Bästa mediaspelaren för 4K -> OLED-TV

Permalänk

Bästa mediaspelaren för 4K -> OLED-TV

Hej

Min nuvarande setup är att jag kör plexserver på min stationära dator med all media på en NAS. Streamar till min LG OLED TV genom att köra appen XPLAY. All hårdvara när det gäller dator och nätverk kan knappast vara flaskhalsen.

Jag har problem ffa med 4K-uppspelning, där XPLAY måste transcoda skiten så fort jag lägger på subtitles och det börja lagga som fan. Om jag inte slår på subs så funkar det OK men det suger eftersom min dotter sover i rummet sidanom och det funkar inte med att ha för hög volym.

OK så det verkar som att problemet är plex men jag kan för mitt liv inte få plex att inte transcodea. Hittar inte var jag skall göra den inställningen och ärligt talat så vet jag inte om det överhuvudtaget funkar.

Kostnaden är ingen issue men jag vill ogärna ha en otymplig HTPC vid min TV och allra helst vill jag streama över nätverket. Vad i helvete skall jag ha för hårdvarusetup för att få det att funka?

Tacksam för alla tips och svar!

Permalänk
Medlem

Har både en liten Androidbox(s905x) med Libreelec, Nvidia Shield och en Apple TV 4k och gillar faktiskt Apple TVn bäst då den kan ändra färgrymd och Hz beroende på vad som spelas upp från både Netflix och Mrmc(Kodi-fork). Använder Androidboxen mest till Retrospect sedan jag fick min ATV4k. Shielden används mest för att streama spel från PCn och för retrogaming(emulatorer) då den inte kan byta färgrymd osv automagiskt om man kollar både 4k/HDR och SDR.

Glömde tillägga att Androidboxen med Libreelec klarar också att byta färgrymd och Hz utan problem men den orkar inte de tyngsta HDR-filmerna.

Permalänk
Skrivet av Ugga:

Har både en liten Androidbox(s905x) med Libreelec, Nvidia Shield och en Apple TV 4k och gillar faktiskt Apple TVn bäst då den kan ändra färgrymd och Hz beroende på vad som spelas upp från både Netflix och Mrmc(Kodi-fork). Använder Androidboxen mest till Retrospect sedan jag fick min ATV4k. Shielden används mest för att streama spel från PCn och för retrogaming(emulatorer) då den inte kan byta färgrymd osv automagiskt om man kollar både 4k/HDR och SDR.

Glömde tillägga att Androidboxen med Libreelec klarar också att byta färgrymd och Hz utan problem men den orkar inte de tyngsta HDR-filmerna.

OK så du menar att en Apple TV4K möter upp mina "krav" dvs att jag kan streama 4K content över nätverket +/- subtitles? Om så är fallet så är det ju guld. Apple TV är ju smidig och förhållandevis billig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av abstract1977:

OK så du menar att en Apple TV4K möter upp mina "krav" dvs att jag kan streama 4K content över nätverket +/- subtitles? Om så är fallet så är det ju guld. Apple TV är ju smidig och förhållandevis billig!

Ja, det gör den! Mrmc som jag använder kostar dock ~70 spänn om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Chromecast ultra 4k kostar 750 spänn. Går att casta det mesta. VLC player stödjer den med nu.
Man behöver inte krångla till det

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

För 4077kr får du en i3 NUC med 7100U, 128GB NVMe SSD och 4GB RAM. Köp versionen utan 2.5" slot. http://www.inet.se/kundvagn/visa/11340574/

* Inget krångel med streamingappar, casting och skit. En riktig dator som kan göra allt.
* Pytteliten: 12*12*4cm i runda slängar.
* Låter nästan ingenting
* Krångelfri installation av ubuntu, allt stöds direkt.

Visst kan du köpa en AppleTV och spara lite pengar men då sitter du där i app-träsket igen.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

För 4077kr får du en i3 NUC med 7100U, 128GB NVMe SSD och 4GB RAM. Köp versionen utan 2.5" slot. http://www.inet.se/kundvagn/visa/11340574/

* Inget krångel med streamingappar, casting och skit. En riktig dator som kan göra allt.
* Pytteliten: 12*12*4cm i runda slängar.
* Låter nästan ingenting
* Krångelfri installation av ubuntu, allt stöds direkt.

Visst kan du köpa en AppleTV och spara lite pengar men då sitter du där i app-träsket igen.

Men du kan kasta från mobilen om du har en chromecast Behöver inte alls slänga ut en massa tusingar på ingenting
Kör HBO, Netflix och allt möjligt med mobilen utan minsta lagg.

Kika lite på youtube om Chromecast
https://www.youtube.com/watch?v=-IgrVLNabwg

https://www.youtube.com/watch?v=rtwlywdFmPM

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Men du kan kasta från mobilen om du har en chromecast Behöver inte alls slänga ut en massa tusingar på ingenting
Kör HBO, Netflix och allt möjligt med mobilen utan minsta lagg.

Absolut, funkar Chromecast/AppleTV för ens behov är ju det oslagbart prisvärt. Jag upplevde dock att det alltid var något extra krångel så fort man ville göra något som inte riktigt stöddes officiellt, typ spela sina egna filer. Då ska man köra plex eller liknande, vilket jag alltid upplevde som buggigt och låst.

För mig var det smidigare att stanna i 80-talet och spela mina egna filer från min NAS över NFS. Call me old fashioned

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tifius:

Absolut, funkar Chromecast/AppleTV för ens behov är ju det oslagbart prisvärt. Jag upplevde dock att det alltid var något extra krångel så fort man ville göra något som inte riktigt stöddes officiellt, typ spela sina egna filer. Då ska man köra plex eller liknande, vilket jag alltid upplevde som buggigt och låst.

För mig var det smidigare att stanna i 80-talet och spela mina egna filer från min NAS över NFS. Call me old fashioned

Jag håller med dig om att köra på en burk! När du kör med något enklare som Chromecast så offrar du bred funktionalitet på grund av dess simplicitet. Många rapporterar problem om att strömma undertexter till den (dock ska man kunna meka runt med att skicka filerna till Plex som kodar och donar som sen skickar till Chromecast; vet ej om man förlorar kvalité på grund av denna signalkedja).

Personligen kör jag med en burk med HDMI 2.0 ut till TV där grafikkortet stöder 10-bit HDR utan problem. Ljudet går till externt USB-ljudkort med fina högtalare, och ljudet i sig avkodas av datorns processor eller grafikkort (vet ej vilket det är). Kör med MPC-BE MadVR+LAV (MPC-HC krånglade med HDR pga. Win10). HDR-signalen skickas "raw" via HDMI-kabeln och TV:n hajar direkt att det är HDR-läge som gäller.

Jag förstår att folk som päron och folk som är allergiska för alla sladdar och mojänger föredrar något simpelt som Chromecast där du bara klickar och svisch så har du det på TV:n, men då offrar du filformatstöd, begränsad strömningshastighet, ljudformatstöd(?). Dock har jag inte fått till att spela upp YouTube-klipp med forcad HDR på TV:n, detta ska oxå gå med MPC-BE MadVR på något vis. Detta ska fungera smidigt som smör med Chromecast Ultra vad jag sett.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Men du kan kasta från mobilen om du har en chromecast Behöver inte alls slänga ut en massa tusingar på ingenting
Kör HBO, Netflix och allt möjligt med mobilen utan minsta lagg.

Kika lite på youtube om Chromecast
https://www.youtube.com/watch?v=-IgrVLNabwg

https://www.youtube.com/watch?v=rtwlywdFmPM

Självklart fungerar en Chromecast, beror lite på vad man är ute efter. Jag hade gärna haft så den automatiskt byter uppdateringsfrekvens så det matchar innehållet du streamar t.ex. Det fungerar klockrent på ATV4k. Den matchar ju även uppdateringsfrekvens i Netflix, Viaplay, Cmore osv.

Allt slutar ju i vad man har för krav på uppspelningen. Shielden hade varit perfekt imo om den klarade av att byta färgrymd också.. Visst den klarar inte Dolby Vision men den har stöd för fler HD-ljudcodecs istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

För 4077kr får du en i3 NUC med 7100U, 128GB NVMe SSD och 4GB RAM. Köp versionen utan 2.5" slot. http://www.inet.se/kundvagn/visa/11340574/

* Inget krångel med streamingappar, casting och skit. En riktig dator som kan göra allt.
* Pytteliten: 12*12*4cm i runda slängar.
* Låter nästan ingenting
* Krångelfri installation av ubuntu, allt stöds direkt.

Visst kan du köpa en AppleTV och spara lite pengar men då sitter du där i app-träsket igen.

Den främsta anledningen till att man använder t.ex. Apple TV eller Android shield är för smidigheten och det går åt båda hållen.

Jag använder själv en Apple TV och med Infuse fixar den 4K HEVC utan bekymmer (upp till 200Mbps enligt utvecklaren) och det finns även flera andra alternativ såsom Plex och Kodi. Som bonus har man native appar för playkanaler, Netflix osv. och allt styrs med en liten fjärrkontroll.

Jag funderade på en liten HTPC men kände att det för min del bara skulle vara krångligt med tangentbord och mus osv. Den enda funktionen jag kan komma på som ATV saknar är Spotify och webbläsare men jag strömmar musiken via mobilen till receivern (Spotify connect) och surfa gör jag både via mobil och PC.

Allt beror på vad man är ute efter men för min del kommer en HTPC inte i närheten när det kommer till användarvänlighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja rekommendera Odroid C2 med LibreELEC. Ställer automatiskt in uppdateringsfrekvens och upplösning baserat på vad du ska spela upp. Den har iofs. Amlogic S905. Tar du S905X som finns i många androidboxar eller t.ex Librecomputers lepotato så har du bättre färgrymd dessutom.

Permalänk
Skrivet av tifius:

För 4077kr får du en i3 NUC med 7100U, 128GB NVMe SSD och 4GB RAM. Köp versionen utan 2.5" slot. http://www.inet.se/kundvagn/visa/11340574/

* Inget krångel med streamingappar, casting och skit. En riktig dator som kan göra allt.
* Pytteliten: 12*12*4cm i runda slängar.
* Låter nästan ingenting
* Krångelfri installation av ubuntu, allt stöds direkt.

Visst kan du köpa en AppleTV och spara lite pengar men då sitter du där i app-träsket igen.

Skrivet av AplAy:

Jag håller med dig om att köra på en burk! När du kör med något enklare som Chromecast så offrar du bred funktionalitet på grund av dess simplicitet. Många rapporterar problem om att strömma undertexter till den (dock ska man kunna meka runt med att skicka filerna till Plex som kodar och donar som sen skickar till Chromecast; vet ej om man förlorar kvalité på grund av denna signalkedja).

Personligen kör jag med en burk med HDMI 2.0 ut till TV där grafikkortet stöder 10-bit HDR utan problem. Ljudet går till externt USB-ljudkort med fina högtalare, och ljudet i sig avkodas av datorns processor eller grafikkort (vet ej vilket det är). Kör med MPC-BE MadVR+LAV (MPC-HC krånglade med HDR pga. Win10). HDR-signalen skickas "raw" via HDMI-kabeln och TV:n hajar direkt att det är HDR-läge som gäller.

Jag förstår att folk som päron och folk som är allergiska för alla sladdar och mojänger föredrar något simpelt som Chromecast där du bara klickar och svisch så har du det på TV:n, men då offrar du filformatstöd, begränsad strömningshastighet, ljudformatstöd(?). Dock har jag inte fått till att spela upp YouTube-klipp med forcad HDR på TV:n, detta ska oxå gå med MPC-BE MadVR på något vis. Detta ska fungera smidigt som smör med Chromecast Ultra vad jag sett.

Tack för alla svar!

Går det att köra något OS eller mediasystem på NUC:en som gör att man slipper ha tangentbord och mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abstract1977:

Tack för alla svar!

Går det att köra något OS eller mediasystem på NUC:en som gör att man slipper ha tangentbord och mus?

Ja, om du t.ex. använder OpenELEC men då försvinner ju hela syftet med en HTPC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av ågren:

Ja, om du t.ex. använder OpenELEC men då försvinner ju hela syftet med en HTPC.

Skickades från m.sweclockers.com

Btw. Hur funkar NVIDIA shield? Om det funkar, skall man körs PRO eller inte? Någon som kör shield även till IP-TV isf?

Tack på förhand!