Permalänk

Tar mobil teknik över?

Jag har märkt, på senare år att det börjar bli svårt att hitta vissa appar, speciellt kommunikations-appar som "Instant Messaging" och Sociala Nätverk, för stationära datorer eller ens för webbläsare! Detta anser jag vara ett problem då man behöver ett "riktigt" tangentbord för att skriva ordentligt. Vidare har radiokanaler på nätet börjat med specifika appar, då jag föredrar att lyssna på radio i en särskild mediaspelare typ VLC/Amarok/WMP, är detta ett problem. Många använder telefonen till webbradio, visst, det är bra om det finns möjlighet till det, men vi som kör med andra lösningar hemma bör också ha tillgång till tjänsten. På ett sätt kan mobiltelefonerna ses som ett hot mot traditionellt användande av Internet/Radio/TV. Samsung/Apple behöver ju bara uppfinna en stark och mycket liten projektor för mobiltelefoner, så har de i princip hotat televisionen eftersom det då endast, med hjälp av en internetuppkopplad telefon, skulle räcka med en filmduk för att titta på TV.

Jag ser mobiltelefonen som ett bra komplement. Det finns de som ser den som det enda man behöver. Men det finns flera orsaker till att jag inte skulle kunna tänka mig en sådan förändring.

Det första och viktigaste är tangentbord, eller bristen på. Att skriva på ett "Riktigt" tangentbord är ofta det bästa och det är mycket lättare än ett virtuellt. Appar som man kan konfigurera att göra det man behöver, under, till exempel Linux eller kommandoraden i Windows är mycket svårt att få att fungera på en telefon. Vad tror ni? Finns det något tecken på en sådan här förändring?

Permalänk
Medlem

När det gäller spel har jag svårt att se att mobilen skulle ta över men visst med vanligt surfande och sociala medier så känns det ju som att allt fler sitter med en mobil.

Förstår dock inte folk som tittar på film med plattan kan ju inte va kul med en sån liten skärm.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av crew seven:

När det gäller spel har jag svårt att se att mobilen skulle ta över men visst med vanligt surfande och sociala medier så känns det ju som att allt fler sitter med en mobil.

Förstår dock inte folk som tittar på film med plattan kan ju inte va kul med en sån liten skärm.

Brukar ligga i sängen och titta filmer/serier på plattan innan jag somnar. Tycker personligen det är mer behagligt så.

Men visst tror jag mobilen kommer ta över mer. Märktes ju direkt på lillbrorsan när han fick sin första gaming pc förra året han hade jätte svårt för att lära sig att använda mus och tangentbord istället för touch skräm. Så jag antar att många yngre kommer avstå från att använda en dator. Hade även ett ex för ett par år sen som var helt anti dator. Hon vägrade använda en dator allt skulle göras via telefon.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Men visst tror jag mobilen kommer ta över mer. Märktes ju direkt på lillbrorsan när han fick sin första gaming pc förra året han hade jätte svårt för att lära sig att använda mus och tangentbord istället för touch skräm.

Så kommer folk titta på youtube när andra spelar spel istället för att spela själva

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Brukar ligga i sängen och titta filmer/serier på plattan innan jag somnar. Tycker personligen det är mer behagligt så.

Men visst tror jag mobilen kommer ta över mer. Märktes ju direkt på lillbrorsan när han fick sin första gaming pc förra året han hade jätte svårt för att lära sig att använda mus och tangentbord istället för touch skräm. Så jag antar att många yngre kommer avstå från att använda en dator. Hade även ett ex för ett par år sen som var helt anti dator. Hon vägrade använda en dator allt skulle göras via telefon.

Det där är intressant, med hur barn/ungdomar är vana vid att använda telefon/platta.

Känns som att det för "vår generation" (läs datorgenerationen) är tvärtom. Tycker det är mycket bekvämare att t.ex. surfa, spela och skriva på en vanlig dator. Känner mig handikappad när jag ska skriva någonting på telefonen och jag är i mitten av 20-års åldern.

Permalänk
Skrivet av toobypls:

Det där är intressant, med hur barn/ungdomar är vana vid att använda telefon/platta.

Känns som att det för "vår generation" (läs datorgenerationen) är tvärtom. Tycker det är mycket bekvämare att t.ex. surfa, spela och skriva på en vanlig dator. Känner mig handikappad när jag ska skriva någonting på telefonen och jag är i mitten av 20-års åldern.

Jag är 20 och visst är man mer van med tangentbord än touch skärm. Däremot har man haft en mobil med något form av touch sedan dem första pekskärms telefonerna (dem som krävde en penna) så på något sätt har man ju blivit van. Men föredrar helt klart tangentbord över touch tangentbord alla dagar i veckan. Speciellt om man ska skriva långa uppsatser eller forum inlägg som detta.

