överpris och utvecklaren får sina pengar.

Som jag ser det är vi i en övergångsperiod. Framtiden kommer vara digital av många skäl, bekvämlighet, miljö osv. Av nostalgiska skäl kan det vara svårt att släppa greppet om ex fysisk media, men precis som fossila bränslen så kommer det fasas ut. Generellt alltså, sedan finns ju alltid nischade marknader. Nästa stora steg blir nog flashminne som du säger, Nintendo är redan där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har jag sagt det? Jag har inte ens en DVD-läsare. Min kritik handlar främst om att det kommer gå långsammare med utvecklingen sålänge inte alla spel finns på alla Launchers. Tänk lite som Spotify, Apple Music osv osv.. Om man bara kunde lyssna på en viss artist med en viss tjänst så skulle det inte funka. Korkade Taylor Swift och klent begåvade Kanye West och Jay Z försökte väk med sitt pissiga Tidal men det ser man ju hur det gick. Det blev inte alls populärt.

Lät som att det var det du antydde. Men då tolkade jag dig fel, sorry.
Mjo, jag håller helt med om att alla spel borde finnas bakom samma launcher, även om jag har svårt att se det ske. Kanske en launcher som typ "länkar" till övriga launchers?

20 år är lång tid dock, vääääldigt mkt kan hända på den tiden. Jag skulle bli förvånad om inte fysisk media är näst intill utfasat då faktiskt, men att man ev säljer spel på flash i mindre skala eller något liknande. Well, den som lever får se.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ness:

Konsol utgör inte den tveklöst största marknadsandelen? Det är mobil som leder nu mig veterligen, och där säljs ju givetvis 0% fysisk media (PC och Konsol ligger hyfsat lika i marknadsandelar). Att MS fick backa handlade främst om att dom redan innan klivit i klaveret gällande en del andra beslut, så när dom ville förhindra andrahandsförsäljning så högg folk direkt utan att egentligen förstå vad man gick miste om. Hade MS fått göra som dom ville hade du kunnat dela ditt spelbibliotek digitalt med vänner gratis, vilket hade varit en jävla fördel.

Andrahandsförsäljning har aldrig varit så låg som nu, och det sabbar i slutändan bara för utvecklare eftersom dom inte tjänar något när deras spel säljs i andrahand. Digital försäljning är en av anledningarna till varför Steam kan sälja spel med 80%+ rea. Alla tjänar på det, DU slipper köpa en repig skiva till smått överpris och utvecklaren får sina pengar.

Som jag ser det är vi i en övergångsperiod. Framtiden kommer vara digital av många skäl, bekvämlighet, miljö osv. Av nostalgiska skäl kan det vara svårt att släppa greppet om ex fysisk media, men precis som fossila bränslen så kommer det fasas ut. Generellt alltså, sedan finns ju alltid nischade marknader. Nästa stora steg blir nog flashminne som du säger, Nintendo är redan där.

Ok om vi pratar "riktiga" spel. Folk högg sedan till för att de visste precis vad de hade gått miste om. Har du siffror på andrahandsförsäljningen btw? 80% rabatt ger ingen vidare förtjäns till utvecklarna. Det lilla som finns kvar efter att Valve och utgivare tagit sin del är nästan obefintlig. Digital försäljning i och med serverkostnader och på konsolsidan prenumerationskostnader gör distributionssättet hutlöst dyrt. Kolla digitala versioner av spel X på PSN eller Xbox Live och jämför med vad det kostar fysiskt på skiva och du betalar oftast minst ~150kr mer. För vad? En begränsning och inget annat. Smidigt ibland kanske, men lägg på månadskostnaden också för att kunna tanka det digitalt. Alla tjänar verkligen inte på digital försäljning. Allra minst konsumenten. Att säga något annat är att förneka. Enda anledningen till varför saker reas ut så billigt på Steam är för att just Steam används så mycket mer än allt annat av nästan alla på PC. De är störst och då har de råd att sänka så mycket emellanåt. Inte de senaste titlarna som reas ut så mycket heller. Svindyrt överallt annars förutom på kanske GOG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Lät som att det var det du antydde. Men då tolkade jag dig fel, sorry.
Mjo, jag håller helt med om att alla spel borde finnas bakom samma launcher, även om jag har svårt att se det ske. Kanske en launcher som typ "länkar" till övriga launchers?

20 år är lång tid dock, vääääldigt mkt kan hända på den tiden. Jag skulle bli förvånad om inte fysisk media är näst intill utfasat då faktiskt, men att man ev säljer spel på flash i mindre skala eller något liknande. Well, den som lever får se.

Ja alltså... Spel tar ju mer och mer plats, så även Bluray kommer ha för snålt med utrymme i framtiden för spel, och det blir ju ovanligare med optisk läsare.

Konceptet med olika launchers kan väl vara bra då folk har olika preferenser, men det jag stör mig på, och som jag tror saktar ner utvecklingen är just det att vissa spel bara finns till vissa launchers. Vi måste komma till ett läge där alla launchers har samma utbud om fysisk media skall kunna försvinna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja alltså... Spel tar ju mer och mer plats, så även Bluray kommer ha för snålt med utrymme i framtiden för spel, och det blir ju ovanligare med optisk läsare.

Konceptet med olika launchers kan väl vara bra då folk har olika preferenser, men det jag stör mig på, och som jag tror saktar ner utvecklingen är just det att vissa spel bara finns till vissa launchers. Vi måste komma till ett läge där alla launchers har samma utbud om fysisk media skall kunna försvinna.

Anledningen till att det finns olika launchers idag är för att de som släpper spelet inte ska tappa en del av försäljningen till den som äger launchern. (varje spel som släpps på Steam ger en slant till Valve exempelvis), sedan vill man kunna visa reklam osv också. Så det är lite där problemet sitter. Tror dock inte att det är något som får fysisk media att stanna. Jag menar, även om du köper säg Battlefield på skiva så kommer du behöva installera Origin, så det blir bara ett ytterligare steg att behöva fippla med en skiva i det läget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167218:

Ok om vi pratar "riktiga" spel. Folk högg sedan till för att de visste precis vad de hade gått miste om. Har du siffror på andrahandsförsäljningen btw? 80% rabatt ger ingen vidare förtjäns till utvecklarna. Det lilla som finns kvar efter att Valve och utgivare tagit sin del är nästan obefintlig. Digital försäljning i och med serverkostnader och på konsolsidan prenumerationskostnader gör distributionssättet hutlöst dyrt. Kolla digitala versioner av spel X på PSN eller Xbox Live och jämför med vad det kostar fysiskt på skiva och du betalar oftast minst ~150kr mer. För vad? En begränsning och inget annat. Smidigt ibland kanske, men lägg på månadskostnaden också för att kunna tanka det digitalt. Alla tjänar verkligen inte på digital försäljning. Allra minst konsumenten. Att säga något annat är att förneka. Enda anledningen till varför saker reas ut så billigt på Steam är för att just Steam används så mycket mer än allt annat av nästan alla på PC. De är störst och då har de råd att sänka så mycket emellanåt. Inte de senaste titlarna som reas ut så mycket heller. Svindyrt överallt annars förutom på kanske GOG.

Vad jag minns av argumenten som haglade under hata-MS/Xbox-perioden som va, så var det väldigt få som förstod vad dom pratade om. Det var den vanliga klassiska "hive mind mentaliteten", där man bara hoppar på tåget för att det är "coolt".. Tyvärr.

Orkar inte leta fram siffror just nu, men vad jag läst tidigare så har andrahandsförsäljningen minskat kraftigt, sedan är det ju logiskt också, i samband med att mindre fysiska spel säljs så minskar andrahandsförsäljningen parallellt.

Nja, alltså Steam tar en procentuell del av priset, inte en fast avgift. Så om spelet säljs med 80% rabatt så tar också Valve mindre. Sedan krävs det ingen utgivare när man säljer spel via Steam. (som dessutom normalt tar mycket mer än vad Steam tar). Sedan får du ju tänka på att om du köper ett spel på 80% rea så är du sedan gratis reklam till alla dina vänner som ser dig spela spelet, utan att räkna all eventuell merförsäljning av DLC osv. Om utvecklare inte tjänade på att rea ut spel så skulle dom inte göra det.

Spel kostar normalt mer via direkt från utgivaren för att inte konkurrera med butiker. Om du kollar ex Blizzards spel så kostar dom nästan alltid mer från B.net jämfört med vad det kostar på andra ställen (även om den andra butiken också säljer spelet digitalt). Det är för att Blizzard vill sälja spel från andra plattformar/butiker. Dom tjänar på att göra så.

jag skulle säga att det är YTTERST sällan, som fysisk media är "smidigare" jämfört med digitalt. Så sjukt bra att ha ett konto, där du bara kan gå in och installera/avinstallera direkt utan att behöva söka fram någon skiva som du gömt undan. Om jag formaterar datorn så kan jag ladda hem och installera alla spel jag vill ha direkt med bara ett par knapptryckningar. Jämför det med att plocka fram alla jäkla skivor, sitta och plocka in/ur i omgångar, för att ÄNDÅ behöva ladda hem ev uppdateringar.. Det är solklart vad som är smidigast.

Månadskostnad för att kunna ladda hem det digitalt? Du menar internetkostnad? Det förutsätter jag att alla har oavsett, speciellt de kommande åren.

Att Steam är störst har inget att göra med deras reor. Om en utvecklare inte vill rea ut sitt spel så behöver dom inte göra det, Valve bestämmer inte sånt. Sedan är det ju givet att större spel inte reas ut till 80% direkt vid release. Men det är absolut inte ovanligt att hitta dem något år senare nere på 50-80% rea, det är iaf min erfarenhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Tycker fysiskt media borde finnas åt minståne 10 år till för konsoler, faktum är att nintendos "SD kort" till switchen fungerar bra och behöver inte vara bundet till ett konto. Om 5-10 år kanske andra tillverkare också hoppar på denna trend, då kan de ju dessutom tillverka ultra slim konsoler utan optiska läsare.

