Permalänk

Uppgradering=sämre spel prestanda

Söker idéer för att hjälpa min bror. Han har uppgraderat sin pc med ett Msi x370 Xpower, Rydén 1800x och 3000mhz ram, och en m.2 ssd. Men på nåt sätt så har han blivit tvungen att sänka sina inställningar när han spelar för att få något som helst flyt. Grafikkortet är ett gtx 1070.

Jag har bett honom kolla det vanliga, drivrutiner etc. Nu har han även installerat om Windows. Men samma problem sen innan. Bios uppdaterades till nyaste, och inställningar på default men ingen skillnad.

Nån som kan förklara detta? Har googlat massor och mest sannolika hade varit att "slow mode" var igång, men det är det inte.

Visa signatur

Intel I7 8700k / Asus Rog Strix Z370-F / Asus Dual RTX 2080

Permalänk
Inaktiv

Vad hade han för komponenter innan?

Dock är Ryzen lite klen i singeltrådsprestanda och vissa spel vill tyvärr ha hög prestanda per tråd för att flyta på bra.
Missuppfatta mig inte nu att Ryzen är en dålig cpu.

Jag själv gick från Ryzen 1600x till intel i5 8600k för övrigt samma komponenter och spel flytet vart mycket bättre, bara i cs go fick jag 150 fps average mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompaboy10:

Söker idéer för att hjälpa min bror. Han har uppgraderat sin pc med ett Msi x370 Xpower, Rydén 1800x och 3000mhz ram, och en m.2 ssd. Men på nåt sätt så har han blivit tvungen att sänka sina inställningar när han spelar för att få något som helst flyt. Grafikkortet är ett gtx 1070.

Jag har bett honom kolla det vanliga, drivrutiner etc. Nu har han även installerat om Windows. Men samma problem sen innan. Bios uppdaterades till nyaste, och inställningar på default men ingen skillnad.

Nån som kan förklara detta? Har googlat massor och mest sannolika hade varit att "slow mode" var igång, men det är det inte.

Kan du beskriva vad det är som blivit sämre och vad han hade för utrustning innan?
Vad är det som sänks för att få flyt?
Har ni kollat efter lustigheter i event-loggen?
Är det någon process som spökar, kanske ett antivirus som ballat ur?

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan du beskriva vad det är som blivit sämre och vad han hade för utrustning innan?
Vad är det som sänks för att få flyt?
Har ni kollat efter lustigheter i event-loggen?
Är det någon process som spökar, kanske ett antivirus som ballat ur?

Osäker, men han hade någon 8core black edition cpu innan. Han bytte grafikkortet först och kunde då spela på max generella inställningar overwatch. Nu efter bytet måste han sänka till medium för att få samma fps. Vad är event loggen? Processerna ser okej ut.

Visa signatur

Intel I7 8700k / Asus Rog Strix Z370-F / Asus Dual RTX 2080

Permalänk

Jag uppgraderade från en ryzen 1700@4GHz till en i7 8700 och skillnanden i spel blev stor, ryzen är klen på singel prestandan som vissa spel kräver

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

men 1800x ska väl ändå inte prestera sämre än den tidigare, tror det var fx 8350, oavsett? Att ryzen är "sämre" för spel köper jag

Visa signatur

Intel I7 8700k / Asus Rog Strix Z370-F / Asus Dual RTX 2080

Permalänk
Medlem

Är RAM minnen rätt inställt? Kör han på default i bios så gå dem bara på 2133 MHz. Vilken kan gör en hel del med FPSen. Sen vad är det för FPSen han satsa på? Snacka vi om vad jag kalla för CS placebo effekten? Dvs ett hundratal FPS fast personen sitter med en 60 Hz skärm.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Hur ligger belastningen på CPU och grafikkort när han spelar?
Temps ok?

Permalänk

från början var de inte rätt installerade, men det är löst nu. hjälpte dock inte. temps är ok.

Visa signatur

Intel I7 8700k / Asus Rog Strix Z370-F / Asus Dual RTX 2080

Permalänk
Medlem

Och FPS:n? Vad är det för FPS han vill har? En sak att tänka på är också att sätta energi-alternativ på ryzen specifiska förinställningen istället för balanserat.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Han har ju 144hz skärm så dit vill han. tror han hade runt 100fps på medium settings

Visa signatur

Intel I7 8700k / Asus Rog Strix Z370-F / Asus Dual RTX 2080

Permalänk
Medlem

Kan du be han att installera afterburner och riva tuner. Aktivera on screen display och kolla hur användningen an CPU:n och GPU:n är. Sen återkommer med värden.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Svårt att komma upp i 144fps i dom flesta spel även om man skulle ha bästa Intel och en 1080 TI eller ens en SLI setup ibland.
Det är så det ser ut helt enkelt, enklare spel går men mer avancerade spel går helt enkelt inte trycka upp i dom hastigheterna.

Men han borde kunna spela i princip alla spel på max i acceptabla fps.

edit: en 1800X borde prestera bra mycket bättre än en gammal 8350, så något verkar vara fel

Permalänk

Okej, så problemet verkar vara GPUn, den ligger på 100% och någon konstig clock på 2000mhz, han har ett asus 1070 kort så borde inte ligga så högt... cpu ligger på 10-20% användning

Visa signatur

Intel I7 8700k / Asus Rog Strix Z370-F / Asus Dual RTX 2080

Permalänk
Medlem

jag hade sämmre fps till jag formatera win10 för jag hade intel tidigare.

viktiga är väll fixa drivers
https://support.amd.com/en-us/download/chipset?os=Windows+10+... och se till att minnet inte är låg inställt och cpu går i rätt clock. senaste bios och drivers.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Kan TS beskriva vad för slags FPS får han ut i specifika spel och inställningar?
Kör han DisplayPort, HDMI eller DVI till skärmen?

Permalänk

drivrutiner är alla uppdaterade. bios är det senaste

Visa signatur

Intel I7 8700k / Asus Rog Strix Z370-F / Asus Dual RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompaboy10:

Okej, så problemet verkar vara GPUn, den ligger på 100% och någon konstig clock på 2000mhz, han har ett asus 1070 kort så borde inte ligga så högt... cpu ligger på 10-20% användning

Det är väl ganska normalt att 1070 boostar till precis över 2gHz om allt är som det ska med kylning. Och att GPU'n ligger på 100% får nog också anses normalt, vid spel som klarar av att använda resurserna fullt ut.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Mycket okunskap tyvärr. Extremt få titlar (äldre) idag använder bara en kärna, typ Diablo 3 och CS (ej go).
Varje gång en ryzen användare har FPS problem tittar Intel fanboys fram och påpekar att det är "singeltråd prestandan", Tragiskt men sant.

Sitter själv på 1600x och 1070 TI och polaren har 8700k och 1070 TI (samma gpu).
i snitt så har han 10fps mera än mig då "normala" spel (pubg, overwatch, bf1, fortnite mm) kommer flaskas av GPU före CPU.

Troligen så har OT misslyckats med något, oklart vad dock.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är väl ganska normalt att 1070 boostar till precis över 2gHz om allt är som det ska med kylning. Och att GPU'n ligger på 100% får nog också anses normalt, vid spel som klarar av att använda resurserna fullt ut.

Men den ligger på 2000mhz idle också. Enligt afterburner så ska bas-boost klockarna vara ca 1700-1900. Själv kör jag med i5 7600 och gtx 970. mina usage snittar runt 80% op både gpu och cpu.

Visa signatur

Intel I7 8700k / Asus Rog Strix Z370-F / Asus Dual RTX 2080

Permalänk

@tompaboy10: kollat så inte "Render scale" in-game ligger på auto eller 200-300%?

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Varje gång en ryzen användare har FPS problem tittar Intel fanboys fram och påpekar att det är "singeltråd prestandan", Tragiskt men sant.

Det är ju sant i sak, men det är sällan prestandaskillnaden är signifikant i dagsläget. CPU prestanda har hamnat på en nivå där skillnaderna blir på marginalerna. Jag tycker det är bra. Av olika anledningar har det gjort att nästan alla spelburkar jag bygger numera är Intelbaserade, och alla kontorsburkarna är AMDbaserade. Det hade egentligen inte spelat någon roll, rent praktiskt, men folk som vill ha en spelburk är oftast mer märkesfixerade, och har en åsikt redan från början, medan de som ska ha en kontorsburk skiter i vad det står för tillverkarnamn på grejerna, så länge det bara gör jobbet, och kostar så lite som möjligt.

Skrivet av tompaboy10:

Men den ligger på 2000mhz idle också.

Det låter förstås märkligt. Man skulle kunna misstänka problem med avläsningen av klockfrekvenserna, snarare än själva frekvensen, men det låter samtidigt som att ni kör Afterburner, och det borde inte bråka...?

Skrivet av tompaboy10:

Enligt afterburner så ska bas-boost klockarna vara ca 1700-1900.

"Bas boost" är nästan helt irrelevant i dagsläget. korten klockar så högt de tycker att de kan, baserat på den temperatur du håller, så länge det inte stöter på andra begränsningar.

Skrivet av tompaboy10:

Själv kör jag med i5 7600 och gtx 970. mina usage snittar runt 80% op både gpu och cpu.

Så länge inte din ena komponent agerar flaskhals, finns det ingen anledning att den andra inte ska hamna på 100%, om det inte finns mjukvaruspärrar, som exempelvis FPS limiters, osv.
Jag tror fortfarande inte vi fått veta vilka mjukvaror det handlar om, så det är helt omöjligt att säga om det är normalt eller inte, men det är åtminstone inte i sig, orimligt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

Mycket okunskap tyvärr. Extremt få titlar (äldre) idag använder bara en kärna, typ Diablo 3 och CSGO.
Varje gång en ryzen användare har FPS problem tittar Intel fanboys fram och påpekar att det är "singeltråd prestandan", Tragiskt men sant.

Sitter själv på 1600x och 1070 TI och polaren har 8700k och 1070 TI (samma gpu).
i snitt så har han 10fps mera än mig då "normala" spel (pubg, overwatch, bf1, fortnite mm) kommer flaskas av GPU före CPU.

Troligen så har OT misslyckats med något, oklart vad dock.

CSGO använder fler än 4 kärnor

TS: har du grafikkortet i rätt pcie slot?
Minnena i dual channel enligt manualen?

Permalänk
Avstängd

Ja, måste han ha overwatch på medium inställningar för att komma upp i 140 fps så är det något allvarligt fel. Min brorson med en 4670k och ett gtx 760 har 140 fps+ på low-med grafik.

Permalänk
Medlem

nåt är ju fel. dock behöver man inte säga intel bättre singel prestanda för det hjälper ju användaren direkt för nåt är fel och i 1080p är det ju inte stora skillnader nog med det.

om ha kör grafiktest kommer cpu och grafikortet rätta hastigheter?

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk

Det är inte så att han kört lägre upplöning, lägre grafik alt. i spel tidigare?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

En idé är ju att posta lite benchmarks från till exempel Unigine Superposition, 3DMark (kör demoversionen), Cinebench R15.0, osv.

Körde precis Cinebench på Mjölnir (se signatur) som referens, kör lite annat på datorn samtidigt också så du borde hamna en bra bit ovanför med en 1800X och GTX 1070:
OpenGL: 70.27 fps
CPU: 545 cb

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Jag uppgraderade från en ryzen 1700@4GHz till en i7 8700 och skillnanden i spel blev stor, ryzen är klen på singel prestandan som vissa spel kräver

Nu gällde tydligen problemet något som var relaterat till grafikkortet (och inte CPU), då grafikinställningarna hade betydande inverkan på FPS i detta fallet tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Mycket okunskap tyvärr. Extremt få titlar (äldre) idag använder bara en kärna, typ Diablo 3 och CS (ej go).
Varje gång en ryzen användare har FPS problem tittar Intel fanboys fram och påpekar att det är "singeltråd prestandan", Tragiskt men sant.

Dom flesta spel har fortfarande 1-2 dominerande trådar som begränsar skalningen. Det är väldigt få exempel där 4c8T blir slagen av 8C16T med lägre frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompaboy10:

men 1800x ska väl ändå inte prestera sämre än den tidigare, tror det var fx 8350, oavsett? Att ryzen är "sämre" för spel köper jag

Jag gick från en fx8350 till ryzen 1800x och skillnaden vart stor ett riktigt lyft, bytte senare till vega 64 mot tidigare amd 390 och ännu mer tryck blev det , så hårdvaran är det nog inga fel med.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D