Hjälp! 4tb hårddisk är exfat format :(

Permalänk
Medlem

Hjälp! 4tb hårddisk är exfat format :(

Jag råkade formatera en 4tb hårddisk till exfat och min dator (Acer) vill inte längre starta med denna hårddisken i. Om jag endast har i min vanliga hårddisk så går det att starta men lägger jag till denna tomma 4tb exfat hårddisken så fastnar dator vid uppstart. Jag kan inte gå in i bios då det bara står "entering bios" för alltid!.

Finns det något sätt som jag typ kan få hårddisken att visas på min dator om jag sätter i den efter uppstart? Den är alltså helt tom men jag vill kunna formatera tillbaka den till NTFS (eller fat32 om det går?)

Permalänk
Medlem

Fixa en USB till SATA kabel och anslut sedan den strulande disken till datorn efter att du bootat upp maskinen. Partitionera sedan om disken.

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Okej! Ska bli. Men du tror inte att det kommer fungera om jag testar hårddisken i en annan dator? Vill bara veta innan jag lägger ned ca 200+ kr på en adapter.

Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

du kan prova med annan dator också men det kanske låser sig där också. Med USB-dockan kan du koppla in och ur disken mha USB-sladden när den redan är uppstartat och slipper läget att den fastna när OS:t försöker identifiera disken under bootningen och kommer inte vidare.

det du vill är att nollställa partitionen på disken och börja från början igen.

Permalänk
Medlem

Skapa bootar usb med gparted på, boota och ta bort alt byt till ntfs eller vad du vill köra

https://gparted.org/livecd.php

Permalänk
Medlem

Så din dator vill inte ens boota för att disken har ett specifikt filsystem ?

Du har valt din andra disk först i boot-ordningen ?

Din dator och ditt operativsystem borde strunta fullständigt i vilket filsystem disken är formaterad i så länge du inte bootar ifrån den..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Boota datorn från windows 10 på usb med enbart 4 TB disken i och testa det här:

Gör så här vid första fönstret:

Tryck Shift + F10

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (# är 4 TB disken)
skriv: clean
skriv: exit
skriv: exit

Eventuellt får du ställa in i BIOS att den ska Boota på USB stickan först.

Om du vill formatera disken samtidigt gör så här istället vid första fönstret:

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar 4 TB disken)
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=NTFS
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker att det låter väldigt konstigt att datorn inte vill starta bara för att disken är formaterad med exfat. Det enda jag kan tänka mig i så fall är att du har den först i bootprio. Nu skriver du att du inte kommer in i BIOS, så det blir ju svårt att kolla. Annars tror jag det är något annat fel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Så din dator vill inte ens boota för att disken har ett specifikt filsystem ?

Du har valt din andra disk först i boot-ordningen ?

Din dator och ditt operativsystem borde strunta fullständigt i vilket filsystem disken är formaterad i så länge du inte bootar ifrån den..

Förutom att det är Windows, och Microsoft äger NTSF.

Vore ju synd om skulle försöka använda en icke NTSF disk.

Permalänk
Medlem

@Frejoh466:

Ser det som irrelevant då du kan ha flera helt olika operativsystem på en dator.

Kuriosa, NTFS är väl egentligen ett filsystem som är MS variant av HPFS sedan OS/2 tiden.

Men de behövde väl sätta egen stämpel när de tog olika vägval mot IBM.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

@Frejoh466:

Ser det som irrelevant då du kan ha flera helt olika operativsystem på en dator.

Kuriosa, NTFS är väl egentligen ett filsystem som är MS variant av HPFS sedan OS/2 tiden.

Men de behövde väl sätta egen stämpel när de tog olika vägval mot IBM.

Jag skulle också provat detdär, att ställa om bootordningen om det inte redan gjorts.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Karaff:

@Frejoh466:

Ser det som irrelevant då du kan ha flera helt olika operativsystem på en dator.

Kuriosa, NTFS är väl egentligen ett filsystem som är MS variant av HPFS sedan OS/2 tiden.

Men de behövde väl sätta egen stämpel när de tog olika vägval mot IBM.

Ah, kanske hade rätt. Det var Intel som blockerade Linux installationer, inte Microsoft.

https://thenextweb.com/microsoft/2016/09/21/microsoft-blockin...
https://www.pcworld.com/article/3123075/linux/linux-wont-inst...

Men jag skulle tro att det är någon som blockerar exFAT då den inte ens botar till BIOS vilket den borde göra oberoende vilken hård/mjukvara du har (Om inget är sönder, eller fel CPU).

Permalänk
Medlem

@Karaff: Jag kan komma in i bois när jag inte har i min exfat hårddisk. DVS när jag bara har i min vanliga hårddisk. Jag har redan kollat och den är huvudhårddisken. Men då visas såklart inte min andra hårddisk upp i biosen. Den andra hårddisken verkar bli huvudhårddisk automatiskt så fort jag kopplar i den och jag kan alltså inte gå in i bios då.

Tack för alla som hjälper mig! Ska testa lite saker som ni skrivit innan jag köper adaptern

Permalänk
Medlem

Att sätta hårddisken till exfat var ett misstag btw. Nu vill jag bara ha så den visas på min dator så jag kan formatera rätt den!

Permalänk
Medlem

@giplet: Jag kommer in i bios när jag inte har i hårddisken som strular. Men då ser jag ju bara min huvudhårddisk och där är den satt som bootprio. Jag är 99% säker att problemet ligger i att jag råkade formatera min hårddisk till exfat eftersom det var då det börja strula. Strulet är endast då jag har i exfat hårddisken. Dessutom så vet jag att exfat är ett format som inte stöder större lagringsenheter och var gjord främst till usb stickor osv. Det är inte konstigt att det strular men på något sätt måste jag formatera om den.

Jag har fått en del kreativa svar här som jag ska testa mig på.
återkommer snart!

Permalänk
Medlem

@xxargs: Detta är precis det som jag vill. Hårddisken har alltså inga filer av värde på sig utom de 4 lediga tb som den har.
Spelar ingen roll hur problemet löser sig bara jag kan formatera om den

Permalänk
Medlem

Bootordning?

Jag fattar vad ni menar när jag ska byta bootordning men jag kan endast komma in i bios då jag har min 4tb hårddisk urkopplad. Jag ser då bara min huvudhårddisk men när jag vid nästa uppstart kopplar in min andra hårddisk så verkar den sätta sig till prio 1 och dator fastnar . Jag har funderat lite om det finns något bra sätt att fixa detta på. Finns det eventuellt jag kan göra innan jag stoppar i hårddisken som strular (när min dator är på). Eller kan de ha något att göra med sata uttag i moderkortet? Jag har en röd och en svart sata kabel till mina hårddiskar om detta spelar roll.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@sp1k3n: Ska jag skriva # eller ska jag skriva in hårddiskens namn? Kommer inte ihåg vad den hette.
Sry om jag låter retarderad :/

tack!

Permalänk
Medlem

Att stoppa i krånglande disken i USB-docka eller USB-adapter ger en välbehövlig buffert mellan systemen när det krånglar. (ibland kan det vara tvärt om - problemen går endast att lösas direktinkopplat till SATA)

Det finns en avlägsen risk/chans att disken blockerar sata-bussen av någon orsak och därför inte kommer vidare i boot

WD-diskar gör bl.a detta ibland om de åker på en begärd sektor som inte går att läsa (har haft ett par WD-RED i en nas som gjort så och de låser sig så tokhårt att inte ens SMART-uppdateras att det sker och det finns problem) och det enda sätter att 'reparera' en sådan disk då är att skriva med nollor från sektor 0 till slut utan att försöka läsa något då den dåliga sektorn skrivs över med ny data eller reallokerar området till nya sektorer om det inte skulle fungera, utan att läsas innan.

En orsak till att ett område inte går att läsa är tex. strömavbrott eller annan glitch medans disken skriver till skivorna och behöver automatiskt inte innebär att det är någon fysisk skada på disken.

---

Sådana övningar som att helt rensa en disk görs enklast med en USB eller DVD-startad linux som http://www.system-rescue-cd.org/ och arbeta i konsol. - fördelen med en strippad linux som här att det fins ingen automatik som försöker läsa på disken vid uppstart eller när disk anslutes - utan den gör bara det som den blir tillsagt och är ibland det enda man kan använda om disken hänger sig vid sektor-läsning.

det föreslås att med datorn som du skall göra jobbet på, så tar du bort samtliga hårddiskar (dvs ur med sata-sladden från disken, skruva ur och lägg undan disken) utom just den exemplaret du skall jobba/radera - vart fall skall du göra det när du är helt ovan.

När det är uppstartat och klart (tryck 32 <enter> när frågan om land/key-bord dyker upp vid bootningen, annars blir det US-tangentbord efter en kort stunds väntan och symbolknapparna sitter på fel stället på tangentbordet)

därefter 'lsblk <enter>' och du får fram en eller 2 lagringsenheter (den ena är mediat som du startar på) kolla med storlekarna vilka som verka stämma med din disk och se vad den kallas (typiskt 'sda' i det här fallet, startar du på USB så är troligen USB:n 'sda' och hårddisken 'sdb') - det är noga att ha koll på det då det finns inget som lägger fingrarna mellan om man gör fel!!!

