Apple bekräftar att äldre Iphones nedgraderas av batteriskäl

Permalänk

Apple bekräftar att äldre Iphones nedgraderas av batteriskäl

https://www.theverge.com/2017/12/20/16800058/apple-iphone-slo...

Rätt stora nyheter, även om det kanske i praktiken har märkts av många. Apple medvetet klockar alltså ner processorerna i äldre versioner av Iphones för att prestanda/batteritidsförhållandet ska vara optimalt, med så mycket som halveringar i hastigheter för processorer.

Jag är inte i något "läger", gillar båda Iphone och Android så vill inte ha någon flame-tråd, men tycker nyheten är värd att diskutera. Apples förklaring känns sådär (finns i artikeln), varför inte bara varna att batteriet behöver bytas ut? Flera användare har bytt ut batteriet och fått tillbaka prestandan. På detta sätt fångar de in folk som tror att hela mobilen måste bytas ut, har även svårt att tro att deras säljare rekommenderar ett batteribyte mot att istället köpa en ny telefon,

Åsikter?

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Har sett den där artikeln explodera idag i alla kanaler. Först tyckte jag det var ett positivt avslöjande men läser man närmre så blir man mer konfunderad:

Citat:

Lithium-ion batteries become less capable of supplying peak current demands when in cold conditions, have a low battery charge or as they age over time, which can result in the device unexpectedly shutting down to protect its electronic components.

Last year we released a feature for iPhone 6, iPhone 6s and iPhone SE to smooth out the instantaneous peaks only when needed to prevent the device from unexpectedly shutting down during these conditions.

Jag tolkar det som att slow-down:en enbart ska hända vid lågt batteri eller kyla?
Det hade känts mer rimligt om som sagt att den -konstant- hade klockats ned när batteriet förlorat för mycket kapacitet.

Det tycker jag dock inte stämmer.
Min sambos iPhone 6s tar det t ex 12 (ja tolv) sekunder att starta kameran på, tamejfan inte normalt.
Samtliga iPhone jag själv haft har känts riktigt trötta tillslut.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Har sett den där artikeln explodera idag i alla kanaler. Först tyckte jag det var ett positivt avslöjande men läser man närmre så blir man mer konfunderad:

Jag tolkar det som att slow-down:en enbart ska hända vid lågt batteri eller kyla?

Det tycker jag dock inte stämmer.
Min sambos iPhone 6s tar det t ex 12 (ja tolv) sekunder att starta kameran på, tamejfan inte normalt.
Samtliga iPhone jag själv haft har känts riktigt trötta tillslut.

Tror det ska läggas större vikt på "as they age over time" delen av uttalandet, då det nog oftast detta som sliter på batteriet och får dem att vilja klocka ner processorn så att telefonen presterar som Apple anser är okej, vad nu det är..

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Tror det ska läggas större vikt på "as they age over time" delen av uttalandet, då det nog oftast detta som sliter på batteriet och får dem att vilja klocka ner processorn så att telefonen presterar som Apple anser är okej, vad nu det är..

Jo fast det är ju en tolkningsfråga. Du menar alltså att man kan tolka det som att luren klockas ned även vid 100% laddat batteri om batteriets totala kapacitet blivit för dåligt? Detta för att ett äldre batteri då ska räcka längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo fast det är ju en tolkningsfråga. Du menar alltså att man kan tolka det som att luren klockas ned även vid 100% laddat batteri om batteriets totala kapacitet blivit för dåligt? Detta för att ett äldre batteri då ska räcka längre?

Enligt dem, som jag förstår det, handlar det om att ett slitet batteri inte klarar av att ge tillräckligt mycket ström (ampere) vid en given tidpunkt.

Men det känns sådär asså, att man ska behöva dras med en sirapsslö lur hela tiden för att ibland kanske det blir för mycket?

Jag skulle i alla fall hellre haft en opåverkad prestanda och någon omstart då och då än att ha en slö lur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Enligt dem, som jag förstår det, handlar det om att ett slitet batteri inte klarar av att ge tillräckligt mycket ström (ampere) vid en given tidpunkt.

Men det känns sådär asså, att man ska behöva dras med en sirapsslö lur hela tiden för att ibland kanske det blir för mycket?

Jag skulle i alla fall hellre haft en opåverkad prestanda och någon omstart då och då än att ha en slö lur.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo fast som sagt, det är en motsägelse.
Det är ”vid en given tidpunkt”, dvs ibland. Men du säger nu ”hela tiden”.

Så därför jag inte förstår. Är det ibland när batteriet inte orkar, eller är det hela tiden med ett gammalt batteri? Är det alltså konstaterat att ett gammalt batteri ger upphov till att ”en given tidpunkt” infaller mer eller mindre hela tiden?

Som kuriosa har jag märkt samma sak på min iPhone X, låter jag batteriet gå ner till 1% så börjar den lagga något enormt. Men då är det ju just som dom säger, den klockas ned för att inte stänga av sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har sett den där artikeln explodera idag i alla kanaler. Först tyckte jag det var ett positivt avslöjande men läser man närmre så blir man mer konfunderad:

Jag tolkar det som att slow-down:en enbart ska hända vid lågt batteri eller kyla?
Det hade känts mer rimligt om som sagt att den -konstant- hade klockats ned när batteriet förlorat för mycket kapacitet.

Det tycker jag dock inte stämmer.
Min sambos iPhone 6s tar det t ex 12 (ja tolv) sekunder att starta kameran på, tamejfan inte normalt.
Samtliga iPhone jag själv haft har känts riktigt trötta tillslut.

Provat omformatera den någon gång?

Min ipad air startar kameran på cirka 3 sekunder. Den har ändå motsvarande iphone 5s prestanda samt senaste iOS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Och ett mycket större batteri.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Enligt dem, som jag förstår det, handlar det om att ett slitet batteri inte klarar av att ge tillräckligt mycket ström (ampere) vid en given tidpunkt.

Men det känns sådär asså, att man ska behöva dras med en sirapsslö lur hela tiden för att ibland kanske det blir för mycket?

Jag skulle i alla fall hellre haft en opåverkad prestanda och någon omstart då och då än att ha en slö lur.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, det gör ju knappast saken bättre. Också lite konstigt att en av de största säljarna av premiumtelefoner inte kan ha ett batteri som är bra nog för att hålla en normal standard i över ett år, bevisligen så gör de detta redan på Iphone 7 och 8 släpptes ju nyss..

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt ser jag inga problem med denna funktion. Apple borde dock informera användarna om den. Risken är att folk går och köper ny iPhone för 8000 kr istället för ett batteribyte för 800.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Rent tekniskt ser jag inga problem med denna funktion. Apple borde dock informera användarna om den. Risken är att folk går och köper ny iPhone för 8000 kr istället för ett batteribyte för 800.

Risken Chansen/chansningen

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

Så längre strömbesparningen ej aktiveras som standard eller om den gör detta är superlätt att stänga av så är det inte så farligt.
Många av oss kör lite tyngre saker på de Apple produkter som vi har tillgång till och det är idag knappt användbart för det går så segt. Skulle det vara mycket nerklockning så skulle det bli obrukbart.
Att Apples cpuer är snabbare än Androids kvittar, då man vid vissa android enheter slipper skala bilden och sparar hur mycket datakraft som helst.

Permalänk

Vart kollar man prestandan på CPU?

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Snabbare telefon som plötsligt kan stängas av eller slöare telefon som inte plötsligt stängs av. Pick your poison.

Personligen tycker jag de borde ha en inställning så man själv får välja men det lär inte hända tror jag, anses nog för avancerat.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Har sett den där artikeln explodera idag i alla kanaler. Först tyckte jag det var ett positivt avslöjande men läser man närmre så blir man mer konfunderad:

Jag tolkar det som att slow-down:en enbart ska hända vid lågt batteri eller kyla?
Det hade känts mer rimligt om som sagt att den -konstant- hade klockats ned när batteriet förlorat för mycket kapacitet.

Det tycker jag dock inte stämmer.
Min sambos iPhone 6s tar det t ex 12 (ja tolv) sekunder att starta kameran på, tamejfan inte normalt.
Samtliga iPhone jag själv haft har känts riktigt trötta tillslut.

Om det tar 12 sekunder att starta kameran så bör något vara fel, jag har en 6s som jag använt sen den var ny, med senaste OS uppdateringen och den startar i stort sett direkt, 1-2s max.

Kanske en återställning eller nått sånt krävs?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Vad Apple gör är att de kollar av vilka spänning batteriet kan leverera, och blockar de översta turbolägena om de avgör att batteriet inte kan leverera tillräckligt mycket ström för att hålla telefonen levande i de lägena. Strömförbrukningen brukar ju gå som klockfrekvensen i kubik i de översta lägena, så det bör ha stor effekt att bara ta bort de översta. Detta att telefonerna stänger av sig är ett känt problem med en batch 6S-telefoner specifikt, och Apple var öppna vid släppet av 10.2.1 att de hade "jämnat ut topparna i strömförbrukningen" för att minska det problemet. Vad de inte sa var att prestandan skulle bli lidande på ett sätt som man kan märka.

Det är just där problemet ligger - att Apple inte kommunicerar. Batteribyte kostar 805 kr i Sverige om man är utanför garanti-tiden, men om man vet att batteriet är lite tveksamt, hade man ju kunnat försöka få det fixat en vecka innan - på samma sätt som många garantireparationer på bilar är gjorda veckan innan garantitiden går ut.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Rent tekniskt ser jag inga problem med denna funktion. Apple borde dock informera användarna om den. Risken är att folk går och köper ny iPhone för 8000 kr istället för ett batteribyte för 800.

Precis vad jag gjorde... fast det var på uppmaning av chefen som ville ha min telefon till ett hyrköpstekniker. Jag fick liiiite bättre prestanda efter att ha blåst telefonen. Jag tycker det är fult. Orsaken tror jag inte en sekund på, för i så fall hade man gått ut med det på gen gång (och jag kunde ha struntat i att uppgradera till Ios 10). Det är rena ekonomiska motiv bakom detta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Min sambos iPhone 6s tar det t ex 12 (ja tolv) sekunder att starta kameran på, tamejfan inte normalt.
Samtliga iPhone jag själv haft har känts riktigt trötta tillslut.

Om telefonen är full så tar det längre tid att starta kamera-appen, eftersom den då ser till att flytta runt en del grejer för att säkert kunna klara av att göra en inspelning. Speciellt 4K-video drar en hel del bandbredd, och telefonen vill vara säker på att den kan lagra det på flash så att den inte fyller RAM och tvingas stoppa en inspelning i onödan.

Skrivet av SE_Larsson:

Vart kollar man prestandan på CPU?

Geekbench, finns i App Store.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

tycker detta är intressant

"Last year we released a feature for iPhone 6, iPhone 6s and iPhone SE to smooth out the instantaneous peaks only when needed to prevent the device from unexpectedly shutting down during these conditions. We’ve now extended that feature to iPhone 7 with iOS 11.2, and plan to add support for other products in the future."

så 1 år sen sen installera vi denna "feature" till dig humm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är just där problemet ligger - att Apple inte kommunicerar. Batteribyte kostar 805 kr i Sverige om man är utanför garanti-tiden, men om man vet att batteriet är lite tveksamt, hade man ju kunnat försöka få det fixat en vecka innan - på samma sätt som många garantireparationer på bilar är gjorda veckan innan garantitiden går ut.

Värt att veta är att batterier bara har 3 månaders garanti som standard. Allting utöver det är good will från tillverkaren.

Har jobbat som säljare och har märkt att det varierar vilka företag som byter ut pga. batteriproblem och vilka som hänvisar till den extremt korta garantitiden på 3 månader. Om ni nekas så hänvisa till att en batteridriven produkts funktion inte kan anses fungera fullt ut om batteriet inte fungerar.

Annars så tycker jag mest att iPhones startar om sig i tid och otid. Jag har en HTC 10 som snittar ca. 25 dagars uptime varje månad men tuffar på som vanligt medans sambons iPhone 5S har haft missvisande batteristatus och startar om sig lite då och då.
Det är säkert inte bara Apple som lider av detta, jag vet att min gamla Xperia Z3+ led av samma problem utöver värmeproblemet vid tung användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Värt att veta är att batterier bara har 3 månaders garanti som standard. Allting utöver det är good will från tillverkaren.

Har jobbat som säljare och har märkt att det varierar vilka företag som byter ut pga. batteriproblem och vilka som hänvisar till den extremt korta garantitiden på 3 månader. Om ni nekas så hänvisa till att en batteridriven produkts funktion inte kan anses fungera fullt ut om batteriet inte fungerar.

Annars så tycker jag mest att iPhones startar om sig i tid och otid. Jag har en HTC 10 som snittar ca. 25 dagars uptime varje månad men tuffar på som vanligt medans sambons iPhone 5S har haft missvisande batteristatus och startar om sig lite då och då.
Det är säkert inte bara Apple som lider av detta, jag vet att min gamla Xperia Z3+ led av samma problem utöver värmeproblemet vid tung användning.

Garanti är goodwill från tillverkaren, en tillverkare behöver inte lämna någon garanti alls. Reklamationsrätten gäller dock alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Värt att veta är att batterier bara har 3 månaders garanti som standard. Allting utöver det är good will från tillverkaren.

Har jobbat som säljare och har märkt att det varierar vilka företag som byter ut pga. batteriproblem och vilka som hänvisar till den extremt korta garantitiden på 3 månader. Om ni nekas så hänvisa till att en batteridriven produkts funktion inte kan anses fungera fullt ut om batteriet inte fungerar.

I det här specifika fallet så har Apple ett öppet garanti-ärende på de här batterierna, så de har säkert förhandlat sig till tydliga villkor för när och hur batterier skall bytas ut. Nu jobbar inte jag med just batterier, men om man har ett sånt garantiärende så brukar man göra det väldigt tydligt vad leverantören skall ta ansvar för.

Skrivet av evirob:

Annars så tycker jag mest att iPhones startar om sig i tid och otid. Jag har en HTC 10 som snittar ca. 25 dagars uptime varje månad men tuffar på som vanligt medans sambons iPhone 5S har haft missvisande batteristatus och startar om sig lite då och då.
Det är säkert inte bara Apple som lider av detta, jag vet att min gamla Xperia Z3+ led av samma problem utöver värmeproblemet vid tung användning.

Har faktiskt den omvända reaktionen. Hade tidigare en 5S som jag i princip aldrig startade om - den dog av batteritorsk nån gång i månaden eller så - och innan dess en 4 som definitivt aldrig startades om. 4 är nämligen den iPhone före plus-modellerna som hade bäst batteritid från start. Androidmobilerna som folk har på jobbet verkar dock dö i tid och otid, speciellt mitt i längre samtal.

Jaja, pluralformen av anekdot är inte data, eller hur det man säger?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tycker äldre android mobiler känns mycket rappare ju nyare android som läpps. Andra hållet på Apple kanske. iOS blir mer och mer tungdrivet och dom äldre orkar inte med?

Eller är detta bara ett smart drag av Apple?
"Er gamla mobil är nog långsam, köp ett batteribyte ;);););)"

Permalänk
Medlem

@Nivity: Nja. Min Ipad mini 2 är 3 år (4 år gammal model) och den hänger fortfarande med väldigt bra.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Rent tekniskt ser jag inga problem med denna funktion. Apple borde dock informera användarna om den. Risken är att folk går och köper ny iPhone för 8000 kr istället för ett batteribyte för 800.

Frågan är om batteribyte hjälper? Det låter som du får processorn nedskruvat baserat på telefonmodell.

Detta är ju också ett sätt att ge folk känslan av att nya modellen är snabbare än den de har. Rappa menyer etc. Riktig fuling.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Så längre strömbesparningen ej aktiveras som standard eller om den gör detta är superlätt att stänga av så är det inte så farligt.
Många av oss kör lite tyngre saker på de Apple produkter som vi har tillgång till och det är idag knappt användbart för det går så segt. Skulle det vara mycket nerklockning så skulle det bli obrukbart.
Att Apples cpuer är snabbare än Androids kvittar, då man vid vissa android enheter slipper skala bilden och sparar hur mycket datakraft som helst.

Är väl här skon klämmer, att det inte är en inställning utan görs utan vidare information till användaren som i sin tur inte vet varför hens telefon blivit långsammare.

Skrivet av cracko:

Frågan är om batteribyte hjälper? Det låter som du för processorn nedskruvat baserat på telefonmodell.

Detta är ju också ett sätt att ge folk känslan av att nya modellen är snabbare än den de har. Rappa menyer etc. Riktig fuling.

Flera har rapporterat att batteribytet hjälper, troligtvis känner iOS av att batteriet nu klarar av högre klockfrekvenser och tillåter processorn att snurra på med högre hastigheter,

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Rent tekniskt ser jag inga problem med denna funktion. Apple borde dock informera användarna om den. Risken är att folk går och köper ny iPhone för 8000 kr istället för ett batteribyte för 800.

