Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Precis, jag förstod att det var ett väldigt bra grafikkort för det priset och tänkte väl inte på att processorn inte riktigt var var lika vass. Man lär sig av sina misstag och tack vare hjälpen jag fått av er så tror jag att det kommer bli bra i slutändan nu när jag vet lite mer om vad jag ska titta på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lunilu:

För att avlsuta detta fort, vad säger dig att jag inte skrivit fel? Trots allt står det på hemsidan att TS kan använda 6700K det skulle innebära att jag skrivit en siffra fel i jämförelse med dina två samt att du glömde K:et. På hemsidan du länkade sägs det även att moderkortet har ett Z170 chipset vilket skulle innebära att TS kan överklocka förutsatt att de inte låst ner överklocking, detta skulle göra 6700K till det självklara valet. Jag tvekar även på hemssidan du hittat då moderkortets specifikatoner inte stämmer överens med NetOnNets. Notera dock att HP:s hemsida säger "Det här supportdokumentet innehåller specifikationer och komponentbilder som återspeglar den ursprungliga utformningen för alla datorer av den här modellen. Under vissa omständigheter kan det hända att fabriken eller tjänsteleverantören installerar en komponent som uppfyller eller når över angiven specifikation och/eller ser annorlunda ut än den visade bilden."

Kommer ej att diskutera ämnet ytterligare för TS skull.

Det låter som ett klokt beslut ifrån din sida.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Inte läst hela tråden, men med ett GTX1080 kan det knappast vara "mediokert" för 11k?

Till TS: En HP Omen med 1080, jag säger nej du har inte gjort bort dig.
Men givetvis hade du kunnat få andra grejer för 11-12k.

Antar att du var ute efter garantier osv. Det kostar.

Det är en märkesdator de är alltid mediokra. Sen kanske även du skulle lära dig läsa vad jag faktiskt skriver.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@sarkn: Här har du ett billigare AMD alternativ om du vill spara lite cash.
Vit/svart kombo i hyffsat litet chassi, montering/windows får du lägga till om du vill ha det
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11104097/

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

@solhasse: Tack för den länken solhasse!
Jag var inne själv och tittade runt på inet och plockade ihop följande paket: http://www.inet.se/kundvagn/bild/11105131/

Tilläggas bör att jag är en riktig novis när det kommer till sådana här saker så jag vet inte om alla delar passar med varandra och jag kanske till och med har missat någon viktig del. Det är ju också lite mer pengar än vad jag tänkt mig men jag hade tydligen ett super-presentkort som gällde på Inet som jag kan använda.

Någon input från någon som är mer insatt?

Permalänk
Medlem

@sarkn: Tror inte du kan ha ett Z270 moderkort till en 8600k, du måste nog titta på ett Z370

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sarkn:

@solhasse: Tack för den länken solhasse!
Jag var inne själv och tittade runt på inet och plockade ihop följande paket: http://www.inet.se/kundvagn/bild/11105131/

Tilläggas bör att jag är en riktig novis när det kommer till sådana här saker så jag vet inte om alla delar passar med varandra och jag kanske till och med har missat någon viktig del. Det är ju också lite mer pengar än vad jag tänkt mig men jag hade tydligen ett super-presentkort som gällde på Inet som jag kan använda.

Någon input från någon som är mer insatt?

Fel moderkort, Coffee lake är bara kompatibelt med Z370.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarkn:

@lol_man53: Tack, det lugnade mina stressade nerver att höra! Stod och vägde mellan denna och en annan modell som hade lite sämre grafikkort(GTX 1060 3GB) men istället hade en i7 7700 processor. Säljaren jag pratade med sa precis som du att grafikkortet är viktigare för gaming.

Ja, spar dig själv tid å arbete å behåll datorn. Att påstå att processorn på något sätt är dålig eller inte håller måttet nu och en bit in i framtiden är ren lögn. Att det inte är den absolut senaste processorn eller en i7 spelar ingen roll, då hade du fått betala än mer å det är i min mening pengarna i sjön. För jag antar att du inte skall streama å så utan enbart sitta å spela i lugn å ro.

Processorn är mer än tillräcklig å det sitter ett väldigt fint grafikkort i den så behåll datorn.
Din dator är betydligt bättre för spel än det andra alternativet du sa med en i7 å ett 1060.

Happy gaming!

Permalänk
Medlem

Tycker inte burken är överdrivet kass för det priset, med tanke på ett 1080. Men ett custom bygge är alltid att föredra, även om det kostar lite mer.

Vad gäller din fps i cs:go, har du vsync igång? Samt har du justerat fps_max? För mig veterligen så är inte cs:go speciellt beroende av cpu, utan det är främst grafikkortet som avgör din fps.

Permalänk
Medlem

Vad för du för fps i cs:go?
Jag lirar med ca 200fps med datorn i sign.

Din nya dator är inte kass, för det priset och för att ha en intel-plattform är det svårt att få så mycket bättre med samma garantier, OS osv som man får med en OEM.
Alternativet är ju att få sämre gpu mot en bättre cpu om du byter, eller om du bygger en egen så måste du fixa OS själv, felsöka själv (eller betala) om/när det blir problem, men kan få en lite mer jämvägd setup för just dig, men det blir nästan alltid dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol_man53:

@sarkn: Jag tycker att flera personer i den här tråden har överdrivit något, den där datorn kommer att kunna spela alla dagens spel utan problem. När det gäller spel så är grafikkortet den viktigare delen 90% av tiden och så länge du inte tänker spela i väldigt höga upplösningar eller kräver +120 fps konstant så kommer den att fungera utmärkt. Det är möjligen så att ifall du stöter på något väldigt processorkrävande spel så kan du vara tvungen att skruva ner någon inställning.

EDIT: För referens, jag uppgraderade min processor från en i7-960 till en i7-4790k och fick en prestandaökning på 5-10 fps på sin höjd. En uppgradering från en i5 till i7 i samma generation kommer knappast att märkas.

Skrivet av crumpets:

Du kommer förmodligen aldrig ens märka nån skillnad i fps mellan en i7 och en i5, är ju bara att kolla nåt av sweclockers processortest. För att vara färdigbyggd var ju denna ovanligt välkomponerad. I vanliga fall har de nån svindyr processor för att bumpa upp priset och snikar sen på graffe. Här var det ju tvärtom.

Skrivet av Divion:

Ja, spar dig själv tid å arbete å behåll datorn. Att påstå att processorn på något sätt är dålig eller inte håller måttet nu och en bit in i framtiden är ren lögn. Att det inte är den absolut senaste processorn eller en i7 spelar ingen roll, då hade du fått betala än mer å det är i min mening pengarna i sjön. För jag antar att du inte skall streama å så utan enbart sitta å spela i lugn å ro.

Processorn är mer än tillräcklig å det sitter ett väldigt fint grafikkort i den så behåll datorn.
Din dator är betydligt bättre för spel än det andra alternativet du sa med en i7 å ett 1060.

Happy gaming!

Där har ni fel. För spel fram till 2015 spelar processorn inte så stor roll, men därefter har spel konsekvent blivit mer processortunga och utnyttjar fler trådar. Just Battlefield 1 är väldigt processortungt i multiplayer med många spelare, och spelet skalar väl upp till 8 trådar och kan använda upp till 16 har jag för mig. Att sitta med enbart 4 kärnor utan SMT kommer kännas väldigt tungt.

Skrivet av Ninjaflipp:

Misstänker att du får runt 180 fps där nånstans eller så? Du kommer tyvärr inte få bättre än så just på grund av processorns låga klockfrekvens.

Skulle säga att du borde utnyttja öppet köp då det verkar som att din dator inte har stöd för några andra processorer alls om man utgår från vad andra har skrivit i tråden. Rekommenderar att du istället låter t. ex Inet montera en skräddarsydd dator åt dig. De har gratis montering fram tills kl 00:00 i natt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11101632/ t. ex för all around-spelande, visst, sämre grafikkort än i din dator, men den kommer prestera extremt mycket bättre i t. ex csgo trots det. Utöver det är processorn inte i lager men kan du vänta så är det absolut det bästa köpet för spelande i dagsläget sett till prestanda per krona. Vill man kan man banta ner på grejer så som t. ex chassi och nätaggregat för att få ner priset, men jag tycker att det är värt lite extra pengar.

EVGA Supernova G2 är tämligen gammal vid det här laget och ska inte rekommenderas längre när det finns bättre alternativ för samma peng med betydligt bättre garanti dessutom i form av Seasonic FOCUS Plus
https://www.inet.se/produkt/6902416/seasonic-focus-plus-550w-...
https://www.inet.se/produkt/6902417/seasonic-focus-plus-550w-...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

EVGA Supernova G2 är tämligen gammal vid det här laget och ska inte rekommenderas längre när det finns bättre alternativ för samma peng med betydligt bättre garanti dessutom i form av Seasonic FOCUS Plus
https://www.inet.se/produkt/6902416/seasonic-focus-plus-550w-...
https://www.inet.se/produkt/6902417/seasonic-focus-plus-550w-...

När jag skapade kundvagnen var det black friday-rea på just det nätagget, det låg då på en oslagbar prispunkt för ett nätagg av den kvalitén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Vad för du för fps i cs:go?
Jag lirar med ca 200fps med datorn i sign.

Din nya dator är inte kass, för det priset och för att ha en intel-plattform är det svårt att få så mycket bättre med samma garantier, OS osv som man får med en OEM.
Alternativet är ju att få sämre gpu mot en bättre cpu om du byter, eller om du bygger en egen så måste du fixa OS själv, felsöka själv (eller betala) om/när det blir problem, men kan få en lite mer jämvägd setup för just dig, men det blir nästan alltid dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick cirka 180 fps i cs:go med 1920x1080 low på allt och vsync av. Även testat runt lite med olika launch options men det gjorde ingen större skillnad. på DM-servrar så upplevde jag det som lite skakigt och jag tror att fps:en droppde ner under min uppdateringsfrekvens på 144hz

För att uppdatera er om situationen lite så åkte jag efter många om och men tillbaka med datorn till NetonNet idag och är tillbaka på ruta ett. Håller dock hoppet uppe om att jag hittar en annan som passar mig bättre, mycket tack vare råden och hjälpen jag får här 😃

Permalänk
Medlem

Nytt fynd!

Nu vet jag inte om det fortfarande är någon som läser den här tråden men.
Denna dator finns på mitt lokala Elgiganten.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Tyckte att den verkade ganska prisvärd eller vad säger ni? Räcker 500watt om jag har tänkt att klocka den där processorn?

Mvh
Sarkn

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarkn:

Nu vet jag inte om det fortfarande är någon som läser den här tråden men.
Denna dator finns på mitt lokala Elgiganten.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Tyckte att den verkade ganska prisvärd eller vad säger ni? Räcker 500watt om jag har tänkt att klocka den där processorn?

Mvh
Sarkn

500W bör räcka, men jag tror inte att Ryzen är vad du letar efter om du vill ha max FPS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarkn:

God kväll Sweclockers!

Är precis hemkommen från en tur hos min lokala NetonNet lagershop och har med mig lite prylar därifrån.
Jag köpte följande burk: https://www.netonnet.se/art/dator/stationara-datorer/desktop/...

Frågade säljaren vad han rekommenderade för gaming och då var det tydligen ett bra val, efter att ha gjort lite efterforskning så börjar jag oroa mig för att processorn är ganska medioker, eller?

Grafikkortet verkar ju vara helt okej men kommer processorn att vara en bromskloss för mig i tex Battlefield 1? Är det krångligt att byta ut processorn längre fram om det skulle behövas?

Vet även att man brukar få bättre grejer för en billigare peng om man bygger själv men jag slipper gärna det och betalar lite extra istället men är denna dator "prisvärd"?

Skaffa så mycket information/kunskap INNAN du åker till butiken. Säljare är sällan intresserade av vad kunden faktiskt vill ha. Dom är mer intresserade av vinst, lagersaldo, utgångna produkter mm.

Känner många säljare och vet att det finns "guldkorn" men generellt gäller ovanstående regel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Tack för svaret!

Jag har försökt att läsa på lite mer kring den här Ryzen 1700 och precis som du säger så är den kanske inte lika bra för spel som motsvarande Intel-processor. Börjar inse att det är en i5 8600k som jag ska ha men de verkar ju vara slut överallt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sarkn:

Tack för er snabba respons!
Jag har tydligen öppet köp på den fram tills januari så jag kan fortfarande ångra mig.
Om jag förstår er rätt så kan den blir betydligt mycket vassare med en annan processor och lite mera ram? Skulle jag spara väldigt mycket på att plocka ihop något eget?

Varför handlade du inte hos Inet?

NoN, Elgiganten m,fl saknar teknisk kompetens gällande datorer och vill bara sälja.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sarkn:

Nu vet jag inte om det fortfarande är någon som läser den här tråden men.
Denna dator finns på mitt lokala Elgiganten.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Tyckte att den verkade ganska prisvärd eller vad säger ni? Räcker 500watt om jag har tänkt att klocka den där processorn?

Mvh
Sarkn

Handla INTE hos Elgiganten.

Permalänk
Medlem

@mikael_a1: Okej då avvaktar jag med det!

Hur tycker du att denna ser ut? https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/161698

Alla delarna finns på min lokala NetonNet lagershop och till detta så kommer jag att köpa detta grafikkort: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming...

Ser det vettigt ut?

