Fel "namn" på paketet (Postnord)

Permalänk
Medlem

Fel "namn" på paketet (Postnord)

Osäker på om detta kommer i rätt tråd, men hursomhelst. Sitter i en liten knipa just nu. Köpte några saker från ett forum för rätt mycket pengar där det blivit fel på namnet. Säljaren hävdar att han skrivit mitt namn på paketet utöver mitt alias, så vad som troligtvis har hänt är att den spanska posten skrivit ut en egen etikett ovanpå säljarens där mitt riktiga namn fallit bort.

Så mitt alias står på paketet. Därmed kan jag inte hämta ut det på utlämningsstället. Jag förstår varför namn och ID ska stämma överens. Jag menar en som heter Pelle Svensson ska såklart inte kunna hämta ut ett paket ämnat för någon annan. Detta känns dock som ett specialfall, för jag kan bevisa att paketet i fråga härstammar från det forumet (säljaren tog kort på paketet innan det skickades där mitt alias står skrivit på paketet. Det går även att se på forumet att det aliaset är kopplat till mitt riktiga namn.

Skulle ta över en månad annars om paketet ska tillbaka till Spanien. Sedan vet man aldrig om det kanske tappas bort på vägen... Känns så jävla dumt när jag som sagt har överväldigande bevis för att det är mitt paket. Postnord påstår att de bara får ändra enskilda bokstäver, vilket som sagt känns korkat när "namnet" som står på paketet inte ens är ett giltigt namn. De nämnde att jag kunde ta med mig mina "bevis" till utlämningsstället och försöka övertyga dem vilket känns riktigt konstigt. Varför kan de själva inte bara ändra på det istället. Nu blir det bara att de pekar finger åt varandra.

Känns inte som att det finns så mycket jag kan göra, ingen som har något tips?

Permalänk

Ta med dig bilden på paketet, kanske fungerar. Framgår din adress kan även detta styrka ditt fall. Skulle du kunna logga in och visa att ditt alias stämmer kan även detta möjligtvis hjälpa till.

Då det är spanska posten som orsakat detta skulle jag stå på mig, ring och och be att få prata med någon med större befogenheter på PostNord innan du beger dig till uthämtningsstället.

Permalänk
Rekordmedlem

Byta förnamn tar ca 2 månader så det är väl uteslutet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Liknande sak hände mig med, fast i Sverige då. Avsändaren eller personalen på postombudet hade skrivit Christian istället för Christoffer på paketet och jag kunde inte hämta ut det. Gick att lösa genom att avsändaren fick kontakta postnord (då Det var avsändaren som fortfarande ägde paketet) och ändra till rätt namn. Så lättast borde ju vara om du kunde få din avsändare att kontakta postnord (dom har väl engelska som telefon val?) och få dom att ändra till rätt namn? Alternativt som postnord sa, försök övertala ombudet att se mellan fingrarna?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Be avsändaren kontakta postnords kundtjänst så att de ändrar mottagarnamn från ditt alias till ditt riktiga namn.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk

@Tandborste: Att försöka övertyga ett postombud är inget jag hade givit mig in på. När jag jobbade på posten iallafall hade ingen av de jag jobbade med eller jag själv sett genom fingrarna, vem vill riskera att bli av med jobbet för att det blivit fel någonstans?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schneebly:

Ta med dig bilden på paketet, kanske fungerar. Framgår din adress kan även detta styrka ditt fall. Skulle du kunna logga in och visa att ditt alias stämmer kan även detta möjligtvis hjälpa till.

Jo, det är väl sista utvägen.

Då det är spanska posten som orsakat detta skulle jag stå på mig, ring och och be att få prata med någon med större befogenheter på PostNord innan du beger dig till uthämtningsstället.

Personen jag pratade med igår på Postnord var väldigt sympatisk till mitt problem, men det verkade inte vara så mycket som de kunde göra. Får ringa på måndag och höra om det finns någon högre upp i kedjan. Jag fick iaf paketet framskjutet tills nästa fredag, annars hade det åkt på retur nu på måndag så det är alltid något.

Skrivet av mrqaffe:

Byta förnamn tar ca 2 månader så det är väl uteslutet ?

Jo, hehe. Tveksam om det hade hjälpt eftersom inget efternamn finns på paketet heller Enbart mitt alias och gata står på det.

Skrivet av Tandborste:

Liknande sak hände mig med, fast i Sverige då. Avsändaren eller personalen på postombudet hade skrivit Christian istället för Christoffer på paketet och jag kunde inte hämta ut det. Gick att lösa genom att avsändaren fick kontakta postnord (då Det var avsändaren som fortfarande ägde paketet) och ändra till rätt namn. Så lättast borde ju vara om du kunde få din avsändare att kontakta postnord (dom har väl engelska som telefon val?) och få dom att ändra till rätt namn? Alternativt som postnord sa, försök övertala ombudet att se mellan fingrarna?

Att övertala postombudet är som sagt sista utvägen, men bara ung personal som jobbar där och ingen vill väl "göra fel" och riskera att bli av med jobbet fastän jag har övertygande bevis... När jag var där sa killen jag pratade med att jag skulle kontakta postnord och be dem ändra namnet för de fick inte ge ut paketet annars. Postnord pekade som sagt finger tillbaka till postombudet.

Sedan, hur ska Postnord kunna bekräfta att personen som ringer faktiskt skickade paketet?

Permalänk
Inaktiv

@Alfsvåg: Om du ska hämta ut det med legg. Måste det finnas ett kollinummer. Så det är vad de som ringer in identifierar, sedan ändrar nickname till riktigt namn. Saken biff.

Permalänk
Medlem

@anon8870: Som jag nämnde kan Postnord enbart ändra enskilda bokstäver om det t.ex. blivit Svenson istället för Svensson. Jag fick heller ingen AVI i brevlådan eftersom de inte vet vem paketet är ämnat till. Fick kollinumret direkt från avsändaren.

Permalänk
Inaktiv

@Alfsvåg: Ah då blir det verkligen svårt. Eftersom postnordsystem läser av streckkoden osv på legitimationen.. Känns som om paketet måste i retur och sändas om, surt men men.

EDIT: Jag fick ett paket med Ramses som mottagare, för några år sedan då, gick att ändra genom avsändaren. Men system byts och "uppgraderas".

Permalänk
Medlem

@anon8870: Jo, Postnords system för bedrägeri fungerar inte så bra i detta fallet...

Permalänk
Inaktiv

@Alfsvåg: Det är inte det som är felet här, men ok, surt det inte går att ändra från fel namn till rätt namn.

Permalänk

Det jag först och främst skulle göra är att be avsändaren kontakta postnord då denna ska kunna ändra namnet då det som tidigare nämnts teknikst sett är han ägodel fortfarande och vid uppvisande av kvitto osv så ska det nog gå

Annars om det går till att du får försöka övertyga postombudet så kan du alltid be dom kolla under "info" fliken och se om ditt namn står med där, annars borde du be dom titta om ditt namn faktiskt står på paketet fysiskt även om det inte står i datorn så ska dom kunna gå och titta på paketet och om det är som du säger att det finns en lapp med ditt namn på så borde dom kunna lämna ut det.

Dessutom om det står någon ung person i kassan kan du alltid be att få prata med postansvarig eller liknande istället, dock kan detta bli svårt beroende på när du kommer dit då ordinarie heltids personal oftast inte jobbar sena kvällar osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av snskiller:

Det jag först och främst skulle göra är att be avsändaren kontakta postnord då denna ska kunna ändra namnet då det som tidigare nämnts teknikst sett är han ägodel fortfarande och vid uppvisande av kvitto osv så ska det nog gå

Annars om det går till att du får försöka övertyga postombudet så kan du alltid be dom kolla under "info" fliken och se om ditt namn står med där, annars borde du be dom titta om ditt namn faktiskt står på paketet fysiskt även om det inte står i datorn så ska dom kunna gå och titta på paketet och om det är som du säger att det finns en lapp med ditt namn på så borde dom kunna lämna ut det.

Dessutom om det står någon ung person i kassan kan du alltid be att få prata med postansvarig eller liknande istället, dock kan detta bli svårt beroende på när du kommer dit då ordinarie heltids personal oftast inte jobbar sena kvällar osv

Har själv en bild på kvittot, men mitt namn och adress, m.m. står inte med på det. Bara inlämningsstället, kolli-nr m.m. och enligt Postnord var det inte tillräckligt.

Jo, att be dem kolla under någon info flik kan kanske vara en bra idé. Fick själv inspektera paketet så mitt namn står definitivt inte på paketet. Är dock övertygad att mitt namn står under etiketten, men vet inte hur lätt det blir att få dem att skära lite i paketet.

Får gå dit tidigt på morgonen nästa gång och höra mig för om någon högre uppsatt finns tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Jag kan hämta paket i farsans namn med mitt leg för det mesta. Dock är det 2 mindre ställen där personalen på det ena stället vet vem farsan är. Men dom skannar bara in mitt leg och sen får jag paketet utan problem även fast det står i farsans namn och att jag egentligen behöver visa upp hans leg med. Så jag har lite svårt att se varför dom inte skulle kunna skanna in ditt leg och ge dig paketet om du kan visa att det är du som går under namnet som står på paketet. Men det är väl kanske lite enklare vid mindre utlämningsställen och man eventuellt känner personalen lite.

Permalänk

@Alfsvåg: Vet inte riktigt om dom kommer våga skära i paketet hade t.ex. inte själv gjort det men om lappen sitter lite löst så att man kan lyfta på den eller liknande så kanske. Men en annan sak som kan fungera är att du säger att det är ett företagspaket, men då skulle ditt alias antagligen behöva vara ganska långt ifrån ett riktigt namn och det skulle dessutom inte behöva vara personlig utlämning men då man i de allra flesta fallen inte behöver en fullmakt när man hämtar ut till företag utan enbart legitimation som behövs så kan detta gå och om det är så att dom behöver en signatur så ska dom kunna skriva ut en avi.

Sedan undrar jag en sak bara hur tusan får dom det till rätt utlämningsställe om det inte finns en adress med alls på paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snskiller:

@Henke779: Vet inte riktigt om dom kommer våga skära i paketet hade t.ex. inte själv gjort det men om lappen sitter lite löst så att man kan lyfta på den eller liknande så kanske. Men en annan sak som kan fungera är att du säger att det är ett företagspaket, men då skulle ditt alias antagligen behöva vara ganska långt ifrån ett riktigt namn och det skulle dessutom inte behöva vara personlig utlämning men då man i de allra flesta fallen inte behöver en fullmakt när man hämtar ut till företag utan enbart legitimation som behövs så kan detta gå och om det är så att dom behöver en signatur så ska dom kunna skriva ut en avi.

Sedan undrar jag en sak bara hur tusan får dom det till rätt utlämningsställe om det inte finns en adress med alls på paketet?

Lappen såg inte ut att vara löst fastsatt. Såg ut som en hel del tejp höll fast den. Sedan är mitt nick bara på 6 bokstäver så tveksam till att det skulle fungera.

Kanske var otydlig. Gata, postnummer och stad är korrekt. Enda som skiljer är att mitt namn är utbytt mot mitt alias.

Permalänk
Medlem

Om alias är ett uppenbart alias och inget riktigt namn, som Henke779, så borde det väl ändå gå att lösa tycker man ju.
Syns någon del av adressen på bilden från forumet? Om hela/delar av adressen syns på bilden, ditt alias samt att du kan styrka att det är ditt alias så borde du ju kunna få ut paketet.
Ibland slår alla säkerhetsrutiner fel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Om alias är ett uppenbart alias och inget riktigt namn, som Henke779, så borde det väl ändå gå att lösa tycker man ju.
Syns någon del av adressen på bilden från forumet? Om hela/delar av adressen syns på bilden, ditt alias samt att du kan styrka att det är ditt alias så borde du ju kunna få ut paketet.
Ibland slår alla säkerhetsrutiner fel..

Enligt hitta.se finns det faktiskt 24 personer i Sverige som har det som efternamn. På forumet syns mitt namn på min profil. Sedan i PM skrev jag mitt fullständiga namn och adress till säljaren. Sedan finns en Google Docs sida länkat i säljtråden på forumet där mitt alias och en bit av mitt namn syns. Typ P. Karlsson. Enbart trådskaparen som kan redigera ovannämnda dokument.

Tycker själv att en bild på paketet med mitt alias skrivit på det (som laddades upp på forumet förra månaden) i kombination med att mitt fullständiga namn står under min forum profil borde räcka.

Permalänk
Keeper of Traditions

Vem skriver ett forumalias på paketet istället för bara mottagarens namn? Det är ju som upplagt för att det ska bli fel från början...

Sen om den "riktiga" lappen sitter under och du har en bild på paketet, så kan väl postombudet bara lyfta och kolla?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vem skriver ett forumalias på paketet istället för bara mottagarens namn? Det är ju som upplagt för att det ska bli fel från början...

Sen om den "riktiga" lappen sitter under och du har en bild på paketet, så kan väl postombudet bara lyfta och kolla?

Håller med om att det var idiotiskt av säljaren att ens skriva med alias namnet till att börja med... På bilden jag har är bara forumnamnet skrivit på paketet med en tuschpenna. Har ingen bild på mitt namn på paketet dessvärre. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Osäker på om detta kommer i rätt tråd, men hursomhelst. Sitter i en liten knipa just nu. Köpte några saker från ett forum för rätt mycket pengar där det blivit fel på namnet. Säljaren hävdar att han skrivit mitt namn på paketet utöver mitt alias, så vad som troligtvis har hänt är att den spanska posten skrivit ut en egen etikett ovanpå säljarens där mitt riktiga namn fallit bort.

Så mitt alias står på paketet. Därmed kan jag inte hämta ut det på utlämningsstället. Jag förstår varför namn och ID ska stämma överens. Jag menar en som heter Pelle Svensson ska såklart inte kunna hämta ut ett paket ämnat för någon annan. Detta känns dock som ett specialfall, för jag kan bevisa att paketet i fråga härstammar från det forumet (säljaren tog kort på paketet innan det skickades där mitt alias står skrivit på paketet. Det går även att se på forumet att det aliaset är kopplat till mitt riktiga namn.

Skulle ta över en månad annars om paketet ska tillbaka till Spanien. Sedan vet man aldrig om det kanske tappas bort på vägen... Känns så jävla dumt när jag som sagt har överväldigande bevis för att det är mitt paket. Postnord påstår att de bara får ändra enskilda bokstäver, vilket som sagt känns korkat när "namnet" som står på paketet inte ens är ett giltigt namn. De nämnde att jag kunde ta med mig mina "bevis" till utlämningsstället och försöka övertyga dem vilket känns riktigt konstigt. Varför kan de själva inte bara ändra på det istället. Nu blir det bara att de pekar finger åt varandra.

Känns inte som att det finns så mycket jag kan göra, ingen som har något tips?

Det är bara kontakta säljare de har avtalet med speditörerna för din leverans så kan de ringa posten som de andvänder när de skicka paketet med spårningsnummer samt namnändring så kommer en digital uppdatering att ske till samtliga postombud som har hand om paketet hela vägen till dig.

De är endast de som har avtalet med speditörerna det avtalet får man automatiskt när du betalar för leveransen för frakten, och endast dom som kan återkalla paket tidigare att returneras till dem, de har rätt till namnändringar adressändringar för leveranserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Det är bara kontakta säljare de har avtalet med speditörerna för din leverans så kan de ringa posten som de andvänder när de skicka paketet med spårningsnummer samt namnändring så kommer en digital uppdatering att ske till samtliga postombud som har hand om paketet hela vägen till dig.

De är endast de som har avtalet med speditörerna det avtalet får man automatiskt när du betalar för leveransen för frakten, och endast dom som kan återkalla paket tidigare att returneras till dem, de har rätt till namnändringar adress ändringar för leveranserna.

Tack för infon. Ska vidarebefordra det till säljaren