Min Vantec Nexus låter konstigt vid låg spänning till fläktarna

Permalänk
Medlem

Min Vantec Nexus låter konstigt vid låg spänning till fläktarna

Har en http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=496 som låter lite otrevligt när jag drar ner hastigheten på fläktarna.
Den ger ut nåt konstigt "elektroniskt" ljud. Som nå små knäppande av nå slag... Nån mer än jag som har upptäkt detta med en sådan typ av fläktcontroller?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Inaktiv

japp finns en massa "fakta om detta"... för mer information så sök på forumet på te.x. 201 AND ljud

´finns en massa mvH/DAVID

Permalänk
Medlem

jepp, riktigt störande faktiskt.

Permalänk
Inaktiv

Likadant för mig.. men jag tycker det hörs mest om man sänker på en lågeffekts fläkt..

Permalänk
Medlem

nexus:en sänker strömmen med PWM därav ljudet ... som tidigare talare skrev ... SÖK

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

fan de måst juh finnas nåt sätt att komma sig förbi de där...

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

min sprakar och för någon dag sedna så låt det som om något sprängdes från den!!
men så länge som den inte antänds så är det ju lungt eller hur
men se upp den kan förekomma massa mysko saker men den ibland så maxar den alla mina fläktar och ibland så stänger den av alla..

Visa signatur

|EP-8RDA3| XP2500 @ 200*11 |minnen OCZ 2* 256 |SLK 900 |Power Color & vga silencer| HDD's 2*120gb + 80gb + 250gb + 200gb |Original volt
Gamla
(8kha+|Amd 1800+ @ 1680 mhz| GF3-ti 200 @ 233 533)Nu i min mors ägo

Permalänk
Medlem

modda den nyqa

Permalänk
Medlem

Hur hade du tänkt det Alle?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Min kompis har samma problem, riktigt dåligt.

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt något om detta problem.. dock har jag en Zalman fläkt kontroller hur bra som helst.. rekommenderar den till er som ska köpa

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

same here, men den lyser snyggt

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

byt ut spänningsreguljatorerna eller nått

Permalänk
Medlem

Plocka bort induktanserna (spolarna) L1-L4 och ersätt dem med en kortslutning, funkar perfa för mig.

Visa signatur

System: [i5 2500K@4.5GHz] [Noctua NH-U12F] [Asus P8P67 PRO] [16GB 1600MHz Corsair] [Asus GTX 560TI (900/4200MHz)]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mogren
Plocka bort induktanserna (spolarna) L1-L4 och ersätt dem med en kortslutning, funkar perfa för mig.

jasså? den blir inte defekt eller nåt av det?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
jasså? den blir inte defekt eller nåt av det?

Nej, inte vad jag kan se. Förstår inte varför de ens monterat en spole där, borde inte behövas när det är pulsbreddsmodulerad utspänning.

Visa signatur

System: [i5 2500K@4.5GHz] [Noctua NH-U12F] [Asus P8P67 PRO] [16GB 1600MHz Corsair] [Asus GTX 560TI (900/4200MHz)]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mogren
Nej, inte vad jag kan se. Förstår inte varför de ens monterat en spole där, borde inte behövas när det är pulsbreddsmodulerad utspänning.

Pulsbreddsmodulerad...?! eh.. jepp...? självklart

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

hmmm... föresten... Var fick du den infon ifrån att man kan göra så?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

jag har inte hört nått från min än å jag har haft den ett tag...

Visa signatur

| Lian-Li PC75 | XP1700+@2,3GHz | 512MB DDR | PowerColor 9800Pro | 540GB |

Permalänk
Medlem

är du säker på att det är samma kontroller som vi pratar om?
Samt kör du fläktarna på max och är alla kanaler belastade?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
hmmm... föresten... Var fick du den infon ifrån att man kan göra så?

Jag känner Mogren, och jag snacka med honom på icq när han hade moddat om kontrollen.
Då ska han detta:
"de var ju de som lät så jag provade o köra utan dem o de gick bra..=)"

Sen härja han om att han tyckte dom var onödiga. aja, jag vet inte, men han kan rätt mycket om elektronik.