Något jag inte förstår är hur folk kan spela på telefoner med touchskärmen då känner jag mig helt handikappad

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Jag använder mycket hellre dator av flera anledningar. Ibland har jag dock inte datorn i närheten och då är det bra att mobilen är ett alternativ.

Permalänk
Inaktiv

Utvecklingen har varit igång länge, PC'n som den ser ut idag lär bara krympa mer och mer. De flesta privatpersoner har rätt små krav på sin dator, ofta räcker smartphone och/eller tablet bra nog för att täcka behovet. Smidigheten med bankärenden med telefonen mot för datorn exempelvis.
Priserna lär öka när marknaden krymper och fler tillverkare/märken lär också försvinna. Väldigt intressant att se hur de ARM-baserade x86-kompatibla datorerna som är på gång kommer mottas också.

I arbetslivet kommer många också klara sig med betydligt enklare lösningar än PC's. I vissa yrken, däribland mitt egna, lär datorer (eller snarare workstations) finnas kvar länge till.

Mitt spelande baseras väldigt mycket kring min Nintendo Switch idag, smidigheten med en portabel konsol som klarar av att spela samma spel som PS4 och Xbox One men även PC ger den en väldigt trevlig twist. Mina stationära (spel)datorer används också men inte riktigt lika mycket och på samma vis som tidigare.

Permalänk

Messenger, Steam, Signal, Discord, Skype.

Alla har mobil appar och windows applikationer.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Får mig onekligen att tänka på de första appledatorerna.

De var väl litet i tanken på samma system som dagens surfplattor och smartphones, mm.

Personligen har jag aldrig varit någon vän av de systemen, men vet många upplever dem som enklare att lära och komma ihåg.

Själv är jag mest frestad att kasta ut både telefonen och laptopen genom fönstret, mest för att jag rent ut sagt H-A-T-A-R kompakta tangentbord och touchscreens... De är rent vidriga att skriva på tycker jag, laptoptangentbordet har jag varit nära att slå sönder nästan dagligen och senast för ca 15 minuter sedan höll jag på att slänga nya mobilen i hammarmaskinen i smedjan, allt jag ville göra var att svara på ett jädra inkommande samtal! Har alltid en lång HDMI kabel till minst en 24" skärm när jag vill titta på TV eller film när man ligger i sängen. ha ha!

Brorsan säger åas att han har svårt att förstå hur jag kan vilja använda alla dedär grejerna i ställetför mobilen...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det är inget nytt. Vi såg början till detta 2007 när Apple släppte sin första smartphone.

Sedan anpassas livet tyvärr sig inte efter en. Den som inte klarar av att anpassa sig efter samhället har större risk att slås ut, tråkigt nog.

Permalänk
Avstängd

Tror detdär har att göra med om man är invand på apples mindmappingsystem eller ej, de bygger på en psykologisk analysmall för icke linjär, tematisk ordning som utvecklades på 70 talet med papper och färgpennor för skolor och andra. Detta försökte man sedan att förbättra och översätta till ett visuellt system med elektroniska moln och skit.

(Edit, inte "molnet" som lagringstjänst, utan tematiska moln)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

En stor skillnad som är relevant att ta upp med dator vs mobil enhet är skillnad i skärmstorleken och precisionen i mus vs touch. Detta får väldigt stor impact på gränssnitt som byggs för olika enheter.

De flesta sidor på webben är (såklart) skrivna för att hantera input från mus och tangentbord (tänk mouse hover-funktionalitet osv, små knappar). Detta löses genom antingen:
* Responsiva sidor som skalar bra till telefon
* Mobilanpassad "spegling" av sidan (m.sweclockers.com t.ex.)

Samma gäller plugins och javascript som körs på olika sidor. Dessa beter sig inte helt 100%igt på (alla) mobila devicer.

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Så kommer folk titta på youtube när andra spelar spel istället för att spela själva

Sådana Youtube-klipp är enormt tråkiga, jag har hoppats i år på att Steam ser till att ha en tjänst för "fuskare" som vill se hur man spelar sig förbi en viss del av ett spel....

Permalänk
Skrivet av toobypls:

Det där är intressant, med hur barn/ungdomar är vana vid att använda telefon/platta.

Känns som att det för "vår generation" (läs datorgenerationen) är tvärtom. Tycker det är mycket bekvämare att t.ex. surfa, spela och skriva på en vanlig dator. Känner mig handikappad när jag ska skriva någonting på telefonen och jag är i mitten av 20-års åldern.

