Värt att hoppa på kryptovaluthypen (börja mina ?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikrb:

@adde1337: Hej !
Köp högriskaktier i stället.

Öppna ett konto på Avanza eller någon annan nätmäklare och köp aktier i stället.

Här kommer några förslag.

ShaMaran Petroleum
SECITS Holding
Bublar Group
Gapwaves B
Hamlet Pharma
LIDDS
NGEx Resources
International Petroleum Corp
Nexam Chemical Holding
Lundin Gold

Bara att läsa på vilka bolag som ni tror på och köpa. sedan är det bar att vänta och se om pengarna växer eller inte.
Ladda också ner appen sparlabbet och se vad ränta på ränta effekten kan ge på många års sikt. Mycket intressant om man har pengar att undan vara varje månad under ett arbetsliv.
Det är då mycket viktigt att man sparar på sätt som har låga avgifter, annars äts sparkapitalet upp av dessa.

Ett exempel: start belopp 1000 kr, förväntad avkastning 10 % per år, spar tid 35 år, månadssparande 1000 kr Detta ger 3 605 627 kr en skaplig summa att ha när man går i pension.

Alla har eget ansvar att läsa på om de bolag jag skrivit om i inlägget och väja om man vill riskera sina sparpengar eller inte.

Hej Erik!

Tack för tipsen. Jag har redan investerat i högriskaktier samt fonder.

Ville egentligen bara ha miningen som en sidoinkomst. Skulle vara nöjd med allt som gav mig mellan 5-15 tkr/mån och som inte tog alldeles för lång tid.

Vill tacka för all input. Vad som i början verkade helt självklart är inte det längre.. synd att man inte hade plats hemma för annars hade jag nog definitivt investerat i 2-3 riggar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Hej Erik!

Tack för tipsen. Jag har redan investerat i högriskaktier samt fonder.

Ville egentligen bara ha miningen som en sidoinkomst. Skulle vara nöjd med allt som gav mig mellan 5-15 tkr/mån och som inte tog alldeles för lång tid.

Vill tacka för all input. Vad som i början verkade helt självklart är inte det längre.. synd att man inte hade plats hemma för annars hade jag nog definitivt investerat i 2-3 riggar.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe om något är "lätt" skulle nog ingen säga nej till 5-15tkr i månaden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Vill tacka för all input. Vad som i början verkade helt självklart är inte det längre.. synd att man inte hade plats hemma för annars hade jag nog definitivt investerat i 2-3 riggar.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har ingen släkting som har husstorlek större där ett rum inte används och du betalar denne släkting för all el som går åt?
Det blir betydligt billigare än en lokal samt lär denne släkting ha internet du kan nyttja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampfred:

Du har ingen släkting som har husstorlek större där ett rum inte används och du betalar denne släkting för all el som går åt?
Det blir betydligt billigare än en lokal samt lär denne släkting ha internet du kan nyttja.

Hej! Visst har man det... Dock ville jag inte ha det som ett alternativ eftersom man inte ville tränga sig på och att allt det här med krypto känns lite udda och svårförklarat.

Jag har eventuellt en lokal. Det är en polare som bedriver en verksamhet. Det jag mest är orolig för är faktiskt säkerheten. Man vet inte hur mycket personen blarrar om att det finns dyra utrustningar i rummet bredvid. Dock har han knappt någon elkostnad och hyran ligger på under 2tkr/mån... Man skulle i så fall kunna betala halva hans hyra och hela elen.

Tanken med lokal var att det skulle vara väldigt privat och att det egentligen inte finns någon annan än jag och kompisen som vet att den finns. Riggarna är ju helt exponerade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hur länge räknar ni med att ett grafikkort håller ifall man kör det på 100% 24/7 ?

Permalänk
Medlem

Beror nog vad du menar med 100%? Fläktarna i 100%? Minnen eller GP i 100%?
Jag skulle säga att går fläktarna inte mer än 40-50% hastighet och temperaturen inte går över 65grader så håller grafikkortet ett bra tag, flera år. Det som brukar gå sönder är lagren i fläktarna.

Jag hade från 2013 till 2016 två stycken Gigabyte 280X som, pga hög värmeutveckling, tvingades köra fläktarna på närmare 80% dygnet runt och två av sammanlagt 6 fläktar gick sönder. Kostade runt 20kr/st på ebay för nya original. Dessa kort används nu som backup och de fungerar galant fortfarande.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Så det är DETTA som är en av de största orsaken till varför alla dessa high-end GPU:s gått upp i pris som satan de senaste åren ??

