Permalänk

Tågchaufförer på SweC?

Hejsan kära SweC!

Undrar lite om något här kör/har kört tåg?

Som studernade och inte riktigt säker på vad jag vill göra i frammtiden så insåg jag nyss att köra tåg kan fanimej vara något. Jag har under en längre tid varit relativt intreserad av tåg.

Undrar lite hur det är att köra tåg, bra villkår, bra lön, jobbig utbildning, vad gör man egentligen osv! Bäst att köra folk eller gods? Lätt att få jobb?

Kom gärna med FYI's, pros and cons osv!

Tack!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Är inte tåg/lokförare, men jag vet att man ska vara en jäkel på matte för att klara av det.

Permalänk
Skrivet av bamse82:

Är inte tåg/lokförare, men jag vet att man ska vara en jäkel på matte för att klara av det.

Matte? Jävla skumt haha, en vagn plus tre vagnar = fyra vagnar

Matte har jag över lag ganska lätt för, huvudräkning har iallafall alltid varit en av mina starkaste sidor i skolvärlden

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Kräver hög spatial förmåga. D.v.s. en tågförare ska vara bra på att hantera mycket info framför tåget. Tänk bilkörning 4.0
Tror inte utbildningen är speciellt jobbig. Vad jag förstått går det ut på att räkna på rörelseenergi/tågvikt, och bromssträckor. Tågförare ska kunna det, men det finns tabeller till hjälp.
Sen att lära sig allt säkerhetstänk för tågmiljö, som signaler, meddelanden, och kommunikation.
Bra villkor, hög lön, SEKO har bra avtal. Oregelbundna eller obekväma arbetstider. Hög efterfrågan för några år sedan. Vet ej nu.
Gods eller passagerartrafik gör nog ingen skillnad. Lokföraren tar hand om tåget, och godsterminal/tågvärd sköter "lasten". Utöver det självklara vet jag att hantering av felmeddelanden, lastberäkning, och inre-(tågvärdar) och yttre(trafikledning) kommunikation ingår. Alltså ytterst lite socialt egentligen.

Kanhända får du ligga borta vissa nätter, men du får riktigt bra betalt per resa.

Källa: Syrran jobbar på SJ och har nyss gått utbildningen för tågvärd.

Högfunktionella är tydligen skickliga tågförare.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Skrivet av Drickz:

Kräver hög spatial förmåga. D.v.s. en tågförare ska vara bra på att hantera mycket info framför tåget. Tänk bilkörning 4.0
Tror inte utbildningen är speciellt jobbig. Vad jag förstått går det ut på att räkna på rörelseenergi/tågvikt, och bromssträckor. Tågförare ska kunna det, men det finns tabeller till hjälp.
Sen att lära sig allt säkerhetstänk för tågmiljö, som signaler, meddelanden, och kommunikation.
Bra villkor, hög lön, SEKO har bra avtal. Oregelbundna eller obekväma arbetstider. Hög efterfrågan för några år sedan. Vet ej nu.
Gods eller passagerartrafik gör nog ingen skillnad. Lokföraren tar hand om tåget, och godsterminal/tågvärd sköter "lasten". Utöver det självklara vet jag att hantering av felmeddelanden, lastberäkning, och inre-(tågvärdar) och yttre(trafikledning) kommunikation ingår. Alltså ytterst lite socialt egentligen.

Kanhända får du ligga borta vissa nätter, men du får riktigt bra betalt per resa.

Källa: Syrran jobbar på SJ och har nyss gått utbildningen för tågvärd.

Högfunktionella är tydligen skickliga tågförare.

Må säga att detta inlägg har höjt mitt intresse!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Vet att det finns en rätt stor tråd på flashback om det, var nämligen intresserad att söka jag med förut. Var iaf godståg man skulle köra om man ville ha lite bättre lön. Nu för tiden får man inte lön under utbildningen, utan det är studielån som gäller. En hel del förtester osv som ska göras.

Sök på tråden, vet dock inte om den är så aktuell längre då det var ett par år sedan jag läste den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Provat att googla
http://www.lokforarskolan.se/
Jävel på matte? Njaa...
Matematik 1a, 1b eller 1c, (alternativt matematik A eller likvärdig utbildning)

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Känner några som gjort/gör det och det är ingen som klagar på sina löner kan jag ju säga. Men det är väl inte ett särskilt omväxlande yrke för kroppen. Visst hinner man se mycket längs (järn)vägarna, dock. Det värsta man kan tänka sig är väl att köra över någon...

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Känner några som gjort/gör det och det är ingen som klagar på sina löner kan jag ju säga. Men det är väl inte ett särskilt omväxlande yrke för kroppen. Visst hinner man se mycket längs (järn)vägarna, dock. Det värsta man kan tänka sig är väl att köra över någon...

Jag lyssnade på en p3 dokumentär om lokförarproblemet med självmördare för något år sen, under en karriär så kör man i snitt ihjäl 2,5 personer, suicida alltså.

Edit: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/323903?programid=909

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Jag har gjort alla proven som lokförare innan jag blev trafikledare på järnväg. Då jag först tänkte bli lokförare som är ett yrke inom familjen. Det är väldigt mycket tänk bakom intagsproven och klarar du dessa klarar du även lokförar-utbildningen.

Ett sjukt roligt yrke finns inget roligare än att köra tåg dock är det ganska tuffa arbetstider man blir borta mycket. Att köra tåg är väldigt enkelt det svåra är bromsen som är en luftventil enkelt sagt. Sen har du massa regler och så som på en bilväg. Fast du hhar extremt många säkerhtsbarriärer.

Sen behöver man ine var ett mattegeni som många vill påstå.

Edit dålig stavning ny telefon vill inte som jag

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

@GoldenFan: Det var inte så längesedan just lokförare var på tapeten i media, anledningen är att det är stora pensionsavgångar snart och det kommer troligen bli stor brist på lokförare. Jobb lär det finnas gott om.

Ps. Sök jobb i Grekland, där fick lokförarna kilometerersättning :), vissa tjänade över miljonen om året :D. men det var innan krisen iofs.

Permalänk
Skrivet av EmilH:

@GoldenFan: Det var inte så längesedan just lokförare var på tapeten i media, anledningen är att det är stora pensionsavgångar snart och det kommer troligen bli stor brist på lokförare. Jobb lär det finnas gott om.

Ps. Sök jobb i Grekland, där fick lokförarna kilometerersättning :), vissa tjänade över miljonen om året :D. men det var innan krisen iofs.

det är redan brist på lokförare man skriker efter lokförare mer eller mindre alla har jobbinnan man ens går ut.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

@GoldenFan: Matte för att räkna stoppsträckan vid nödinbromsning. vikt/hastighet osv.

Permalänk
Medlem

Känns inte lokförare som ett ganska dumt yrke att utbilda sig till? Lär väl vara helautomatiserat inom några år. Är väl redan det på en del ställen, Japan t ex.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automated_urban_metro_s...

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-13/danmark-planerar-for-fo...

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Känns inte lokförare som ett ganska dumt yrke att utbilda sig till? Lär väl vara helautomatiserat inom några år. Är väl redan det på en del ställen, Japan t ex.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automated_urban_metro_s...

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-13/danmark-planerar-for-fo...

knappast i sverige kör vi system h och m på de flesta sträckor.

Inom vår livstid kommer detta inte vara aktuellt i sverige.

Sen är de fortfarande vad jag vet förare på dessa tåg om något skulle gå fel vilket generellt verkar vara tunnelbana som automatiserats.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

IQ måste vara 100%..

Jag vet exempelvis att MTR som kör tunnelbanan i Stockholm skickar exempelvis mycket kluriga frågor. En fråga kan exmeplevis se ut såhär (taget från google): Och detta är på tid..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

knappast i sverige kör vi system h och m på de flesta sträckor.

Inom vår livstid kommer detta inte vara aktuellt i sverige.

Sen är de fortfarande vad jag vet förare på dessa tåg om något skulle gå fel vilket generellt verkar vara tunnelbana som automatiserats.

Gällande tunnelbanan i Stockholm har en beställning på automatiserade tåg gjorts, hur många minns jag inte men de skulle gå på test (dvs med förare) inom en inte allt för avlägsen framtid.

Redan i vår kommer ju bussar gå på test i kista, samt barkarby-staden till hösten. Tror det kan gå riktigt snabbt när beslutsfattare väl får tummen ur.

OT: gjorde några förtester för ett gäng år sedan, var lite blandat av att kunna se mönster (vanligt iq-test) och simultanförmåga. Ett test jag minns var rutnät med massor av siffror (1-9) i där du ska räkna t ex alla fyror. Tror det var fyra eller sex figurer med x antal siffror i bredvid varandra, samt att det går på tid.

Kan mycket väl ha ändrats sedan dess, sabla många steg tyckte jag det var iaf.
Test på internet/förtester, tester fysiskt på plats, psykutvärdering etc.
(limiterat med platser, så inte garanterad plats oavsett.)

