Permalänk
Medlem

Fråga om graffe kort.

Okej jag är bra på fel söka datorer och kan bygga dom men kan fan inget om sjävlaste hårdvaran vilket som är bäst eller inte.

Så en fråga Jag har ett GTX 770 2B som jag köpte 2013 och jag skulle vilja uppgradera lite har några spel som funkar typ okej om jag har 4gb Vram och bäst om jag har 6gb vram och netonet har en VIDIA GeForce GTX1050 Ti 4 GB för 1800kr hur stor skillnad skulle det göra skulle det vara värt 1800kr jag vet att min CPU behöver bytas ut men tänkte ta en grej i taget då jag är fattig man.

Jag har en AMD A-105800k quad core 3.80ghz jag vet den suger
8gb ddr3 1200mhz suger det med

men skulle det göra lite skillnad med GTX1050i ? typ ett mmo jag spelar så säger dom flesta att GPU räknas mer än CPU om man ska nu tro på dom men planen är köpa en i5a när jag får råd då det blir dyrt med i5a plus moderkort så tänkte jag få graffe kortet ur vägen om en gtx 1050ti med 4gb vram är värt det.

Spelen jag har i tänkte på villl kunna köra max på Skyrim SE, kunna köra medium på ghost reacon wild lands och på high settings på Black desert.

Just nu kan jag köra low settings på wild lands med 30fps och Skyrim SE på medium med 50fps Fallout 4 medium med 50fps och Black desert medium med 35fps

så fast min AMD-A10 suger jämfört med en i5a så orkar den fan rätt okej endå så skulle 4gb ram hjälpa lite ?

Permalänk
Medlem

@Duero:
De har rätt i att GPU räknas mer är CPU, men en del saker i spel använder CPU'n, så även om du skaffar ett bättre grafik-kort, kommer troligtvis CPU'n att flaska.

Men ett bättre grafik-kort kommer troligtvis att bli en (liten) förbättring.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ett GTX 1050 Ti presterar ungefär som ett GTX 770, så det skulle inte vara någon uppgradering för dig förutom att 1050 Ti har mer minne. Du bör hellre kolla på ett GTX 1060 3GB, de kostar bara några hundralappar mer men presterar runt 70% bättre än 1050 Ti (t.ex. detta för 2200kr).

1050 Ti har förstås 1GB mer minne än 1060 3GB, men spel som drar mer än 3GB minne kommer ändå vara rätt tungt för ett 1050 Ti att driva. Det går alltid att dra ner på grafikinställningarna i spelen lite om 3GB inte skulle räcka till. Men vill du ändå ha mer minne har Netonnet rea på detta GTX 1060 6GB för 2499kr.

Permalänk
Medlem

@perost: Tack skit bra o veta jo jag fundera på den men jag har bara 2800kr av jul pengar vill ha råd med en stock snus också hehe. Men ska ha det i åtanke tackar.

Permalänk
Medlem

Tänk på att många av mmo spelen är cpu krävande som fan, surt att spendera pengar på ett nytt grafikkort om det inte hjälper nått.
Den cpun du har är inget att hänga i granen precis, tyvärr.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB