Fungerar i5-3550 och ett GTX 1070 ihop?

Permalänk
Medlem

Fungerar i5-3550 och ett GTX 1070 ihop?

Hejsan

Finns det någon framtid här? känner egentligen inget behov av uppgradera men det skulle vara kul att spela lite nyare spel, går det att trycka in ett 1070 GTX utan CPU byte, kan man köpa nyare CPU för att köra ett 1070 GTX utan att CPU bottnar?

Någon info som saknas?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Bilderna är lite överflödiga.. det här är infon:

Processor: Intel Core i5 3550 (Socket: LGA 1155)
Moderkort: Asrock Z77 Extreme4
RAM: 16GB DDR3
Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 750

Edit:
Det går att uppgradera endast grafikkortet.
Det som saknas är möjligtvis info på PSU (Nätagg).

Permalänk
Avstängd

Man kommer ju ha flaskhals här och där men allt kommer vara spelbart men tycker 1070 är lite overkill för den datorn om du inte kör 1440p för du kommer inte ha fetaste fps i alla spel därimot kommer du ha helt klart spelbar fps 60fps + så jag hade nog kombinerat ihop den med ett 1060 eller amds dito

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan mycket väl uppgradera till ett nyare grafikkort. Jag är osäker på hur mycket ett GTX 1070 kommer att hållas tillbaka av din CPU, men troligtvis en del. Tar du tex ett GTX 1060 så borde det bli mindre.

Vill du uppgradera CPU'n så behöver du även byta moderkortet och minnet. Det blir snabbt en del pengar. Så frågan är hur mycket du vill spendera.

Så det hela landar i vilka förväntningar du har och vilken budget. Det finns andra trådar som inte är så gamla där det diskuteras att uppgradera en ännu äldre dator med ett GTX 1050. I den tråden postades benchmark som visade att man kunde köra alla nya titlar med 45+ fps. Räcker detta för dig så räcker det med en uppgradering av grafikkortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag hade stoppat in ett 1060/1070 och kört. Processorn kanske är något utav en flaskhals i vissa titlar men spelupplevelsen kommer fortfarande vara bra. Det är det enklaste du kan göra.

Du har ju ett Z77-moderkort så du kan ju stoppa i vilken Ivy Bridge-CPU du vill och överklocka.. det kanske hade vart ett alternativ. Typ skaffa en 3770K och överklocka skiten ur Kostar dock som det smakar.. 3770K är rätt så dyr begagnad. Men annars finns ju 3570K som du skulle kunna överklocka också en bit och få ut mycket mer prestanda.

Jadu jag vet inte riktigt hur du ska göra. Beror mycket på hur mycket du vill spendera och om det känns värt att stanna på det gamla.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Klart det går att sätta in ett 1070. Det kommer göra rejält med skillnad för dig.
Jag uppgraderade från 680 till 1070 men behöll min i7 2600k. Det funkar mycket bra.
Jag köra för tillfället en sån variant att jag uppgradera där behovet mest finns.

680 -> 1070
trött gammal 3,5" HD -> 1TB SSD hårddisk
och nästa gång är det väl högst troligt att det blir
2600K, Z77 moderkort, ramminne -> vad som nu är bra för stunden.

Sen är det nog inte optimalt att köra ett 1070 med din nuvarande CPU men det handlar isåfall om hur mycket pengar du kan lägga på uppgradering. Men tycker absoult det är värt att börja med nytt grafikkort och sen se hur du upplever det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sitter på samma plattform och bytade till en i7-2600k när jag uppgradera till 1080. Stressade upp den lite och kan inte se några större anledningar att byta till 270/370/ryzen. Fast man är ju sugen på nya grejer ändå... 😆
Ett 1070 kan du absolut trycka i, och hittar du en billig i7:a så uppgradera med den sålänge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

tackar för alla snabba svar!

oklart vad jag har för PSU i dagsläget, får krypa ner under bordet och kolla i eftermiddag !

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

450 hyggliga watt i lådan, ser ut som man klarar ett GTX 1060? (bara en SSD i burken)

https://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-106...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

@stoffe-2k: Kolla även upp hur många PCIE strömkontakter du har tillgång till när du ändå är nere under bordet och gräver

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

@Ang3r Ingen, men kan man inte ta 12v från de vanliga? mha. denna tex?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

@stoffe-2k: Jodå! Skulle bara dubbelkolla så du inte beställer hem något och står där och saknar kontakter

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

450 hyggliga watt i lådan, ser ut som man klarar ett GTX 1060? (bara en SSD i burken)

https://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-106...

Eftersom din processor inte drar särskillt mycket energi behöver du inte tänka så mycket på vilket grafikkort du väljer. Håll dig borta från GTX 1080ti/titan X/V och Vega 64 så är det absolut inga problem med ett 450w nätaggregat (förutsatt att det ger 400w+ på 12v då) Att Nvidia osv skriver 400w för ett gtx 1060 är bara för att ha god marginal ifall du skulle ha 20 hårddiskar och ett moderkort med två xeon processorer osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
99:e percentilen

Tycker det är lite märkligt att ingen frågat vad du har för skärm, för det är i allra högsta grad relevant. Det kan till och med mycket väl vara så att din totala upplevelse skulle förbättras mer av en ny skärm och exempelvis ett 1050 Ti än ett 1070.

Så, vad har du för skärm?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Du får en 3570k för runt 400kr på tradera eller här på marknaden. Skulle vara en schysst uppgradering med en lättare överklock (tills din kylare tar stopp)

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

@Alling

Tänker du på uppdateringsfrekvens på skärmen då? Den har 60hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av stoffe-2k:

@Alling

Tänker du på uppdateringsfrekvens på skärmen då? Den har 60hz.

Jag menar: Vilken skärm har du? Alla skärmar har ett modellnummer; det är vad jag är ute efter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att köpa en begagnad i7-3770K samt ett GTX 1060 6GB om du spelar i 1080p.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Nej nej nej. Vänta lite här. Alla adaptrar som är Molex -> någonting ska undvikas om man verkligen inte vet vad man sysslar med samt förstår vilka adaptrar som är säkra och vilka som inte är det. T.ex. molex till SATA power har en rolig tendens att börja brinna. Då pratar jag inte heller något sällsynt som Note 8 bränder utan det är helt enkelt rätt vanligt bara. (Mycket mer sällsynt på MOLEX -> 6pin däremot.)

För att jag ens ska kunna säga om det är en idé ens värd att överväga så måste man veta exakt vilken modell det är eller vilka specifikationer den har. 450W säger egentligen inte så mycket mer än att man kan hoppas att det betyder total continous power load. Problematiken kommer in när du börjar prata power rails och annat skoj. Det kan hända att molex kontakten på ditt nätaggregat är kopplat till en rail med löjligt låg ström styrka. Sedan om du funderar på att ens närma dig specifikationerna så är det kritiskt att nätaggregatet i fråga har OCP.

Kortfattat, vad är det för nätaggregat?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@Alling: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=90783 en gammal goding

@philipborg friskt kopplat hälften brunnet, för mörkt att kolla nu, återkommer imorgon

@fantomsmurfen OK, tack för din synpunkt

*Kommer att sluta med en vinterdator 2017 uppdatering om det här får fortsätta .. )

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stoffe-2k:

@Alling: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=90783 en gammal goding

@philipborg friskt kopplat hälften brunnet, för mörkt att kolla nu, återkommer imorgon

@fantomsmurfen OK, tack för din synpunkt

*Kommer att sluta med en vinterdator 2017 uppdatering om det här får fortsätta .. )

Du behöver en ny skärm

Permalänk
Medlem

@anon99339: Varför?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
99:e percentilen

Detta är varför jag aldrig bara svarar rakt av på den ställda frågan om inte tillräcklig information finns. Just en bra skärm verkar ganska typiskt att helt underskatta betydelsen av, samtidigt som dyra grafikkort inhandlas för minimala förbättringar i visuell kvalitet.

Du borde verkligen köpa en ny skärm innan du ens funderar på ett 1070. Beroende på vad du spelar, och förstås budget, bör du satsa på något av följande:

  • 1 920 × 1 080 @ 144 Hz, IPS, VA eller TN

  • 2 560 × 1 440 @ 60 Hz, IPS

  • 2 560 × 1 440 @ 144+ Hz, TN eller IPS

Vad spelar du?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stoffe-2k:

För den är omodern och dåligt anpassad för spel. Det har hänt mycket med skärmarna den senaste tiden och ofta förbättras upplevelsen mer av att skaffa en bättre skärm än att uppgradera grafikkortet eller processor + moderkort exempelvis.

I övrigt så håller jag inte med @Alling om att köra på en TN-skärm för 1080p, utan det finns bra alternativ med 1080p, 144Hz och en VA eller IPS-panel:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4438907

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4552361

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4338617

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon99339:

För den är omodern och dåligt anpassad för spel. Det har hänt mycket med skärmarna den senaste tiden och ofta förbättras upplevelsen mer av att skaffa en bättre skärm än att uppgradera grafikkortet eller processor + moderkort exempelvis.

I övrigt så håller jag inte med @Alling om att köra på en TN-skärm för 1080p, utan det finns bra alternativ med 1080p, 144Hz och en VA eller IPS-panel:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4438907

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4552361

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4338617

Du har rätt! Redigerar mitt inlägg.

De skärmarna måste vara ganska nya?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Du har rätt! Redigerar mitt inlägg.

De skärmarna måste vara ganska nya?

Jag tror det är nya skärmar, prisa gud att vi slipper de fruktansvärda tiderna med TN, "full HD" och enbart VGA-anslutning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Som vanligt på swec så överdrivs det nått så förbannat då nuvarande skärm duger rätt ok att spela på även om upplevelsen kan bli bättre vilket det alltid kan på olika sätt men största problemet är ditt gtx750 som är enorm flaskhals

1080p 144hz ... rätt värdelöst om din dator inte nytjar det
1440p ..vist helt ok men blir betydligt dyrare när 1070 blir att föredra + skärm
1440p... 144hz är helt onödigt dyrt

du har en 16/10 skärm som rullar 1920x1200 i 60hz vilket är en rätt ok upplösning man kan köra spel i och att välja skärm över gpu i det scenariot är helt hysteriskt korkat då skillnaden med ett 1060 i 1080p är att gå från 45fps low settings i tunga spel till 1080p i ultra med 60 fps +

Skillnaden att gå upp i 1440p är att det blir tyngre för gpu där 1060 är lite för klent och cpu känns inte så spännande som 144hz material men klarar man sig på 60hz 1080p blir datorn väldigt mycket billigare och är därför jag nyligen köpte en 1080p 60hz ips skärm

Sen tycker inte jag 16/10 är negativt och är i mitt tycke trevligare i surf även i spel och enda negativa är väll för film då dom kan ge en kant annars skulle jag säga dom är trevligare än 16/9 i mer saker än dom är dåliga och en ny skärm är mer extra lyx

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Är du nöjd med skärmen så ser jag ingen anledning att byta. Skärmar är bra på det viset har man inte använt någon 4k IPS 100hz så vet man inte vad man missar. Och kan köra vidare med en FUll HD 60hz skärm som inte är i närheten av lika krävande av hårdvaran.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Detta är varför jag aldrig bara svarar rakt av på den ställda frågan om inte tillräcklig information finns. Just en bra skärm verkar ganska typiskt att helt underskatta betydelsen av, samtidigt som dyra grafikkort inhandlas för minimala förbättringar i visuell kvalitet.

Du borde verkligen köpa en ny skärm innan du ens funderar på ett 1070. Beroende på vad du spelar, och förstås budget, bör du satsa på något av följande:

  • 1 920 × 1 080 @ 144 Hz, IPS, VA eller TN

  • 2 560 × 1 440 @ 60 Hz, IPS

  • 2 560 × 1 440 @ 144+ Hz, TN eller IPS

Vad spelar du?

Skrivet av anon99339:

För den är omodern och dåligt anpassad för spel. Det har hänt mycket med skärmarna den senaste tiden och ofta förbättras upplevelsen mer av att skaffa en bättre skärm än att uppgradera grafikkortet eller processor + moderkort exempelvis.

I övrigt så håller jag inte med @Alling om att köra på en TN-skärm för 1080p, utan det finns bra alternativ med 1080p, 144Hz och en VA eller IPS-panel:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4438907

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4552361

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4338617

Här var det lite master race vibbar.

Missuppfatta mig inte, jag uppskattar eran entusiasm för att pusha folk till bättre skärmar om grafikkortet tillåter det som i detta fall ett GTX 1070 i fråga, men underskatta inte HP LP2465/LP2475w då de är sjuka skärmar för sin ålder. Har själv ägt en LP2475w, som förvisso är två år nyare, och den var rent ut sagt underbar tills den kastade in handduken. Enda klagomålet är väl att responstiden är undermålig i snabba spel som tävlingsinriktade FPS-spel med tanke på ghosting osv, men jag brydde inte mig speciellt mycket.

Även nu med min nya skärm, Acer K242HQK, som också har "slö" responstid så märker jag bara ghosting i CSGO vid vissa extrema fall, men absolut inget som stör mig. Då stör jag nog mig mer på backlight bleeding som den lider av dessvärre.

I detta fall så har TS den äldre varianten av skärmarna nämnda ovan, som har ännu sämre responstid än den nyare, så jag säger inte att det inte är rekommenderat att skaffa en ny skärm. Om det passar in i hans behov och budget så är det bara att köra hårt så klart, men tvinga inte stackarn bara.

Jag tror nog att TS skulle märka stor skillnad med ett bättre grafikkort med eller utan ny skärm då ett GTX 750 med 1GB minne är minst sagt usel i 1080p, som i sin tur är lägre än 1920x1200 som knappast gör saken bättre för grafikkortet. Jag hade nog rekommenderat med att skaffa ett nytt grafikkort först innan man funderar på en ny skärm för att se hur det blir med den nuvarande skärmen då även den knappast används till sitt fullaste potential.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit ett RX 580 nu när de finns att få tag på igen och till "rätt" pris. Den nya Radeon-programsviten Adrenalin är riktigt grym och helt klart ett starkt köpargument. I princip allt från MSI Afterburner finns nu med. Radeon Chill funkar nu på alla spel. Stöd för Enhanced sync, en överlag bättre variant av V-sync för de som inte har FreeSync. Videoinspelningen ReLive går att integrera med Twitch och andra tjänster. Och det finns en app att styra hela alltet med för den som gillar sånt

Skrivet av stoffe-2k:

@Alling: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=90783 en gammal goding

@philipborg friskt kopplat hälften brunnet, för mörkt att kolla nu, återkommer imorgon

@fantomsmurfen OK, tack för din synpunkt

*Kommer att sluta med en vinterdator 2017 uppdatering om det här får fortsätta .. )

Om du viker ner dig för hetsen så tar jag gärna hand om din skärm.

Du behöver inte köpa ny dator, du behöver bara svara på frågorna.

Skrivet av anon99339:

Du behöver en ny skärm

Skrivet av Alling:

Detta är varför jag aldrig bara svarar rakt av på den ställda frågan om inte tillräcklig information finns. Just en bra skärm verkar ganska typiskt att helt underskatta betydelsen av, samtidigt som dyra grafikkort inhandlas för minimala förbättringar i visuell kvalitet.

Du borde verkligen köpa en ny skärm innan du ens funderar på ett 1070. Beroende på vad du spelar, och förstås budget, bör du satsa på något av följande:

  • 1 920 × 1 080 @ 144 Hz, IPS, VA eller TN

  • 2 560 × 1 440 @ 60 Hz, IPS

  • 2 560 × 1 440 @ 144+ Hz, TN eller IPS

Vad spelar du?

En 144hz-skärm är ju helt värdelös om TS inte ska uppgradera hela datorn. TS sitter med ett GTX 750 utan Ti som inte ens kan driva hans nuvarande skärm riktigt men verkar tämligen nöjd med det ändå. Det är absolut ingen dålig skärm TS har bara för att den inte är ny.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian