Bra distanskurs för programmering? För mycket att läsa 2 st kurser samtidigt?

Permalänk
Medlem

Bra distanskurs för programmering? För mycket att läsa 2 st kurser samtidigt?

Försöker hitta 15HP med programmering för HT2018, har en annan kurs på 15HP jag kommer läsa 50% under terminen.
Jag har varit intresserad av att testa på programmering och se hur det är för eventuell framtida programval.

Däremot har jag svårt att hitta en 50% kurs i just detta, utan bara 25%, vilket innebär att jag måste ha 2.

JAg är lite orolig för att det blir för mycket att läsa min andra kurs + 2 olika programmering samtidigt (speciellt detta om det blir rörigt)

Har kollat på ex på HKR.se där jag bor. Dock är dom 100% nätbaserade så spelar ju mindre roll antar jag.
Apputveckling för Android - 7,5 hp
Programmering i Java - 7,5 hp
Programmering i C - 7,5 hp

Permalänk
Medlem

Om du vill köra kurserna som du hittat på hkr.se hade jag rekommenderat att ta apputveckling för android och programmering i java. Då läser du samma språk i båda och det blir förmodligen inte lika rörigt.
Programmering i C kräver lite mer om du aldrig har programmerat innan.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Beror på vad du är ute efter. Men jag tycker LTU Introduktion till programmering och C# va helt slapp. Sjukt enkla högskolepoäng.

BTH har högre svårighetsgrad på sina kurser och kan ibland vara rätt jävliga. Dock bra lärare och forum.

Malmö universitet har en rätt bra balans i svårighetsgraden på sina kurser.

Är du orolig för att ha tid så är Programmering med Visual Basic I & Programmering med C# på
Malmö universitet rätt lika varandra.

Nu va det några år sedan jag läste kurserna så det kan ha ändrats

Permalänk
Inaktiv

Det är grundkurser och ni får lära er att göra lite mer avancerade Hello Word applikationer.

Dock är självklart 2st javakurser lättast att läsa, det som förvånar mig är att Apputveckling för Android inte har några förkunskapskrav inom programmering. Det känns som ett väldigt dumt upplägg, då en sådan kurs inte borde fokusera på grunderna inom java utan att de som redan kan java får lära sig hur man kan använda detta på en android enhet.

Men det handlar väl att det är en kurs som kan locka folk. Så läs denna kurs tillsammans med java. Det blir då såklart kaka på kaka, då ni kommer läsa mycket exakt samma saker i båda kurserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Beror på vad du är ute efter. Men jag tycker LTU Introduktion till programmering och C# va helt slapp. Sjukt enkla högskolepoäng.

Var det den som inte hade ett enda riktigt lektionspass och allt byggde på självstudier i kursbok och färdiga powerpoints?

Jag lärde mig visserligen det jag skulle och hade inga problem alls med kursen, vara bara att följa studiehandledningen och nöta på med programmeringen så gick det galant. Kan dock förstå att de som känner behov att riktiga lektionspass tycker den är mindre bra, hade inte skadat med några förinspelade videopass. Menar att man riskerar att stöta bort nybörjare som kanske har mer behov av stöd, en fortsättningskurs hade dock passat med detta upplägg.

Gick visserligen att ta hjälp av Youtube och läraren svarade på de mejlfrågor man hade. Kort sagt ett något annorlunda upplägg för de som är vana vid campuskurser. Finns även andra programmeringskurser på LTU, på andra avdelningar, där det är riktiga lektionspass. Möjligt att de gjort ändringar, var som sagt några år sedan även för mig.

Permalänk
Medlem

Ingen av dom jag listade har några lektioner utan allt är självstudier. LTU-kursen går att plöja igenom på en helg. 3 enkla inlämningsuppgifter va allt som behövdes.

Permalänk
Inaktiv

Har läst några olika distanskurser i programmering för att ta hem billiga högskolepoäng under sommarloven. Kan verkligen inte rekommendera någonting :/ Spenderade inte mer än en timme per HP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Har läst några olika distanskurser i programmering för att ta hem billiga högskolepoäng under sommarloven. Kan verkligen inte rekommendera någonting :/ Spenderade inte mer än en timme per HP.

Vilka har du läst? Det går ju inte speciellt många kurser under sommarmånaderna.

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på att köpa en billig kurs på Udemy eller liknande istället?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SexMachine:

Vilka har du läst? Det går ju inte speciellt många kurser under sommarmånaderna.

De jag kommer ihåg såhär på rak arm var någon slags Android vid BTH samt någon HTML i Uppsala. Det var också någon C# från Linköping, tror jag. Det var några år sedan, men tvekar på att distanskurser blivit bättre.