Är Lenovo Ideapad 320S en bra dator?

Permalänk

Är Lenovo Ideapad 320S en bra dator?

Hej,

Hjälper en vän med att hitta en bra dator och funderar på den här.
https://new.webhallen.com/se/product/276707-Lenovo-IdeaPad-32...

Han spelar inte spel och kör ingen bildredigering. Han surfar för det mesta och använder Office som han redan har.

Är det här en bra dator eller finns det annat som är bättre för max 6500kr?

Tack

Permalänk
Visa signatur

Pentium 4 1,6, Geforce 4 ti4200xp 128mb 3,3ns 300/600, 40gb hårddisk,256MB SDRAM,MX 300, Func surface 1030 och Logitech z-2200

Permalänk
Medlem

@Flexiblus: Den som @Nightrider postade är också bra, men det är en stor skillnad, processorn är äldre gen och har endast två kärnor och fyra trådar, medans den du har i din ursprungspost har 4K/8T och är senaste generationen i5.

Jag har precis en sådan och är mycket nöjd med datorn överlag.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@Flexiblus: Den som @Nightrider postade är också bra, men det är en stor skillnad, processorn är äldre gen och har endast två kärnor och fyra trådar, medans den du har i din ursprungspost har 4K/8T och är senaste generationen i5.

Jag har precis en sådan och är mycket nöjd med datorn överlag.

Mvh

Ok låter bra. Misstänkte också att visst man får lite mindre SDD men återigen så kommer datorn endast att användas till surf och användning av Office. Sedan finns det externa hårddiskar i beredskap ifall det skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Det är en jättefin dator.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Köpte en på Elgiganten på black friday men på den hade skärmen jätteproblem med bleeding och clouding så jag lämnade tillbaka den.

Permalänk
Skrivet av tzompa:

Köpte en på Elgiganten på black friday men på den hade skärmen jätteproblem med bleeding och clouding så jag lämnade tillbaka den.

Bytte du till en likadan dator eller köpte du annat?

Permalänk
Medlem

@Flexiblus: Jag fick inte byta så jag lämnade tillbaka den så nu söker jag något annat.

Permalänk
Medlem

@Aeig: Hur är batteritiden?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@drwlz: PING @Aeig Hur är batteritiden?

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem

@Flexiblus: Den finns för 6500kr på Inet

Visa signatur

Lev nu, dö sen

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Lenovo 710S för ett år sedan ungefär. På pappret verkar den motsvara 320s ganska väl i både specs och storlek så jag skriver en liten minireview av den här. På det hela taget är jag nöjd med den som "andra-dator" så länge man bara surfar och spelar lättare spel så är den trevlig.

Det enda negativa jag har att säga om 710S är själva chassit. För mycket flex vilket gör att det skaver mot skärmen. Det ska dock noteras att den ligger i min ryggsäck 4 av 5 dagar i veckan så den behandlas kanske inte så väl som den borde, så det är kanske en lite orättvis kritik.

Har för mig att jag betalade någonstans runt 7,8k (256gb ssd) för den i december 2016, så för 6,5k så är väl den enda anmärkningen att det bara är 128gb ssd.

En sällan omnämnd funktion är lenovos "companion" programvara som är riktigt bra. Man kan enkelt göra inställningar och uppdateringar på mjukvara/drivrutiner och UEFI/bios samt min favoritfunktion: ställa in så att batteriet inte laddar mer än 55-60% vilket förlänger livslängden på batteriet men ändå ger ca 4h kontorsarbete. Batteritiden är som förväntad på en dator i 1,2kg klassen.

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

@Bjermo: Den är utmärkt, klarar med lätthet en hel arbetsdag på kontoret eller konferensen : ) Ännu mer om du inte använder den 24/7.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED