Router och APs på restaurang (vad ska jag köpa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasThulin:

Hej igen!

Om jag nu vill koppla in Sonos systemet hur går jag tillväga för att det inte ska bli fel?

Skapar jag ett separat LAN med nytt IP, t.ex 192.168.40.1/24, VLAN 40

Sedan kopplar in 2st högtalare med Ethernet kabel i dom vardera AC-PRO som har LAN2/Bridge uttag och sedan kopplar VLAN 40 mot dessa?

Sedan får Sonos Internet via LAN uttaget på 2st punkter (som redan är konfigurerat i Boost läge) och allt är igång?

Konfigen jag har är:

Fiber - USG - Switch - 2st AP-Pro - Sonos

Kan inte dra från Switch till Sonos då alla kablar är dragna utan har bara 1st uttag vid AP-Pro som är tillägnat AP:en och som sedan har ett Bridge uttag.

Då blir det totalt 3st nät i luften.
Restaurang_Glod (interna nätverket) 192.168.100.1/24
Restaurang_Glod_Guest (Gästnätverket) 192.168.20.1/24 VLAN 20
Sonos-NET (Interna Sonos nätverket i Boost läge) 192.168.40.1/24 VLAN 40

Är allt rätt då?

Behöver använda lite stegar m.m så vill helst ha så mycket rätt som jag kan innan jag monterar allt.

Tack på förhand

Om jag läst mig till rätt så är den extra porten på accesspunkten kopplad som passthrough. Så din sonos-grunka kommer ligga på det otaggade nätverket 192.168.100.0/24

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Om jag läst mig till rätt så är den extra porten på accesspunkten kopplad som passthrough. Så din sonos-grunka kommer ligga på det otaggade nätverket 192.168.100.0/24

Och det ska fungera med Sonos? Har förstått att det är lite problem mellan unifi och sonos men inte riktigt förstått exakt vad när jag söker i forum!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4690k @ 3,5 GHz med Cooler Master Hyper 212 EVO. 8GB corsair Ballistix Sport 1600Mhz. Asus Z97-A. Asus GTX 970 DirectCU II OC Black. Asus 24" VG248QE 144Hz Black. Fractal R5 Black. Fractal Design 650W Gold Modulär Black. 2x Samsung SSD Evo 850 250GB. Steelseries Rival 300. Steelseries Apex 350.
Sennheiser PC 363D. Kinnarps 5224 Arbetsstol Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasThulin:

Och det ska fungera med Sonos? Har förstått att det är lite problem mellan unifi och sonos men inte riktigt förstått exakt vad när jag söker i forum!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag förstår det som så kan det väl bli problem med alla trådlösa nätverk och Sonos eftersom det går mycket multicast-trafik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasThulin:

Och det ska fungera med Sonos? Har förstått att det är lite problem mellan unifi och sonos men inte riktigt förstått exakt vad när jag söker i forum!

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte vad det är för speciellt med Sonos. Har inte grejat med det tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Njae inte alltid. Finns flera operatörer däribland Alltele som låser sin DHCP på MAC.

Låser dom MAC på LAN sidan? På WAN-sidan kan man ha DHCP påslaget och få ip från ISP. Eller köra statisk ip, då ska man mata in uppgifterna man fått från ISP bl.a IP, Gateway, DNS etc.
Det var inte så jag menade. Titta igen på bilden där på LAN-sidan är inte ens DHCP server påslaget.
Men för TS har man lyckats en del.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Skrivet av DragonII:

Låser dom MAC på LAN sidan? På WAN-sidan kan man ha DHCP påslaget och få ip från ISP. Eller köra statisk ip, då ska man mata in uppgifterna man fått från ISP bl.a IP, Gateway, DNS etc.
Det var inte så jag menade. Titta igen på bilden där på LAN-sidan är inte ens DHCP server påslaget.
Men för TS har man lyckats en del.

När man får ett 29 nät från IP-Only så måste man köra statiskt IP, hjälper inte med DHCP. Problem för oss låg i att firmwaren hade en bugg som gjorde att statiskt ip läget inte anslöt mot ISP trots rätt ifyllda uppgifter.

Sedan var det ytterligare en bugg som gjorde att routern inte kunde uppdateras viacontrollern eller SSH utan nätverk. SSH så funka inte kommandot som jag fått tilldelat och offline läget via controllern lyckades inte slutföra uppdateringen, återgick till tidigare version när den startas om.

Allt löste sig med fungerande internet (uppdatera)och sedan bara koppla in den på plats!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4690k @ 3,5 GHz med Cooler Master Hyper 212 EVO. 8GB corsair Ballistix Sport 1600Mhz. Asus Z97-A. Asus GTX 970 DirectCU II OC Black. Asus 24" VG248QE 144Hz Black. Fractal R5 Black. Fractal Design 650W Gold Modulär Black. 2x Samsung SSD Evo 850 250GB. Steelseries Rival 300. Steelseries Apex 350.
Sennheiser PC 363D. Kinnarps 5224 Arbetsstol Svart