Detta är ju så klart bara vad jag hoppas på att hända, men i tiden när en microSD kan hålla 128 GB och ha 90 MB/s läshastigheter låter blu-ray ganska uråldigt förutom prisklassen de ligger i (ett sd/micros kort kostar ca 10x så mycket för vanlig konsument).

Om man räknar att de kör med ROM för större delen av datan (kanske allt) borde prised rimligtvis gå ner, hur mycket vet jag ej, men det är nog mycket för att nintendo klarar av att släppa spel vid normalpris.

Med ultra HD blu-ray ryms 100 GB per skiva, så det är ännu relevant. Och i värsta fall kan man faktiskt använda mer än en skiva.

Skrivet av serverfel:

Tycker fysisk media tappade charmen när big box spelen ersattes av dvd fodral spel. Vilket skit.

Sen håller jag med om att det har blivit för många klienter som steam, ubiplay och helvetet origin.

Skickades från m.sweclockers.com

I USA fortsatte de med stora lådor långt efter att det övergavs i Europa.

Skrivet av cdx873v:

Men hur ska spelen kunna "gå guld" utan skivor?!

Skickades från m.sweclockers.com

Det sista spelet som gick guld var Duke Nukem Forever. Nuförtiden blir spel aldrig riktigt färdiga. Ironin alltså…

Skrivet av Ness:

Konsol utgör inte den tveklöst största marknadsandelen? Det är mobil som leder nu mig veterligen, och där säljs ju givetvis 0% fysisk media (PC och Konsol ligger hyfsat lika i marknadsandelar). Att MS fick backa handlade främst om att dom redan innan klivit i klaveret gällande en del andra beslut, så när dom ville förhindra andrahandsförsäljning så högg folk direkt utan att egentligen förstå vad man gick miste om. Hade MS fått göra som dom ville hade du kunnat dela ditt spelbibliotek digitalt med vänner gratis, vilket hade varit en jävla fördel.

Andrahandsförsäljning har aldrig varit så låg som nu, och det sabbar i slutändan bara för utvecklare eftersom dom inte tjänar något när deras spel säljs i andrahand. Digital försäljning är en av anledningarna till varför Steam kan sälja spel med 80%+ rea. Alla tjänar på det, DU slipper köpa en repig skiva till smått överpris och utvecklaren får sina pengar.

Som jag ser det är vi i en övergångsperiod. Framtiden kommer vara digital av många skäl, bekvämlighet, miljö osv. Av nostalgiska skäl kan det vara svårt att släppa greppet om ex fysisk media, men precis som fossila bränslen så kommer det fasas ut. Generellt alltså, sedan finns ju alltid nischade marknader. Nästa stora steg blir nog flashminne som du säger, Nintendo är redan där.

Andrahandsförsäljning gör ju att äldre spel fortfarande går att spela och inte bara försvinner från historien. Vet ganska många spel som försvunnit för att utgivaren tappat intresset, blivit uppköpt av en konkurrent eller licenser gått ut. Shoot many robots, Dirt: Showdown, The Simpsons Arcade Game, Plants vs. Zombies för Playstation Vita (bästa versionen, så jäkla synd) och Scott Pilgrim vs. the World: The Game kommer jag på på rak arm. Nu när jag tittar i ämnet ser jag att Marvel vs. Capcom Origins samt under åtminstone en period har Uno mött samma öde. I fallet PvZ så försvann det även från ens ägolista, så blev man av med installationen så var man rökt.

Jag är övertygad om att andrahandsförsäljningen inte gör så stor skada i det långa loppet, särskilt inte jämfört med gråmarknadssidor som G2A och liknande där åtminstone delar av innehållet är köpta med stulna betalkort eller olagliga distributionskanaler. Många spel täcker upp andrahandsförlusten genom att kräva en särskild licens som löses in med en kod för att få tillgång till onlinedelen. Koden medföljer förstahandsköpet men funkar bara en gång. Andrahandsköpare får köpa en separat kod/licens, en väldigt bra kompromiss tycker jag.

Fysiska spel är ju också "gratis reklam".

Sen är distributionskostnaden för digitala spel nästan lika dyra som fysiska för utvecklaren då utgivaren och framför allt distributören istället tar pengarna som sparas in i frakt och tillverkning.

Så det finns inget självklart val här.

För övrigt är jag hedrad av att ha fått äran att möta ännu en gammal medlem som varit väldigt sparsam med inläggen. Jag bugar djupt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

Jag tänker i alla fall fortsätta sitta här och blåsa på mina kassetter, tack.

Permalänk
Medlem

Hänger visst inte med utvecklingen riktigt, trodde fysiska spel var ett minne blott sen ett par år tillbaka, har inte köpt nått på rätt många år iallafall, sista jag köpte som fysiskt i en butik var Need for speed most wanted, dvs den första most wanted...det var 2005 eller 2006

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Har inte köpt ett fysiskt spel sedan Modern warfare 1

Visa signatur