Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:
Skrivet av Mumu55:
Skrivet av bran:
Skrivet av willienelpson:

Tack för alla svar! Har kikat reviews hela dagen, finns så många parametrar att ta in. Har nog bestämt mig för den K702 på Amazon. Letar efter hörlursförstärkare nu, går det att använda någon under 1000 kr eller kräver den något ännu bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingerlito:

Tack för alla svar! Har kikat reviews hela dagen, finns så många parametrar att ta in. Har nog bestämt mig för den K702 på Amazon. Letar efter hörlursförstärkare nu, går det att använda någon under 1000 kr eller kräver den något ännu bättre?

Schiit magni 3 är allt vad du behöver i förstärkarväg. Kostar väl runt $130 shipped från deras us sida.

Permalänk
Fyndjägare

Hifiman Edition X v2 för 8000kr i Stockholm. Begagnat. Bilden är inte från annonsen. Och det är inte min annons.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=21284...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Blev lite sugen på denna stack istället för Magni 3an, någon som kan yttra sig om denna?

https://www.massdrop.com/buy/aune-x1s-32bit-384-dsd128-mini-d...

Permalänk
Medlem

Intressant läsning om världens dyraste(?) lurar, frågan är hur det är med diminishing returns på ljudsystem i allmänhet dock.

https://en-us.sennheiser.com/sennheiser-he-1

Permalänk

Lyssnar väldigt mycket på musik och podcasts. Köpte ett stycke PXC550, vilka jag är nöjda med. Men tror dock noise cancellation på Quite Comfort 35 är snäppet vassare!

Permalänk
Skrivet av Jay-Jay:

Blev lite sugen på denna stack istället för Magni 3an, någon som kan yttra sig om denna?

https://www.massdrop.com/buy/aune-x1s-32bit-384-dsd128-mini-d...

Va sjukt sugen på en X7s, tror den är briljant. Är dock inte helt förtrollad över designen dock.

Permalänk
Medlem

Fick hem en Arcam rHead idag. Fantastisk än så länge! Än så länge kör jag med en uDac 3 som DAC och det fungerar helt ok.
Ska nog sälja mina AH-D2000 för de är nog lite för ljusa för mig och orkar inte modda. Använder X1, HD650 eller P7 istället bara.

Permalänk
Medlem

Fick hem Schiit stack (Magni 3 + Modi 2 über) till mina HD6XX idag. Får återkomma med betyg efter jag testat lite mer 😁

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

@maLakai: Nice! Vart köpte du ifrån?
Jag hade tänkt beställa härifrån https://schiit.eu.com/headphone-amps/magni-3, då de skulle få in Magni 3 i lager idag - men nu har de ändrat till "Awaiting date from manufacturer".

Permalänk
Inaktiv

@maLakai: Var fick du tag i den korta RCA kabeln? Hittade endast en på Kjell&Co, har jag för mig, när jag skulle införskaffa kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

@maLakai: Nice! Vart köpte du ifrån?
Jag hade tänkt beställa härifrån https://schiit.eu.com/headphone-amps/magni-3, då de skulle få in Magni 3 i lager idag - men nu har de ändrat till "Awaiting date from manufacturer".

Såg oxå det va slut på lager på EU sidan så jag beställde från USA.

Skrivet av anon8870:

@maLakai: Var fick du tag i den korta RCA kabeln? Hittade endast en på Kjell&Co, har jag för mig, när jag skulle införskaffa kabeln.

Kabeln är från Schiits hemsida men ska köpa denna: INTROPOSE som kostar 20 dollar då jag inte gillar hur den står ut på baksidan.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Ugga:

Fick hem en Arcam rHead idag. Fantastisk än så länge! Än så länge kör jag med en uDac 3 som DAC och det fungerar helt ok.
Ska nog sälja mina AH-D2000 för de är nog lite för ljusa för mig och orkar inte modda. Använder X1, HD650 eller P7 istället bara.

Jo rHead lät bra det jag hunnit lyssna. Spelar bra med alla dina hörlurar? Vart köpte du den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Jo rHead lät bra det jag hunnit lyssna. Spelar bra med alla dina hörlurar? Vart köpte du den?

Skickades från m.sweclockers.com

Riktigt bra. Helt tyst bakgrund även med lättdrivna lurar.

Köpte en Used från Amazon UK warehouse deals. 1777kr blev totalen draget från kortet. Lite skadad kartong men plast kvar på förstärkaren och så. Helt oanvänd. Ett riktigt fynd!

Permalänk
Medlem

Om någon har lite deg som bränner i fickan så ligger ett par focal utopia ute på magasinet för 25k. Helt ok pris om man är ute efter något i high end-klassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Fick hem en Arcam rHead idag. Fantastisk än så länge! Än så länge kör jag med en uDac 3 som DAC och det fungerar helt ok.
Ska nog sälja mina AH-D2000 för de är nog lite för ljusa för mig och orkar inte modda. Använder X1, HD650 eller P7 istället bara.

Kan bara hålla med Känns neutral och med relativt bra kraft! Inte massa lull-lull utan bara en kompetent stärkare! Tom katten Nova är nöjd!

Kör den på ca kl1 med mina HE-560 och det vanliga skitmastrade materialet som produceras nuförtiden. Lite mer dynamiskt material klättrar jag upp till runt 3, men då är det rätt högt!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Tjo sitter idag på AKG K714 Pro. Men har redan när jag köpte dessa sneglat på Beyerdynamic T90. Hade möjligheten att lyssna på de någon dag sedan och helt klart något bättre men inte "bra nog" för o motivera något begagnat köp eller så. Hittade dock Beyerdynamic DT1990 PRO och 1770 PRO som jag har förstått är efterträdare till T90/T70?. Någon som har ägt någon/några av dessa hörlurarna och kan berätta lite om upplevelserna mellan dom?

Permalänk
Fyndjägare
Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Ditt nick är det självtaget eller bara väldigt träffande

Var på mediamarkt och lyssna in lite lurar. Tänkte man skulle sluta va efter och kolla upp vad noise cancelling och bluetooth är för något. Siktet först inställt på w100xm2 komplett hade ju någon 25 % kod men har lyssnat på w1000x förut och tyckte de var lite väl basiga och tillbakadragna i mellanregistret om än lättlyssnade. De här lät typ som jag mindes de gamla lurarna.

Testade bose quietcomfort 3.5 mk II då de är ju smått legendariska för deras NC och tyckte de lät mer balanserat om än lite vasst emellanåt. Men batteriet var väl nerkört. Blev informerad om att Bose Quietcomfort 3.5 är samma men utan siri, google assistant funktion så efter lite lyssning som verkade verifiera de lät samma så fick de bli ett rabatterat sista ex.

Svårt att känna att man fyndar de här plastskapelserna de kostar trots rabatt en bit över 3000 men det är ju dit hörlursvärlden är på G. Överprisade skapelser rakt över.

Men nog fasen är de värt det helt sjukt vad NC fungerar bra. Satte mig vid datorn och det var en direkt otrevlig känsla att inte höra den slå på. Drog igång PSUn till min OSW som är ett absolut tordön till PSU... Tänkt att användas i industrier där alla har öronproppar i öronen plus aktiva öronkåpor antar jag. Men den lyckades döda även det oljudet nära nog hundra procentigt.

Drog igång rFactor 2 och körde en del känns nästan bra otrevligt att inte höra några biljud från växlingarna som även de tenderar va rätt så högljudda och annat man är van vid men stressnivåerna lär gå ner i långa loppet att slippa ljudtrycket.

Låter betydligt bättre här hemma också utan en miljon andra bluetooth enheter som stör och fulladdat batteri. Känns förvånansvärt välbalanserade ingen brutal bas boost iaf. Kör tydligen med någon active eq måste man ladda ur batteriet totalt för att höra dem utan?

Kablarna som följer med denna 3000 kr plus lur är något man förväntar sig för 150 kr lurar dock. Drygt de kör med 2,5 mm kontakt. Men fungerar helt okay kopplat till min goldpoint headphone pro men kabeln är i absolut kortaste laget.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Söker lite tips här och även svar på lite allmäna frågor!
Hur bra är trådlösa lurar idag egentligen? Låt säg att man tittar på hörlurar omkring 2000-3500kr, är det stor skillnad på trådade respektive otrådade vid samma pris? Jag har sjukt svårt att bestämma mig om jag vill ha trådlöst eller inte, någon som har något att flika in för att få mig på en specifik sida?

Saken är att jag åker till Åre om nån månad och ska då sitta på ett tåg i minst 12h därför tänker jag att jag vill ha nya hörlurar som jag kan använda utan att störa alla som sitter i vagnen, dvs de bör vara stängda. Har aldrig testat anc och dessa funktioner för att ta bort ljud i omgivning, hur värt är det att betala för dessa funktioner?

Det känns som att hörlurar överlag går mer åt det dyrare hållet, det finns så ofantligt många att välja på under 4000kr och jag har beslutsångest, haha.

Några jag sneglat lite på är t ex WH-1000XM2 som verkar ha det mesta i funktionsväg.
Även tittat på BOWERS & WILKINS p5 wireless, dessa finns också i trådad version för nästan tusen kroner mindre vilket gör det hela ännu svårare!

Vilka trådade lurar finns det som är stängda som är riktigt bra? Dessa ska alltså främst vara till mobilen men jag har en dragonfly dac som kan ge lite extra kräm iaf.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Söker lite tips här och även svar på lite allmäna frågor!
Hur bra är trådlösa lurar idag egentligen? Låt säg att man tittar på hörlurar omkring 2000-3500kr, är det stor skillnad på trådade respektive otrådade vid samma pris? Jag har sjukt svårt att bestämma mig om jag vill ha trådlöst eller inte, någon som har något att flika in för att få mig på en specifik sida?

Saken är att jag åker till Åre om nån månad och ska då sitta på ett tåg i minst 12h därför tänker jag att jag vill ha nya hörlurar som jag kan använda utan att störa alla som sitter i vagnen, dvs de bör vara stängda. Har aldrig testat anc och dessa funktioner för att ta bort ljud i omgivning, hur värt är det att betala för dessa funktioner?

Det känns som att hörlurar överlag går mer åt det dyrare hållet, det finns så ofantligt många att välja på under 4000kr och jag har beslutsångest, haha.

Några jag sneglat lite på är t ex WH-1000XM2 som verkar ha det mesta i funktionsväg.
Även tittat på BOWERS & WILKINS p5 wireless, dessa finns också i trådad version för nästan tusen kroner mindre vilket gör det hela ännu svårare!

Vilka trådade lurar finns det som är stängda som är riktigt bra? Dessa ska alltså främst vara till mobilen men jag har en dragonfly dac som kan ge lite extra kräm iaf.

Jag köpte ett par Sennheiser Momentum Wireless Over-ear för cirka ett år sedan som jag är supernöjd med. Framför allt NC och att dom är trådlösa är grymt skönt på väg till och från jobbet, men brukar använda dom på jobbet för musik och för att prata med kunder/leverantörer.

Det trådlösa ljudet är inte perfekt och får stryk vid kritisk lyssning av HD-650 och HE-4XX men det kanske inte är så konstigt... Ljudprofilen passar i alla fall mig perfekt när jag är ute och rör på mig med lagom mycket bas och allmänt väldigt lättlyssnade.

Dom känns dessutom väldigt välbygda och tar lite plats ihopvikta, har dock behövt byta lurarna en gång på garantin efter att en "gummitass" till vänstra kåpans storleksjustering lossnade så dom började glida fritt i höjdled.

Det finns lurar som är bättre på allt, men Momentum Wireless är tillräckligt bra på allt och är ett grymt najs paket!

Visa signatur

| Louqe Ghost S1 | Ryzen 3600 | NH-L12 Ghost S1 Edition | EVGA RTX 3080 XC3 Ultra |
| G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz CL16 32GB | WD Blue SN550 M.2 1TB |
| B550I AORUS PRO AX | Corsair SF600 | Samsung Odyssey G7 27" |
| Logi G Pro Wireless | Ducky One 2 Mini | Beyerdynamic DT-1770 PRO |
| Objective 2 Headphone Amp | Blue Snowball |

Permalänk
Medlem

Ta och provlyssna i butik! Ett alternativ kan ju va iems annars? Yamaha EPH-100 är en stöld för 1000 kr om du fixar att ha ploppar i öronen.

Bose quietcomfort 3.5 ter sig va en utmärkt allrounder går att lyssna på de mesta. Såg lite film igår de var lite bök koppla till tvn. Verkar som man måste ta bort alla tidigare enheter för att den ska fungera så de fungerar inte så smidigt man önskar. Men smidigt sen kunna justera volymen via hörlurarna.

Quietcomfort låter bättre med nc och wireless än passiv utan ström. Har inte haft några problem med cutouts etc sen jag fick hem dem.

Väldigt klar med röster. Vet inte om jag håller med Tyll där men de kanske har fixat något med uppdateringar. Han nämner också något om separata volymkontroller? Men när jag använder vollymknapparna på hörlurarna så sänker jag volymen samtidigt på min smartphone så de verkar inte finnas någon separat kontroll?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hej!

Tänkte fråga om någon har några åsikter om AKG k712 pro till gaming. Finns det några alternativ?

Budget totalt är under 8000 inkluderat Dac och modmic.

Mvh, Christoffer Whitworth

*edit Lyssnar även på en del musik men prio är bred soundstage och bra till spel.

*edit2 Kommer enbart användas framför datorn och ev. på kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ta och provlyssna i butik! Ett alternativ kan ju va iems annars? Yamaha EPH-100 är en stöld för 1000 kr om du fixar att ha ploppar i öronen.

Bose quietcomfort 3.5 ter sig va en utmärkt allrounder går att lyssna på de mesta. Såg lite film igår de var lite bök koppla till tvn. Verkar som man måste ta bort alla tidigare enheter för att den ska fungera så de fungerar inte så smidigt man önskar. Men smidigt sen kunna justera volymen via hörlurarna.

Quietcomfort låter bättre med nc och wireless än passiv utan ström. Har inte haft några problem med cutouts etc sen jag fick hem dem.

Väldigt klar med röster. Vet inte om jag håller med Tyll där men de kanske har fixat något med uppdateringar. Han nämner också något om separata volymkontroller? Men när jag använder vollymknapparna på hörlurarna så sänker jag volymen samtidigt på min smartphone så de verkar inte finnas någon separat kontroll?

Jag har faktiskt ett par Yamaha EPH-100, köpte dessa av en person här på sweclockers för 350kr! Jag gillar dommen det är något visst med over-ear hörlurar som tilltalar mig, speciellt vid längre resor. Jag var och lyssnade på olika lurar hos hifiklubben igår och P7 wireless lät faktiskt riktigt bra måste jag säga. Brusreduseringen på Sony wh-1000xm2 var helt galen, nästan lite konstig känsla men man vänjer sig nog.

Finns för mycket att välja på haha!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Skrivet av difi:

Hej!

Tänkte fråga om någon har några åsikter om AKG k712 pro till gaming. Finns det några alternativ?

Budget totalt är under 8000 inkluderat Dac och modmic.

Mvh, Christoffer Whitworth

*edit Lyssnar även på en del musik men prio är bred soundstage och bra till spel.

*edit2 Kommer enbart användas framför datorn och ev. på kontoret.

Strålande kombination! Mycket bättre för spel än Sennheisers 6 serie.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag installerade ett Lawton Audio Tune-Up kit i mina Fostex TH-X00 PH i hopp om att den bumliga basen skulle tämjas en aning i och med den bättre resonanshantering som utlovas av kitet. Det var lite pilligt att installera det hela, framförallt i och med att alla bitar inte kom förklippta i rätt längd för TH-X00, vilket de verkar göra för de andra modellerna i serien om man skall tro monteringsanvisningen.

Hur som helst dödas helt klart en hel del resonanser. Basen upplevs som renare än förut och aning mindre framträdande. Den dominerar fortsatt mellanregistret, V-formen på frekvensresponsen blir man inte av med hur lätt som helst, men inte på samma sätt som tidigare. Det är väl kanske inte så att jag sitter här och upplever nya saker i låtar som det kändes med HD800, men jag hör saker jag tidigare mest anat.

Det finns emellertid två förändringar som är mer påtagliga än allt annat: 1) Hörlurarna spelar tystare, dämpmaterialet tar ut sin rätt och jag behöver dra upp förstärkaren en del för att lyssna med samma ljudtryck som tidigare. 2) De har blivit ganska varma att ha på sig.

På det hela taget är jag nöjd med min investering och tycker att det känns som en ganska given investering för dessa lurar. Den gör definitivt mer för ljudet än de nya kuddar jag installerade för ett tag sedan. För mig är frågan mest varför de inte lät mer på det här sättet från början.

Permalänk
Medlem

@Khers: Kul med lite modifikationer.
Dock måste jag medge att jag är imponerad utav att du kämpar på med de där lurarna.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: tack!

Köpte hem ett par audioquest nighhawks med ihop med dragonfly black

Så nu sitter jag med:

* AKG 712 pro
* Audioquest Nighthawk carbon
* Sennheiser HD650

Alla på öppet köp så oklart vad jag ska ha kvar och vad jag ska skicka tillbaks.

Börjar dock luta mer och mer åt Nighthawks pga dom är helt galet sköna

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

@Agustavsson: tack!

Köpte hem ett par audioquest nighhawks med ihop med dragonfly black

Så nu sitter jag med:

* AKG 712 pro
* Audioquest Nighthawk carbon
* Sennheiser HD650

Alla på öppet köp så oklart vad jag ska ha kvar och vad jag ska skicka tillbaks.

Börjar dock luta mer och mer åt Nighthawks pga dom är helt galet sköna

Behåll nighthawks. Skulle även prova Sony MDR-Z7 som jag tycker är ännu mer komfortabla än nighthawks.

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/sony-mdr-1a-svart-p29820263?ds_r...

Är det här rätt mdr-1a? Varför är dessa så billiga? Finns det olika versioner?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"