Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare

Det ligger 2st Beyer DT 1770 Pro på Amazon UK warehouse deals från £282. Begagnade. Om någon är intresserad av en sån. 4800kr i Sverige.

https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B0142FEWD4/ref=mp_s_a_1_4?ie...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Någon som har bra tips på en hörlurskabel. Har lust att byta ut min jobbiga platta till mina KEF Space One. Det skall vara mini jack typ/3.5 mm
Pris är jag inte direkt säker på, säg max 1000kr.
Bor utomlands

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Någon som har bra tips på en hörlurskabel. Har lust att byta ut min jobbiga platta till mina KEF Space One. Det skall vara mini jack typ/3.5 mm
Pris är jag inte direkt säker på, säg max 1000kr.
Bor utomlands

Skickades från m.sweclockers.com

Forza?

Permalänk
Medlem

Är sugen på ett par bekväma stängda hörlurar att ha på jobbet, tänker mig ett tak på 1500kr - begagnat är ok.

De kommer inte drivas med någon förstärkare, har två alternativ just nu: DT 770 PRO 80 Ohm och Studio CB-1, vilka mer finns det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Någon speciell modell.
Aldrig hört talas om märket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Någon speciell modell.
Aldrig hört talas om märket

Skickades från m.sweclockers.com

https://forzaaudioworks.com/en/

https://customcans.co.uk/s/s/index.php/

Permalänk
Medlem

Funderar på Color serien från Forza. Vill ha blå eftersom det är min favorit färg. Förstår bara inte hur jag skall välja. Det sitter en 3,5mm kontakt i mina lurar. På sidan nämner de alla möjliga modeller som jag inte har. Det kanske inte är så viktigt. Tänker mig att prova den modellen efter som jag kommer landa på saftig moms och kanske tullavgift. Tippar på att slutpris för Forza Color i blå färg landar säkert runt 700kr.

Cooper serien såg också ok ut. Tycker bara den serien var lite tråkig i färgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Ser på Forza. Jag förstår bara inte vad jag skall välja på valet angående lurar. Har ingen utav de som nämns i listan. Jag skall ha Neutrik 3,5mm
Vill prova Forza Color i blå.

I övrigt gillar jag ljudet från KEF Space One. Ok att de blir varma på sommaren. Funderar kanske på en extern dac senare ifall tomten vill ge mig en ny iPod.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Funderar på Color serien från Forza. Vill ha blå eftersom det är min favorit färg. Förstår bara inte hur jag skall välja. Det sitter en 3,5mm kontakt i mina lurar. På sidan nämner de alla möjliga modeller som jag inte har. Det kanske inte är så viktigt. Tänker mig att prova den modellen efter som jag kommer landa på saftig moms och kanske tullavgift. Tippar på att slutpris för Forza Color i blå färg landar säkert runt 700kr.

Cooper serien såg också ok ut. Tycker bara den serien var lite tråkig i färgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju svårt att rekommendera något när man inte vet vilket land du bor i. Forza ligger i Polen, så det är aldrig + moms/tull om du är inom EEA. Väljer du Fidelio X1/X2/L2 så är det 3.5 mm i båda ändar. Kostar 30 € för 1,5 m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det är ju svårt att rekommendera något när man inte vet vilket land du bor i. Forza ligger i Polen, så det är aldrig + moms/tull om du är inom EEA. Väljer du Fidelio X1/X2/L2 så är det 3.5 mm i båda ändar. Kostar 30 € för 1,5 m.

Allt in här där jag bor är tull + moms det kommer jag ej undan.
Ok, så om jag väljer den så kommer det fungera. Det skall vara 3,5mm i båda ändarna. Kommer användas med en iPod. Som sagt det behöver inte vara Forza. För jag kommer ändå åka på extra kostnad vare sig det kommer från Kina eller Sverige. Så skoj är det att bo i ett annat land med fina regler för import. Använder mest lurarna till pendling och är less på kabeln. Bör tåla lite stryk och vara utav behaglig längd. Tror jag sträcker mig till runt 1000kr tycker det blir lite för mycket annars även fast jag har råd till dyrare. Ser det mest som hobby att prova något nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Söker tips på bra amp till mina 598SE, behöver inte vara någon superlåda, tänker mej under tusenlappen!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Allt in här där jag bor är tull + moms det kommer jag ej undan.
Ok, så om jag väljer den så kommer det fungera. Det skall vara 3,5mm i båda ändarna. Kommer användas med en iPod. Som sagt det behöver inte vara Forza. För jag kommer ändå åka på extra kostnad vare sig det kommer från Kina eller Sverige. Så skoj är det att bo i ett annat land med fina regler för import. Använder mest lurarna till pendling och är less på kabeln. Bör tåla lite stryk och vara utav behaglig längd. Tror jag sträcker mig till runt 1000kr tycker det blir lite för mycket annars även fast jag har råd till dyrare. Ser det mest som hobby att prova något nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tipset är att skicka ett litet mail och fråga dem om ditt val verkar vettigt? De som jobbar på sådana här ställen brukar vara tämligen samarbetsvilliga och vänliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Tipset är att skicka ett litet mail och fråga dem om ditt val verkar vettigt? De som jobbar på sådana här ställen brukar vara tämligen samarbetsvilliga och vänliga.

Skall undersöka saken senare. Gillar mina lurar när det gäller ljudet. Däremot när det gäller funktioner så tycker jag man bara har tänkt på design. Vet inte hur många gånger jag har lyckas dra ut kabeln bara för att den fastnar och är i mitt tycke uselt konstruerad.

Vill ha något i en fin färg. Skall hålla för utomhusbruk och i vettig längd med bra kvalitet. Helst 3,5mm eftersom det skall fungera med iPod och med KEF lurarna jag har kör också 3,5mm

Beställde nyligen något annat och bara tullavgiften kostade nästan lika mycket som själva produkten. Så sjukt.

Annars väntar jag, ifall det dyker upp några andra spännande lurar som man vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av GoldenFan:

Söker tips på bra amp till mina 598SE, behöver inte vara någon superlåda, tänker mej under tusenlappen!

Skumma igenom tråden..Din fråga har besvarats minst 20 gånger

Permalänk
Medlem

@buddaz: Kan förstå dig där. Det är en av anledningarna jag gillar med mina OPPO PM3, de har 3.5 till 3.5 men sitter väldigt bra i lurarna tycker jag. Inte varit med om det du nämner på dem.
Jag har själv gått i tankarna att handla från Forza. Var någonstans bor du i världen? Om någon här handlar åt dig och skickar kanske det blir billigare?

Permalänk
Medlem

Hade ett par B&W P7 tills nyligen, fantastiskt ljud osv men fick ont som fan "ovanpå" huvudet av dom så tänkte skaffa några andra t.ex https://www.hifiklubben.se/horlurar/denon-ah-mm400-horlur/

Någon som testat dom? Och behöver man någon DAC/förstärkare eller så om man ska ha dom till datorn? Med P7 så behövdes ju inte det enligt dom flesta.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Halloj! ska dra till USA nästa vecka och funderar på att köpa ett par nya hörlurar då priserna därborta är en aning bättre, skulle någon kunna rada upp några alternativ för kring 300 dollar där borta framförallt för musik men även för att spela. Lyssnar framförallt på klassisk rock och hårdrock.!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Hade ett par B&W P7 tills nyligen, fantastiskt ljud osv men fick ont som fan "ovanpå" huvudet av dom så tänkte skaffa några andra t.ex https://www.hifiklubben.se/horlurar/denon-ah-mm400-horlur/

Någon som testat dom? Och behöver man någon DAC/förstärkare eller så om man ska ha dom till datorn? Med P7 så behövdes ju inte det enligt dom flesta.

Jag testade dem på HiFi-klubben för ett tag sedan. Satt och testade P7:orna då. Dessa tyckte jag var trevliga, men spelar i ungefär samma liga som Sennheiser Momentum. Jag jämförde inte sida vid sida, men ur minnet kändes ljudet väldigt likt det från Momentum 2, OE.
De kändes gedigna och satt tämligen skönt p huvudet. Provade inte någon längre stund. Dessa är ju gjorda för främst mobilt bruk så du torde inte behöva en AMP för dem.
DAC kan man alltid behöva om man inte tycker att ljudkortet i datorn ger rätt upplevelse, eller om man har brus mm så kan det vara bra med en liten extern DAC - men du behöver ingen för att använda dessa. Bara trycka in och njuta skulle jag tro.

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Halloj! ska dra till USA nästa vecka och funderar på att köpa ett par nya hörlurar då priserna därborta är en aning bättre, skulle någon kunna rada upp några alternativ för kring 300 dollar där borta framförallt för musik men även för att spela. Lyssnar framförallt på klassisk rock och hårdrock.!

Jag skulle ha köpt dessa: https://www.amazon.com/HIFIMAN-HE-400I-Full-size-Magnetic-Hea...

Permalänk
Medlem

@LaRzZa666:

Har varit inne på dem faktiskt, verkar ju riktigt schyssta och för det priset känns de som riktigt bra hörlurar.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@Jerban: Där är ett bra pris på Sony MDR-Z7 som ligger i den prisklassen just nu. Komer säkert fungera hur bra som helst genom datorn men kommer förmodligen att skala bättre med en förstärkare med mer kraft i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@LaRzZa666:

Har varit inne på dem faktiskt, verkar ju riktigt schyssta och för det priset känns de som riktigt bra hörlurar.

Kan även lägga in en rekommendation på HE-400i, oerhört bra hörlurar!

Permalänk
Fyndjägare

Qualcomm släpper chip DAC/AMP för USB-C till hörlursutgång.
Intressant om man vill ha bättre ljud från sin Androidmobil.
Kommer under 2018 från ett antal tillverkare får vi hoppas.

https://www.engadget.com/2017/12/07/qualcomm-usb-c-hi-fi-dac/

http://www.fonearena.com/blog/237033/qualcomm-introduces-usb-...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@Jay-Jay: Jag skaffade dessa för 1,690:- på svarta fredagen.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3537592

De funkar bra för mig i kontorsmiljö, men som alltid är lurar så oerhört subjektivt eftersom inte bara personliga preferenser om ljud som skall funka, utan även något som skall appliceras på skallen i x antal timmar/minuter. Bäst är att testa själv.

glömde länk
Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@LaRzZa666:

Har varit inne på dem faktiskt, verkar ju riktigt schyssta och för det priset känns de som riktigt bra hörlurar.

Japp, 400i är sköna och passar bra till rock och hårdrock. Däremot så kan du få dem tämligen billigt i Sverige via Kina eller UK alt Massdrop i dagsläget. Jag skulle tipsa dig som rocker att utmana dig själv och kolla in Amerikanska märken. Där kan du ju göra kap som faktiskt ger ett rejält värde. Du har ju te.x Grado samt Audeze. Grado är jämförelsen att stå tätt intill bandet, mycket energi och även lite mer närvaro uppåt i registren. Kan upplevas som lite höga och ljusa ibland, men det är fina grejjor.

Audeze har jag själv inte lyssnat mycket på, men varit grymt sugen på EL-8 lurarna. Dessa skall ju vara mörkare och vara mer åt Sennheiser och Hifimann ljudet. Här kanske någon Audeze kännare kan komma in och ge bättre tips.

Men, jag hade verkligen lekt lite mer Amerikan - då import och skit oftast gör just Amerikanskt tillverkat djädrigt dyrt här. Om du inte vill fastna i tullen, kan du be någon vän att skicka dem från USA till dig som gåva. Tror det funkar fortfarande.

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpa Audeze i dagsläget, eller Hifiman för den delen. För mycket problem med deras kvalitet för att det ska vara värt pengarna och eventuella senare problem med garantier och reparationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Skulle inte köpa Audeze i dagsläget, eller Hifiman för den delen. För mycket problem med deras kvalitet för att det ska vara värt pengarna och eventuella senare problem med garantier och reparationer.

Ajdå, det låter inget vidare. Vad har du hört det? Mest lite tråkigt kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

@Foolwolf: Finns mycket inlägg på Headfi/Reddit om Hifimans generella kvalitet och Audezes kvalitet på sina hörlurselement. Audeze har väl dock fördelen att de utan problem verkar villiga att hantera reklamationsärenden, vilket inte Hifiman verkar lika pigga på. Felfrekvensen är såklart liten, men det är en principsak i mitt fall.

Permalänk
Medlem

Tjena alla ljudexperter!

För ett år sedan skaffade jag mig ett par QH-1339, (vilje stödja Qpad så köpte dem istället för MMX300 som är samma lurar), och samtidigt köpte jag även ett Sound blaster Z ljudkort för att driva dem.

Problemet med detta ljudkortet är att mikrofonen på mitt headset blir fruktansvärt låg av någon anledning. Mycket lägre än på det inbyggda ljudkortet i moderkortet. Jag har läst på om detta och jag verkar inte vara ensam om detta problemet.

Ljudet i detta ljudkortet är enligt mig okej, men nu när jag har gett mig in i ljudvärlden är jag såklart sugen på att uppgradera mig, speciellt med tanke på problemet jag har med min mikrofon. Av vad jag har förstått så är en DAC the way to go.

Nu till min fråga; hur borde jag tänka när jag kollar efter en DAC? Mina lurar har relativt låg impedans, är det "dåligt" att ha en DAC som kan driva tungdrivna hörlurar? Jag vill även ha en DAC som jag kan koppla in min mikrofon i, och jag vill inte att ljudet ska bli lågt på samma sätt som det har blivit nu. Finns det något speciellt jag ska kolla på här?

Försöker rent generellt lära mig om ljud, men det är lite av en djungel.

Med vänlig hälsning,
Pontus.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

@oatp1b1:
Jag hittade ett par trådar och det verkar ju vara sporadiskt som du säger. Inget man vill fortsätta att sponsra
Gick in och testade ett hörlurstest och insåg att jag i alla fall inte hade smamma problem som en del har med skakiga basreflektorer.

Kanske tur i oturen att man tittar på ett par Sennheiser nästa gång...