kb4058258 - vissa tangenter visar fel tecken?

Permalänk
Medlem

kb4058258 - vissa tangenter visar fel tecken?

Hej alla,

Ända sen jag installerade kb4058258 (löpande uppdatering som kom nyligen från MS till Win10) så har det blivit knas med mitt tagentbord. Tecknen < och > fungerar inte alls utan det blir istället några andra tecken (vilket är ganska relevant för mig som utvecklare). Om jag byter till amerikanskt tangentbord så får jag fram tecknen med shift + punkt eller komma (precis som det ska) men jag får inte fram dessa tecken med den dedikerade knappen på tagentbordet.

Att köra med amerikansk uppsättning är inte ett alternativ då jag behöver svenska tecken.

Lyckligtvis funkade det att avinstallera kb4058258 men det känns som en kortsiktig lösning då MS kommer troligen att trycka in den i burkarna snart igen.

Någon som upplevt samma och har några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gregoff:

Hej alla,

Ända sen jag installerade kb4058258 (löpande uppdatering som kom nyligen från MS till Win10) så har det blivit knas med mitt tagentbord. Tecknen < och > fungerar inte alls utan det blir istället några andra tecken (vilket är ganska relevant för mig som utvecklare). Om jag byter till amerikanskt tangentbord så får jag fram tecknen med shift + punkt eller komma (precis som det ska) men jag får inte fram dessa tecken med den dedikerade knappen på tagentbordet.

Att köra med amerikansk uppsättning är inte ett alternativ då jag behöver svenska tecken.

Lyckligtvis funkade det att avinstallera kb4058258 men det känns som en kortsiktig lösning då MS kommer troligen att trycka in den i burkarna snart igen.

Någon som upplevt samma och har några tips?

Vad blir det för andra tecken? Känns som att det möjligen kan avslöja någonting om vad som pågår.

(Har inte några problem med tangentbordslayouten efter KB4058258)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad blir det för andra tecken? Känns som att det möjligen kan avslöja någonting om vad som pågår.

(Har inte några problem med tangentbordslayouten efter KB4058258)

Bra fråga och jag tänkte faktiskt på detta när jag skrev inlägget, men iom att jag avinstallerade patchen för att få det att fungera så kan jag inte precisera närmare än att jag tror att det var "§" och gradtecknet (den lilla ringen) men jag minns inte exakt.

Det intressanta var att kortkommandona för att justera ljusstyrka på skärm och tangentbord, volym osv också slutade fungera helt och hållet.