Nytt grafikkort funkar sämre än mitt gamla [GTX 750 -> GTX 1060]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brazton:

@Implor: Jo absolut men saken var att jag hade 60-70 med lite dropps ibland o nu 20 :/ känns lite dåligt när man läggt ner 4k

Varför 4k? Billigaste 1060 6Gb är Asus dual som går för 2800, MSI's kort går för 3300, Asus Strix 3500kr. Har du köpt kortet begagnat och blivit lurad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

Varför 4k? Billigaste 1060 6Gb är Asus dual som går för 2800, MSI's kort går för 3300, Asus Strix 3500kr. Har du köpt kortet begagnat och blivit lurad?

Gömmer sig lite i texterna i tråden men det hår att utläsa att TS även köpte en SSD. Förklarar nog prisbilden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Joppis: ja grafikkortet var 2800ca så nee inte lurad

Permalänk
Medlem

@Joners: ssd och grafikkort men det var precis under 4000 kr men close to it

Permalänk
Medlem

CS GO är dock väldigt beroende av CPU samt skaffa en SSD, jag tror inte du kommer kunna kräma ur mer fps än tidigare då din CPU är densamma

Permalänk

vad kör du med för skärmar? provat dvi kabel istället för hdmi?testa köra bara på en monitor o se resultatet?

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Men 20 - 30 fps i CSGO är i princip omöjligt om inget är allvarligt fel, damm i cpu-flänsen, fläkt som stannat, skyddsfilm mellan kylare och cpu eller liknande.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanstroem:

CS GO är dock väldigt beroende av CPU samt skaffa en SSD, jag tror inte du kommer kunna kräma ur mer fps än tidigare då din CPU är densamma

En SSD ger dig inte ett snabbare spel. Kortare laddningstid på banor men inte fler FPS. Dessutom så har väl trådskaparen köpt även en SSD.

Lite klassiskt felsökning kanske, kolla så att allt är rätt inkopplat, rensa gamla drivare, kolla temps, kolla att CPU/GPU går i full hastighet och inte trottlar, kör CPU på max belastning vid spelande, malware, virus etc.

Jag satsar på att gamla drivare ligger kvar eller att de nya som installerats är korrupta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

En SSD ger dig inte ett snabbare spel. Kortare laddningstid på banor men inte fler FPS. Dessutom så har väl trådskaparen köpt även en SSD.

Lite klassiskt felsökning kanske, kolla så att allt är rätt inkopplat, rensa gamla drivare, kolla temps, kolla att CPU/GPU går i full hastighet och inte trottlar, kör CPU på max belastning vid spelande, malware, virus etc.

Jag satsar på att gamla drivare ligger kvar eller att de nya som installerats är korrupta.

Vad gör man om det är korrupta o hur vet man det? Jag har verkligen kollat allt men inget funkar! Har lagt ner säkert 10H minst för att lösa detta men går ej! Får bara ut ca 40 fps!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Brazton:

Vad gör man om det är korrupta o hur vet man det? Jag har verkligen kollat allt men inget funkar! Har lagt ner säkert 10H minst för att lösa detta men går ej! Får bara ut ca 40 fps!

Skickades från m.sweclockers.com

har du testat att byta tillbaka till det gammla kortet igen?

just för att utesluta om grafikkortet är problemet eller något annat.

kolla även gärna upp temperaturer på cpu kan ju vara så att du råkat stöta till kylaren utan att tänka på det och intels plastpinnar är inte direkt toppen vad det gäller att hålla fast kylaren med så relativt lätt att råka bryta av en av låspinnarna så att cpu går varm pga dålig kontakt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Nej har inte mitt gamla kvar i lägenheten men något jag kan fixa för en polare har det!

hmm kan kolla men är det värt att köpa ny cpu o vilken ska jag ha isåfall?

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: allt sitter som det ska och kopplat rätt så har ingen aning vad som är felet

Permalänk
Medlem

Låter jättekonstigt.. undrar om du fått ett defekt kort då?

Visa signatur

Asus ROG GR8-II (i7/16gb/GTX1060)
Acer Predator 24” @ 144hz
Asus ROG Gladius/Cerberus

Permalänk

Kör afterburner och kolla GPU usage%, core clock och memory clock. Hade en bugg med mitt gamla 970 så att den fastnade på typ 135mhz core clock även i spel.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort får ut max 40fps?

Tjäna, då jag hade en tråd som kanske blev lite krånglig så ska jag skriva ut allt o se om någon kan hjälpa till :/

Det jag har i min dator nu är:
Nätdel Chieftec A-135 Series - 750 Watt
Moderkort Gigabyte GA-Z97P-D3 - 1.0
CPU Intel Core i5 4570 / 3.2 GHz processor
RAM minne Corsair - DDR3 - 16 GB
Grafikkort GTX ASUS 1060 6gb <------------------------------------------------NY
Hårddisk WD Blue 1 TB - SATA 6Gb/s och SSD Samsung 250 GB<----------NY SSD
DVD-RW Samsung Super-WriteMaster 24x

Allt är kopplat rätt med kablar och allt, jag har rensat gamla drivrutiner och installerat om de nya.
Jag har en bra monitor. 144 hz / 1 ms responstid
Jag gibbar Cs go då jag får en FPS runt 40-60 med drop till 15-20.
Inställningar i spel är inte auto då jag testat både med bra o sämre, v-sync på o av.

Vet ej vad jag ska göra för jag vill lösa felet utan att behöva dra till butik o krångla!

Permalänk
Medlem

ladda ner msi afterburner och skriv hur mkt gpu-usage, core-temp och coreclock ligger på medan du spelar

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Avstängd

Jag har tyvärr inte följt din andra tråd mer än att jag skummat igenom den. Att tänka på dock är att du troligtvis kommer få denna låst eftersom du nu har två aktiva trådar om samma sak vilket i sig inte är tillåtet i detta forum.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

en fråga.

har du satt i nvidia inställningarna att föredra max performance?

vet att många haft problem med att kortet får för sig att klocka ner för den tycker att kortet är för bra för belastningen... ändrar du den så ska kortet ösa klockning på max oavsett om kortet belastas 1% eller 99% medans optimal power eller va det är default klockar ner kortet och försöker hålla belastningen runt 90%ish vilket i många fallt kan fungera ganska dassigt men spar en del ström samt mindre värmeutveckling.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@breakwin: Hur kan jag fixa in en bild i forumet då?

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

@HC-8315: oj visste inte! jag löser det

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat koppla direkt in i moderkortet då?

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av skyw00lker:

Du har inte råkat koppla direkt in i moderkortet då?

Precis detta jag tänkte fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Du har inte råkat koppla direkt in i moderkortet då?

Skrivet av MyScnd:

Precis detta jag tänkte fråga.

Det står ju redan i tråden att det är två skärmar, bägge kopplade till grafikkortet.

Är det bara tillfälligt som CPUn går i 1200MHz som på bilden?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

Datorn kanske använder onboard grafikkortet istället för 1060t, alternativt defekt grafikkort eller så har det använts till mining innan

Permalänk
Medlem

Kan du köra en firestrike så man vet om kortet boostar?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Brazton
Om du inte redan har gjort det, som du föreslagit innan kan det vara dags att omformatera datorn - bara för att utesluta alla eventualiteter.

Vilken upplösning spelar du CSGO i? För mig t.ex. hade jag mycket lägre FPS på låg upplösning än om jag körde native.

Ha gärna uppe aktivitetshanteraren på fliken "Prestanda" på andra skärmen medan du spelar för att kolla så att varken GPU/CPU/RAM flaskhalsar.

Sedan som andra rekommenderat, att köra något benchmarking program för att kunna jämföra där. Om du får normala siffror där så blir detta lurigare, men om resultatet är mycket sämre än för andra så har du troligen fått ett dåligt exemplar på grafikkortet.

om du har möjlighet att pröva ditt gamla grafikkort igen, för att försäkra att andra komponenter inte tagit stryk av bytet (ESD skada, etc) så skulle det även underlätta att utesluta alternativ.

Permalänk

I den andra tråden så skrev du att du hade 2skärmar inkopplade på gpu har du testat och kopplat bort 1 och bara kört med 1 skärm. Ser det lika ut då också med fps?

Skickades från m.sweclockers.com