Efter reset, startar inte datorn med bild. Hjälp!

Permalänk
Medlem

Efter reset, startar inte datorn med bild. Hjälp!

Hej alla! Tänkte att jag får ta och starta en egen tråd gällande mitt frustrerande problem.
Min dator är den i min sig.

När jag tidigare idag skulle öppna ett filmklipp med win media player så hängde sig datorn och jag var tvungen att köra en reset.
Datorn startades om och jag kom som vanligt till uppladdning av win 10, då datorn hängde sig igen.
Då körde jag en reset till, men denna gång fick jag ingen bild överhuvudtaget och inga lampor lös på tangentbordet heller.

Vad jag gjort sedan dess är:

  • Plockat ut GFX kort och kört displayport kabeln till m/k DP-porten.

  • Kopplat ur min primära SSD där mitt Win10 ligger.

  • Provat köra knepet att drar ur stömkabeln till monitorn och in igen.

  • Köra med endast en minnessticka i en port. Provat köra 2st. i de andra övriga 2 portarna (men då fick jag "memory not installed" i felkod.

  • Testat uppdatera till senaste BIOS genom USB-sticka, men vet inte om uppdatering fungerade.

  • Clearat BIOS med knappen samt tagit ur batteriet.

Vad mer kan jag göra föra för att utesluta?
Enda jag kan komma på är att m/k helt plötsligt sagt att det det inte vill finnas mer i mitt liv.
Alla fläktar snurrar som de ska utom på GFX-kortet, men det har de nog aldrig gjort förräns kortet börjar bli varmt.

Finns det mer jag kan göra? Jag vill inte bara gå ut och köpa grejer jag gissar på inte fungerar.

Tycker ändå att ett m/k av denna kalibern borde hålla i mer än 1.5 år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av I Kill:

Då körde jag en reset till, men denna gång fick jag ingen bild överhuvudtaget och inga lampor lös på tangentbordet heller.
... bortagen text...
Köra med endast en minnessticka i en port. Provat köra 2st. i de andra övriga 2 portarna (men då fick jag "memory not installed" i felkod.

Hur gjorde du detta utan bild och tangentbord? Hur såg du felkoden?
Om du menar att du har bild i bios men ej Windows så kan windows ha kraschat, testa stoppa in installationsmedia eller en linux livecd.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat att dra ur elkabeln till datorn ett tag så att nätdelen garanterat har laddat ur sig utifall det är den som hängt sig ? Vet du om nätdelen startar, vad händer när du försöker starta ? Vad innebär "uppladdning av win 10" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hur gjorde du detta utan bild och tangentbord? Hur såg du felkoden?
Om du menar att du har bild i bios men ej Windows så kan windows ha kraschat, testa stoppa in installationsmedia eller en linux livecd.

Jag menade att jag såg kod på m/k. Nej jag har ingen bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat att dra ur elkabeln till datorn ett tag så att nätdelen garanterat har laddat ur sig utifall det är den som hängt sig ? Vet du om nätdelen startar, vad händer när du försöker starta ? Vad innebär "uppladdning av win 10" ?

Absout dragit ur elkabeln varje gång jag pillat i datorn. Om nätdelen inte hade startat, så hade nog inte heller allt annat fungerat som alla fläktar, LEDs och HDDs knakat. Jag har ingen speaker i mitt Define R5 chassi så har aldrig hört något beep innan heller vid uppstart.
Vid "uppladdning" menar jag cirkeln som snurrar (ser ut som "dos design") i bilden som kommer före nästa liknande bild där man redan kommit in i Win10.

Permalänk
Medlem

Provade idag med en av mina 2 minnesstickor i 2:a kontakt från CPUn.
Den ena visade "7F" = "Reserved for future AMI DXE codes".
Den andra visade "53" = "Memory initialization error. Invalid memory type or incompatible memory speed".

Vad får ni ut av detta?

Snackade med en kille på Inet innan idag och han sa att det detfinitivt inte är monitorn el GFX kortet. Isf minnet el moderkortet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av I Kill:

Provade idag med en av mina 2 minnesstickor i 2:a kontakt från CPUn.
Den ena visade "7F" = "Reserved for future AMI DXE codes".
Den andra visade "53" = "Memory initialization error. Invalid memory type or incompatible memory speed".

Vad får ni ut av detta?

Snackade med en kille på Inet innan idag och han sa att det detfinitivt inte är monitorn el GFX kortet. Isf minnet el moderkortet.

Kör minnestest på ett minne i taget och upprepa det sedan i en annan sockel och se om det blir nån skillnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kör minnestest på ett minne i taget och upprepa det sedan i en annan sockel och se om det blir nån skillnad.

Du menar den "MemOK" knappen?
Och vad bör jag kika efter?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av I Kill:

Du menar den "MemOK" knappen?
Och vad bör jag kika efter?

Jag menar att du laddar hem nån variant av memtest och kör det för att testa om minnena fungerar, att byta sockel är för att kolla om moderkortet fungerar, är det nått med moderkortet så kommer det ju att bli olika resultat beroende på vilken sockel du använder om minnet är helt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag menar att du laddar hem nån variant av memtest och kör det för att testa om minnena fungerar, att byta sockel är för att kolla om moderkortet fungerar, är det nått med moderkortet så kommer det ju att bli olika resultat beroende på vilken sockel du använder om minnet är helt.

Det där blev luddigt för mina hjärnceller. Vad ska jag köra memtest med? Var får jag infon el resultatet ifrån?
Har provat A1 och B1 nu med slutkod på moderkortet = 7F på båda stickorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@I Kill: förstår jag dig rätt?
Du får ingen bild alls på skärmen, och det enda du ser är felkoder PÅ själva moderkortets LED-2x7-segment-display.

Edit: vad händer om du startar utan något minne i? Du borde få kod 55 = memory not installed. Mest bara för att se så det fungerar...

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallee:

@I Kill: förstår jag dig rätt?
Du får ingen bild alls på skärmen, och det enda du ser är felkoder PÅ själva moderkortets LED-2x7-segment-display.

Edit: vad händer om du startar utan något minne i? Du borde få kod 55 = memory not installed. Mest bara för att se så det fungerar...

Precis! Japp ska kolla det oxå..

Edit: Jepp! Såklart fick jag Kod: "53" = Memory initialization error. Invalid memory type or incompatible memory speed.

Kod: "55" är som sagt "memory not installed". Lite skumt el?

Permalänk
Medlem

@I Kill: Jag har tyvärr inte några idiotsäkra tips förutom att börja felsöka del efter del för att se vad som är trasigt... Du råkar inte ha några andra known-good delar att felsöka med? moderkort? cpu?

En bra början kan ju vara att kolla så att din PSU ger rätt spänning på alla 5v och 12v rails så att om felet ursprungligen kommer där ifrån inte dödar de nya prylarna också...

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av I Kill:

Det där blev luddigt för mina hjärnceller. Vad ska jag köra memtest med? Var får jag infon el resultatet ifrån?
Har provat A1 och B1 nu med slutkod på moderkortet = 7F på båda stickorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns flera program som heter memtest och de har snarlik funktion, man kör dem i datorn för att kontrollera om det är problem med minnena och det används för ren felsökning och man bör även kolla det om man överklockar som en del av stabilitetskontrollen av datorn, får man minnesfel så har datorn inte längre en pålitlig funktion.
https://www.memtest86.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns flera program som heter memtest och de har snarlik funktion, man kör dem i datorn för att kontrollera om det är problem med minnena och det används för ren felsökning och man bör även kolla det om man överklockar som en del av stabilitetskontrollen av datorn, får man minnesfel så har datorn inte längre en pålitlig funktion.
https://www.memtest86.com/

Fint tack, har använt det förut. Lite knepigt bara när man inte har något på skärm el att minnena ens initialiseras. El har jag missat något från ditt tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av I Kill:

Fint tack, har använt det förut. Lite knepigt bara när man inte har något på skärm el att minnena ens initialiseras. El har jag missat något från ditt tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Får du ingen bild alls ? Minnestestprogram kör du ju lämpligen från ett usbminne utan att du försöker starta win, funkar det inte att boota alls så har du nått allvarligare hårdvaruproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Får du ingen bild alls ?

Jag trodde det framgick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I Kill:

Vad jag gjort sedan dess är:

  • Plockat ut GFX kort och kört displayport kabeln till m/k DP-porten.

  • Kopplat ur min primära SSD där mitt Win10 ligger.

  • Provat köra knepet att drar ur stömkabeln till monitorn och in igen.

  • Köra med endast en minnessticka i en port. Provat köra 2st. i de andra övriga 2 portarna (men då fick jag "memory not installed" i felkod.

  • Testat uppdatera till senaste BIOS genom USB-sticka, men vet inte om uppdatering fungerade.

  • Clearat BIOS med knappen samt tagit ur batteriet.

Testat att nollställa bios igen efter att du kopplat ur delar och kablar. Glöm inte att dra ur strömkabeln. Tex behövde några ta bort grafikkortet OCH nollställa bios innan de fick bild igen med grafikkortet.

Nästan allt och porten de kopplats till är känd för att kunna orsaka ingen bild, startfel, frysningar mm. Därför viktigt att också ta bort småsaker som mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, alla kablar till alla diskar/DVD, chassi fläktar mm som inte ens behövs för att få bild. Ja vissa behövde nollställa bios efteråt innan datorn funkade igen.

Om det är ett trasigt minne kan du behöva ta bort minnet OCH nollställa bios igen innan datorn funkar med andra minnet. Det har hänt att felet var själva platsen som minnet satt på. Därför behöver man testa 1 minne i taget i alla platser och sen upprepa testet med nästa minne tills man gått igenom alla.

Permalänk
Inaktiv

Error 53 betyder oftast att stickan inte sitter i 100% i slottet.
Man behöver trycka ordentligt över hela även efter ha satt haken på plats på ena sidan.

Permalänk
Medlem

Problem löst!!
Gick till Inet och de testade minnena, moderkort och CPUn. Det var CPUn som var totalt död!
Gick från 6700K till 7700K. Får försöka få pengar tillbaka från garantin.

Men väldigt märkligt att en CPU bara går och dör utan att ha varit överhettad heller.