Portforward i Telia Technicolor TG799VN V2?

Permalänk
Hedersmedlem

Portforward i Telia Technicolor TG799VN V2?

Hur tusan gör man en portforwarding i en Technicolor TG799vn v2?

Jag har varit inne i "wan settings" men där ska jag ange både port OCH WAN adress. Hur får jag reda på vilken WAN adress jag har?

Jag försöker öppna en port så att PLEX media server (remote access) kan få tillgång till nätet

Caps lock /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spiffman:

Har varit på den där sidan för några dagar sedan, men min login ser inte alls ut som det gör på deras skärmdumpar. Så här ser det ut hos mig: https://imgur.com/a/Pq5XL

När jag väljer portforward så måste jag även lägga till WAN adress, hur hittar jag det?

Permalänk
Medlem

Låter mer som du håller på och skapar någon skum route för du vill ju egentligen inte lägga till något på WAN sidan utan det ska ju vara "any"

Hjälper denna tråd bättre?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1355562-problem-med-at...
Du vill ju definera ett mål med en IP och sedan lägger du till portar till den, tex 32400 TCP och kallar den för plex. Det ska räcka för att plex ska bli grön och fin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spiffman:

Låter mer som du håller på och skapar någon skum route för du vill ju egentligen inte lägga till något på WAN sidan utan det ska ju vara "any"

Hjälper denna tråd bättre?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1355562-problem-med-at...
Du vill ju definera ett mål med en IP och sedan lägger du till portar till den, tex 32400 TCP och kallar den för plex. Det ska räcka för att plex ska bli grön och fin

Grejen är att jag MÅSTE fylla i BÅDE LAN och WAN port för att ens kunna gå vidare med port forwarding. Vad är WAN och hur hittar jag den adressen på min dator?

Sorry för alla konstiga frågor, blir galen av att jag inte kan få Plex remote server att fungera med Telia

Permalänk
Medlem

hoppa in i wan services och ge oss en skaplig skärmdump på vad du fastnat på så ska vi nog kunna hitta på något

Permalänk
Hedersmedlem

@Spiffman:

Bild 1 - Detta är vad jag själv kan lägga till etc: https://imgur.com/a/2wTkF
Bild 2 - detta verkar vara vad som datorn lägger till automatiskt : https://imgur.com/a/Xy0RS

Så här ser det ut i Plex remote server: https://imgur.com/a/Ki5Sn

Tips?

Permalänk
Medlem

ah jag förstår vad du menar. POrten ska vara 32400 och inget mer på båda sidorna. Du har skrivit 20002:50000 vilket kanske är tänkt som ett range men rutan är mer för att översatta portar.
Du kan tex ha :81 på utsidan och :80 på insidan.

Så ändra bara WAN port till 32400 på båda rutorna

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spiffman:

ah jag förstår vad du menar. POrten ska vara 32400 och inget mer på båda sidorna. Du har skrivit 20002:50000 vilket kanske är tänkt som ett range men rutan är mer för att översatta portar.
Du kan tex ha :81 på utsidan och :80 på insidan.

Så ändra bara WAN port till 32400 på båda rutorna

Yes, jag har redan testat med 32400 men det funkade självklart inte och därför sitter jag o testar med olika port range. Om du kollar på den här skärmdumpen så ser du att jag har fått två ip adresser: https://imgur.com/a/Ki5Sn
har det kanske något med detta att göra? Det interna (min dator) är ju det som börjar på 192.XXX medan det som börjar på 46.XXX är ett externt IP adress som tillhör mitt VPN. För övrigt så har jag lagt till VPNet att den inte ska tunnla plex.exe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Yes, jag har redan testat med 32400 men det funkade självklart inte och därför sitter jag o testar med olika port range.

Det verkar dumt eftersom det alltid är 32400 på WAN-sidan.

Varför låter du inte UPnP göra jobbet åt dig?
Eller det kanske är det som är felet, kör du UPnP och manuellt samtidigt?

Permalänk
Medlem

32400 är rätt, 46. är irrelevant.
Har du stängt av din brandvägg på datorn också när du hade allt på 32400 så det inte är den som blockar?

Varför säger du VPN, har du dragit igång en vpn tunnel ovanpå allt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av madtop:

Det verkar dumt eftersom det alltid är 32400 på WAN-sidan.

Varför låter du inte UPnP göra jobbet åt dig?
Eller det kanske är det som är felet, kör du UPnP och manuellt samtidigt?

Hmmm, hur låter jag UPnP göra jobbet då? Följande inställningar jag har via routern: https://imgur.com/a/wXLRy

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spiffman:

32400 är rätt, 46. är irrelevant.
Har du stängt av din brandvägg på datorn också när du hade allt på 32400 så det inte är den som blockar?

Varför säger du VPN, har du dragit igång en vpn tunnel ovanpå allt?

Yes, jag har alla typer av brandvägg och defender avaktiverad.

Jag kör med Astrill VPN och den är inställd på att inte använda sig av tunnel för plex.exe. Det är någonstans mellan VPN och Routern som strular. Kollade med Astrill kundtjänst, och de säger att jag behöver göra en portforwarding via routern (vilket inte verkar funka)

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte se hur en portforward kan hjälpa dig med VPN-problemet.
Vill du köra Plex från utsidan mot en server som du har på insidan?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Kan inte se hur en portforward kan hjälpa dig med VPN-problemet.
Vill du köra Plex från utsidan mot en server som du har på insidan?

Yes, plex har jag på min stationära dator, men kan inte ansluta till plex via remote access så länge jag har VPN igång. Enligt VPN supporten och Plex supporten så behöver jag göra en port forwarding för att få det o funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Hmmm, hur låter jag UPnP göra jobbet då? Följande inställningar jag har via routern: https://imgur.com/a/wXLRy

Ta bort din manuella PF.
Klart.

När du dragit igång din PLEX-server och konfat den för remote access bör du se en UPnP-regel i din router.

Edit: du måste se till att UPnP går utanför din tunnel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Yes, plex har jag på min stationära dator, men kan inte ansluta till plex via remote access så länge jag har VPN igång. Enligt VPN supporten och Plex supporten så behöver jag göra en port forwarding för att få det o funka

Men eeeh? Du kan ansluta med remote access när du inte har din tunnel igång?
Men då funkar ju din PF.

Kör du remote access via din tunnel behöver du inte göra en specifik PF för PLEX - alla trafik går ju i tunneln.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phat^Trance:

Hmmm, hur låter jag UPnP göra jobbet då? Följande inställningar jag har via routern: https://imgur.com/a/wXLRy

Har du provat att starta om routern efter du har satt dessa inställningar?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har också ett relaterat problem här. När jag vill göra klart portforwarden och klickar på "add" så blir destination "unkown", där jag skrivit in datorns nätverks-IP. Någon som vet vad som kan vara problemet? Jag behöver öppna portar till en miningserver som jag vill ska synas publikt.

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Jag har också ett relaterat problem här. När jag vill göra klart portforwarden och klickar på "add" så blir destination "unkown", där jag skrivit in datorns nätverks-IP. Någon som vet vad som kan vara problemet? Jag behöver öppna portar till en miningserver som jag vill ska synas publikt.

Är det "add new port mapping" du klickar på? När du lagt in alla siffror är det pennan längst till höger du skall klicka på, inte "add new"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Är det "add new port mapping" du klickar på? När du lagt in alla siffror är det pennan längst till höger du skall klicka på, inte "add new"

Skickades från m.sweclockers.com

Jo precis! Jag klickar "add", eller "apply new" ifall jag är inne på en bef. portöppning när jag skrivit in siffrorna. Pennan är för att redigera en bef. portöppning bara.

Det funkar att öppna portar till andra devices, t.ex min telefon. Men ej till datorn. Då blir det "destination unknown"... så verkar vara nåt i burken men kan inte lista ut vad. Jag har testat med windowsbrandvägg avslagen osv.

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sub:

Jo precis! Jag klickar "add", eller "apply new" ifall jag är inne på en bef. portöppning när jag skrivit in siffrorna. Pennan är för att redigera en bef. portöppning bara.

Det funkar att öppna portar till andra devices, t.ex min telefon. Men ej till datorn. Då blir det "destination unknown"... så verkar vara nåt i burken men kan inte lista ut vad. Jag har testat med windowsbrandvägg avslagen osv.

Och du startar om routern efter du har lagt till eller ändrat portarna?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Jag har också ett relaterat problem här. När jag vill göra klart portforwarden och klickar på "add" så blir destination "unkown", där jag skrivit in datorns nätverks-IP. Någon som vet vad som kan vara problemet? Jag behöver öppna portar till en miningserver som jag vill ska synas publikt.

Vilken ip-adress skriver du in? Ligger den inom samma nät som routern har på LAN-sidan?
Routern har default 192.168.1.0/24 vilket betyder att du bara kan göra en PF till 192.168.1.2-192.168.1.254

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vilken ip-adress skriver du in? Ligger den inom samma nät som routern har på LAN-sidan?
Routern har default 192.168.1.0/24 vilket betyder att du bara kan göra en PF till 192.168.1.2-192.168.1.254

IP-adressen ligger inom det spannet yes, datorn är ansluten med tp-kabel direkt in i routern. Som funkar att öppna portar via det trådlösa till t.ex min telefon... men ej till datorns IP.

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Och du startar om routern efter du har lagt till eller ändrat portarna?

Ska testa detta, känns inte som att det är det som är problemet när detta funkar till andra devices men skadar inte att prova!

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q