Problem vid uppstart av nybyggd dator(2 snabba pip)

Permalänk

Problem vid uppstart av nybyggd dator(2 snabba pip)

Hej!

Jag har byggt en server/dator som jag har problem med vid uppstart, komponenterna i datorn är dessa:

Intel Xeon E3-1240v6 3,7GHz Socket 1151
Supermicro X11SSH-F
Samsung DDR4 PC19200/2400MHz ECC CL17 16GB
Samsung EVO 850 500GB
Seasonic SSR-550FX Focus Plus 550W

Problemet är att jag inte få någon bild vid uppstart via det integrerade grafiken på moderkortet, får ingen som helst bild. Vid uppstart av datorn så beter den sig såhär:

Trycker på knappen och datorn går igång.
Efter 15-30sek så kommer det 2 snabba pip
Efter dessa pip så händer det ingenting, fläktarna går upp och ned i hastighet men inget annat.
Under hela tiden får jag ingen bild på skärmen, den är helt svart.

Har googlat runt lite på dessa två snabba pip och den informationen jag får fram är att det kan vara fel på minnet. Det jag har försökt att göra är att flytta minnet(kör en sticka 16gb) till alla de olika slotsen, samma problem. Minnet som jag använder kollade jag upp innan på Supermicros hemsida där det stod att dessa minnen var verifierade och fungerade tillsammans med moderkortet.

Är det någon som vet vad felet skulle kunna bero på eller ge tips på felsökning?
Tack!

Permalänk
Medlem

Kolla om minerna är kompitabla med moderkorter. Samt kolla om du har monterat CPU fläkten ordentligt så det är rätt och jämt tryck på den.

Visa signatur

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock

Permalänk
Skrivet av iMisho:

Kolla om minerna är kompitabla med moderkorter. Samt kolla om du har monterat CPU fläkten ordentligt så det är rätt och jämt tryck på den.

CPU fläkten sitter som den ska, har kollat detta. Minnena är kompatibla med moderkortet, det står på Supermicros hemsida att dessa ska fungera. Kan det vara något problem att jag enbart kör med en sticka 16gb, det borde väl fungera? Jag har som sagt försökt flytta stickan till de andra slottarna men samma problem uppstår.

Permalänk
Skrivet av touchdownboy:

CPU fläkten sitter som den ska, har kollat detta. Minnena är kompatibla med moderkortet, det står på Supermicros hemsida att dessa ska fungera. Kan det vara något problem att jag enbart kör med en sticka 16gb, det borde väl fungera? Jag har som sagt försökt flytta stickan till de andra slottarna men samma problem uppstår.

En sticka borde fungera men du borde verkligen skaffa ett matchande par

Visa signatur

Argaste

Permalänk

det ska inte vara något problem att köra endast en sticka.

de skriver i manualen

The motherboard will support odd-numbered modules (1 or 3 modules installed). However,
for best memory performance, install DIMM modules in pairs to activate memory interleaving.

dvs det ska gå att köra 1 eller 3 stickor i single channel om man vill.

Testat clr cmos?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

det ska inte vara något problem att köra endast en sticka.

de skriver i manualen

The motherboard will support odd-numbered modules (1 or 3 modules installed). However,
for best memory performance, install DIMM modules in pairs to activate memory interleaving.

dvs det ska gå att köra 1 eller 3 stickor i single channel om man vill.

Testat clr cmos?

Clearde precis cmos, samma problem fortfarande tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte har råkat böja någon sv piggarna till CPU när du monterade cpu

Visa signatur

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock

Permalänk
Skrivet av iMisho:

Kolla så du inte har råkat böja någon sv piggarna till CPU när du monterade cpu

Tog bort cpu:n för att kolla, inga böjda pins eller något.

Permalänk

Monterade ner hela datorn igen och monterade upp den på nytt, men fortfarande samma problem, två snabba pip vid uppstart av datorn och ingen bild.

Permalänk
Medlem

Låter lite som grafikkortsproblem, har du något separat kort du kan testa?

Googlade lite snabbt på processorn:
https://en.wikichip.org/wiki/intel/xeon_e3/e3-1240_v6

This model has no integrated graphics processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Låter lite som grafikkortsproblem, har du något separat kort du kan testa?

Googlade lite snabbt på processorn:
https://en.wikichip.org/wiki/intel/xeon_e3/e3-1240_v6

This model has no integrated graphics processor.

Moderkortet har integrerad grafikkort/grafikprocessor(Aspeed AST2400), så tror det är moderkortet eller kanske minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peggysue:

Moderkortet har integrerad grafikkort/grafikprocessor(Aspeed AST2400), så tror det är moderkortet eller kanske minnena.

Ja, såg det nu, det kan nog ev. vara minnet då. Tog en snabb kik i manualen, det enda jag såg var att det fanns någon jumper för VGA connectorn, men den skulle ju tydligen vara enabled som default.

Permalänk
Medlem

BIOS version 2.0 or above is required to support Intel® Xeon® Processor E3-1200 v6 series or 7th Generation Intel® Core™ Processors

Du vet inte vilken bios moderkortet har? För du måste ha 2.0 för att den processorn ska fungera korrekt.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Skrivet av Tazadar:

BIOS version 2.0 or above is required to support Intel® Xeon® Processor E3-1200 v6 series or 7th Generation Intel® Core™ Processors

Du vet inte vilken bios moderkortet har? För du måste ha 2.0 för att den processorn ska fungera korrekt.

Vet inte vilken version av bios moderkortet kommer med, men hur ska jag kunna uppdatera bios utan att jag ens får någon bild på skärmen och kan komma åt bios?

Permalänk

Du kan maila supermicro och ge dom ditt serienummer så ska dom kunna svara på vilket bios du har. Annars får du låna eller skaffa en äldre CPU och testa med.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av touchdownboy:

Vet inte vilken version av bios moderkortet kommer med, men hur ska jag kunna uppdatera bios utan att jag ens får någon bild på skärmen och kan komma åt bios?

Enklaste sättet är att ragga tag på en annan processor som garanterat stöds av 1.0 BIOS.
Är typ bara din version som behöver 2.0 tyvärr.

Tommy va lite snabbare ^^

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M