Permalänk

Kan inte kommaåt BIOS i Windows 10

Hej,

Min W10-dator kraschade härom dagen, och kan nu inte starta W10. Istället skickas jag toll en blå skärm där jag ges möjlighet att felsöka. Tyvärr funkar det inte att återställa datorn, det går inte att göra en systemåterställning och inte heller en startreparation.

Min tanke var då att boota W7 från en CD och installera om Windows med den. Av någon anledning så lyckas jag inte komma in i BIOS dock och välja CD som boot-alternativ. Det går inte att välja någonstans i ovan nämnda "blå meny", och när jag försöker göra det genom kommandotolken med kommandot "shutdown.exe /r /o" säger svarar den enbart att "shutdown.exe is not recognized as an internal or external command, operable program or batch file".

Jag står nu rådlös. Det går alltså inte att reparera systemet, och jag kan inte komma åt BIOS och därmed boota från min windows skiva. Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Viggetorr
Har provat tagit bort batteriet för att noställa BIOS?
Ta bort de och låt de va ute nån minut och sätt tillbaka de.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Googla!
Bland annat här finns en beskrivning, starta från punkt 5.

Permalänk

Tack hörni, jag lyckades lösa det till slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggetorr:

Tack hörni, jag lyckades lösa det till slut!

Gött för dig.
Och för andra som har liknande problem vore det bra om du berättade lösningen...