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd

Lokförare här, har du några specifika frågor?

Om man internt vet hur usel infrastrukturen är så vet man att helautomatiska tåg ligger extremt långt in i framtiden oavsett vad verklighetsfrånvarande snillen på Chalmers tror...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Klar i skallen är jag iallafall (tycker jag haha) IQtester har jag ganska lätt för, iofs bara gjort mensas online test...

Autotåg är jag inte orolig för haha. Knappt att dörrarna är automatiska på våra svenska tåg!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Känns inte lokförare som ett ganska dumt yrke att utbilda sig till? Lär väl vara helautomatiserat inom några år. Är väl redan det på en del ställen, Japan t ex.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automated_urban_metro_s...

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-13/danmark-planerar-for-fo...

Exakt samma sak tänkte jag, men det lär bli som med truckförare. -Alla truckar automatiseras inte, det innebär att dessa jobb finns kvar men ej i samma utsträckning. Jobbet kan dock bli lättare, precis som det blir att köra bil. Angående tåg så är det dessutom en trend med fler tåg. Så risken jag ser är att konduktören ersätts och det endast blir en anställd per tåg.

Nu är lokförar-utbildning inte precis en 5årig utbildning där allt man har lärt sig är bortkastat om man ej kör tåg. Så om bara rätt mängd söker dessa utbildningar så blir det bra.

Permalänk

Om vi tittar på ERTMS, som man ska införa i landet och är redan nu flera år försenade (finns bara på vissa prov-sträckor fortfarande) så lär det ta trettio-fyrtio år innan järnvägen är helautomatiserad. Tekniken kan mycket väl vara där snart, men sen ska staten pröjsa upprustningen. Och de privata bolagen kan inte börja köra med automatiserade tåg utan att staten har upprustat banan.

Sen kommer det väl vara en runda med något skitsystem som visar sig vara katastrofalt (easyswitch *host*host*) så nä, du kan lugnt utbilda dig till det.

Permalänk
Skrivet av JohnSport:

Om vi tittar på ERTMS, som man ska införa i landet och är redan nu flera år försenade (finns bara på vissa prov-sträckor fortfarande) så lär det ta trettio-fyrtio år innan järnvägen är helautomatiserad. Tekniken kan mycket väl vara där snart, men sen ska staten pröjsa upprustningen. Och de privata bolagen kan inte börja köra med automatiserade tåg utan att staten har upprustat banan.

Sen kommer det väl vara en runda med något skitsystem som visar sig vara katastrofalt (easyswitch *host*host*) så nä, du kan lugnt utbilda dig till det.

på 70 talet sade man att alla tam sträckor skulle läggas ner och allt skulle bli helautomatiserat med alla stations automater etc på driftplatser. Och hur har det gått?

Och du som har koll på ertms lär även ha annan insikt och förstå vidden av dessa projekt.

Många i tråden pratar även buss och tunnelbana vilket är en helt annan värld.

Det finns ju både spärrfärder med tillsyningsmän, växlingar och mer som består av så många fler moment än att köra tågen från punkt A till B vilket förövrigt är resande tåg som bara är en del av allt.

Sen finns ju även risken till balisfel bl.a.

Jag har personligen ingen djup insyn i ertms men lokförare är ett yrke som är säkert att bli en väldigt lång tid in iframtiden.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat på att utbilda mig till tågchaufför och påminner mycket om dig enligt hur du beskriver dig själv. Jag blev klar med det jag behöver från Gymnasiet/Komvux i höstas. Och vill egentligen studera vidare inom något i stil med Datateknik (eller något mer mekaniskt) men jag funderar på att jobba i något år först. Skulle lokförare vara ett bra yrke att ha i något år?
Eller ska jag bara sätta mig i någon högskolebänk och fortsätta min utbildning? (Frågar de andra här, inte OP specifikt).
Är 21 om någon undrar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Gällande tunnelbanan i Stockholm har en beställning på automatiserade tåg gjorts, hur många minns jag inte men de skulle gå på test (dvs med förare) inom en inte allt för avlägsen framtid.

Redan i vår kommer ju bussar gå på test i kista, samt barkarby-staden till hösten. Tror det kan gå riktigt snabbt när beslutsfattare väl får tummen ur.

OT: gjorde några förtester för ett gäng år sedan, var lite blandat av att kunna se mönster (vanligt iq-test) och simultanförmåga. Ett test jag minns var rutnät med massor av siffror (1-9) i där du ska räkna t ex alla fyror. Tror det var fyra eller sex figurer med x antal siffror i bredvid varandra, samt att det går på tid.

Kan mycket väl ha ändrats sedan dess, sabla många steg tyckte jag det var iaf.
Test på internet/förtester, tester fysiskt på plats, psykutvärdering etc.
(limiterat med platser, så inte garanterad plats oavsett.)

som jag kommenterade tidigare så är tunnelbanan / järnvägen helt skiljda saker samma sak med bussar. Tre helt olika världar.

Det är många steg att bli lokförare men det är även brist på elever vad jag förstått så klarar man alla stegen så lär man ha en utbildningsplats man får ju välja 1-3 skolor har jag för mig.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lordkiller:

på 70 talet sade man att alla tam sträckor skulle läggas ner och allt skulle bli helautomatiserat med alla stations automater etc på driftplatser. Och hur har det gått?

Och du som har koll på ertms lär även ha annan insikt och förstå vidden av dessa projekt.

Många i tråden pratar även buss och tunnelbana vilket är en helt annan värld.

Det finns ju både spärrfärder med tillsyningsmän, växlingar och mer som består av så många fler moment än att köra tågen från punkt A till B vilket förövrigt är resande tåg som bara är en del av allt.

Sen finns ju även risken till balisfel bl.a.

Jag har personligen ingen djup insyn i ertms men lokförare är ett yrke som är säkert att bli en väldigt lång tid in iframtiden.

Jag personligen har dessutom varit med att tåget har kört fel två gånger, det har svängt av vid en korsning som den ej skulle köra in på. De borde ha kanske en gps som säger kör rakt vid nästa korsning.

Det jag funderar på tåg är om dessa går att fjärrstyras, men samtidigt det är inte ovanligt att ett tåg stannar och då är det bra att det finns någon på plats.

Så jag tror på enklare uppgifter och konduktören försvinner, men att tåg blir helt självkörande är inget som tågförare behöver oroa sig för. Det är mycket som ska till innan detta. Får man bara bort konduktören så blir det inte så mycket folk och det behöver nästan vara någon på tåget för att ta hand om alla problem som kan uppstå.

Permalänk
Skrivet av simon253:

Jag har också funderat på att utbilda mig till tågchaufför och påminner mycket om dig enligt hur du beskriver dig själv. Jag blev klar med det jag behöver från Gymnasiet/Komvux i höstas. Och vill egentligen studera vidare inom något i stil med Datateknik (eller något mer mekaniskt) men jag funderar på att jobba i något år först. Skulle lokförare vara ett bra yrke att ha i något år?
Eller ska jag bara sätta mig i någon högskolebänk och fortsätta min utbildning? (Frågar de andra här, inte OP specifikt).
Är 21 om någon undrar.

yrket som lokförare är väldigt roligt och omväxlande tuffa arbetstider man är borta mycket. Det är tufft attbli antagen och klara alla tester om man inte har rätt personlighet och intresse.

Dom flesta har som sagt säkrade jobb innan dom ens går ut.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Jag personligen har dessutom varit med att tåget har kört fel två gånger, det har svängt av vid en korsning som den ej skulle köra in på. De borde ha kanske en gps som säger kör rakt vid nästa korsning.

Det jag funderar på tåg är om dessa går att fjärrstyras, men samtidigt det är inte ovanligt att ett tåg stannar och då är det bra att det finns någon på plats.

Så jag tror på enklare uppgifter och konduktören försvinner, men att tåg blir helt självkörande är inget som tågförare behöver oroa sig för. Det är mycket som ska till innan detta.

det kan handla om många saker. Stationsautomat om det var inom ett sationsområde en felagd körväg andra orsaker.

Det går nog säkert att fjärrstyra men det är inte säkert så att det skulle utövas i praktiken.

Finns ju om du sett det på motorvagnar så kan de stå en person i orangea kläder längst bak på vagnen och styra det via en stor dosa på magen. Så det utövas till viss del. Även många tåg går att radiostyra. Dock är det väldigt säkerhetstänk inom järnvägen med många säkerhetsbarriärer. Och inga längre sträckor.

Vi har ju bland annat atc som kräver att en fysisk person finns närvarande annars nödbromsar tåget.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

@Lordkiller: Har varit intresserad av tåg sedan jag var barn så intresse finns!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

@Lordkiller: Har varit intresserad av tåg sedan jag var barn så intresse finns!

prova ansök då. Det värsta som kan hända är att du misslyckas på förprov. Prov på plats yrkespsykolog eller hälsoundersökningen.

Jag rekommenderar verkligen lokföraryrket om du har intresse.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Vad ligger lönen på som lokförare på ett ungefär ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB