Panik! Råkade spara över OpenOffice Dokument skolarbete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blirsåless:

Fan kan det inte bara komma upp en ruta "är du säker"

Så det ska komma upp en "är du säker"-ruta varje gång man ska spara tycker du? Det hade jag blivit superirriterad på.

I vanliga fall är det nog inte tänkt att man ska öppna upp ett dokument, tömma det, och sen köra "spara som". Om jag gör något liknande gör jag oftast kopian eller "spara som" innan jag börjar radera i dokumentet.

Håller jag på med något viktigt kör jag oftast med versionering via git, men det är nog kanske pga typen av filer jag jobbar med. Andra typer av backuper är också bra. Nån gång kommer man göra bort sig, det är bara att ta lärdom av det.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blirsåless:

Hur fan slår man på backup på OpenOffice är frågan då.

verktyg -> alternativ -> ladda/spara ->allmänt -> skapa alltid säkerhetskopia

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blirsåless:

Skulle använda en tidigare rapport som rapportmall där jag bara suddade ut texten för att skriva min nya rapport. Tänkte trycka spara som ändra namn och i slutändan ha min första rapport och min nya rapport.

RÅKADE TRYCKA SPARA så nu är ju första rapporten översparad?!!!! Helvete!

Ett tips för framtiden när du vill göra såhär är att ha som vana att kopiera filen du vill använda som mall, döpa om den och sedan jobba vidare därifrån, så minimerar du risken att råka spara över originalet även när du inte sitter vid en dator som har backup.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blirsåless:

Bokstavligen 1 felklick. Fan kan det inte bara komma upp en ruta "är du säker" så KANSKE jag hade insett vad jag höll på göra. Håller med om att det finns väl inget dåligt med backup men det känns som hängslen och livrem. Första gången jag råkar göra det här misstaget.

om du sparar över något så med samma namn så får du en fråga om du vill spara över den.

Visa signatur

.

Permalänk

Tack alla som kom till hjälp sådär på stört, tyvärr gick det inte att rädda denna gång. Nu tar jag lärdom och går vidare. Har i alla fall aktiverat backup i OpenOffice nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråkigt med filen men ett annat tips är att byta till Google Docs. Väldigt mycket smidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blirsåless:

Bokstavligen 1 felklick.... Håller med om att det finns väl inget dåligt med backup men det känns som hängslen och livrem. Första gången jag råkar göra det här misstaget.

Du verkar fortfarande vara i förnekelsestadiet. Trist. Det brukar vara efter det första stora misstaget som man inser att backup inte är hängslen och livrem, utan det som skyddar en mot ens egna puckoidiotgrejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pigge_85:

Du verkar fortfarande vara i förnekelsestadiet. Trist. Det brukar vara efter det första stora misstaget som man inser att backup inte är hängslen och livrem, utan det som skyddar en mot ens egna puckoidiotgrejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Backup är lite som att stänga av spisen när den inte används. Troligtvis inga problem för det mesta, men gör man något som kan anses normalt kan något tråkigt hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blirsåless:

Alltså det här är ju löjligt jag kan ju knappast vara den första eller sista? Ska jag behöva skriva om allt igen?

Nej, det är du inte, men vi som var med på den gamla onda tiden fick lära oss den hårda vägen att ta kopior och spara på mer än ett ställe

Skrivet av Blirsåless:

Bokstavligen 1 felklick. Fan kan det inte bara komma upp en ruta "är du säker" så KANSKE jag hade insett vad jag höll på göra. Håller med om att det finns väl inget dåligt med backup men det känns som hängslen och livrem. Första gången jag råkar göra det här misstaget.

Att bli av med arbete för att man trycker "spara" är verkligen till att rigga en fälla för sig själv, då just processen att trycka på spara-knappen i grunden är något bra och bör så förbli. Enkla repetitiva manövrer måste vara konsekventa i sitt resultat, annars kommer man förr eller senare göra bort sig. Det ska vara enkelt att göra rätt, det är grunden till all form av säkerhet. Du hade kunnat rädda dig själv genom direkt efter att du öppnat dokumentet valt "spara som…" så hade du därigenom arbetat på en separat fil och då varit säker. Därefter kunde du så att säga aktiverat din normala skrivrutin och jobbat som vanligt utan att behöva ha i huvudet att inte trycka på spara.

Jag har ett antal gånger blivit av med arbete för att jag tryckt på spara-knappen för sällan och mellan varven gjort något annat med datorn som fått den att krascha. Och oavsett så måste du spara saker på andra (fysiska) platser ifall du tappar datorn i sjön.

Och du… sitter man på Mac OS så finns det en versionhantering inbyggd just för sådana här scenarion

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Arbeten blir nästan alltid bättre när man skriver om det från scratch. Nu kanske du får bättre betyg pga det här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3