Varför är Windows bärbara så högljudda?

Permalänk

Varför är Windows bärbara så högljudda?

Hej!

Sitter här med en ny laptop, en 2in1 HP x360. Kanondator på alla vis MEN varför ska alla Windowsbaserade laptops alltid ha så konstig fläktkurva. Tjejens macbook pro retina har vi aldrig hört fläkten starta på, men här sitter jag på Sweclockers och enda som görs i bakrunden är att Windows update laddar ner några uppdateringar och fläkten viner så fint så grannen hör det.

Förr i tiden kunde man köra Speedfan men får inte det att fungera. Obs att det inte är fel på just denna laptop, tycker detta är ett vanligt fenomen som det inte är ett äpple på..

Så frågan, hur få ner fläktkurvan då jag inte anser att den behöver starta fläkten när processorn ligger på 58grader och uppdaterar Windows..

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Well köp fläktlöst då istället.

Annars kan du installera adblock och få ner CPU använding några procent.

Permalänk
Medlem

Just windows update får igång fläkten på min laptop riktigt ordentligt också. Annars hörs den i princip aldrig, men då gör jag inga krävande saker heller. Vänta och se hur det blir när update är klart.

Är tjejens Macbook tyst även när tunga program körs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hej!

Sitter här med en ny laptop, en 2in1 HP x360. Kanondator på alla vis MEN varför ska alla Windowsbaserade laptops alltid ha så konstig fläktkurva. Tjejens macbook pro retina har vi aldrig hört fläkten starta på, men här sitter jag på Sweclockers och enda som görs i bakrunden är att Windows update laddar ner några uppdateringar och fläkten viner så fint så grannen hör det.

Förr i tiden kunde man köra Speedfan men får inte det att fungera. Obs att det inte är fel på just denna laptop, tycker detta är ett vanligt fenomen som det inte är ett äpple på..

Så frågan, hur få ner fläktkurvan då jag inte anser att den behöver starta fläkten när processorn ligger på 58grader och uppdaterar Windows..

Blir lite priset man får betala, speciellt med just den typen av laptop dvs väldigt tunna 2 i 1.

Mer vanliga normala laptops, som även tycker jag macbook pro tillhör låter nästan ingenting, min laptop låter en aningen om man sätter örat emot den, startar man nått spel så hörs den men inte störande mycket, (en acer nitro 4710hq + gtx860)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vissa Windows-laptops har inte ens fläkt. Det är en konstig fråga. Om du jämför macbooken mot en pc med identiska specs, så kanske inte Windows-pcn är mycket ljudligare. Med det sagt så är mac en premiumprodukt, det är inte många pc-laptops. Man får jämföra inom samma prisklass.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Beror väldigt mycket på laptop på hur mycket fläkten körs och framförallt om det hörs eller inte när fläkten väl snurrar lite fortare

Det är som Asus-gaming-laptop jag har - den lägger en dallrande värmeridå bakom sig vid krävande spel utan att fläkten för den skull hörs speciellt mycket, många Lenovo i företagsklass (+15kkr) hörs heller knappt alls trots I7-proppar och det andas varmt vid tyngre jobb.

När man väljer (gaming)laptop så är hur kylningen är utförd, var hetluften blåser ut (och värmer drycken bredvid...) och om det blir (för) varma ytor där man har händerna och ljudnivån - en ganska så viktig parameter i valet av dator. Skall man ha det värsta av allting i prestanda så blir det effektförbrukande prylar (även vid lättare last) och den värmen måste bort.

ett tag hade nvidia sin 'optimus' (ca 5 år sedan) där man kunde välja mellan Intels inbyggda grafikkort (på processorn) eller via Nvidia - så fort man slog igång Nvidia så drog det betydligt mer ström - även när man slösurfade... - att ha igång grafikchippen på en gaming-grafikkort fast de kör väldigt mycket på tomgång, kostar ström och det blir värme.

Permalänk
Medlem

Min Dell Latitude hör man sällan fläkten på, endast om man kör något väldigt tungt eller håller för luftintagen

Permalänk
Relik 📜

Som sagt, det skiljer verkligen från maskin till maskin. En kollega (@Idalin) kör temporärt MBP 15" anno 2015 (ish?) och den låter som ett jetplan stup i kvarten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Om man ska göra en jämförelse så ska man göra en korrekt på avseende prestanda och pris.
Apples är väldigt dyra, men hög fokus har lagt på att skapa en bekväm och tyst laptop.

Sedan är både windows och MacOs inte precis den bästa operativsystemet på en terminal som många använder sin dator som. T.ex Chromebook går göra tystare och mer lättdrivet.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Som sagt, det skiljer verkligen från maskin till maskin. En kollega (@Idalin) kör temporärt MBP 15" anno 2015 (ish?) och den låter som ett jetplan stup i kvarten.

Jasså när jag hade min 15" så var den väldigt tyst hade dock utan GPU (iris pro).

Vet inte varför jag gjorde tråden egentligen men blir bara så trött på att hamna i det svindyra appleträsket hela tiden Försöker hela tiden byta till Windows samt Android men är alltid någon detalj som stör.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

ett tag hade nvidia sin 'optimus' (ca 5 år sedan) där man kunde välja mellan Intels inbyggda grafikkort (på processorn) eller via Nvidia - så fort man slog igång Nvidia så drog det betydligt mer ström - även när man slösurfade... - att ha igång grafikchippen på en gaming-grafikkort fast de kör väldigt mycket på tomgång, kostar ström och det blir värme.

Vadå hade, Optimus fanns iaf för ett par månader sedan när jag senaste kollade på laptops? Men visst har du rätt, välja rätt grafikkort om man har flera och lite smarta CPU inställningar så är man en god bit på väg. För fläktstyrning kan man t.ex. köra HW Info.

Permalänk
99:e percentilen

Jag har en ThinkPad X1 Carbon (Kaby Lake), och den lät konstant innan jag fann räddningen i form av TPFanControl. Med detta oumbärliga program kan jag köra den passivt hela tiden, förutom när Windows Update drar igång eller när Dropbox synkar många filer samtidigt.

HP har jag aldrig haft särskilt goda erfarenheter av när det kommer till laptops, särskilt inte med avseende på ljudnivå. (Det betyder inte att alla deras modeller är dåliga; jag kan bara uttala mig om dem jag provat.)

Det skulle inte förvåna mig om Apples datorer håller generellt lägre ljudnivå än andra märkens. Deras affärsidé är ganska tungt centrerad kring att man vet vad man får, medan istället tekniska specifikationer som ser bra ut på pappret lyfts fram i reklamen för andra märken. Apple gör ju otroligt mycket bra som inte går att mäta med siffror.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hej!

Sitter här med en ny laptop, en 2in1 HP x360. Kanondator på alla vis MEN varför ska alla Windowsbaserade laptops alltid ha så konstig fläktkurva. Tjejens macbook pro retina har vi aldrig hört fläkten starta på, men här sitter jag på Sweclockers och enda som görs i bakrunden är att Windows update laddar ner några uppdateringar och fläkten viner så fint så grannen hör det.

Förr i tiden kunde man köra Speedfan men får inte det att fungera. Obs att det inte är fel på just denna laptop, tycker detta är ett vanligt fenomen som det inte är ett äpple på..

Så frågan, hur få ner fläktkurvan då jag inte anser att den behöver starta fläkten när processorn ligger på 58grader och uppdaterar Windows..

Lite av anledningen är nog att datorn är rätt tunn o därmed inte kan ha sån bra kylning. Min HP Elitebook 8470p är rätt tyst, men den är också rätt tjock o därmed kan ha bättre kylningsförmåga. För övrigt så jobbar ju datorn på rätt bra när uppdateringar görs. Jag har också hört Macbook datorer vars fläkt inte alls är tyst när man gör så att dem också behöver jobba på

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Windows 10 är en katastrof när det kommer till bakgrundsprocesser som kräver mycket systemresurser. Även fast datorn står i idle så kan fläkten börja tokspinna. Själv tror jag att chromebooks eller liknande kommer ta över, då de flesta bara använder webbläsaren. På desktop funderar jag starkt på att gå över till linux och köra windows i VM endast vid spel mha iommu.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag brukar ställa in cpukurvan med ett eget energischema så att det blir tyst.
Det är i de flesta fall minimal skillnad i prestanda vid surfande/kontorsbruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Jag har en ThinkPad X1 Carbon (Kaby Lake), och den lät konstant innan jag fann räddningen i form av TPFanControl. Med detta oumbärliga program kan jag köra den passivt hela tiden, förutom när Windows Update drar igång eller när Dropbox synkar många filer samtidigt.

Fungerar detta även om man inte har en thinkpad?

Skrivet av mrqaffe:

Jag brukar ställa in cpukurvan med ett eget energischema så att det blir tyst.
Det är i de flesta fall minimal skillnad i prestanda vid surfande/kontorsbruk.

Hur gör du detta? Har ställt in den på 10w TDP istället för 25w när jag kör på batteri men detta gör 0 skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SimpanDirr:

Fungerar detta även om man inte har en thinkpad?

Vet inte. Skulle säga osannolikt, men inte omöjligt.

Citat:

Hur gör du detta? Har ställt in den på 10w TDP istället för 25w när jag kör på batteri men detta gör 0 skillnad.

Kan det vara så att du kör High performance i Windows? Du bör nog köra Battery saver eller Balanced.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Fungerar detta även om man inte har en thinkpad?

Det finns en sån version, fast till HP. Jag kan bara inte komma på vad namnet på den är

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Alling:

Vet inte. Skulle säga osannolikt, men inte omöjligt.

Kan det vara så att du kör High performance i Windows? Du bör nog köra Battery saver eller Balanced.

Kör HP:s rekommenderade just nu, men ställt in nästan allt själv, så den går som batterisparläge när laddaren är ur men när jag kopplar in den har jag full fräs.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SimpanDirr:

Fungerar detta även om man inte har en thinkpad?

Hur gör du detta? Har ställt in den på 10w TDP istället för 25w när jag kör på batteri men detta gör 0 skillnad.

Klicka dig in här och välj avancerat så får du upp menyn till vänster och kan styra cpumin/max

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Gotlänning 🏝
Skrivet av emilakered:

Som sagt, det skiljer verkligen från maskin till maskin. En kollega (@Idalin) kör temporärt MBP 15" anno 2015 (ish?) och den låter som ett jetplan stup i kvarten.

Stup i kvarten är nog att ta i (men visst låter fläkten när den väl drar igång). Vill också poängtera att jag redigerar film och bilder i Premiere och Lightroom samt kör en hel drös andra program i jobbet. Tycker mig märka ett samband med många program/tyngre uppgifter och fläkten. Den drar inte igång när jag bara surfar runt. Vet inte vad TS:s tjej gör med sin, men det är väl intressant som jämförelse.

Mycket glad att du skriver temporärt @emilakered. Har börjat noja över resan till CES med denna pjäs jag knappt tycker förtjänar termen bärbar 😝

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Idalin:

Stup i kvarten är nog att ta i (men visst låter fläkten när den väl drar igång). Vill också poängtera att jag redigerar film och bilder i Premiere och Lightroom samt kör en hel drös andra program i jobbet. Tycker mig märka ett samband med många program/tyngre uppgifter och fläkten. Den drar inte igång när jag bara surfar runt. Vet inte vad TS:s tjej gör med sin, men det är väl intressant som jämförelse.

Mycket glad att du skriver temporärt @emilakered. Har börjat noja över resan till CES med denna pjäs jag knappt tycker förtjänar termen bärbar 😝

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker väl att @Manche vill ha den åter förr eller senare. Det är väl förövrigt när han kör jag har mest erfarenhet, då låter den rätt konstant. Men, två hundra tabbar och det där..

Poängen är iaf att det inte går att ha allt för svepande argument, utan beror på vilken maskin. Just den MBP har till exempel ett rätt törstig grafikkort som snabbt ställer krav på kylningen när det belastas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Jasså när jag hade min 15" så var den väldigt tyst hade dock utan GPU (iris pro).

Vet inte varför jag gjorde tråden egentligen men blir bara så trött på att hamna i det svindyra appleträsket hela tiden Försöker hela tiden byta till Windows samt Android men är alltid någon detalj som stör.

Låter som att det sitter i huvudet på dig

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Gotlänning 🏝

@SimpanDirr: Den här datorn har dedikerad grafik, vilket nog drar igång fläkten oftare ja.

Jag har aldrig ens försökt byta från Apple-träsket. Upplever minst strul och det känns värt pengarna (men är ju klart trevligt när jobbet betalar även om jag då inte får välja helt fritt i Apple-butiken). Inte för att jag har råd att helt fritt välja grejer i Apple-butiken ändå. Skulle typ dö glädjedöden om nån glömde en Imac Pro vid mitt skrivbord snart.

Visa signatur

är redaktör på 99.se. Macanvändare sedan barnsben, men använder mestadels IOS nu för tiden. Är också galen i prylar, spel och Star Trek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hej!

Sitter här med en ny laptop, en 2in1 HP x360. Kanondator på alla vis MEN varför ska alla Windowsbaserade laptops alltid ha så konstig fläktkurva. Tjejens macbook pro retina har vi aldrig hört fläkten starta på, men här sitter jag på Sweclockers och enda som görs i bakrunden är att Windows update laddar ner några uppdateringar och fläkten viner så fint så grannen hör det.

Notera att macbooks har en tendens att istället bli för varma och grilla sönder sig. De har enorm termisk kapacitet i moderkortet och typ använder det som en värmefläns, vilket sakta bränner sönder allt. Därför de med dGPU ofta har väldigt kort livslängd, då den värmen dödar dem.

Varför man tycker detta är bra... förstår jag inte.

Skrivet av SimpanDirr:

Förr i tiden kunde man köra Speedfan men får inte det att fungera. Obs att det inte är fel på just denna laptop, tycker detta är ett vanligt fenomen som det inte är ett äpple på..

Så frågan, hur få ner fläktkurvan då jag inte anser att den behöver starta fläkten när processorn ligger på 58grader och uppdaterar Windows..

Enda jag kan direkt tänka på är om de i sin BIOS har olika fläktlägen.

Speedfan är som sagt det vanligaste.
Om du inte kan styra med det innebär det oftast (inte alltid) att tillverkaren inte använt en standard chip lösning för att kontrollera dessa, utan egen designad sak.
MSI afterburner kanske kan hitta något att styra annars.

Är du dock inte nöjd med den, klaga på deras support. Håller med dig att 58 grader är löjligt lågt, och 65-75 iaf bör den kunna hålla och lite tystare. Enda sättet vi får bukt på detta är om folk slutar acceptera halvdålig kylning, oavsett om det är för varmt eller för högljutt.

Permalänk
Medlem

Nu är det som många andra säger att det har inget med vilket OS du kör med utan handlar om hårdvara och kylningslösningen.

HP är ju ökända för att ha fläktkurva med 2 lägen: 0% eller 150% oavsett hur billig eller dyr datorn är, har haft en modell av EliteBook som faktiskt var tyst men de senaste generationerna har varit extremt högljudda oavsett belastning.

Så flyttar den inte bort värme så är det något annat som mest troligt tar stryk, tar hellre en högljudd dator än en grillad.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Paddanx:

Notera att macbooks har en tendens att istället bli för varma och grilla sönder sig. De har enorm termisk kapacitet i moderkortet och typ använder det som en värmefläns, vilket sakta bränner sönder allt. Därför de med dGPU ofta har väldigt kort livslängd, då den värmen dödar dem.

Varför man tycker detta är bra... förstår jag inte.

Någon källa på detta? Vore intressant att läsa om, då jag aldrig hört detta tidigare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Mac books blir ju stekheta..finns fall där användaren har bränts sig på sina Mac's..Tror deras fläktar startar vid 98c eller nåt..

https://discussions.apple.com/thread/3771543

Ett av många fall.

Tar hellre lite fläktljud än att ha ett permanent ärr på huden.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@SimpanDirr:
Skulle vilja rekommendera NoteBook FanControl för ändamålet:
https://github.com/hirschmann/nbfc/releases
https://github.com/hirschmann/nbfc/wiki

Fungerar utmärkt på alla mina laptops (IBM/Lenovo/Asus) hemma och är inte märkesspecifik.
Finns färdiga profiler för många modeller och går säkert hitta fler profiler genom forumet.

Även väldigt enkel att använda med konfigurerbar systray-ikon.

Har hittills aldrig sett en Windows-laptop med fungerande fläktstyrning out-of-the-box.

Skrivet av VadSaDu:

Mac books blir ju stekheta..

Problemet är snarare datorer på 13" i trånga chassin med "fel" processorer. Fallet du länkar till är en i7-3520M på 2,9 GHz. Jämför gärna det med min samtidiga Lenovo Yoga 13" som har en i5-u3317 på 1,7 GHz. Inte konstigt att CPU:n blir varm i MacBooken! Det är precis samma problem med vissa Lenovo Thinkpads, där man trycker in alldeles för kraftfulla CPU:er.

Permalänk
Medlem

@SimpanDirr:

Har en ganska ny HP med en i5-7200U.
Fläkten vandrade upp och ner i varvtal och hade ett ganska irriterande vinande ljud.
Ändrade "FAN always On" i Bios till "Disabled".
Fläkten är i stort sett alltid avstängd nu.
Vid hårdare belastning såsom vid Windows Update så startar dock fläkten.