Anledningen till att jag endast kollar dessa två butiker är att jag vill kunna hämta grejerna redan imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarkn:

Nu vet jag inte om det fortfarande är någon som läser den här tråden men.
Denna dator finns på mitt lokala Elgiganten.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Tyckte att den verkade ganska prisvärd eller vad säger ni? Räcker 500watt om jag har tänkt att klocka den där processorn?

Mvh
Sarkn

Om du tvunget ska köpa en OEM-dator så anser jag att denna nog att denna är det bästa alternativet: https://new.webhallen.com/se/product/261783-ASUS-G11CD-K-NR11...

Asus brukar mig veterligen inte låsa BIOS såsom HP och Acer kan göra, så att byta GPU kommer inte vara några problem. Vad är det skärm du lirar på? Sitter du på en 1080p-skärm så kommer du kunna ha denna dator i många herrans år.
CPUn är inte överklockningsbar, fine, men den kommer duga till dig, tro mig.

Tycker den känns välbalanserad och kommer duga väl för dina ändamål. Läste inte hela tråden men såg att du nämnde CS:GO och BF1, vilket 7700 kommer klara mer än dugligt.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dina poster rätt så låter det icke som att du kommer arbeta på datorn i den mån som isf skulle kräva fler trådar eller mer primärminne - om så är fallet så skulle du kunna nöja dig med att helt enkelt komplettera med lite mer RAM framledes helt enkelt

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

@N0tepad: Ditt inlägg fick mig att börja fundera lite.

Jag sitter ju på en egenbyggd dator idag med följande specs:

Moderkort: MSI P67S-C43 (MS-7673)
Processor: Intel core i5-2500k
Grafikkort:AMD R9 270
Kylare: Arctic Freezer 13
Ram-minne: 8gb
HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB
SSD:Kingston SSDNow UV400 240GB
Nätagg: 750w Cooler Master

Har ju funkat jättefint de senaste åren men nu känns det som att det är dags att uppgradera. Men jag kom på att jag kanske inte behöver köpa helt ny dator utan det kanske räcker att byta moderkort,processor, grafikkort och nya ram-minnen och eventuellt ett chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarkn:

@N0tepad: Ditt inlägg fick mig att börja fundera lite.

Jag sitter ju på en egenbyggd dator idag med följande specs:

Moderkort: MSI P67S-C43 (MS-7673)
Processor: Intel core i5-2500k
Grafikkort:AMD R9 270
Kylare: Arctic Freezer 13
Ram-minne: 8gb
HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB
SSD:Kingston SSDNow UV400 240GB
Nätagg: 750w Cooler Master

Har ju funkat jättefint de senaste åren men nu känns det som att det är dags att uppgradera. Men jag kom på att jag kanske inte behöver köpa helt ny dator utan det kanske räcker att byta moderkort,processor, grafikkort och nya ram-minnen och eventuellt ett chassi?

Alltså byta ut allt utom hårddisk och PSU? Är inte det i princip att köpa en helt ny dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

@Zero Cool: Haha, ja det har du rätt i men jag sparar i alla fall några kronor på att inte byta ut hdd / ssd,psu. Verkar även som att den kylaren som jag har är kompatibel med Ryzen 1700 som jag tänkte köpa så då kanske jag slipper byta den också.

Min tanke är något i den här stilen: https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/161698 det borde väl fungera och ge mig en klar förbättring när det kommer till fps i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarkn:

@solhasse: Tack för den länken solhasse!
Jag var inne själv och tittade runt på inet och plockade ihop följande paket: http://www.inet.se/kundvagn/bild/11105131/

Tilläggas bör att jag är en riktig novis när det kommer till sådana här saker så jag vet inte om alla delar passar med varandra och jag kanske till och med har missat någon viktig del. Det är ju också lite mer pengar än vad jag tänkt mig men jag hade tydligen ett super-presentkort som gällde på Inet som jag kan använda.

Någon input från någon som är mer insatt?

120GB SSD är lite väl snålt.. hellre så stor som det finns budget till (250GB eller större).
1TB HDD.. känns nästan löjligt litet idag, när 1TB introducerades för 10år sedan..
Skulle nog satsat på 4TB för 1090kr om budget inte är satt i sten

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Handla INTE hos Elgiganten.

Ignorera exakt allt denna människa skriver.
Kolla kommentars/trådhistorik för mer info

Visa signatur

: )

Permalänk
Inaktiv

Det ser ut som den även har 1x8GB RAM modul, och kör i single channel, vilket ger något lägre prestanda. Men på det stora hela så är det en sido-diskussion.