Permalänk
Skrivet av Neon:

Kan du använda 1 hand för att sätta och och ta ur telefonen?

Jag är lite tveksam till sådana som man sätter i ventilationen, dels så blockar den ventilationen, dels så lär ju inte telefonen må så bra när man kör varm luft? Sen ser ventilationerna ganska olika ut från bil till bil så hur bra de sitter är troligen inte givet? Jag har en Volvo V70 idag.

För mig går det bra att plocka loss mobilen med en hand, min mobil är 7,4 cm bred. Utblåset går att blockera med ett vred så värme är inget problem, du kan blockera utblåset på din v70 också.

Problemet kan vara att fläktgallrets utformning gör så hållaren inte fäster riktigt, är din v70 av andra generationen så kan jag intyga att hållaren jag länkade innan passar.

Behöver du båda utblåsen (kan vara skönt på sommaren) så borde du satsa på någon annan hållare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Stoppa in flip covern i cd-sloten, tryck på eject när du kommer fram

Hade en kompis där en av "pinnarna" i ventilationen gick sönder efter ett tag. Skulle själv aldrig våga belasta ventilationsriktaren på det sättet.

Men cd spelaren i min Golf sitter inbyggd i handskfacket, och då kan jag ju inte stänga handskfacksluckan.

Bra att veta att luftblåsen kan gå sönder! Då får jag lov att fundera vidare på hur jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Köpte hållaren som jag länkade till i första posten, Clas Ohlson hade ett klubb pris på ca 200 kr och jag har fått en bra kontakt med deras support.

Dock så vill den inte riktigt fastna på instrumentpanelen som en del klagar över. Den 2 främre benen sitter bra men det bakre är det sämre med och det är det ben som får ta all stryk när sätter i telefonen. Det står att man inte ska behöva vänta mer än 1 min men även efter 2 så lossnar den när man tar ur mobilen. Får vänta tills i morgon och se om det härdar.

Alternativet blir väl att sätta annat dubbelhäftande tejp.

Tvättade av noga med lite YES vilket bör ta bort all fett och annat skit som kan göra att den inte fäster.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Köpte hållaren som jag länkade till i första posten, Clas Ohlson hade ett klubb pris på ca 200 kr och jag har fått en bra kontakt med deras support.

Dock så vill den inte riktigt fastna på instrumentpanelen som en del klagar över. Den 2 främre benen sitter bra men det bakre är det sämre med och det är det ben som får ta all stryk när sätter i telefonen. Det står att man inte ska behöva vänta mer än 1 min men även efter 2 så lossnar den när man tar ur mobilen. Får vänta tills i morgon och se om det härdar.

Alternativet blir väl att sätta annat dubbelhäftande tejp.

Tvättade av noga med lite YES vilket bör ta bort all fett och annat skit som kan göra att den inte fäster.

Märkligt att den beter sig så. Jag tvättade enbart med den våtservetten som följde med. Sitter som berget nu, och sitter i lite lustig vinkel.
Men testa som du sa annars att ta en annan dubbelhäftande tejp. Kolla bara så det är någon som inte ska lämna märken.

Permalänk
Medlem

Har använt denna i ca ett år och är väldigt nöjd, riktigt smidig hållare.

https://m.ebay.com/itm/Magnetic-For-Cell-Phone-Universal-Car-...

Permalänk
Medlem

Här är lite bilder på hur jag fick montera den :

Egentligen ville jag ha den mer centrerad mellan ventilerna men efter som foten inte fastnade så bra på högtalarnätet så fick det bli detta mellanting.

När jag provade den idag så verkade hållaren sitta bättre, inget ben lossnade när jag monterade i och ur telefonen vilket i sig fungerar utmärkt.

Man hade kunnat tänka sig att -10 grader hade kunnat påverka det negativt men tydligen inte. Vi får köra lite test med den nu och se om den håller i längden, om så skulle vara fallet så ser det ut att kunna bli en bra produkt.

Dock finns det ett annat problem, min Samsung S8 vägrar ta röst kommandon när den är i låst läge vilket krånglar till det. Mobilen blir inte helt hands.free efter som jag måste hålla home knappen hemma för att väcka den. Får hoppas att det bara är en bugg efter som detta fungerade utmärkt på min äldre LG G3.

Vad säger egentligen lagen om at trycka på en knapp på mobilen när den sitter där, det borde vara okay? Det är väl först när man håller den i handen som det blir ett problem. Att bara trycka på en knapp borde ju jämställas med att trycka på någon annan knapp i bilen tycker man?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag använder denna: https://www.ebay.com/itm/Universal-Air-Vent-Magnetic-Stand-Ca...

Tycker den är väldigt smidig.
Själva hållaren fästes i ventilationsgallret, och mobilen hålls fast med en stark magnet.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Här är lite bilder på hur jag fick montera den :

https://i.imgur.com/xoe3i5K.jpg
https://i.imgur.com/z1soIrD.jpg
https://i.imgur.com/LCTI7Rh.jpg
https://i.imgur.com/dHzlWSw.jpg
https://i.imgur.com/jIfcpTh.jpg

Egentligen ville jag ha den mer centrerad mellan ventilerna men efter som foten inte fastnade så bra på högtalarnätet så fick det bli detta mellanting.

När jag provade den idag så verkade hållaren sitta bättre, inget ben lossnade när jag monterade i och ur telefonen vilket i sig fungerar utmärkt.

Man hade kunnat tänka sig att -10 grader hade kunnat påverka det negativt men tydligen inte. Vi får köra lite test med den nu och se om den håller i längden, om så skulle vara fallet så ser det ut att kunna bli en bra produkt.

