Z9PE-D8 WS dual cpu och 2x 2680 xeons

Permalänk

Z9PE-D8 WS dual cpu och 2x 2680 xeons

Tjena gör en budgivning på mitt Z9PE-D8 WS där 2x 2680 xeons "es" som följer med.

bud är inkl frakt om ni inte hämtar det utanför helsingborg

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk

3000:-

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk

Ramminnena är det ngt som följer med?

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk

Ifall du vill sälja en löst, vad vill du ha för en 2680?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av djdennistm:

Ramminnena är det ngt som följer med?

inga ram följer med

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk

@NinjaMartin: okej men det är speciella ram för dom processorerna eller kan man använda vanliga?

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

@NinjaMartin: okej men det är speciella ram för dom processorerna eller kan man använda vanliga?

https://www.asus.com/Commercial-Servers-Workstations/Z9PED8_W...

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

@djdennistm: Det här är problemet med vissa köpare, de har ingen aning om Vad det är som de är intresserade av.
Jag hade samma bekymmer när jag skulle sälja min Dual-Xeonmaskin, folk vet inte vad de sysslar med bara att det låter/verkar "coolt".

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

@djdennistm: Det här är problemet med vissa köpare, de har ingen aning om Vad det är som de är intresserade av.
Jag hade samma bekymmer när jag skulle sälja min Dual-Xeonmaskin, folk vet inte vad de sysslar med bara att det låter/verkar "coolt".

Nej jag vet vad det är tillför. Bara vet inte exakt vad jag ska ha för ram. Detta paket är absolut inte gjort för spel då inget spel kör med 16 core. Typ max 6 core. Detta är mer om man håller på med excel för använda i finansiella syften.

Vet att vissa xenon cpu kör med eec eller vanliga ram. Därför jag frågade. Men egentligen krävs eec för köra alla core optimalt.

Så jo jag vet vad detta handlar om. Spelar du så nope då är detta paket värdelöst men kör du rendering/excel då pratar vi.

Måste också kolla om jag hinner med sånt då man har en bebis hemma. Detta är för tidskrävande projekt alltså inget spel syfte

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk

Är det 2680 eller 2680 v2? Ingår vattenblocken?

Permalänk

3200 för paketet, kan hämta närsom.

jag behöver fler kärnor från min 8 core jag har idag.

vill du ha ett rampage IV extreme samt min E5 4640 i inbyte går det också att ordna

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Nej jag vet vad det är tillför. Bara vet inte exakt vad jag ska ha för ram. Detta paket är absolut inte gjort för spel då inget spel kör med 16 core. Typ max 6 core. Detta är mer om man håller på med excel för använda i finansiella syften.

Vet att vissa xenon cpu kör med eec eller vanliga ram. Därför jag frågade. Men egentligen krävs eec för köra alla core optimalt.

Så jo jag vet vad detta handlar om. Spelar du så nope då är detta paket värdelöst men kör du rendering/excel då pratar vi.

Måste också kolla om jag hinner med sånt då man har en bebis hemma. Detta är för tidskrävande projekt alltså inget spel syfte

Värdelöst för spel va väl o ta i Den presterar nog ganska hyggligt i de flesta med en bra gpu..
/Hockey

Permalänk

@Hockey77: Förutom att det kan bli besvärligt i.o.m att man sitter på ett SMP system, man får lite bekymmer med latenser då vilket är ganska illa för spel.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Hockey77: Förutom att det kan bli besvärligt i.o.m att man sitter på ett SMP system, man får lite bekymmer med latenser då vilket är ganska illa för spel.

Nu tror jag inte att det skulle påverka spelandet så mycket faktiskt. Men jag har inte provat själv så får väl göra det o se om det funkar bra eller ej. Teorier i all ära men praktik är ganska bra det också

Permalänk

@djdennistm: är helt ok i spel. singelcore som en 3960x eller är den värdelös?

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk

@Hockey77: Nu vill jag inte sumtsa ner allt för mycket, men jag har ägt många SMP system sen tidigt 2000 tal sen jag byggde min första SMP rigg med två Celeron 400A på ett abit BP6

och jo det är inget man köper för gaming eller med gaming i åtanke, min två AMD Opterons jag hade innan gillade inte spel alls, så fort minne behövdes från en node till en annan så blev det märkbart stutter i spel, lite som att spela med crossfire(att jag körde crossfire på den datorn gjorde inte saken bättre då inget spel någonsin flöt på som det skulle )

aja nog oft

@NinjaMartin, bjöd som sagt 3200kr och skulle moderkort och så i sign vara intressant så kanske vi kan komma överens om nått? bor som sagt i närheten

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

@SwedenVirre: har redan andra grejer i datorn så endast pengar

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk

@NinjaMartin: menar bara att så mycket kraft behövs inte till spel. Det är mer slöseri med cpu kraft. Däremot spelet man spelar utnyttjar alla kärnor i cpun då skulle det vara så otroligt Nice i spel. Men cpuerna är mer gjort för rendering server eller andra miljöer där alla kärnor utnyttjas.

Rätta mig om jag har fel. Det är som "nerdgasm" video på Youtube där han fick en dator med två xenon cpu och ett gtx 980 det blev riktigt uselt resultat. Då spelade han på 1080p så processorerna och kärnorna ska utnyttjas mera i den upplösningen. Men flera kärnor användes inte alls vilket känns mer meningslöst i mina ögon om du endast ska spela.

Det var min poäng med det hela. Detta paket är mycket bra om du ska processorkraft i det du gör som rendering etc

Jag kommer inte ha tid med Detta och vill inte klanka ner på tråden då detta är tillför köp. Så ber om ursäkt att det läggs energi när killen vill sälja sina saker.

Sorry

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

När man har flera CPUer finns det något som heter NUMA noder, där första CPUn ligger i första noden and andra CPUn i nod 2. TIll dessa noder är även vissa av PCI-express portarna kopplade. För att allt ska kunna prata med varandra har man mellan CPUerna en QPI-länk.

Så har du en dual CPU setup med dessa xeons och spelet använder kärnor/trådar på cpu i numa nod 2 medan grafikkortet sitter på numa nod 1 så måste all kommunikation gå över QPI länken, vilket kan ge en extra fördröjning
om det är stora mängder information som ska passera då bandbredden på QPI länken är lägre än den direkt mellan en CPU och PCI-express bussen.

Så optimalt går det såhär: grafikkort <-> pci-ex <-> cpu1
Men det kan gå såhär: grafikkort <-> pci-ex <-> cpu1 <-> QPI-länk <-> cpu2

Hoppas det är någorlunda tydligt

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Bjud på datorn nu, detta är en annons, inte en diskussion.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Vet du om CPUerna klarar VT-d (PCI passthrough)? Tror det behöver vara C2 stepping (QBUD).
Om inte, skulle du kunna kolla det med https://downloadcenter.intel.com/download/7838 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wanton:

Vet du om CPUerna klarar VT-d (PCI passthrough)? Tror det behöver vara C2 stepping (QBUD).
Om inte, skulle du kunna kolla det med https://downloadcenter.intel.com/download/7838 ?

Är det qbeb stepping på dem är det c1. Både c0 och c1 klarar inte vt-d.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Är det sålt?

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

@NinjaMartin, är det sålt? Provat skicka PM men ej fått svar.