Det är just det Apple vill, att folk går och köper nytt istället bara byta ut batteriet. Annars skulle dom redan informerat om detta när vad dom kallar för feature implenterades. Istället vänta tills detta uppdagas och sen kommer med nonsens förklaring. Köpa nytt innebär större inkomst än bara batteri byte som är gratis inom 1 år och minimalt kostnad efter garanti perioden jämfört med helt ny iphone.

Även om ett batteri förlorar i kapacitet, vilket är endast ca 20% efter 500 laddnings cykler och detta skall inte förhindra telefonens kapacitet. Att strypa från 1400 Mhz till 600 Mhz är ca 57% av prestandan, vilket är mycket. Att ett batteri förlorar kapacitet, påverkar det inte batteriets effekt och prestandan skall inte bli lidande av det. Är säkert att många föredrar behålla prestandan i kostnad av batteritid än längre batteritid och förlora 57% av prestandan och telefonen går som sirap.

2015 försökte Vampyrerna med mass action law suit för iOS9 slöar ner äldre iphone. Nu med Apple medkännande och då kommer alla vampyrer att återigen vakna till.
Medvetet strypning av prestandan, kommer väcka alla vampyrer i USA och mass action law suits är att vänta. Vilket bara gynnar vampyrerna och konsumenter tjänar som vanligt ingenting på det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Värt att veta är att batterier bara har 3 månaders garanti som standard. Allting utöver det är good will från tillverkaren.

Har jobbat som säljare och har märkt att det varierar vilka företag som byter ut pga. batteriproblem och vilka som hänvisar till den extremt korta garantitiden på 3 månader. Om ni nekas så hänvisa till att en batteridriven produkts funktion inte kan anses fungera fullt ut om batteriet inte fungerar.

Annars så tycker jag mest att iPhones startar om sig i tid och otid. Jag har en HTC 10 som snittar ca. 25 dagars uptime varje månad men tuffar på som vanligt medans sambons iPhone 5S har haft missvisande batteristatus och startar om sig lite då och då.
Det är säkert inte bara Apple som lider av detta, jag vet att min gamla Xperia Z3+ led av samma problem utöver värmeproblemet vid tung användning.

Du jämför alltså en telefon från 2016 med en från 2013? även z3+ är från 2015, den hade du alltså bara ett år innan den blev gammal? Intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tycker äldre android mobiler känns mycket rappare ju nyare android som läpps. Andra hållet på Apple kanske. iOS blir mer och mer tungdrivet och dom äldre orkar inte med?

Eller är detta bara ett smart drag av Apple?
"Er gamla mobil är nog långsam, köp ett batteribyte ;);););)"

iOS 7 var den versionen som blev rejält mycket tyngre. Det gick också att installera på en iPhone 4, vilket det kanske det inte borde ha gått med tanke på hur mycket segare det blev. Sen dess har det inte varit mycket skillnad, utan problemet är snarare att folk har knökfulla telefoner, vilket i sig påverkar prestandan.

Skrivet av cracko:

Frågan är om batteribyte hjälper? Det låter som du får processorn nedskruvat baserat på telefonmodell.

Detta är ju också ett sätt att ge folk känslan av att nya modellen är snabbare än den de har. Rappa menyer etc. Riktig fuling.

Det hjälper med batteribyte. Logiken är baserad på vilken spänning och ström batteriet kan leverera. iPhonen mäter batterikvalitet (på samma sätt som många OS) men varnar inte förrän batterikvaliteten är fullständigt under isen. Den här logiken använder samma data till att justera vilken högsta CPU-hastighet är.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Dåligt idé att "i smyg" sänka klockfrekvensen även om syftet antagligen är gott. Tycker man kunde ha varnat användaren om att batteriet är dåligt och att det kan komma att påverka prestandan. Som det är nu får många för sig att det är telefonen i sig som är långsam och behöver bytas ut medan man i själva verket kommer betydligt billigare undan med ett batteribyte.

Lät nyligen byta ut batteriet i min iPhone 6S och den presterar hur bra som helst i nyaste versionen av iOS (innan så började den sega rätt rejält om inte batteriet var ordentligt laddat). Även min kompis iPhone 5S från 2013 driver runt nyaste systemet utan större problem.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.