Dock finns det ett annat problem, min Samsung S8 vägrar ta röst kommandon när den är i låst läge vilket krånglar till det. Mobilen blir inte helt hands.free efter som jag måste hålla home knappen hemma för att väcka den. Får hoppas att det bara är en bugg efter som detta fungerade utmärkt på min äldre LG G3.

Vad säger egentligen lagen om at trycka på en knapp på mobilen när den sitter där, det borde vara okay? Det är väl först när man håller den i handen som det blir ett problem. Att bara trycka på en knapp borde ju jämställas med att trycka på någon annan knapp i bilen tycker man?

Den sitter alltså med tejp (dubbelhäftande)?
Du får gärna uppdatera hur den fungerar för den ser ut att kunna vara ett alt till mig också.

Ang lagen är där 2 delar.
Första delen har inte ändrats... vilket säger ungefär att du inte får använda mobilen om den stör din körning. Detta var ju ursprungligen vad man trodde skulle räcka, för du kan inte hålla telefonen och trycka/pilla utan att det stör, och bryter mot lagen, men folk är så dumma som de är och försöker köra samtidigt.

Andra delen är den som lagts till nu, vilket säger att du inte alls får hålla telefonen överhuvudtaget när du sitter som förare i bilen, och har tändningen igång (kör). Den ska bygga på grunden som alkohol har, i bedömning "om du kör eller inte". Så du får sätta mobilen i handsfree/hållare, sen starta bilen... inte tvärt om.

Dock skulle jag säga att, så länge du inte håller den, och du trycker på knappen utan att det stör din körning (tex om du står still vid ett rödljus med foten på bromsen), så borde detta falla under tillåtet, då det inte kan anses bryta mot någon av dessa två delar, då man får tex byta radiostation eller så efter samma regelgrund. Du får bara inte släppa focus på körningen...

Permalänk
Medlem

Har haft en sån mobilhållare som dig TS, men jag gillade den inte alls tyvärr, den var lite för oflexibel för min bil så hittade ingen lämplig position. Köpte en sån här från amazon,

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B01M6XZ7EZ/ref=oh_aui_det...

Nuvarande lag tycker jag har samma innebörd som touchpaneler/instrumentpaneler i bilen, klart bättre är den ju.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Har haft en sån mobilhållare som dig TS, men jag gillade den inte alls tyvärr, den var lite för oflexibel för min bil så hittade ingen lämplig position. Köpte en sån här från amazon,

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B01M6XZ7EZ/ref=oh_aui_det...

Nuvarande lag tycker jag har samma innebörd som touchpaneler/instrumentpaneler i bilen, klart bättre är den ju.

Aha, på vilket vis var den oflexibel? Jag uppfattar det motsatta, man kan ju sätta den mer eller mindre var som. Stora fördelen är att telefonen kommer ner i en höjd där den inte stör vyn vilket de flesta andra alternativ gör som man sätter på instrumentpanelen eller på fönstret. Men visst, jag kunde ju inte sätta hållaren exakt dör jag ville då tejpen inte tog på högtalarnätet men det bör ju gå att lösa med annan tejp. Vet ju att jag köpte mick till mina hörlurar som har ett mer ojämnt nät på sidan, den tejpen sitter dock där riktigt bra faktiskt, återstår att se hur det blir när man tar bort micken men tejprester brukar gå att få bort och instrumentpanel är ganska tåliga.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag kör sedan några år tillbaka uteslutande med brodits hållare som nämnts tidigare. Dock alltid med hållare anpassad till telefonen jag har för tillfället som även har plats för laddkabeln så telefonen laddas när den sätts i hållaren. Slipper man hålla på med laddkabeln själv. Visst kostar dom lite men med tanke på hur bra dom fungerar och hur bra dom modellspecifika hållarna sitter både mot bilen och telefonen är det i min mening värt varenda krona.

EDIT: Slänger in en bild på den varianten av hållare som jag brukar använda. Inga problam att ta i och ur med en hand osv.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Aha, på vilket vis var den oflexibel? Jag uppfattar det motsatta, man kan ju sätta den mer eller mindre var som. Stora fördelen är att telefonen kommer ner i en höjd där den inte stör vyn vilket de flesta andra alternativ gör som man sätter på instrumentpanelen eller på fönstret. Men visst, jag kunde ju inte sätta hållaren exakt dör jag ville då tejpen inte tog på högtalarnätet men det bör ju gå att lösa med annan tejp. Vet ju att jag köpte mick till mina hörlurar som har ett mer ojämnt nät på sidan, den tejpen sitter dock där riktigt bra faktiskt, återstår att se hur det blir när man tar bort micken men tejprester brukar gå att få bort och instrumentpanel är ganska tåliga.

Om du jämför med t ex den jag köpte på amazon, så kan man förlänga den och flytta runt precis hur man vill typ. Med den där så behöver man ha ett bra läge "från början" i bilen vilket jag inte hade. Jag är väldigt väldigt petig också, vill att det ska vara absolut optimalt.

Jag har inte heller min där den skymmer sikten, men väldigt lättillänglig ändå, har den på min vänstra sida faktiskt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Vi har nu haft hållarna i 2 bilar någon vecka och måste säga att de fungerar riktigt bra! Det var lite strul att montera den ena men supporten skickade extra kuddar och rengöring.

De sa att det är främst nya bilar de haft problem med, troligen har instrumentpanelerna haft silikon eller något annat skyddslager som inte gick att fästa på.

Det går att använda flipcover men det är inte lika optimalt som utan.

Fördelen med dessa hållare är enligt mig att telefonen kommer i en smidig och diskret position.

Återstår att se hur länge de håller.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide