Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ett ickeargument från din sida. Det spelar ingen roll vad jag skriver för svar då du redan bestämt dig för att AMD inte har någon skuld till de höga priserna.

Sakliga argument fungerar inte när man har bestämt sig för att AMD är bäst! Väldigt tråkigt...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ett ickeargument från din sida. Det spelar ingen roll vad jag skriver för svar då du redan bestämt dig för att AMD inte har någon skuld till de höga priserna.

Nice dodge så du vägra att ge svar på frågan vem som tar ut extra på priser samtidigt som du påstår att det inte är ÅF. Vad jag rycker och tänker har inget med frågan att gör.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Nice dodge så du vägra att ge svar på frågan vem som tar ut extra på priser samtidigt som du påstår att det inte är ÅF. Vad jag rycker och tänker har inget med frågan att gör.

Du har redan bestämt dig för att ÅF är de skyldiga så det är bara slöseri av min tid att försöka argumentera emot det. Det spelar som sagt ingen roll vad jag skriver du kommer inte att ändra uppfattning.

Ett liten tanke är att ÅF mer eller mindre rutinmässigt ser till att de har 8% marginal på priset från distributör på grafikkort och jag ser ingen anledning till att det skulle vara annorlunda i Vega-fallet. Men fortsätt du slipa på din konspirationsteori.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Hög TDP vill jag mena är ett problem 2017 när Nvidia har satt ribban så högt som de gjorde med Pascal. Om du t.ex. väljer mellan två TV-apparater med OLED där den ena har energicertifiering A+ och den andra har D, skulle du då inte börja fundera på vilken uråldrig teknik TV'n med D-certifiering använder sig av? Självklart är jämförelsen inte identiskt jämförbar, men någon form av relevans finns det.

Ett grafikkort belastar du ju inte så att det ligger på sin maximala energiförbrukning särskillt mycket om man tänker efter. Säg i genomsnitt 2h/dag för mig ibland mer ibland ingenting. Merkostnaden då om mitt kort drar 300 w istället för 180w efter 3 år är för liten för att jag skulle se det som en stor nackdel.
Folk verkar också ignorera att ex Titan och 1080ti ligger nära Vega 64 och överklockade i många fall över vega 64. Visst presterar de bättre/w men i de fallen så går det ju hur bra som helst att hantera energiförbrukningen. Har kortet bara en kylare som kan hantera det är det inget större problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Du har redan bestämt dig för att ÅF är de skyldiga så det är bara slöseri av min tid att försöka argumentera emot det. Det spelar som sagt ingen roll vad jag skriver du kommer inte att ändra uppfattning.

Ett liten tanke är att ÅF mer eller mindre rutinmässigt ser till att de har 8% marginal på priset från distributör på grafikkort och jag ser ingen anledning till att det skulle vara annorlunda i Vega-fallet. Men fortsätt du slipa på din konspirationsteori.

Så åter igen få jag ett icke-svar och du övergå istället till personangrepp. Jag fråga igen. Du påstår att det är inte ÅF som tar mellanskillnaden mellan MSRP och priserna just nu. Vem är det då som tar ut dessa pengar?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Så åter igen få jag ett icke-svar och du övergå istället till personangrepp. Jag fråga igen. Du påstår att det är inte ÅF som tar mellanskillnaden mellan MSRP och priserna just nu. Vem är det då som tar ut dessa pengar?

Fundera på det ett tag! Kanske är det distributörerna eller kanske AMD? Jag har inte kommit med några personangrepp, lägg ner det snacket. Kommer inte att svara på fler inlägg från dig då du redan har fixat en sanning som funkar för dig som jag omöjligt kan ändra på.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Har du inte lyssnat på Sweclockers långa utlägg kring AMD's kassa hantering av priserna till media?
EDIT: Hur kan du mena att "folk är villiga att betala mer"? Om folk hade varit villiga så hade Vega sålt betydligt bättre än vad det gör, men eftersom Pascal är ett både billigare och bättre val i de flesta fall så vill man väl inte betala för AMD?

Eller så är Sweclockers redaktion lite desperata efter lite extra klicks och skriver ibland artiklar som är missvisande/dålig källa. Deras källa är Gibbo från Overclockers UK som av egen åsikt klagar detta på AMD och säger att de gav rabatter som inte stämmer. Om du förstår lite basic lagar så borde du veta att det är olagligt för ett företag att sätta fasta priser. Sen kanske du borde vakna upp lite och inse att det inte är bara entusiaster som köper grafikkort utan det är en STOR skara miners som betalar som sagt betydligt mer för ett grafikkort än den vanliga konsumenten. Och varför ska svenska återförsäljare sälja till de rekommenderade priserna när de vet att miners köper korten för över 1k mer än vad de annonserar.

Kolla bara i sommras då ett R9 390 kunde säljas från 3-4k och det kostade NYTT 2016 sommaren 2.5 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Fundera på det ett tag! Kanske är det distributörerna eller kanske AMD? Jag har inte kommit med några personangrepp, lägg ner det snacket. Kommer inte att svara på fler inlägg från dig då du redan har fixat en sanning som funkar för dig som jag omöjligt kan ändra på.

Så du erkänner du har inte en aning om vem som tar ut extra pengar fast du påstår att du har “15 år branscherfarenhet” och vill igentligen bara gnälla på AMD, för det måste ju var AMDs fel. Precis som Nvidia’s och Intel’s prissättning är AMDs fel och därför bör man aldrig köpa AMD och vi skulle alla har det så mycket bättre om det bara fanns Nvidia och Intel. För dem vill bara vår bästa

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

https://www.techpowerup.com/236422/retailers-are-buying-amd-r...

It turns out that retailers might not be the ones making a quick buck at this madness. Leaked invoices show that distributors (entities that supply inventory to retailers) have inflated prices even at their level. A San Jose-based distributor, Ma Laboratories Inc., is quoting USD $675 per unit of a reference-design (not Limited Edition), Radeon RX Vega 64 SKU to a computer store. The $499 price AMD launched the RX Vega 64 at, is supposed to be the end-user price (minus government taxes). The retailer we're in touch with confirmed that they were offered no volume pricing discount due to low stock at the distributor itself. A distributor should ideally sell the product to a retailer at a much lesser price than $499, so the retailer can make their margin. The higher up the supply-chain, the more control AMD gets. The company is in a better position to rein in on distributors than retailers. If distributors are inflating prices with apparent impunity, it wouldn't surprise us if this goes even higher up.

Sedan kan man ju undra vidare på vad distributörerna betalar för korten och hur det ser it precis idag (detta var 4 månader sedan).

Men poängen är desamma. Det måste inte vara butikerna i sig som är skyldiga till det höga priset om dom helt plötsligt måste betala närmare 5500kr för ett vega 64 redan innan den når hyllorna.

Sedan är det så klart som många tidigare har skrivit, miners betalar gladligen priserna för vega korten idag och tjänar fortfarande massa cash. Men då distributörerna redan har höjt priset pga. stor efterfrågan och låg tillförsel så är det svårt för butiker att sänka priset utan att sälja till förlust.

Tyvärr är det svårt att hitta nyare information, eller information överlag om exakta priser. Allafall var jag dålig på det.
Hade varit roligt att höra vad distributörerna här i norden tar för korten. Kanske finns det någon snäll butik som inte har något emot att man får reda på vad dom betalar för korten dom köper in.
Samt, vad betalar distributörerna för korten till att börja med?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Fundera på det ett tag! Kanske är det distributörerna eller kanske AMD? Jag har inte kommit med några personangrepp, lägg ner det snacket. Kommer inte att svara på fler inlägg från dig då du redan har fixat en sanning som funkar för dig som jag omöjligt kan ändra på.

Ja det finns ingen konkret fakta som kan visas på vem som tar ut de extra avgifterna. Men om man tänker till lite så skulle AMD riskera mer om de skulle ex sälja sina kort för mer än vad de rekommenderar då de riskerar en fet stämning om det skulle komma fram. Så en extrem stor risk som har flertals miljoner på spel än att tjäna in lite extra på ett par hundra kort.

Eller är det distributörerna som jävlar till med priserna. Det är inte första gången de håller på med detta utan har hållit på med detta i ex Indien där de prissatt AMD korten högre än Nvidia korten.

Som sagt jag kan hålla med att man vill ha fakta men den faktan är i princip omöjlig om ingen gör en grov undersökning vilket jag tvekar att dagens tech journalistik kan göra. Men faktumet ligger att AMD har inte mycket att tjäna på med att sälja sina chip högre än vad de själva annonserar med tanke på vilken risk de utsätter sig själva.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ajp_anton:

Vad exakt är det som det inte är nåt fel på, när just dessa två är åt helvete?

Hög TDP är inget problem om du inte överklockar, höga priser är ett problem, men många av oss fick dem till bra priser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Eller så är Sweclockers redaktion lite desperata efter lite extra klicks och skriver ibland artiklar som är missvisande/dålig källa. Deras källa är Gibbo från Overclockers UK som av egen åsikt klagar detta på AMD och säger att de gav rabatter som inte stämmer. Om du förstår lite basic lagar så borde du veta att det är olagligt för ett företag att sätta fasta priser. Sen kanske du borde vakna upp lite och inse att det inte är bara entusiaster som köper grafikkort utan det är en STOR skara miners som betalar som sagt betydligt mer för ett grafikkort än den vanliga konsumenten. Och varför ska svenska återförsäljare sälja till de rekommenderade priserna när de vet att miners köper korten för över 1k mer än vad de annonserar.

Kolla bara i sommras då ett R9 390 kunde säljas från 3-4k och det kostade NYTT 2016 sommaren 2.5 kr.

Jag tror inte att Sweclockers källa är Overclockers UK utan svenska återförsäljare som Webhallen och Inet. De har säkert i förtroende givit sina priser från distributör till redaktionen men med förbehåll att de inte få gå ut med det offentligt

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ett ickeargument från din sida. Det spelar ingen roll vad jag skriver för svar då du redan bestämt dig för att AMD inte har någon skuld till de höga priserna.

Att argumentera handlar i princip aldrig om att få den andra personen på din sida, det handlar om att få den breda massan (läsarna) på din sida.

Kollar du på en debatt mellan Jimmie Åkesson och Stefan Löfven så försöker inte Jimmie få Stefan att bli sverigedemokrat, han försöker få tittarna att bli sverigedemokrater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Att argumentera handlar i princip aldrig om att få den andra personen på din sida, det handlar om att få den breda massan (läsarna) på din sida.

Kollar du på en debatt mellan Jimmie Åkesson och Stefan Löfven så försöker inte Jimmie få Stefan att bli sverigedemokrat, han försöker få tittarna att bli sverigedemokrater.

Intressant.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag tror inte att Sweclockers källa är Overclockers UK utan svenska återförsäljare som Webhallen och Inet. De har säkert i förtroende givit sina priser från distributör till redaktionen men med förbehåll att de inte få gå ut med det offentligt

Intressant. Så det finns inget samband med att de publicerade sin artikel samtidigt som "Overclockers" skandalen? Det är mycket fulspel i denna lek och med lite fakta och många åsikter så kan man inte uttala sig mycket mer. Men jag går på logiken och skyller på distributörerna då de är en hand som oftast inte ses inom handeln utan endast de lokala butikerna och tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Intressant. Så det finns inget samband med att de publicerade sin artikel samtidigt som "Overclockers" skandalen? Det är mycket fulspel i denna lek och med lite fakta och många åsikter så kan man inte uttala sig mycket mer. Men jag går på logiken och skyller på distributörerna då de är en hand som oftast inte ses inom handeln utan endast de lokala butikerna och tillverkarna.

Givetvis så finns det kopplingar till "Overclockers" det var väl grejen som fick dem att kontakta diverse ÅF i Sverige för att kolla av läget. Ser inget konstigt med hela grejen med priserna på Vega-korten. AMD tar för mycket betalt för sina kort.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hjälpsam

Om Vega säljer som fan till miners, är det ingen flopp vare sig för miners eller för AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Intressant.

Visst, så fimpa "du kommer aldrig ändra dig"-argumentet nu och i framtiden.

För övrigt så förstår jag inte hur folk kan bry sig så förbannat mycket om detta icke-problem. Tycker ni att någonting är för dyrt? Köp det inte. Så simpelt är det. Låt folk som tycker det är värt köpa det. Korten tillverkas inte för att ni ska bli tillfredsställda, korten tillverkas för att tjäna pengar.

Permalänk
Inaktiv

Definitionen av flopp måste väl vara väl vara dåliga försäljningssiffror? Det såldes en hel del grafikkort till Mining, men visst troligen är försäljningssiffrorna inte i närheten som hos Nvida.
Men för att avgöra hur lyckad deras produkt är får man se på hur det ekonomisk går för dem.

Amds stora problem är att de konkurrerar emot 2 olika aktörer inom 2 olika områden, där väl båda aktörerna har mer pengar än AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Visst, så fimpa "du kommer aldrig ändra dig"-argumentet nu och i framtiden.

För övrigt så förstår jag inte hur folk kan bry sig så förbannat mycket om detta icke-problem. Tycker ni att någonting är för dyrt? Köp det inte. Så simpelt är det. Låt folk som tycker det är värt köpa det. Korten tillverkas inte för att ni ska bli tillfredsställda, korten tillverkas för att tjäna pengar.

Vad i hela friden vill du säga med detta inlägg? Fullständigt obegripligt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Så åter igen få jag ett icke-svar och du övergå istället till personangrepp. Jag fråga igen. Du påstår att det är inte ÅF som tar mellanskillnaden mellan MSRP och priserna just nu. Vem är det då som tar ut dessa pengar?

Egentligen är det ju rätt självklart. ALLA butiker håller för höga priser, inklusive de som lever på att alltid vara billigast men kanske inte har bästa kundsupporten. OM det nu skulle vara så att det är butikerna som gått ihop och sätter för höga priser så är det kartellbildning = olagligt. OM de skulle ha höga marginaler så skulle det garanterat finnas någon annan butik som sätter lägre pris för att locka till sig köpare, var är då de priserna? Det enda logiska jag får kvar är att butikerna redan har låga marginaler (som alltid på hårdvara) med dessa höga priser, och då kommer de höga priserna från tidigare i kedjan. Högst sannolikt AMD, eller pga höga komponentpriser för Asus, Gigabyte med flera (har ju varit på tapeten med priset på minnen på sistone). Oavsett så är det AMD som räknat fel när de går ut med orealistiska MSRP vid lansering.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Vad i hela friden vill du säga med detta inlägg? Fullständigt obegripligt.

Det beror på vilket av styckena du syftar på.

Permalänk
Medlem

AMD är för dyrt och för långsamt, och icke att förglömma även för varmt, köp Nvidia istället så blir du nöjd TS ; )

RX Vega är slutsålt överallt, Apple har dem i sina datorer, miners köper dom även om dom kostar 7-8K, marknaden är totalt dammsugen, går ingen nöd på AMD.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Starric: Så de ska alltså sänka priserna på kort som inte finns att sälja? Efterfrågan är just nu betydligt högre än tillgången på kort och vi sitter och debatterar huruvidare AMD, eller återförsäljare ska sänka priserna på kort som redan är slutsålda? Hela diskussionen är löjlig.

Men jag köper gärna rabatterade kort av någon okänd välgörare 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

dem återanvänder ju samma kylaren som hos 1070 och 1080. så det är inte direkt nåt värt att nämna.

men håller med dig och @teicaus

kan inte förstå hur dum folk är här på forumet att dem inte fatta eller vill fatta att det är inte AMD som styr priset. men finns känns det bättre för dem att gnälla på AMD och sen köpa sig ett Nvidia kort än att man måste erkänna att svenska ÅF är boven i det hela.

Så du tror att Vega kommer få något nytt ? .. wow
Google är din vän, inte mycket när där du

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Priset och avsaknaden av tredjeparts kort så här långt efter lansering gör det ju inte direkt till den mest lyckade lanseringen direkt. Men att kalla det för ett fiasko och dylikt är att ta i tycker jag...får dom bara ner priserna till humana och konkurrens-kraftiga nivåer kan jag absolut överväga ett 56 till vårbygget med Ryzen som kommer. Men till dagens priser är det ju inte ens värt att fundera på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Om Vega säljer som fan till miners, är det ingen flopp vare sig för miners eller för AMD.

Kortsiktigt ja. På längre sikt blir det problem för AMD om det bara är miners som köper deras kort.

För det första så är det inte så kul om värdet för kryptovalutorna skulle krascha. Om de tjänar mer på att sälja av hårdvaran än att fortsätta mina så kommer andrahandsmarknaden att svämma över och AMD kommer få det svårt att sälja nya kort. Eller om marknaden helt skulle dö ut för att alla inser hur dålig idén med kryptovalutor är...

Den andra, och den värre, konsekvensen är att det blir en negativ spiral. Inga gamers har AMD-kort så spelutvecklarna lägger inte lika mycket tid på att optimera för AMD-kort. Så nästa gång ett grafikkort ska inhandlas så presterar Nvidia bättre i ett antal spel. Gamern köper Nvidia och det snurrar vidare ned i spiralen.

Miners köper troligtvis inte så många skärmar heller så även skärmtillverkarna ser att det är mer lönsamt att sätta dit G-sync i de bra skärmarna. Nästa gång gamern ska inhandla grafikkort och skärm så finns inga bra skärmar => Nvidia it is.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av rSon:

Kortsiktigt ja. På längre sikt blir det problem för AMD om det bara är miners som köper deras kort.

För det första så är det inte så kul om värdet för kryptovalutorna skulle krascha. Om de tjänar mer på att sälja av hårdvaran än att fortsätta mina så kommer andrahandsmarknaden att svämma över och AMD kommer få det svårt att sälja nya kort. Eller om marknaden helt skulle dö ut för att alla inser hur dålig idén med kryptovalutor är...

Den andra, och den värre, konsekvensen är att det blir en negativ spiral. Inga gamers har AMD-kort så spelutvecklarna lägger inte lika mycket tid på att optimera för AMD-kort. Så nästa gång ett grafikkort ska inhandlas så presterar Nvidia bättre i ett antal spel. Gamern köper Nvidia och det snurrar vidare ned i spiralen.

Miners köper troligtvis inte så många skärmar heller så även skärmtillverkarna ser att det är mer lönsamt att sätta dit G-sync i de bra skärmarna. Nästa gång gamern ska inhandla grafikkort och skärm så finns inga bra skärmar => Nvidia it is.

Ja för oss gamers är det onekligen dåligt, troligen också dåligt för AMD på sikt.
Trodde att kryptovalutorna skulle krascha för åratal sedan, fattar inte att de kunnat hänga med så länge.
Nu ser vi att pyramidspel har kommit in i bilden, folk köper valuta i tron att den kommer att öka i värde, vilket den då gör, då köper folk, ännu mer, ända tills tillräcklig många börjar sälja.

Med de fluktuationer som Bitcoin har nu, borde den valutan dyka snart, då skall jag öppna en flaska Champagne.
http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=SEK&to=XBT&view=1M

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Definitionen av flopp måste väl vara väl vara dåliga försäljningssiffror? Det såldes en hel del grafikkort till Mining, men visst troligen är försäljningssiffrorna inte i närheten som hos Nvida.

Har du siffror på hur många procent av tillverkade grafikkort som sålts? Vad räknas som flopp är det när man bara säljer 50% av tillverkade grafikkort exempelvis? Eller? Man blir nyfiken nämligen.

Edit: Tycker att DigitalFoundrys videor är rätt underhållande.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

Att skriva något AMD-relaterat och "flopp" i samma mening är farligt på detta forum.

Visst. Det hade varit fett om AMD kunde konkurrera mot Nvidia i toppsegmenten, kolla bara vad som hände med Intel när Ryzen släpptes. Hade själv velat se Vega prestera bättre till en billigare peng för att slippa köpa Gsync nästa gång jag ska uppgradera men är rätt nöjd med mitt GTX 680 så väntar nog ännu lite till innan jag uppgraderar. Samtidigt får man inte glömma att folk att oerhört höga förväntningar på AMD. Trots att många förväntar sig det går det inte att få ett grafikkort med 1080ti-prestanda som kostar som ett 1070.

Du menar att det är jobbigt att få vanföreställningar och limbiska relfexer ifrågasatta? För "flopp" + AMD är en söndertjatad meme som har få saker med verkligheten att göra men desto mer med mobbmentalitet som endast monopolälskare med sneda influenser från amerikansk vinnarkultur, Nvidia-aktieägare samt troll i största allmänhet ägnar sig åt.

G-sync kommer aldrig bli billigt, för Nvidia vet att det finns massvis med människor som köper Nvidia oavsett vad. Så att hoppas på AMD gör varken från eller till i ditt fall.

Skrivet av Radolov:

Den är definitivt under förväntningarna för gaming om man inleder med "poor volta" när man egentligen menar "poor marketing".

Sedan så kan man se från flera synvinklar. Den nya iMac pro använder Vega exklusivt (som förmodligen kommer sälja en hel del och är möjligtvis en delförklaring till varför så få vega finns på marknaden) och miners verkar vara nöjda med kortet. Således säljer AMD Vega korten ändå, dock inte så många till folk som spelar.

Om vi ser på det billigaste kortet i lager för de olika Vega korten:
6895 kr för Vega 56
7690 kr för Vega 64
Vilket är priser som jag inte tror någon som gamer skulle vilja betala för det (givet antagandet att det har sålts kort upp till det priset eller åtminstone nära det priset).

Så jag vet inte om AMD tycker det är en flopp då den uppenbarligen säljs. Men som gamer kan man givetvis tycka att det är en flopp. För dyrt, för hög effektförbrukning med basinställningar och överklockat, för låg prestanda.

Kan det bli bättre sen (inte zen) för gaming? Möjligtvis, men ta inte mitt ord för det. I det mest optimistiska scenariot hände/händer följande:
I stort sett alla Vega kort som tillverkats har gått till iMac Pros och det är därför det finns ett så dåligt utbud (och så höga priser) och flera aktörer (t.ex SK Hynix) levererar HBM2 till AMD, då efterfrågan gått upp (både Intel och Nvidia behöver HBM2 för sina produkter) så finns mer konkurrens och således sjunker priserna (dock kommer de aldrig sjunka under ursprungliga MSRP). Dessutom har en stor del av driverteamet optimerat drivers för iMac Pro program med OpenCL och Metal 2 och har på så sätt inte haft tid att fixa generella primitive shaders. Så de implementerar det och Vega56 får prestanda som GTX 1080 medan Vega64 får prestanda närmare 1080TI. Med FP16 så kan den få en hel del bättre prestanda än så och Vega64 kan då gå om 1080ti i vissa fall , t.ex Wolfenstein 2.

I det mest pessimistiska scenariot händer följande:
Det kommer vara som det är nu. Utöver det så finns det konstruktionsmissar i Vega som gör DSBR värdelös för de flesta spel och primitive shaders var fake news. Miners och Apple tar alla kort som tillverkas.

Förmodligen blir det någon sorts mellanting av de två scenarierna. Jag har svårt att föreställa mig hur det skulle kunna bli värre än vad det är just nu, men man kan alltid ha fel.

I stort sett rätt alltihopa, förutom biten att dagens Vega kommer lyfta efterhand. Vega idag är vad det är idag. Jag tror inte det kommer fixas med drivrutiner, speciellt inte om vi ska tro detta (vilket jag antar du syftar på i ditt pessimistiska scenario) https://hardforum.com/threads/amd-plans-to-release-vega-refre... (inläggen av _mockingbird, finns dock mer kul i tråden)

Oavsett tror jag inte AMD satsar mer på denna batch utan bara håller (de skrala) ställningarna till 12 nm Leading Performance. Förhoppningsvis är problemen fixade då.

Men men, det går inte dåligt för Radeon ändå.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/7kxgi2/this_is_where_al...

Skrivet av rSon:

Kortsiktigt ja. På längre sikt blir det problem för AMD om det bara är miners som köper deras kort.

För det första så är det inte så kul om värdet för kryptovalutorna skulle krascha. Om de tjänar mer på att sälja av hårdvaran än att fortsätta mina så kommer andrahandsmarknaden att svämma över och AMD kommer få det svårt att sälja nya kort. Eller om marknaden helt skulle dö ut för att alla inser hur dålig idén med kryptovalutor är...

Den andra, och den värre, konsekvensen är att det blir en negativ spiral. Inga gamers har AMD-kort så spelutvecklarna lägger inte lika mycket tid på att optimera för AMD-kort. Så nästa gång ett grafikkort ska inhandlas så presterar Nvidia bättre i ett antal spel. Gamern köper Nvidia och det snurrar vidare ned i spiralen.

Miners köper troligtvis inte så många skärmar heller så även skärmtillverkarna ser att det är mer lönsamt att sätta dit G-sync i de bra skärmarna. Nästa gång gamern ska inhandla grafikkort och skärm så finns inga bra skärmar => Nvidia it is.

Kryptovalutor är här för att stanna. Moderna krypton är designade för att inte kunna "brytas" med ASICs, vilket är anledningen till att brytning av Bitcoin med grafikkort stendog. Men andra ord kommer en krasch likt den år 2014 inte hända igen.

Vad gäller spelutvecklare så kan AMD helt enkelt betala utvecklare för att optimera för dem, precis som Nvidia gjort länge. Det är en billig och otroligt slagkraftig reklam och köpargument.

Radeon är inte kört, de måste bara ta sig samman och sluta ta usla beslut.

Skrivet av Ratatosk:

Ja för oss gamers är det onekligen dåligt, troligen också dåligt för AMD på sikt.
Trodde att kryptovalutorna skulle krascha för åratal sedan, fattar inte att de kunnat hänga med så länge.
Nu ser vi att pyramidspel har kommit in i bilden, folk köper valuta i tron att den kommer att öka i värde, vilket den då gör, då köper folk, ännu mer, ända tills tillräcklig många börjar sälja.

Med de fluktuationer som Bitcoin har nu, borde den valutan dyka snart, då skall jag öppna en flaska Champagne.
http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=SEK&to=XBT&view=1M

Det kommer kvadda, men det kommer komma tillbaka igen. Förr eller senare stabiliseras det. Troligtvis blir det inte Bitcoin som går segrande ur kryptovalutastriden. Ja, i princip är det garanterat när systemet drar mer energi än Litauen och snart kräver lika mycket energi som Danmark för att driva skiten. Men den var först, är störst och har överlägset störst medvetande hos allmänheten. Som sagt, kryptovalutor är här för att stanna.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian