Permalänk

Hjälp vid val av AP

Jag har fiber hemma, 1000mbit/s. När jag testade näta uppkopplingen med en app på nallen kom jag upp i 360mbit/s (jag har en nalle med ac-standard nätverk, Moto x force) Jag vet inte vad min nalle klarar av för hastigheter, men jag var nöjd o brydde mig inte om det mer. Men, senaste tiden har jag upplevt mkt seg uppkoppling. Gjorde flera tester, olika dagar, och nu kommer jag upp i ca 30mbit/s, fler 100% sämre. (testade med samma telefon o app, från samma ställe i lägenheten)

Så, jag kommer höra mig för med operatörens support, men jag vill oxå skaffa en AP, då operatörens router i hallen ger mkt svag täckning i min 2-rummare (tunna betongväggar från år1951) APn ska sitta i vrdagsrummet.

Jag hittade två modeller som på pappret verkar likvärdiga, vad jag kan se. Den ena kräver dock 230v medan den andra klarar POE. Unifi skriver "4x4 MIMO" . Den andra router har också MIMO, men vet inte om den har det på alla banden, troligtvis.
Är det något annat som skiljer dessa märkbart? Skiljer oerhört i pris.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4149300,4208714

Permalänk
Medlem

Unifin är ju managerbar på ett helt annat sätt, dessutom kan du koppla flera ap:s i ett cluster.
Skulle tro att du klarar dig lika bra med: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Du kan ju kanske köra på en AP AC PRO?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260
Eller till och med en AP AC Lite skulle funka.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Finns vad jag vet inga mobiler som har mer än 2x2 mimo på wifi.
Snapdragon 835 och 845 har 2x2, iPhone X verkar också ha 2x2, så du kommer ju inte få bättre hastighet än så bara för att accesspunkten klarar det. Sen vad du ska med så höga hastigheter till på mobilen vet jag inte.
På en dator skulle man ju såklart kunna nyttja högre hastigheter än så, men är ganska säker på att även dom flesta laptops kommer med 2x2 mimo. Och på en desktop så borde man köra sladd ändå.

Har mätt 500 megabit ner/upp faktiskt hastighet på mina AP AC Lite, så skulle gissa på att en AP AC PRO kan leverera 750 megabit om du skulle ha en klient med 3x3 MIMO under optimala förhållanden.

Permalänk

Tack för inputs, men jag kanske ska förtydliga. Jag personligen tycker det är roliga med så bra tekinskt spec som möjligt, framtidssäkrar lite också. Jag letade fram två värstingar, som uppfyller vissa av mina krav. Den ena av de två jag hittade kostar bara 900kr, och är på pappret(vad jag kan se) snabbare och fler band än någon av de modeller ni tipsade om, och dessutom billigare. Så jag önskar kanske inte fler tips på AP utan om någon kunde se någon betydlig diff mellan dessa som jag missat. Yes jag känner till att Unifi har mkt bra inställningsmöjligheter. tack igen.

Permalänk
Medlem

@Nattugglan11: Jag sitter på Unifi AC HD och kan ärligt talat inte märka någon skillnad mot mina gamla AC Pro.
Är också den som ska ha det värsta, men lite bortkastade pengar i detta fallet.
Den var väldigt buggig i början och har vart på lagning en gång, men nu verkar dom fått till en stabil FW för den.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nattugglan11:

Tack för inputs, men jag kanske ska förtydliga. Jag personligen tycker det är roliga med så bra tekinskt spec som möjligt, framtidssäkrar lite också. Jag letade fram två värstingar, som uppfyller vissa av mina krav. Den ena av de två jag hittade kostar bara 900kr, och är på pappret(vad jag kan se) snabbare och fler band än någon av de modeller ni tipsade om, och dessutom billigare. Så jag önskar kanske inte fler tips på AP utan om någon kunde se någon betydlig diff mellan dessa som jag missat. Yes jag känner till att Unifi har mkt bra inställningsmöjligheter. tack igen.

"Supersnabb" och billig = oftast ingen bra produkt. Om du vill vara framtidssäker, satsa på en produkt som ligger i prosumersegmentet istället. Kan spontant rekommendera Unifi, men det finns andra bra lösningar därute också.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+