Startar du på en bränd DVD-skiva så har den /dev/sr och den disken som är inkopplad heter då förmodligen 'sda' - åter, kolla detta noga så att du sedan inte skriver data på fel disk - därför skall du ta bort alla andra diskar fysiskt med sladd på alla diskar du har innehåll som du är rädd om eftersom du inte är van vid det och kan göra fel och datat på dom försvinner för alltid !!!

När du har övertygat dig att du nu arbetar med rätt disk:

Kör du sedan kommandot

'dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1024k status=progress <enter>'

Som radera hela disken, det kommer att ta ett tag och progress säger hur lång det har hunnit med och med vilken hastighet det skriver med (medelvärde dessvärre)

Denna moment kommer att skriva över varenda sektor på disken utan att försöka läsa innan (även dom som inte går att läsa) och all data är permanent försvunnet - det finns ingen återvändo här!!!

efter detta så kan du plocka in dom vanliga diskarna - starta upp windows, intiera och formatera disken - ofta förstår win10 själv att disken är ny och föreslår formatering.

Permalänk
Medlem

@sp1k3n: Jag vill tacka alla för hjälpen! Men i slutändan så var det sp1k3ns svar som fixade problemet iallafall för mig! Men det gick inte riktikt så enkelt som han förklarade så för att uppdatera ifall någon stöter på samma problem som jag! :

Stoppa i din fungerande hårddisk och en usb med windows på sig. Skaffa windows till sticka via windows egna hemsida här: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

när du har i din fungerande hårddisk och windows stickan så sätt stickan till bootprioritet i bios. När du kommit fram till windows installationen via stickan så trycker du shift+F10 för att öppna consollen (cmd).

Innan du börjar skriva så stoppa försiktigt in din hårddisk som strular så du har i båda hårddiskarna.

Här skriver du följande:
skriv: diskpart
skriv: list disk
om din hårdisk som strular inte visas upp här så skriv: refresh eller något liknande för att uppdatera de hårdiskar som finns i datorn. Skriver du fel som kommer en lista med command upp. Det var där jag såg commandot för att få datorn till att leta efter nysatta hårddiskar.
om du gjort steget ovan så skriv åter igen: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar din disk som strular, i mitt fall var det den som hade 4tb. #=det nummer som visas ex disk 0 så skriver du en "0")
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active (Detta steg fungerade inte för mig eller gjorde nog ingen skillnad men testa endå det)
skriv: format quick fs=NTFS
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Tack för alla som hjälpt mig!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HeXyR:

@sp1k3n: Jag vill tacka alla för hjälpen! Men i slutändan så var det sp1k3ns svar som fixade problemet iallafall för mig! Men det gick inte riktikt så enkelt som han förklarade så för att uppdatera ifall någon stöter på samma problem som jag! :
--- Text ---
Tack för alla som hjälpt mig!

Sånt gillar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@HeXyR Stor eloge för att du återkopplar med vad som löste ditt problem. Det är väldigt hjälpsamt för alla i framtiden som råkar på samma problem.

Sen efter att ha skumläst tråden så hittar jag ingen som gav som förslag att använda moderkortets boot-meny? Jag tycker det är ett smidigt sätt att temporärt välja vilken enhet som bootas. I detta fall hade det kunnat användas för att säkerställa att rätt hårddisk bootades ifrån.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

@HeXyR:
Skönt att det löste sig för dig. Ett problem med att ge råd till folk är att men inte vet kunskapsnivån på den som frågar. Därför så valde jag USB adaptern eftersom jag ansåg att den borde vara det enklaste sättet att hantera problemet på för en novis. Men du verkar ju rätt duktigt på att knappa själv så det löste sig ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DarkAlf:

@HeXyR Stor eloge för att du återkopplar med vad som löste ditt problem. Det är väldigt hjälpsamt för alla i framtiden som råkar på samma problem.

Sen efter att ha skumläst tråden så hittar jag ingen som gav som förslag att använda moderkortets boot-meny? Jag tycker det är ett smidigt sätt att temporärt välja vilken enhet som bootas. I detta fall hade det kunnat användas för att säkerställa att rätt hårddisk bootades ifrån.

Minst två poster denna tråd rekommenderade de. Dock osäkert om de hade hjälp med tanke på dom problem han hade redan vid uppstart.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeXyR:

@sp1k3n: Ska jag skriva # eller ska jag skriva in hårddiskens namn? Kommer inte ihåg vad den hette.
Sry om jag låter retarderad :/

tack!

Hej, nu har du ju löst det men tecknet "#" står för numret på disken "0", "1", "2", etc. om man har flera diskar inkopplade.
Tråkigt om man raderar fel disk!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"