Ångerrätt hos Greattech?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Kan vara värt att kontakta trygg E-handel och se vad dom säger.

En anmälan till trygg E-handel är redan upprättad sen ett halvår tillbaka om jag inte har fel?
Bara höra med @anon131444, han som står för själva anmälan.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tycker det är väldigt seriöst, och väldigt viktigt att det finns en lag för just detta. Kunden kan ju ha blivit informerad först efter sitt köp eller själv hittat informationen om företaget i fråga, hur illa det här företaget skötts och hur dom oftast hänger ut kunder och behandlar dom ytterst illa.

Så jag tycker det är självklart att man som kund måste kunna få ångra en order, utan att man ska behöva bli kallad för oseriös av dig.

Vet att jag sticker ut hakan här, men jag tycker inte det är seriöst. Sedan är mitt tycke inte någon slags dom, jag vidhåller att det känns oseriöst. Du skriver antaganden och i detta fallet har kunden fått information.
Har inte handlat av företaget och kommer säkerligen inte att göra det, men det skall ges creds till att ett företag bemöter klagomål på ett forum, sker inte alltför ofta.

Håller med dig i sak, att lagen är bra att den finns. Jag ställer mig frågan om lagen var till för detta? Har inte läst förarbetet ännu men tror inte att man syftade på dessa frågor, kan ha fel och då backar jag såklart.

Då det är ett diskussionsforum så kommer jag såklart att backa om jag har fel.
Tack för input.

*edit* Klär inte skott för företaget utan ifrågasätter vissa antaganden. :) Fridens liljor
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Därav min liknelse mellan säljare och krängare.

Krängaren vill bara ha snabba pengar och skiter ifall kunden kommer tillbaka.
Säljaren tar hand om kunden och ser till att den blir nöjd, kommer tillbaka och blir en återkommande kund.

Hur tjänar man stabila pengar under lång tid?

Jag säger inte att GT måste ta tillbaka digitala licenser som levererats, utan att man som företag uppenbart har saker att förbättra, inte minst metodik vid försäljning av datorer men även informationen kring ångerrätten som inte verkar solklart levererad och formulerad.

Jag antar att man tjänar pengar genom att vara bra inom sin nisch. Som jag förstått det så erbjuder Greattech lite lägre priser och sämre service. Det är så man konkurrerar.

Jag förstår att trådskaparen är besviken, det verkar ju riktigt onödigt att inte låta honom avbeställa och ev. försöka ta betalt för kostnaden att beställa och skicka tillbaka m2-kortet. Angående digitala licensen är ju det också irriterande för kund, men i det här fallet kan han väl bara låta bli att köpa ett till Windows 10.

Vore som sagt intressant om trådskaparen släppte mejlen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Att delbetalningsalternativen och era fakturaköpare har en viss deadline har ju inte med hur kund upplever er service, att ni skickar en windowslicens för 1000 kr omedelbart för att låsa kreditbedömningen är bara för att ni ska försäkra er att ni inte beställer in komponenter och kund sedan blir nekad vid ny kreditprövning.

Kreditbedömningen förändras efter 90 dagar. Men det vet nog GT redan om.

Permalänk
Medlem

Tack för all support, det uppskattas!
Jag har även ringt några samtal och jag kommer inte betala för verken disken eller os.

EDIT: Jag har nog aldrig avbesällt något tidigare men när man får till svar att det kan ta flera veckor innan ens dator kommer så blir man ju lite förvånad då det på deras sida står inom få arbetsdagar.

/Marco

Visa signatur

/M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

En anmälan till trygg E-handel är redan upprättad sen ett halvår tillbaka om jag inte har fel?
Bara höra med @Pixlchaser, han som står för själva anmälan.

Den är aktiv. Fick faktiskt för ca 10 minuter sedan svart av Trygg E-handels / Digital Handels avtalsansvarige. Hon förväntar sig att ge mig ett svar redan nästa vecka.

Detta kommer dock publiceras på min tråd primärt men kan ju även publicera länk till min tråd när slutbeskedet landat.

Permalänk
Medlem

Vissa butiker måste man klicka på "aktivera" för att se produktnyckel. Alltså man ser inte produktnyckeln direkt när man köpt detta. Har man däremot klickat i "aktivera" och produktnyckeln är synlig så är det väl svårt att avbeställa.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning ens om vart nyckeln är trots jag vart inloggad samt tagit printscreen att jag inte ser den någonstans.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mystah:

Jag har ingen aning ens om vart nyckeln är trots jag vart inloggad samt tagit printscreen att jag inte ser den någonstans.

Får man fråga om du beställde nyckeln separat i en extra beställning, eller om du beställde datorn och Windows 10 samtidigt, i samma beställning?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Läst igenom mestadels, jag säger nog +1 för Greattech.
Att återköpa allt förutom den levererade digitala nyckeln låter rimligt.

Jag uppskattar delleveranser & snabba leveranser på digitala produkter så i mina ögon lyfter detta Greattech, samt att i slutändan kan kunden använda den nyckeln på hårdvaran han valt att köpa på annat håll helt enkelt

Sen kan ju leveransen kanske förbättras med tidigare nämt "Aktivera" knappar och dylikt för att undvika problem i framtiden såklart.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Att dom ens orkar. Häv allt på goodwill och gå vidare. Är ju bara dålig PR oavsett hur rätt man har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Därför man handlar hos Inet, Jag skulle kunna beställa hem hela deras sortiment och köra över det med hjullastaren för att sedan returnera det utan problem och likt förbannat hade jag fått mig en pingvinstång vid nästa köp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spejjanlol:

Därför man handlar hos Inet, Jag skulle kunna beställa hem hela deras sortiment och köra över det med hjullastaren för att sedan returnera det utan problem och likt förbannat hade jag fått mig en pingvinstång vid nästa köp.

haha inte riktigt men we got your point

Permalänk
Medlem
Skrivet av spejjanlol:

Därför man handlar hos Inet, Jag skulle kunna beställa hem hela deras sortiment och köra över det med hjullastaren för att sedan returnera det utan problem och likt förbannat hade jag fått mig en pingvinstång vid nästa köp.

Inet är långt ifrån felfritt som företag heller för den delen, speciellt när det kommer till deras kundsupport vid garanti och reklamationsärenden, bara göra en sökning på Sweclockers forum.
Men måste nog säga att Greattech tar priset trots allt. Bästa för dom är att sluta gå in i debatter mot kunder och hänga ut dom, och bara häva köpen direkt, som goodwill.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Får man fråga om du beställde nyckeln separat i en extra beställning, eller om du beställde datorn och Windows 10 samtidigt, i samma beställning?

Beställde allt i samma order.

/Marco

Visa signatur

/M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mystah:

Beställde allt i samma order.

/Marco

Kan du snälla lägga upp den interna kommunikationen ni haft med GT samt även bild på orderbekräftelse?

Permalänk
Medlem

Jag skickar till dig!

Visa signatur

/M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Inet är långt ifrån felfritt som företag heller för den delen, bara göra en sökning på Sweclockers forum, men måste nog säga att Greattech tar priset trots allt. Bästa för dom är att sluta gå in i debatter mot kunder och hänga ut dom, och bara häva köpen direkt, som goodwill.

Vill inte gå allt för off-topic men har faktiskt aldrig haft minsta lilla problem med Inet och då har jag handlat för brutala summor. Varje gång något går sönder så får jag en ny produkt dagen efter utan något tjafs alls. Köpte en laptop i somras för 25 000 när jag var i Malmö, den hade någon känd bugg att skärmen blev svart (MSI) som tydligen var lätt löst genom att klicka på någon knapp och sedan uppdatera något i Windows, skulle dock ta en halvtimma kanske, sa att jag hade en tid att passa för hemfärd, då gav han mig en laptop (ASUS) för 32 000 kr istället för strulet. Har faktiskt aldrig i något sammanhang stött på ett företag där ordspråket "kunden har alltid rätt" passar bättre, men visst, det finns undantag för allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mystah:

Beställde allt i samma order.

/Marco

Som jag misstänkte, då får jag önska GL och HF till @Greattech, om dom nu av någon anledning, väljer att ta detta vidare och inte vara tillmötes gående mot dig som kund.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Som jag misstänkte, då får jag önska GL och HF till @Greattech, om dom nu av någon anledning, väljer att ta detta vidare och inte vara tillmötes gående mot dig som kund.

Det är nog trådskaparen som behöver din support i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spejjanlol:

Vill inte gå allt för off-topic men har faktiskt aldrig haft minsta lilla problem med Inet och då har jag handlat för brutala summor. Varje gång något går sönder så får jag en ny produkt dagen efter utan något tjafs alls. Köpte en laptop i somras för 25 000 när jag var i Malmö, den hade någon känd bugg att skärmen blev svart (MSI) som tydligen var lätt löst genom att klicka på någon knapp och sedan uppdatera något i Windows, skulle dock ta en halvtimma kanske, sa att jag hade en tid att passa för hemfärd, då gav han mig en laptop (ASUS) för 32 000 kr istället för strulet. Har faktiskt aldrig i något sammanhang stött på ett företag där ordspråket "kunden har alltid rätt" passar bättre, men visst, det finns undantag för allt.

Och jag kan säga som föredetta kund till Inet att jag varit med om precis tvärtemot mot dina upplevelser, och jag har även vänner och bekanta som också blivit behandlat dåligt av Inet, och kryllar av trådar på Sweclockers konsumenrättsforum om Inet.
Men det är väl som för alla företag, ibland sköter dom sig, och ibland inte.
I just mitt fall valde Inet att ljuga för ARN, när en dator för 12 500 kr hade gått sönder, visa sig att det var grafikkortet som var boven, och Inet vägrade att lösa problemet, och hävdade till ARN att grafikkort endast var värt 500 kr, (ARN utreder bara varor värda minst 1000 kr för elektronik, reglerna har dock ändrats nu i efterhand).
Så ARN gick helt på Inets linje, trots att hela ärendet handlade om en datorn värt 12 500 kr, som omöjligt kan fungera utan sitt grafikkort.
Ja det finns en hel del undantag.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@Valonen: Sant som du säger det där med att man inte kan avsäga sig semester, bland ihop det med att kan komma överens med arbetsgivaren att man tar sin semester utanför huvudsemestern.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är lite tveksamt att skicka ut en OEM-nyckel på ett system som inte är byggt än. Naturligtvis inget juridiskt fel vad jag vet, bara märkligt och skapar problem.

Vad händer till exempel om nyckeln aktiveras (som genom guiden i första starten) på ett system som sedan skickas tillbaka med ångerrätten? OEM-nyckeln är ju då förbrukad av kunden, men samtidigt bunden till systemet som skickades tillbaka och på så sätt inte längre användbar av kunden.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramdm5:

Det är nog trådskaparen som behöver din support i det här fallet.

Tycker du inte att TS fått tillräckligt support här i tråden redan? Det ska enormt mycket till för att Greattech ska vinna detta ärende i högre instans efter allt som nu framkommit.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det finns utslag i ARN där ARN slår fast att även om ångerrätten inte har börjat gälla så vore det att öka kundens kostnader helt i onödan att ändå leverera varan och be kunden skicka tillbaka den igen och därför är kundens merkostnad i sådant fall något som säljaren måste stå för.

Om vi bortser ifrån det rent juridiska så är det ju fullständigt hål i huvudet att fullfölja leveransen om man vet att kunden ångrar sig. Det skapar bara merkostnader och det finns ingen annan anledning än att göra det jobbigt för kunden.

Det enda jag kan tänka mig är att man antingen helt enkelt vill jävlas, eller att man har riktigt bra marginaler på frakten och kan tjäna en slant där. För småsaker kanske man hoppas att kunden inte ska orka skicka tillbaka, men en dator (ganska dyr om man antar att det är en liknande den kunden har i signaturen) lär man väl ändå göra sig omaket att returnera.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Håller med dig i sak, att lagen är bra att den finns. Jag ställer mig frågan om lagen var till för detta? Har inte läst förarbetet ännu men tror inte att man syftade på dessa frågor, kan ha fel och då backar jag såklart.

Eftersom lagen nästan ser ut på samma sätt i dom flesta EU-länder, så är iallafall mitt antagande att lagen var till för just detta.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Eftersom lagen nästan ser ut på samma sätt i dom flesta EU-länder, så är iallafall mitt antagande att lagen var till för just detta.

Bra sagt, du kan ha helt rätt. Skall se om jag kan få förorden till lagen när jag är tillbaka på jobbet och kommer åt databasen.
Trevlig helg!

stavfel
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Valonen: Sant som du säger det där med att man inte kan avsäga sig semester, bland ihop det med att kan komma överens med arbetsgivaren att man tar sin semester utanför huvudsemestern.

Ingen fara, var bara tvungen att hosta upp det.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@mystah: Rubrik återställd.
Notera att trådar med rubriker så som "Varning för [företagsnamn]" inte är tillåtet i forumet.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/972938-sarskilda-regle...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tycker du inte att TS fått tillräckligt support här i tråden redan? Det ska enormt mycket till för att Greattech ska vinna detta ärenden i högre instans efter allt som nu framkommit.

Jag tycker väl att Greattech verkar agerat svinigt men inte mer än så. De skrev väl att trådskaparen kan åberopa distansköplagen och ångra köpet av dator när han fått den men inte den digitala licensen. De är väl inte de enda att vägra ånger av digital licens vad jag vet.

De sa att trådskaparen gärna får publicera mejlen om hen vill så det vore ju intressant.