Lite synd om oss som bara vill köpa GPU för att lira spel på

När bubblan brister så kommer du däremot hitta massor med begagnade värstingkort till fyndpris. Då kan du slå till på två.

Permalänk
Medlem

Postade precis min erfarenhet i en liknande tråd.

Kan dock göra tillägget: "Det finns INGA snabba pengar och om de finns så är det oftast för bra för att vara sant."

--------------Alltså en copy/paste------
Om du tycker att det är spännande med alogratimer, blockkedjeteknik ,fine tuning osv. så absolut ska du köpa en rigg. För att göra mining lönsamt bör du engagera dig i de projekt som du tror har en framtid. Högsta Return Of Investment (ROI) får du genom att mina innan projektet blir publikt eller ens finns på växlingskontor. Att mina populära coins kräver en del hash power, ROI gör saker och ting tråkigt...

Om du inte har varit i kryptovärlden tidigare så är mitt råd att investera ett kapital (kanske 10% av ditt tilltänkta riskkapital) i ex Bitcoin. Speciellt nu när vi kanske ser en botten runt $10.000 (OBS. Det kan alltid gå ner mer). Med detta kapital så investerar du i de coins du ev. tänkt mina. Skaffa plånböcker, genomför transaktion etc. När du är bekväm i kryptovälden, omvärdera ditt beslut att investera i en mining rigg.

OBS. Ge aldrig ut din privkey, alltid backupa dina plånböcker, använd alltid 2FA, kryptera plånböckerna och lita inte på någon.
Lycka till!

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk

Undrar samma men med förutsättningen att jag bor i villa och inte behöver hyra lokal etc, jag har hela garaget att hålls i, är det lönt att investera om det skulle dyka upp några gpus i butikerna,samt hur ska man driva det,ska man skapa ab så man kan dra av för inköp o lokaler,el osv eller bara som hobby verksamhet och bara deklarera på ev vinst ?
Jag vill kunna ta ut ev vinst i sek utan att få problem på olika håll,hur funkar det ?
Bara mina till valfri pool,skicka ev coins till valfri exchange o sälja o spara summorna för redovisning,eller hur funkar det ?

Många frågor hoppas någon har tid att svara,jag vet att det finns mängder att läsa men skulle vilja ha svar från folk som faktiskt provat själva.

Permalänk

@BABOON_ASS:

Svårighetsgraden på nicehash dubblades för någon dag sen vilktet gjorde ett 1080 från 40kr ner till 20kr (ingen el inkluderat). När svårigheten dubblas igen beror helt på hur många som börjar mina. Det är ju gränsfall att man går plus nu om man räknar in el och vad hårdvaran kostar.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk

@spikfavoriten: Det verkar konstigt,jag testar lite själv och mitt 970 ger 18-22 kr fortfarande ? (270 H/s equihash)

Men visst när jag läste på första gången så skulle ett 1060 ge 40kr/dygn men ger bara 18-22 det åxå så det kanske rör sig lite från dag till dag ?

Permalänk

@BABOON_ASS: hmm. Jag har bara testat ett par dagar. Skall man klicka i något för att bara använda equihash? Dvs finns det sämre algoritmer man kanske kör på?
Vet bara att jag började på 40 och det lät fantastiskt men innan idag var det nere på 20 samtidigt som de sa att svårigheten dubblats.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk

@spikfavoriten: Poängen med nicehash är ju att den byter mot det som beräknas gå bäst mot det din hårdvara benchmarkats mot,så den borde ju byta om det är så lågt.

Men ja,du kan kryssa ur alla kryptos du vill undvika om du vill,jag har gjort det med nist,då den väljer den ibland o går ner till 14kr,fast equi ger 17-18 fortfarande.

Permalänk
Medlem

Man måste nog köpa rätt dyra mining riggar sedan gäller det att få ut så mycket så möjligt innan svårighetsgraden ökar, sen blir det svårt att tjäna cash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Hej och tack för svar !
<snip>

Edit: är det bättre att mina som privatperson istället ? Men jag tror inte jag kan ha riggar för 100tkr och att det bara ska räknas som hobbyverksamhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på vad du tjänar på ditt vanliga jobb, enligt skatteverket får det inte vara huvudinkomst så du måste tjäna mer på ditt vanliga jobb.

Sen är det hobbyinkomst så ska det ju skattas som inkomst av arbete... så beroende på vad du tjänar blir det 30 .. 65% skatt på vinsten.

Så gäller att spara alla kvitton och fakturor om du vill dra av omkostnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Vi planerade att gå in med 50 tkr var. Dvs totalt 100tkr.
GTX1070 verkar ju vara bra GPU.

Att mina i lgh tror jag inte är något alternativ, har verkligen inget utrymme för det. Det är isf lokal som gäller och kostar ca 4tkr/mån exklusive el

Skickades från m.sweclockers.com

Antag att ett GTX-1070 drar in 900 sek/månad och drar 200W (inkl allt) a 1:- KWH --> 144, så netto 756 SEK/mån. Antag sen elabonnemang 400 sek/mån, internet 200 sek/mån så går det åt 4600 / 756 = 6.08, så 6 kort för att bara ligga på nollan. Med dagens hemska priser blir det en 30.000:- bara för korten. Om kursen halveras så du ligger på 450 sek/månad in så blir nettot 306 sek/mån --> 15 kort behövs för att ligga på nollan. Och mer lär nog inte 100K räcka till med allt annat som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

<snip>

Just nu är det lönsamt, frågan är vad som kommer att ske i framtiden. Man bör som sagt vara medveten om att värdet kan raderas totalt på mycket kort tid. Det finns inga som helst garantier för att värdet kommer att fortsätta öka eller ens ligga kvar på nuvarande nivå. Köper du hårdvara så kommer den alltid att vara värd något även om kryptomarknaden kollapsar, köper du mynt så är restvärdet minimalt vid en eventuell kollaps.

Tänk på att restvärdet på hårdvaran även kommer att rasa rejält om det kollapsar. Kommer att finnas massor med billiga beg grafikkort till salu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om man har 50K vardera att gå in med, och ska starta ett aktiebolag... Så tror jag man bränner hälften av pengarna bara på aktiekapitalet. Det ger en 50K att skaffa hårdvara för. Det känns inte som en rimlig väg att gå.
Du och polaren bör, om ni alls ska ge er på mining, bygga vars en setup, och ha den hemma. En vertikal setup på ett par ohyvlade träpinnar från närmsta brädgård, ställda på högkant i ett rum det går att stänga om, som har hyfsat god ventilation, och man slipper lyssna på dem så ofta... Skithuset? Man får rimligtvis lämna dörren öppen när man duschar, men så länge man har icke kondenserande luftfuktighet, och varm utrustning, borde det inte vara ett problem. Och med tanke på att de flesta har minst ett 10A uttag i badrummet i dag, så är det 1150-2300w, mer än nog för att driva anläggningen med.
Med fördel har man ett 230v uttag, och inte ett nedtransformerat 115v, eftersom den transformatorn säkert inte är gjord för kontinuerlig drift, men va fan... Det ska vara korrekt avsäkrat, och har man jordfelsbrytare ovanpå det, borde det vara lugnt.

Nu har jag snart övertalat mig själv till att jag kan ha det i mitt badrum... 230v uttag, fönster, och luftutsug. Kan knappt bli bättre. Svalaste rummet i bostaden sommartid. Och man är där inte längre stunder bara när man skiter eller duschar.

Har en kompis som ställde in sin router-dator i badrummet, den dog ganska snart sen han ställde in den där.

Sen är 110V uttagen i badrum normalt dimensionerade för rakapparater o dyl, så duger i så fall knappast till en laptop ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Han som jag kände från utlandet drog in ca 1100 USD/mån på en rig (6-7 st GTX 1070). Det är alltså räknat med nuvarande värde på kryptovalutorn. En rig drog 31 kw /mån

Jag tycker det låter högt räknat med 10Kkr / månaden. De siffror jag sett, säger ca 25 dollar / dagen för 7 1070, med priserna som är aktuella de senaste 3-5 dagarna. en sådan burk borde dra runt 1000w konstant. Runt 720kwh/månad, tror jag.

Skrivet av adde1337:

Enligt elskling.se kostar 1 kwh cirka 0,5kr. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska beräkna elen då han skrev: "Burns around 31 kw electricity for 30-31 days".

Dyr el. Men det beror lite på vad de räknar med i priset. Om du tittar nedan ser du att själva elpriset bara är en tredjedel av den slutgiltiga kostnaden per kwh för mig.

Skrivet av gwingis:

Varför köper ni inte bara prylarna privat och börjar bryta crypto? Är inte så enkelt att bara skapa ett AB för att köpa in saker utan moms, det kommer massor av annat att skapa ett bolag. Annars skulle väl alla ha ett AB och köpa grejer via den.

Jag kan se att starta ett bolag och spendera sina pengar genom, kan vara attraktivt. Dra av momsen, och helt plötsligt räcker startkaiptalet så mycket längre.

Skrivet av gwingis:

Ni verkar också ha svårt att beräkna ut elkostnaderna med, vilket gör att jag får en känsla att ni inte riktigt har koll på andra saker än de jag nämnt. Jag är lite skeptiskt till att ni har hittat ett avtal där det kostar 50öre/kwh.

1,079875:- betalar jag, plus årsavgiften, just nu. Köper elen för 0,3499, har ett avtalat påslag med min leverantör, på 0,031, elcertifikatsavgiften är 0,018, skatten 0,325, och överföringsavgift till nätägaren (som är min leverantör, jäkla sätt...) 0,14 och sen moms på det. Har egentligen ingen koll på om det är bra eller dåligt. Så det låter lite väl billigt med 50 öre, även om "företag" slipper moms.

Skrivet av mrqaffe:

Det elpriset kan inte innehålla allt utan är troligen bara elen utan elnätskostnaderna eller så är det extremt billigt där du bor.
Jag betala 2910kr/år för en 16A anslutning och 22,9öre/kWh för elnätet där jag bor.

Det är det här som är felet med svensk elmarknad. Ingen jävel vet egentligen vad någon annan betalar. Ovanpå det har man inte samma uppgifter specificerade i alla avtal. Jag har, till lägenheten, inte ett ord om hur mycket jag kan dra över sladden. Huvudsäkringarna sitter inte så jag kan titta efter i heller. Men jag betalar bara 928:- / året för abonnemanget, och lyckas plocka mellan 6 &7 Kkwh om året. Slipper frysa vinter tid i alla fall. Man får vara glad för det lilla.

Skrivet av SAFA:

Har en kompis som ställde in sin router-dator i badrummet, den dog ganska snart sen han ställde in den där.

Bara en gissning, men den drog antagligen för lite ström, så det blev inte varmt, och kondens hade ihjäl den. Det lär ju inte vara aktuellt med en mining rig.

Skrivet av SAFA:

Sen är 110V uttagen i badrum normalt dimensionerade för rakapparater o dyl, så duger i så fall knappast till en laptop ens.

Det stämmer säkert. Så länge sedan jag hade ett 115v uttag, så jag minns inte vad det står på lappen om max effekt. Tack för informationen. Så då blir det ett krav på 230v. Mitt badrum går på en egen säkring, 16A, som delas av belysningen, och ett vanligt dubbel-uttag, så här skulle det inte vara något problem i första skedet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Två Vegakort ger ca 4100 H/s Visst går det att få vinst med mining även idag.
Men kör på AMD spåret. De korten är bra på valutor där inte ASICs fungerar.
På de valutor där ASICs fungerar kan man glömma GPU-mining. Kolla länken som visar faktisk intjäning / mån
http://minecryptonight.net/

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Antag att ett GTX-1070 drar in 900 sek/månad och drar 200W (inkl allt) a 1:- KWH --> 144, så netto 756 SEK/mån. Antag sen elabonnemang 400 sek/mån, internet 200 sek/mån så går det åt 4600 / 756 = 6.08, så 6 kort för att bara ligga på nollan. Med dagens hemska priser blir det en 30.000:- bara för korten. Om kursen halveras så du ligger på 450 sek/månad in så blir nettot 306 sek/mån --> 15 kort behövs för att ligga på nollan. Och mer lär nog inte 100K räcka till med allt annat som behövs.

Räknar du med separata el och internetabonemang är det svårt att få resultat ur det hela utan flera riggar. Huvuddelen av alla hobbyminers har nog redan el- och internetabbonemang man ändå betalar för så den enda kostnaden där blir de rörliga delarna på elförbrukningen.

Permalänk

@SAFA: Ser lite här och där att det är upp till 70% skatt på att mina,vart får ni den siffran ifrån, kollade skatteverket där står det ju 30% ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

@SAFA: Ser lite här och där att det är upp till 70% skatt på att mina,vart får ni den siffran ifrån, kollade skatteverket där står det ju 30% ?

För privatpersoner räknas inkomster från mining som hobbyverksamhet och skulle det gå med vinst är det inkomst av tjänst. Man får göra avdrag för utgifter såsom el och inköp av utrustning. Skattesatsen på eventuell vinst beror väl på hur mycket man tjänar i övrigt men visst kan ju bli en del marginalskatt. 70% låter mycket dock. Normalt kanske man köper nya prylar för minst lika mycket man tjänat så ofta blir det ingen vinst på hobbyverksamheten och alltså ingen skatt. Vi hobbynördar tycker ju ofta att det är roligare med prylar än pengar.

Inkomster från värdeökning av kryptovaluta beskattas som inkomst av kapital och där är det 30% skatt. Ibland kan detta ge större inkomst än själva miningen om man väntat med att sälja av det man minat. Har värdet minskat får man göra avdrag mot andra kapitalvinster men bara till 70% av förlusten. Kanske är denna siffra som du har hört?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

För privatpersoner räknas inkomster från mining som hobbyverksamhet och skulle det gå med vinst är det inkomst av tjänst. Man får göra avdrag för utgifter såsom el och inköp av utrustning. Skattesatsen på eventuell vinst beror väl på hur mycket man tjänar i övrigt men visst kan ju bli en del marginalskatt. 70% låter mycket dock. Normalt kanske man köper nya prylar för minst lika mycket man tjänat så ofta blir det ingen vinst på hobbyverksamheten och alltså ingen skatt. Vi hobbynördar tycker ju ofta att det är roligare med prylar än pengar.

Inkomster från värdeökning av kryptovaluta beskattas som inkomst av kapital och där är det 30% skatt. Ibland kan detta ge större inkomst än själva miningen om man väntat med att sälja av det man minat. Har värdet minskat får man göra avdrag mot andra kapitalvinster men bara till 70% av förlusten. Kanske är denna siffra som du har hört?

Hoppas det stämmer med att det räcker att vänta med att sälja för att eventuell senare värdeförändring skall räknas som inkomst av kapital.

Är det någon som fått detta bekräftat från skatteverket?

Det betyder ju att man måste spara utdrag från alla utbetalningar och så man kan redovisa, dock mycket bättre än att behöva sälja och köpa tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Hoppas det stämmer med att det räcker att vänta med att sälja för att eventuell senare värdeförändring skall räknas som inkomst av kapital.

Är det någon som fått detta bekräftat från skatteverket?

Det betyder ju att man måste spara utdrag från alla utbetalningar och så man kan redovisa, dock mycket bättre än att behöva sälja och köpa tillbaka.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?d...
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

"•Omkostnadsbeloppet för minade bitcoin är marknadsvärdet omräknat till svenska kronor vid tilldelningen av bitcoin i miningprocessen, dvs. samma värde som ska deklareras som inkomst av tjänst (hobby) eller näring vid tilldelningen.

Du ska kunna styrka omkostnadsbeloppet med till exempel kvitton eller originalkontoutdrag ifrån växlingsföretag. Om plånboksadresser har förekommit så ska transaktionerna i blockkedjan stämma överens med redovisningen av köp, mining och försäljning av bitcoinen.

Om du har skaffat eller fått bitcoin vid flera olika tillfällen, ska du beräkna ett genomsnittligt omkostnadsbelopp. Schablonmetoden, där man använder 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, får inte användas när du redovisar bitcoin."

Jag tolkar det som att man ska redovisa vad minade coins var värda i SEK vid varje tillfälle när man fått utbetalningar från miningpooler eller liknande och så hamnar detta som inkomst av tjänst i hobbyverksamhet. När man skattar hobbyverksamhet så får man göra avdrag för kostnader under en 5-års-period så om man haft mer utgifter än inkomster kan man flytta avdraget till nästa år men inte längre än 5 år framåt. Elkostnad får man också dra av samt kostnader för inköp av hårdvara. Men detta kvittar man bara mot inkomst av tjänst i hobbyverksamheten, inte mot värdeökningen.

Sedan redovisar man vinst eller förlust när man så småningom växlar dem till SEK när man säljer av dem. Så man betalar skatt direkt på själva mininginkomsten och senare på kapitalvinsten. Tyvärr verkar det som att man måste ha koll på varenda jäkla liten transaktion både när man beräknar inkomst från mining och när man beräknar vinst vid försäljning. Jag vet ännu inte riktigt hur jag ska göra detta i praktiken men det kanske går att ta hjälp av kalkylark som importerar kurser från något API på internet för att få fram inkomst/omkostnadsbelopp för det man tjänat på mining. Sedan får man väl kolla på de exchanges man använt vad man betalat och fått betalt när man gjort köp och sälj.

Jobbigt...

Permalänk
Medlem

Fyfan vilken bubbla det är. När gamla fastern är hype och nån snubbe har enorma ASIC mining farms så kanske det är dags stt inse att det är på tokför sent att bli bitcoinbiljonär..?

Permalänk
Medlem

@Harddrive:

Eller så existerar det andra valutor än Bitcoin..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Fyfan vilken bubbla det är. När gamla fastern är hype och nån snubbe har enorma ASIC mining farms så kanske det är dags stt inse att det är på tokför sent att bli bitcoinbiljonär..?

Du kan inget alls hör jag

Permalänk
Medlem

En biljon bitcoins är inte lätt att uppnå med tanke på att det bara existerar knappt 17 miljoner av dem.
Edit: Max supply är 21 miljoner bitcoins så det blir aldrig fler än så.

Permalänk
Medlem

Det enda skatteverket kan se är ju dina uttag. Att du sedan sitter och trycker på 100 ETH i din plånbok har ju de aldrig någon aning om.
Sen kan du skära av ganska mycket av din elkostnad för villan också, det är också helt omöjligt att kolla för dem eftersom du stängt av en massa funktioner i huset sen förra året för att proppen inte ska gå. Och huvudsyftet är då mining inte att du får värme i huset av prylarna. MAO redovisa bara faktiska uttag i riktiga pengar , elräkningen är bevis på faktisk förbrukning. sen avdrag för allt du köpt..

alt så tar du ut allt i Bitcoin och köper prylar från butiker som du sedan säljer, omöjligt att kolla då du i dessa fall får swish betalningar

Skrivet av ronnylov:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?d...
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

"•Omkostnadsbeloppet för minade bitcoin är marknadsvärdet omräknat till svenska kronor vid tilldelningen av bitcoin i miningprocessen, dvs. samma värde som ska deklareras som inkomst av tjänst (hobby) eller näring vid tilldelningen.

Du ska kunna styrka omkostnadsbeloppet med till exempel kvitton eller originalkontoutdrag ifrån växlingsföretag. Om plånboksadresser har förekommit så ska transaktionerna i blockkedjan stämma överens med redovisningen av köp, mining och försäljning av bitcoinen.

Om du har skaffat eller fått bitcoin vid flera olika tillfällen, ska du beräkna ett genomsnittligt omkostnadsbelopp. Schablonmetoden, där man använder 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, får inte användas när du redovisar bitcoin."

Jag tolkar det som att man ska redovisa vad minade coins var värda i SEK vid varje tillfälle när man fått utbetalningar från miningpooler eller liknande och så hamnar detta som inkomst av tjänst i hobbyverksamhet. När man skattar hobbyverksamhet så får man göra avdrag för kostnader under en 5-års-period så om man haft mer utgifter än inkomster kan man flytta avdraget till nästa år men inte längre än 5 år framåt. Elkostnad får man också dra av samt kostnader för inköp av hårdvara. Men detta kvittar man bara mot inkomst av tjänst i hobbyverksamheten, inte mot värdeökningen.

Sedan redovisar man vinst eller förlust när man så småningom växlar dem till SEK när man säljer av dem. Så man betalar skatt direkt på själva mininginkomsten och senare på kapitalvinsten. Tyvärr verkar det som att man måste ha koll på varenda jäkla liten transaktion både när man beräknar inkomst från mining och när man beräknar vinst vid försäljning. Jag vet ännu inte riktigt hur jag ska göra detta i praktiken men det kanske går att ta hjälp av kalkylark som importerar kurser från något API på internet för att få fram inkomst/omkostnadsbelopp för det man tjänat på mining. Sedan får man väl kolla på de exchanges man använt vad man betalat och fått betalt när man gjort köp och sälj.

Jobbigt...