Inköp av Soundbar + Seriekopplade högtalare

Permalänk

Inköp av Soundbar + Seriekopplade högtalare

Hej allesammans,

Flyttar inom kort in i en ny lägenhet och har bestämt oss för att få till ljudet. Tidigare har vi kopplat vår TV till ett par 2.1 logitech-högtalare som jag köpte för typ 10 år sedan, så är minst sagt dags för en uppdatering, speciellt då vi tittar mycket på film

Då lägenheten inte är jättestor känner vi att ett fullt surroundsystem känns lite väl, har därför börjat snegla på diverse soundbars med tillhörande subwoofer. Skulle gärna motta lite tips på olika bra alternativ för soundbars, vill gärna ha lite bas till så därför vi tänkt att ha med en woofer i det hela. Budget ligger på kring 2-3000 kr, så ingen monsterbudget men borde väl gå att hitta något bättre än det vi har idag?

Inköp nummer två är att vi vill ha en Sonos-liknande lösning med 2 högtalare, en i sovrum och en i vardagsrum, där vi alltså kan streama musik via WiFi istället för bluetooth. Sonos har vi tittat på och hört mkt bra om dom, men vet att fler märken har egna lösningar nuförtiden, någon som har förslag på detta? Här har vi inte satt någon budget än, men vi är inga ljudnördar utan vill ha schysst ljud för att spela musik för en inte hutlös peng.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

För multiroom, kör på antingen sonos (för att de är så stora) eller en mer "öppen" standard som chromecast audio, bara att köpa en dongel så kan du koppla in vilka högtalare som helst (finns många högtalare med inbyggt chromecast/google cast, finns även några soundbars).

En rekommendation är att köpa en (minst) google home eller google home mini (som kan kopplas till valfri högtalare via bluetooth), det är fortfarande så coolt att kunna styra musik etc med röstkommandon.

Permalänk
Skrivet av CTH:

För multiroom, kör på antingen sonos (för att de är så stora) eller en mer "öppen" standard som chromecast audio, bara att köpa en dongel så kan du koppla in vilka högtalare som helst (finns många högtalare med inbyggt chromecast/google cast, finns även några soundbars).

En rekommendation är att köpa en (minst) google home eller google home mini (som kan kopplas till valfri högtalare via bluetooth), det är fortfarande så coolt att kunna styra musik etc med röstkommandon.

Bra tips med chromecast audio!

Jag är dock inte så pigg på röststyrda högtalare, gillar inte tanken med aktiva mikrofoner i hemmet (foliohatt i know, men svår känsla att skaka av sig).

Tänkte tillägga att om det finns en lösning där en soundbar går att seriekoppla med en högtalare som vi sedan ställer i sovrummet går detta också bra, då får vi liksom ljud till film+musik i ett rum och musikhögtalare i sovrummet, men vet inte hur vanlig denna lösning är

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

det är klart att man kan välja att ha sin foliehatt på sig (finns en knapp på baksidan av google home som stänger av mikrofonen om det skulle lugna dig )

Chromecast audio kan troligen kopplas till valfri soundbar, skillnaden mellan det och ha något inbyggt är ju att du behöver byta source manuellt.

Permalänk
Skrivet av CTH:

det är klart att man kan välja att ha sin foliehatt på sig (finns en knapp på baksidan av google home som stänger av mikrofonen om det skulle lugna dig )

Chromecast audio kan troligen kopplas till valfri soundbar, skillnaden mellan det och ha något inbyggt är ju att du behöver byta source manuellt.

Flera Chromecasts kan absolut vara ett alternativ. Dock verkar de Sonos-liknande systemen vara mer stabila. Använder chromecast till tvn religiöst men kan absolut strula till och från,

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Avstängd

Sonos alla dagar i veckan till sovrummet och vardagsrummet. Har en kompis som haft detta och snackat mycket om det. Så fick själv testa, och jag är jättenöjd. Kan enkelt bygga på i framtiden mm. Köp inga andra halvfabrikat

Permalänk
Skrivet av macke2000:

Sonos alla dagar i veckan till sovrummet och vardagsrummet. Har en kompis som haft detta och snackat mycket om det. Så fick själv testa, och jag är jättenöjd. Kan enkelt bygga på i framtiden mm. Köp inga andra halvfabrikat

Antar att det finns lite olika Sonos att välja på? Några tips där?

Tyvärr ligger Sonos Soundbar lååångt över vår budget, men då kanske man får nöja sig med att soundbaren inte är kopplad ihop med resten

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Avstängd

@Lathranir: Okej, jag fattar. Det är ju lite saftigt med priset så sätt ja.
Har inte stenkoll på de olika modellerna om jag ska vara ärlig. Men för mig har det funkat grymt med Play 1 men Play3 är ju lite vassare så sätt, dock något dyrare då med men den vet jag att en polare har och han snackar om den jämnt (dock tjötar han mycket också). Hehe.

Permalänk
Skrivet av macke2000:

@Lathranir: Okej, jag fattar. Det är ju lite saftigt med priset så sätt ja.
Har inte stenkoll på de olika modellerna om jag ska vara ärlig. Men för mig har det funkat grymt med Play 1 men Play3 är ju lite vassare så sätt, dock något dyrare då med men den vet jag att en polare har och han snackar om den jämnt (dock tjötar han mycket också). Hehe.

Tack för tipsen! Blir att ge sig ut i handeln och börja provlyssna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL