Permalänk
Medlem

Mesh, hårdvara, att tänka på?

Har efter råd på bl.a. detta forum kommit fram till att mesh bli nästa nätverkslösning hemma.
Vad är värt att tänka på?
Behöver 3 puckar, så långt är det grönt.
Vilken av dessa är att föredra, eller annat förslag?
Google wifi (lutar det åt)
Asus Lyra (gillar Asus)
Netgear Orbi

Vad det än blir måste mjukvaran ha stöd för Föräldrakontroll

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Jag har varit inne på samma tankar, men blivit lite avskräckt.
Asus lyra och orbi verkar ha stora problem för många. Jag skulle bli galen om satelliter tappar kontakt eller hela systemet droppar internet med jämna mellanrum...
Jag har börjat fundera på unifi istället, lite mer jobb att sätta upp accesspunkter osv, men...
Google wifi verkar fungera hyfsat, men har inte samma prestanda som en del andra.
Kolla upp Zyxel Multy X. En ny mesh variant som får rätt bra recensioner.

Asus lyra recension: https://www.snbforums.com/threads/asus-lyra-home-wi-fi-system...

Orbi på netgear's forum, men blir mörkrädd: https://community.netgear.com/t5/Orbi/bd-p/Orbi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Bästa rådet är att dra kabel till allt, går inte det så dra kabel till alla accesspunkter, kan man inte göra det men ändå bara måste använda wifi så kanske mesh är en nödlösning som är ett litet snäpp bättre än en repeater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag bor i ett hyfsat stort vinkelhus där det var omöjligt att få täckning i hela huset. Köpte Google wi-fi och det funkar klockrent. Full mottagning överallt, installationen är busenkel och har inte lagt av eller tappat kontakt en enda gång. Bästa köpet på länge!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1400 | ASUS ROG STRIX B350-F Gaming - ATX / B350 | GeForce GTX 1050 Ti 4GB | Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) | Samsung SSD 850 EVO 250GB | Seagate Barracuda 1TB | AMD Wraith Stealth Cooler |Corsair CS 550W 80+ Gold | Fractal Design Define C |

Corsair K63 Compact | Corsair Glaive

Permalänk
Medlem

Hur klarar det många samtida enheter?
En helt vanlig dag har vi samtidigt:
4 datorer som spelar typ Fortnight, Destiny 2.
2-3 enheter som streamar YouTube
3 enheter som kör Netflix/HBO

Bandbredd 250/100 Bahnhof

Klarar Google WiFi det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

@Rocklets: mellan enheter och internet? Ja.

Men förvänta dig ingen mirakelhastighet mellan klienterna. Filkopiering lär inte direkt närma sig trådat eller ens vad du kan få med enskillda accesspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@Rocklets: mellan enheter och internet? Ja.

Men förvänta dig ingen mirakelhastighet mellan klienterna. Filkopiering lär inte direkt närma sig trådat eller ens vad du kan få med enskillda accesspunkter.

Det jag önskar är jämn trafik utan avbrott. Vi för inte över filer, utan spel och streaming är det enda. Kommer varje enhet upp i 20-40 mbit är jag nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av Rocklets:

Hur klarar det många samtida enheter?
En helt vanlig dag har vi samtidigt:
4 datorer som spelar typ Fortnight, Destiny 2.
2-3 enheter som streamar YouTube
3 enheter som kör Netflix/HBO

Bandbredd 250/100 Bahnhof

Klarar Google WiFi det?

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem här. Jag spelar PUBG samtidigt som frun kollar Netflix på teven och surfar på telefonen.

Vi har tre telefoner, tre plattor, tre datorer och två teveapparater som kopplar upp sig problemfritt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1400 | ASUS ROG STRIX B350-F Gaming - ATX / B350 | GeForce GTX 1050 Ti 4GB | Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) | Samsung SSD 850 EVO 250GB | Seagate Barracuda 1TB | AMD Wraith Stealth Cooler |Corsair CS 550W 80+ Gold | Fractal Design Define C |

Corsair K63 Compact | Corsair Glaive

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör just nu Netgear Orbi 3200 (2 enheter) och är mycket nöjd. Dom har fungerat utmärkt och har funkat bra med att täcka mitt hus. Tidigare körde jag Linksys Velop (3 enheter) som jag också var mkt nöjd med.

Vi har 4 iPads, några telefoner (Samsung, iphone, Motorola etc) + 3-4 datorer + flera konsoler. Barnen streamar mkt Netflix, youtube etc och samtidigt så spelar jag eller jobbar medan frugan normalt jobbar eller surfar runt samtidigt som vi lyssnar på Spotify etc. Vi har aldrig upplevt något problem.

Netgear Orbi använder Disney Circle som sin föräldrakontroll. Det är en app som bland annat låter dig definiera grupper där enheter kan läggas in och sen kan man lägga olika typer av begränsningar på dessa. T ex har jag satt att mina barn (och i förlängningen deras telefon och iPad's) har "läggdags" klockan 21.00 Söndag - torsdag och efter det inte får gå ut på nätet längre. Självklart är det lätt att förlänga eller ändra (tog bort det under sportlovet nu). Du kan också få info om hur mycket tid de ägnar på nätet vilket kan vara trevligt när man vill hålla lite koll så det inte går till överdrift.

Personligen var det länge sedan jag tycker att WiFi har blivit så pass bra att för majoriteten av användare så finns det ingen anledning att hålla på dra sladdar runt i huset. Jag har möjlighet till trådat nät på flera ställen i huset men det är sällan jag ansluter mig då jag ändå får ut runt 400 Mbps på mina bärbara datorer. Jag antar att om man jagar lägst latency så är trådat valet men som tur var så funkar det bra för mig att spela och jag är nöjd.

FWIW - jag fick hem Zyxels Multy-Mesh igår och håller på skriva en testpilot om den för Sweclockers så där kommer en till utmanare.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bästa rådet är att dra kabel till allt, går inte det så dra kabel till alla accesspunkter, kan man inte göra det men ändå bara måste använda wifi så kanske mesh är en nödlösning som är ett litet snäpp bättre än en repeater.

Det här.
Och man kan alltid dra kabel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag kör just nu Netgear Orbi 3200 (2 enheter) och är mycket nöjd. Dom har fungerat utmärkt och har funkat bra med att täcka mitt hus. Tidigare körde jag Linksys Velop (3 enheter) som jag också var mkt nöjd med.

Vi har 4 iPads, några telefoner (Samsung, iphone, Motorola etc) + 3-4 datorer + flera konsoler. Barnen streamar mkt Netflix, youtube etc och samtidigt så spelar jag eller jobbar medan frugan normalt jobbar eller surfar runt samtidigt som vi lyssnar på Spotify etc. Vi har aldrig upplevt något problem.

Netgear Orbi använder Disney Circle som sin föräldrakontroll. Det är en app som bland annat låter dig definiera grupper där enheter kan läggas in och sen kan man lägga olika typer av begränsningar på dessa. T ex har jag satt att mina barn (och i förlängningen deras telefon och iPad's) har "läggdags" klockan 21.00 Söndag - torsdag och efter det inte får gå ut på nätet längre. Självklart är det lätt att förlänga eller ändra (tog bort det under sportlovet nu). Du kan också få info om hur mycket tid de ägnar på nätet vilket kan vara trevligt när man vill hålla lite koll så det inte går till överdrift.

Personligen var det länge sedan jag tycker att WiFi har blivit så pass bra att för majoriteten av användare så finns det ingen anledning att hålla på dra sladdar runt i huset. Jag har möjlighet till trådat nät på flera ställen i huset men det är sällan jag ansluter mig då jag ändå får ut runt 400 Mbps på mina bärbara datorer. Jag antar att om man jagar lägst latency så är trådat valet men som tur var så funkar det bra för mig att spela och jag är nöjd.

FWIW - jag fick hem Zyxels Multy-Mesh igår och håller på skriva en testpilot om den för Sweclockers så där kommer en till utmanare.

Kul att se hur zyxel står sig... Orbi verkar överlägsen i de flesta tester, tyvärr blir man ju lite avskräckt av den massiva mängden trådar om stora problem på deras eget forum.

Skickades från m.sweclockers.com