Jag håller med, och jag tycker det är helt bortom urdåligt att kommunikationsfirmor som tex Snapchat inte kan tillgodo se oss och åtminstone ha en helt web-baserad app. Webbläsare kan ju köras på telefoner liksom på PC. Gamla minnen kommer tillbaks från förr när vissa körde på olika dator-plattformar. På skolan fanns det en dator med programmet "SPCS Ord" som jag tyckte var bra, men min dator kunde inte köra det för den hade en helt annan processor. Vi borde starta nån kampanj. De får ju in mer annonspengar om fler kan använda deras tjänst, eller hur?

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Får mig onekligen att tänka på de första appledatorerna.

De var väl litet i tanken på samma system som dagens surfplattor och smartphones, mm.

Personligen har jag aldrig varit någon vän av de systemen, men vet många upplever dem som enklare att lära och komma ihåg.

Själv är jag mest frestad att kasta ut både telefonen och laptopen genom fönstret, mest för att jag rent ut sagt H-A-T-A-R kompakta tangentbord och touchscreens... De är rent vidriga att skriva på tycker jag, laptoptangentbordet har jag varit nära att slå sönder nästan dagligen och senast för ca 15 minuter sedan höll jag på att slänga nya mobilen i hammarmaskinen i smedjan, allt jag ville göra var att svara på ett jädra inkommande samtal! Har alltid en lång HDMI kabel till minst en 24" skärm när jag vill titta på TV eller film när man ligger i sängen. ha ha!

Brorsan säger åas att han har svårt att förstå hur jag kan vilja använda alla dedär grejerna i ställetför mobilen...

Jag har redan slagit sönder ett. Det som Anders ovan säger hoppas jag inte kommer att ske! Dessutom nämner han något konstigt... Vad är en X-86 kompatibel ARM? ARM och X-86 är ju helt olika plattformar. Jag tvivlar på att man kan köra gamla Win32 program på "Raspberry Pi"....

Permalänk
Medlem

Kort sagt, ja.
Långt sagt, inget jag bryr mig om, allt jag gör på mobil kan jag göra på min dator.
Allt jag gör på min dator kan jag verkligen inte göra på min mobil.

Permalänk

@toobypls: Nej men tvärt om då? Precis som det finns emulatorer som Nox (Något av en nödvändighet) så kan man väl göra en "Webbläsarbaserad version" av en sida?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DesktopUser:

Jag har redan slagit sönder ett. Det som Anders ovan säger hoppas jag inte kommer att ske! Dessutom nämner han något konstigt... Vad är en X-86 kompatibel ARM? ARM och X-86 är ju helt olika plattformar. Jag tvivlar på att man kan köra gamla Win32 program på "Raspberry Pi"....

Finns nyare artiklar än denna men sitter på mobilen/jobbet så denna får duga: https://arstechnica.com/information-technology/2016/12/micros...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag saknar MSN,. Har provat Skype men fattar inte, haha.

Permalänk
Avstängd

en förlängning av fråga, varför finns konsoler fortfarande?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

@tahmady: Nej men tvärt om då? Precis som det finns emulatorer som c(Något av en nödvändighet) så kan man väl göra en "Webbläsarbaserad version" av en sida?

Jag ser det självklart som att problemet kan gå åt båda hållen, beroende på om gränssnittet är anpassat till mobil eller desktop. Men ja, jag skulle säga att ett mobilanpassat gränssnitt är ju mycket mer hanterbart och därför mindre problematiskt på en desktop-dator.

Se sl.se till exempel. Känns som att deras sida är väldigt anpassad till mobil/platta (responsiv design), men det går ändå att navigera med dator eftersom (och här tror jag det handlar om personlig preferens, "dagens ungdom" vs "oss gamlingar") man har mycket högre precision med mus/tangentbord och större skärmar, därav är man mindre begränsad än de fall där det är tvärtom.

Kommer tyvärr inte på något bättre exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

en förlängning av fråga, varför finns konsoler fortfarande?

Enkelt svar: priset måste vara lågt nog.
Bara Windows som OS kostar väl typ halva priset som du kan köpa en XBone för?
Mycket prestanda i spel per peng helt enkelt. (snälla be mig inte bevisa allt detta med fakta för jag gissar lite här. )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toobypls:

Enkelt svar: priset måste vara lågt nog.
Bara Windows som OS kostar väl typ halva priset som du kan köpa en XBone för?
Mycket prestanda i spel per peng helt enkelt. (snälla be mig inte bevisa allt detta med fakta för jag gissar lite här. )

Låter ju rimligt. Såg att en konsol inte kostade många kronor.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Många ungdomar använder bara mobil/surfplatta och lär sig inte att använda en riktig dator. Samtidigt ökar kompetensbristen inom IT sektorn…

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Jag håller med, och jag tycker det är helt bortom urdåligt att kommunikationsfirmor som tex Snapchat inte kan tillgodo se oss och åtminstone ha en helt web-baserad app. Webbläsare kan ju köras på telefoner liksom på PC. Gamla minnen kommer tillbaks från förr när vissa körde på olika dator-plattformar. På skolan fanns det en dator med programmet "SPCS Ord" som jag tyckte var bra, men min dator kunde inte köra det för den hade en helt annan processor. Vi borde starta nån kampanj. De får ju in mer annonspengar om fler kan använda deras tjänst, eller hur?

Jag tror problemet är detsamma som skönheten i web-baserade applikationer. Plattformsoberoende.

Appar har du full kontroll över hur de används, hur de ser ut, vilka features i telefonen du kan använda osv. Problemet är att det inte går att använda på alla plattformar.

En webb app kan du köra på vilken device som helst (typ) men du är fortfarande begränsad till den funktionalitet som du har tillgänglig från webbläsaren (vilket förvisso är ganska mycket nu för tiden). Ett problem är också att många webbläsare hanterar webbkoden olika och det kan se olika ut på olika versioner av olika webbläsare. Javascript kan bete sig annorlunda och även stylingen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

När det gäller spel har jag svårt att se att mobilen skulle ta över men visst med vanligt surfande och sociala medier så känns det ju som att allt fler sitter med en mobil.

Förstår dock inte folk som tittar på film med plattan kan ju inte va kul med en sån liten skärm.

De flesta filmar vertikalt och nöjer sig med den storleken..

Roligt när man ser vissa spela in någon som kräver vidvinkel så väljer de hellre att spela in vertikalt och gå sidled med kameran istället för att spela in horisontellt och vara still med kameran..

Underskatta inte idiotin hos massan..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toobypls:

Enkelt svar: priset måste vara lågt nog.
Bara Windows som OS kostar väl typ halva priset som du kan köpa en XBone för?
Mycket prestanda i spel per peng helt enkelt. (snälla be mig inte bevisa allt detta med fakta för jag gissar lite här. )

Okunskap..man kan få tag på Windows 10 för 30:- via Ebay..

Sen betalar man av allt i det långa sträcket på en konsol via Xlive eller PS+.

Xbone och PS4 är väl bra om man kan nöja sig med att betala för att spela på de och inte äga spelet fullt ut eller utnyttja spelen till fullo..(Slutar du betala för Xlive eller PS+ klipper dom dina ''gratisspel'' )

Konsolerna erbjuder 24-30FPs och 720P eller 900P samt medium/low på settings..På PC får man ialf chansen att utnyttja spelet till fullo (Om man vill) och slippa betala mer än bredbandet, samt man gör mycket mer på datorn än vad man kan på en konsol.

Xbox X är väl bra om man vill köpa ett RX 580 för 5000:- (Det är som att ''uppgradera'' din dator med ett RX 580)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Okunskap..man kan få tag på Windows 10 för 30:- via Ebay..

Sen betalar man av allt i det långa sträcket på en konsol via Xlive eller PS+.

Xbone och PS4 är väl bra om man kan nöja sig med att betala för att spela på de och inte äga spelet fullt ut eller utnyttja spelen till fullo..(Slutar du betala för Xlive eller PS+ klipper dom dina ''gratisspel'' )

Konsolerna erbjuder 24-30FPs och 720P eller 900P samt medium/low på settings..På PC får man ialf chansen att utnyttja spelet till fullo (Om man vill) och slippa betala mer än bredbandet, samt man gör mycket mer på datorn än vad man kan på en konsol.

Så du ifrågasätter att konsoller finns främst för att man ska kunna spela för en billigare peng än gaming-dator?
Går det att ha en desktop med motsvarande performance in-game för samma pris? Inte onlinetjänster + spel inräknat, utan själva konsollen.

Ställer frågor eftersom jag helt enkelt inte är insatt i ämnet ordentligt, utan talar utifrån min generella uppfattning. Du behöver inte hävda okunskap när jag uppenbart påpekade att jag inte har full kunskap i ämnet. Riktigt löjligt av dig om jag ska vara helt ärlig.

Permalänk

@anon5930: Tittade på sidan. Bara fotona fick skepsisen att dyka upp i en ny våg. Enheter som dessa skulle jag bara få ont i huvudet av. Jag saknar djupseende och jag föredrar en riktig skärm och jag vill ha FULL uppsikt vad som pågår runt omkring. OK om man kan installera Windows 10 på en telefon eller Radpberry Pi OCH kunna köra en gammal 21 bitars 3d Studio Max eller nåt annat "Gammalt", så länge jag kan det så är det OK. Men som sagt är skärmar och tangentbord nyckeln. Så länge man tillåts en riktig 21-tums skärm och ett klassiskt "IBM-PC" tangentbord med mus är allt OK oavsett hårdvara.