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jamzo
Jag känner Mogren, och jag snacka med honom på icq när han hade moddat om kontrollen.
Då ska han detta:
"de var ju de som lät så jag provade o köra utan dem o de gick bra..=)"

Sen härja han om att han tyckte dom var onödiga. aja, jag vet inte, men han kan rätt mycket om elektronik.

Ah...
Ja snacka me honom lite ICQ för några timmar sen och tydligen kör han bara detta på 2st fläktar... ja har 4st så det kan juh göra lite skillnad på det

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Ah...
Ja snacka me honom lite ICQ för några timmar sen och tydligen kör han bara detta på 2st fläktar... ja har 4st så det kan juh göra lite skillnad på det

Ajaa, får väl säga till Mogren att vi testar kontrollern i min burk, för jag har 6st fläktar i den

Visa signatur

Data

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Ah...
Ja snacka me honom lite ICQ för några timmar sen och tydligen kör han bara detta på 2st fläktar... ja har 4st så det kan juh göra lite skillnad på det

Menade att jag kör två fläktar på en kanal, men att jag har moddat alla fyra kanalerna.

Visa signatur

System: [i5 2500K@4.5GHz] [Noctua NH-U12F] [Asus P8P67 PRO] [16GB 1600MHz Corsair] [Asus GTX 560TI (900/4200MHz)]

Permalänk
Medlem

jomen har du belastat alla fyra kanalerna då?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
jomen har du belastat alla fyra kanalerna då?

Nej, men det är 4 separata och helt av varandra oberoende kanaler. (Använder bara 3 av dem för tillfället)

Visa signatur

System: [i5 2500K@4.5GHz] [Noctua NH-U12F] [Asus P8P67 PRO] [16GB 1600MHz Corsair] [Asus GTX 560TI (900/4200MHz)]

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag prövat kortsluta alla fyra kanaler med små stål trådar underifrån. Det funkade prima Tack så mycket för tipset mogren.

Dock vet jag inte om exakt ALL knaster försvann men jag hör då inget just nu. Ska snart fara och köpa en Zalman gulding och sätta på nordbryggan så då får jag vell se om det är kvar nå knaster. Eftersom fläkten på nordbryggan nu lever om mest i datorn så kanske ja kommer höra nåt från kontrollern om jag byter ut den mot en fläns. Men jag tvivlar nästan på det.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Sådär, nu har jag prövat kortsluta alla fyra kanaler med små stål trådar underifrån. Det funkade prima Tack så mycket för tipset mogren.

Dock vet jag inte om exakt ALL knaster försvann men jag hör då inget just nu. Ska snart fara och köpa en Zalman gulding och sätta på nordbryggan så då får jag vell se om det är kvar nå knaster. Eftersom fläkten på nordbryggan nu lever om mest i datorn så kanske ja kommer höra nåt från kontrollern om jag byter ut den mot en fläns. Men jag tvivlar nästan på det.

Enda sättet att garanterat bli av med ljuden är att avlägsna spolarna helt...

Visa signatur

System: [i5 2500K@4.5GHz] [Noctua NH-U12F] [Asus P8P67 PRO] [16GB 1600MHz Corsair] [Asus GTX 560TI (900/4200MHz)]

Permalänk
Medlem

fan vad fint, jag kortslöt spolarna nu, och den blev ju helt knäpptyst
hoppas bara att du vet vad du pratar om, så det inte börjar hända massa farliga grejer nu
för det verkar ju skumt att dom har spolarna där trots att dom låter illa, om dom inte har nått syfte..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fruXo
fan vad fint, jag kortslöt spolarna nu, och den blev ju helt knäpptyst
hoppas bara att du vet vad du pratar om, så det inte börjar hända massa farliga grejer nu
för det verkar ju skumt att dom har spolarna där trots att dom låter illa, om dom inte har nått syfte..

Tänker exakt likadant Om dom har spolar på kretskortet så har dom juh nån uppgift... Menmen, min går då än så länge.

Tog du bort dina eller kortslöt du bara under kortet?

Visa signatur

Been leveling up since 1983