säkert att köpa från ebay.se?

Permalänk

säkert att köpa från ebay.se?

Hej allihopa, det var ett bra tag sen man var här och hängde, tänkte köpa en bärbar dator, såg att det var bra priser på ebay.se. där kunde man köpa från 3 olika länder, Uk,USA och tyskland, men hur säkert är det att inte bli lurad på ebay? det är trots allt 6000+ kronor man betalar, tacksam för svar

Visa signatur

IRAQI FOR LIFE

Permalänk
Medlem

Ebay är ju som tradera. Är du inte bekant med tradera så är det som en auktion.

Du lägger helt enkelt ett bud, lägger du högst så ja, då vann du den kan man säga.
Då betalar du till säljaren med paypal (rekommenderas), när han väl får pengarna så skickar han iväg din vara.

Själv klart finns det trollare där, som ja, säljer stöldgods, kanske inte skickar varorna, beskrivningen inte stämmer etc.

Kolla på betyget på försäljaren (står till höger har jag för mig). Där ser du hur många bra affärer den har gjort i procent...

EDIT : kom ihåg att om du köper en dator från utlandet (vi säger USA), så tänk på strömmen. Vi har ju andra uttag här i sverige och annat volt (Har jag för mig), så tänk på det.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

http://search.eim.ebay.se/?kw=i7

De här köper man väll direkt utan att buda, flera av de har topp betyg och många feedback, hoppas man inte blir lurad bara

Visa signatur

IRAQI FOR LIFE

Permalänk
Medlem

det är en chansning, om det blir skadat på leveransen, eller något går sönder kan du inte skicka tillbaka det bara sådär, stor frakt konstnad och blir omständigt och långvarigt, om du ens får en ny vara.

Varför inte köpa från butik och få garanti,

Permalänk

på vissa datorer är det juh nårra tusen dyrare i butik

Visa signatur

IRAQI FOR LIFE

Permalänk
Medlem

känns väldigt dumt att leka med tusentals kronor, så om vi säger att du köper och får datorn helt ny utan skador. Det är fortfarande vanligt med problem och då måste du egentligen köpa nya delar själv. Nej inte värt det.
Men gör som du vill

Permalänk
Medlem

Kort sagt det är väl aldrig helt säkert, men ska man väl köpa är det väl att se till att säljaren har goda omdömen.. och flertalet (inte bara typ 50) ..

Endel fuskar till sig omdömen genom att sälja billig skit för att få bra omdömen och sen bränner iväg en dyr produkt helt plötsligt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Hedersmedlem

Nätaggregatet brukar klara båda spänningsnivåerna, dock behöver du få tag i en svensk kabel från aggregatet till väggen om du inte ska springa runt med en fjantig stickproppsadapter.
Sen har vi ju det att tangentbordet inte är svenskt. Man kan ställa in så att den arbetar som ett svenskt men det finns fortfarande vissa skillnader i hur tangenterna är i storlek osv.
Och från USA (alla icke EU-länder) så ska du betala moms, tull, frakt (och tull på den) osv.
http://tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandut...
Jag antar seriösa säljare som säljer många datorer skickar datorerna varudeklarerade som sådant (speditören anmäler till tullverket).
När jag handlar på ebay kör jag på engelska ebay så man slipper tull och momsen betalas i säljarens land (där det oftast är under svenska 25%).

Så om datorn är några tusen billigare i USA så kan den bli rejält dyr och skillnaden mot en svensk inte gör att den kan betecknas som ett "riktigt klipp".

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Återupplivar tråden, hoppas det är ok.

Är iaf på jakt efter en HP z600/800, vilka är mycket svåra att få tag på i Sverige. Funderar därför på att beställa en från Ebay. Något man bör tänka på, mer än att titta på säljarens omdöme? Bättre att köpa inom EU?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Återupplivar tråden, hoppas det är ok.

Är iaf på jakt efter en HP z600/800, vilka är mycket svåra att få tag på i Sverige. Funderar därför på att beställa en från Ebay. Något man bör tänka på, mer än att titta på säljarens omdöme? Bättre att köpa inom EU?

Slipper tull + moms inom eu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Slipper tull + moms inom eu.

Innenfor EU har du også visse rettigheter som forbrukere som er felles for alle EU land.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

/nevermind/// darn necrophiliacs...