HDD kostant 100% load.

Permalänk
Medlem

HDD kostant 100% load.

Tja Sweclockers!

Har nu suttit i 3 dagar och försökt lösa mitt problem med min hårddisk. Min hårddisk ligger konstant på 99-100% load och jag vet ej varför. Finns inget i aktivitetshanteraren som drar mycket disc usage. Har följt div. trådar på Sweclockers, uppdaterat drivrutiner, har gjort allt på den här guiden för utom nummer 3: https://www.drivereasy.com/knowledge/fix-100-disk-usage-in-ta... och jag har avinstallerat uTorrent då folk säger att det kan skapa problem.

Igår kväll när jag uppdaterade drivrutinerna till mitt grafikkort löste problemet sig och disc usage var som vanligt, men idag var problemet tillbaka. Har ingen aning vad mer jag kan göra då jag ej är någon datorexpert. Hoppas nu att någon annan kan komma med tips.

Min HDD är en Western Digital black 1TB. Resten av mina specs står i sign.

Tack på förhand! MVH

Permalänk
Inaktiv

@Fiskmåz:
Testa kontrollera hårddisken efter fel enligt punkt nummer 3 i länken. Defragmenterat nyligen ?
Hur mycket utrymme har du kvar på den ?

Permalänk
Medlem

Har du provat att ominstallera windows?
Dessvärre en väldigt bra start på det där många gånger, framförallt om man uppdaterat från win7/8 till 10.
Förövrigt verkar Windows 10 många gånger vara ganska... dåligt på mekanisk hårddisk.
upplever att det "jobbar" på ett annat annat vis mot HDD som gör att det i princip förutsätter att man har SSD.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Hur mycket skrivs till disk då? Windows är väl rätt dålig på att veta hur den ska beräkna hdd load. Jag har en samsung pci-e disk i min lenovo 470s och tycker den ofta är uppe i 100% load fast den bara små myser lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

NTFS lever på lånad tid senaste 5, till och med 10 åren och som nämnt fungerar inte speciellt bra med snurrdisk - hade inte SSD kommit som en räddare för MS så hade MS tvingats göra något åt det för länge sedan då alla andra OS har jobbat hårt på att inte upprepa samma misstag som görs med NTFS och framförallt misstagen i windows egna drivrutiner som hanterar det.

Mycket ligger faktiskt på drivrutinerna i windows då NTFS i sig inte hindrar att man placerar ut filerna i en smartare mönster så att man minskar risken för defragmentering i lägen när man tex. kör många parallella nedladdningar vars filer inte skrivs sekventiellt utan kan börja med slutet eller mitten som första sektor och nästkommande sektorer från helt andra delar av filen läggs ut i slumpmässig ordning (läs torrent-nedladdningar).

Man säger att man inte skall köra defragmentering på SSD - men det är inte helt sant, någon gång per år kanske man bör göra det då även om sökningen är snabb i SSD så tar det ändå längre tid att hämta hem en kraftigt fragmenterad fil i jämförelse med fil som inte är fragmenterat även på en SSD.

tar varje anrop 0.2 ms för att initiera en överföring oavsett om det är 16 sektorer eller flera tusen sektorer i rad så tar en fil med 1000 fragmenterade bitar spritt över diskytan längre tid att hämta än en fil som är kontinuerlig och bara behöver fåtal anrop för att hämtas i sin helhet.

Permalänk
Medlem

Ransomware encryption in progress?

Permalänk
Medlem

Indexering som snurrar, antivirusprogram som scannar, ja, det är mycket som kan snurra i bakgrunden utan att det är något fel. Har datorn varit avstängda längre tider så brukar det vara mycket köade schemalagda aktiviteter där alla försöker köra på en gång när datorn väl slås på, uppdateringar laddas hem, AV scannar etc. och det kan vara så i många timmar efter en datorstart - och inte allt för sällan skall den plötslig rebootas en eller flera gånger när MS trycker ut några av sina viktigare uppdateringar..

Permalänk

fick samma fel för ett tag sedan då var det Windows update som spökade.

sökte efter uppdateringar och uppdaterade via windows update i "kontrollpanelen" så löste sig problemet för mig va nån uppdatering som hade fastnat i pergatory typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kör Resursövervakaren och kolla vad det är som accessar disken vet jag...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

fick samma fel för ett tag sedan då var det Windows update som spökade.

sökte efter uppdateringar och uppdaterade via windows update i "kontrollpanelen" så löste sig problemet för mig va nån uppdatering som hade fastnat i pergatory typ.

Jag jobbar med Windows 10 datorer och jag har fått liknande fel på ett tiotal datorer.
Då har det varit uppdateringar till Windows som fastnat i loop.
Windows update försöker att installera trasiga uppdateringar om och om igen.
Jag kunde se problemet i windows update(historik av uppdateringar).
Men Windows kunde inte lösa problemet själv så jag fick googla mig fram till hur jag kunde få problemet att släppa.
Jag fick bland annat ladda hem uppdateringarna manuellt från Microsofts hemsida.

I en av dessa 10 datorer så var det dock HDD krasch på ingång.

Permalänk
Medlem

Tjaba! Så vitt jag förstår om läser lite mellan raderna hos Microsoft så bygger hela Win10 på att dator skall stå på hela tiden. Jag upplever precis samma sak som xxargs säger!

Visa signatur

/Roger

Permalänk
Medlem

@Fearnox: Du kan ju reparera t.ex windows update direkt via systeminställningarna!

Visa signatur

/Roger

Permalänk
Medlem
Skrivet av rogervc:

@Fearnox: Du kan ju reparera t.ex windows update direkt via systeminställningarna!

Det är ju jättebra!
När det fungerar som det ska.....

Skickades från m.sweclockers.com